Eva krijgt sinds gisteren een broodkorstje om op te sabbelen, heerlijk! Ik had brood gehaald van de natuurwinkel, veilig brood. Maar wel erg prijzig, dus dat moet vast ergens wat goedkoper kunnen. Nu was mijn moeder bij de Plus vandaag en had daar eens gevraagd. Gebeld met de bakkerij en ze kwamen op een Korenlander tarwe uit. Daar kwam ze dus net mee binnen. Ik voor de zekerheid nog op google gekeken, maar daar vind ik dat sojabloem/meel ook niet verstandig is voor kindjes met KMA? Op welke ingrediënten moet ik nu precies letten (niet specifiek voor brood, maar ook andere producten)? Zijn er ook nog E-nummers bijv. waar ik op moet letten? Zie door de bomen het bos niet meer en van google word ik niet veel wijzer. Ik kan natuurlijk naar een diëtiste, maar om daar nu heen te gaan om deze (waarschijnlijk) simpele vraag te stellen, vind ik ook wat overbodig. Hier heel wat ervaringsdeskundigen (helaas en gelukkig )
Ik ken het helaas! Erg lastig. Mijn zoontje is nu drie en al vanaf de geboorte een kma. Na veel proberen van producten hebben wij eindelijk een lijstje bij elkaar gekregen waar hij heel goed tegen kan, zonder huilen, buikpijn, diaree of uitslag te krijgen: -Soja vla vanille -alle producten op soja basis zijn betrouwbaar. Zo krijgen ze to h hun eiwittten binnen -Al het brood waar geen WEIPOEDER inzit. Weipoeder is echt de boosdoener -tarvomout brood kan heel goed. Al het brood op WATERBASIS kan prima worden verdragen. Is idd bij de plus/ah/lidl tr krijgen -rijstwafels Qua avondeten kan hij meer hebben als we denken. Het is even de verpakkingen napluizen helaas... Wij vermeden alle producten waar melk of melkpoeder of weipoeder als bestandelen inzaten en dat ging goed. Deze staan ook letterlijk zo vernoemd op de verpakkingen. Op andere E-nummers enzo hoef je niet te letten ivm kma. Als je je er onder het boodschappen even in verdiept zie je dat ze meer mogen hebben dan ook wij in eerste instantie dachten dus ook alle andere producten zoals sap, broodbeleg, koekjes etc Succes en bij vragen hoor ik het wel, ervaring genoeg inmiddels haha
Bedankt voor je reactie Brusje! Ik begrijp dat jouw zoontje nog steeds allergisch is? Vervelend... Zag inderdaad dat er vrij veel is dat wel mag. Het is lastig, als je eerst maar de slag te pakken hebt. Voornamelijk op weipoeder letten dus. Melk en melkpoeder spreekt voor zich, maar die benamingen waar ik geen koemelk achter zou zoeken... (vond bijv. ook caseïne, tja, weet ik veel... ) Maar producten met soja heb je wel gegeven voor zijn eerste? Las namelijk ook dat dat niet verstandig is, ivm het mogelijk ontwikkelen van een allergie voor soja? Dan wordt het wel wat lastiger natuurlijk als dat ook geen optie is...
Hij begint er nu overheen te groeien. Gelukkig! Hij kreeg met 9mnd zijn eerste vla omdat hij niet groeide en veel afviel. Ik heb eigenlijk nooit op andere benamingen gelet.. Vaak gaat kma ook in combinatie met een pinda/noten allergie. Wist je dat al? Dit kun je testen door een beetje pindakaas te geven op brood of een willekeurige nootsoort klein te maken/pureren en te geven. Dan hopen op geen lich reactie natuurlijk... Succes!
Soja is zeker tot 9 maanden af te raden bij kma inderdaad. Brood dat veilig is: de goedkope broden van AH 2 voor 3 euro ofzo en het Tarvo brood. Volgens mij te koop bij Jumbo en Plus en in zuiden van het land ook Jan Linders. Proberen om ook broodverbeteraar te vermijden. In veel brood zit veldbonenmeel trouwens en dat is eigenlijk ook soja achtig dus. dat heb ik maar gelaten. Tarvo is licht brood en goed om mee te beginnen!
Volgens de diëtsite van mijn zoontje(KMA) kun je best brood op Soja-basis geven vanaf 9 maanden. Ook letten op lactose omdat melkeiwitten en lactose moeilijk/niet van elkaar te scheiden zijn. Melk Hier vind je veel info over ingrediënten.
Wist ik inderdaad brusje, ook dat liever niet voor het eerste jaar geven meen ik. Doen we dan ook maar niet. Fijn dat je zoontje eroverheen aan het groeien is! Dat broodverbeteraar frannie, staat dat ook zo op het etiket? Bedankt ook voor de broodtips! Ah, ik meende dat lactose dan weer niet veel uitmaakte... Wat een gedoe, hoop dat ze er snel overheen groeit. Heb een notitie in m'n telefoon met verboden ingrediënten, zo maar eerst door de supermarkt.
Lactose is inderdaad iets anders ik kan zelf niet tegen koemelk maar wel tegen lactose. Lactose is een melksuiker dat in alle melksoorten voorkomt ook in geitenmelk ed.
Ik vond dat ook zo'n gedoe om uit te zoeken. Eerst tijdje Tarvo gegeven maar kreeg na een tijdje het idee dat dit niet genoeg vulde. Ben ik bij ons naar de bakker gegaan en daar blijken ze alle broden en stokbrood kma vrij te hebben! Andere bakker had weer kma vrije krentenbollen dus wij zijn gered Mijn tip: bij de bakkerijen in je buurt vragen!
Dit dus, ik zocht ook stad-en-land af. Maar de bakker om de hoek heeft dus gewoon alle brood op soja-basis. Maarrrr, door het snijden kán er wel kruisbesmetting plaatsvinden....
Hmm, hier gaat dat wat moeizamer blijkbaar. Bij twee bakkers gevraagd, althans aan de medewerkers. Kwam een schriftje bij, hebben we niet denk ik. Vooral het 'denk ik' stelt me niet echt gerust. M'n moeder doet altijd boodschappen bij de plus, dus die zal deze week eens kijken naar het tarvo brood. Ik vroeg me nog wel af, als je geen soja mag geven voor de leeftijd van negen maanden, hoe gaat dat dan met boter (voor op brood). Of hoeft daar helemaal geen soja aan te pas te komen? Welke halen/haalden jullie? Verder is het geen probleem die soja, toetjes e.d. Krijgt ze toch nog niet eerder.
In België blijken bakkers geen melk te gebruiken. Dus als je dichtbij woont... En boter is toch helemaal niet nodig?
Wat eet je dochter op brood dan? Boter is geen vereiste, maar voor negen maanden iets op brood is wel fijn. Boter leek me een logische eerste stap.
Ze heeft heel lang gewoon droog brood gegeten. Vond ze heerlijk. Nu kaas, hesp, kippenwit, confituur...