KMA en BV, wat mag je WEL eten-lijst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door heppiedepeppie, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Karoke

Karoke Niet meer actief

Als de kinderarts heeft gezegd enkel te kijken naar dingen ivm koemelkallergie, dan zou ik inderdaad de melk (ook andere dierlijke melk), eieren en soja laten. En, zoals Linnie ook al zegt, kan je misschien het beste een eetdagboek bijhouden, dan is nadien ook makkelijker bij te sturen indien nodig.

De unox rookworst kan volgens mij inderdaad gewoon, weet allen het soja gedeelte niet zeker, omdat ik dit zelf wel kan eten (in beperkte mate).

Vlees bestaat voor een gedeelte uit eiwitten, dus dat ze in rookworst zitten is heel normaal. ;) De verwarring met eiwitten en eiwitten (als in het wit van een ei) gebeurt bij veel mensen hoor. ;) Maar eiwitten zijn gewoon een "onderdeel" van voeding, zoals ook vetten en koolhydraten dat bijvoorbeeld zijn.

Dus: in eiwitten (wit van een ei) zitten wel eiwitten, maar niet elk eiwit komt uit een ei. ;)

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Unox en hema worsten kunnen inderdaad.

En ja, ik zou als ik jou was eerst alleen melk, ei en soja laten staan. Een eetdagboek bijhouden en dan goed kijken of hij ergens op reageert.

Ik merkte na 2 dagen al een wereld van verschil, maar mijn dochter had geen eczeem. Bij eczeem kan het een stuk langer duren voordat dat minder wordt, volgens mij zelfs wel een paar weken.
    Maar bij onrust, spugen, darmklachten e.d. kan je wel heel snel verschil merken.

3. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ik weet niet wat ik meemaak! Lucas heeft vanmiddag en ligt nu gewoon heerlijk te slapen!! Dat is echt voor het eerst in 2 weken denk ik! Zou het dan zo snel al helpen? Ik heb hem wakker in zijn bedje gelegd (hij was wel moe) en hij heeft misschien 3x een jengel gegeven! Hij slaapt!! JOEPIE!!

Wel had ik nog even een vraagje: iemand schreef dat je wel lays chips mag hebben...de eiwitten die daar in zitten, komen van de aardappel neem ik aan? Mag dat dan wel? Dan kan ik toch nog iets lekkers nemen hahaha.

Ik vind het wel lastig hoor met die eiwitten. Hoe weet ik nou of iets eiwit van ei is of eiwit van andere producten?? Ja sorry ik ben echt nog een leek hoor!

Balen trouwens dat hier helemaal geen natuurwinkel zit, ja in Arnhem denk ik. Heb wel beleg bij de Jumbo gevonden van Bio+, dat is koemelk vrij, dat stond erop. Dus dat heb ik gekocht.

Wat is eigenlijk de volgende stap m.b.t. de kinderarts enz? Moeten jullie daar onder controle blijven? Ik krijg ergens volgende week een vervolgafspraak, maar dan? En als ik bijv. op een gegeven moment gedeeltelijk op flesvoeding wil overgaan, moet ik dan Pepti gaan gebruiken? Dat is tenminste wat ik overal hoor!

4. Karoke

Karoke Niet meer actief

Wat fijn dat hij zich al beter lijkt te voelen! :)

Als het in voeding eiwitten uit eieren zijn, dan staat er op vermeld dat het van eieren komt. In spullen als chips en zo zal ook niet snel ei zitten (kroepoek wel), daarbij is het voornamelijk letten op melk, er zit heel vaak lactose in chips (ook in veel smaken van Lays). Als het enige eiwit dat je kan vinden op de verpakking datgene is in de voedingsnavigator moet je jezelf sowieso geen zorgen maken. ;)

Biologisch broodbeleg is inderdaad vaak melkvrij, is vaak een stuk puurder. :)

Met je andere vragen kan ik niet helpen.

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dit zit in de gewone chips, dus dat is oke denk ik:
    aardappelen, plantaardige olie (bevat 63% zonnebloemolie), zout.

6. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ja hoor, kan je gewoon met een gerust hart eten! :)

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Heppie: ik denk dat het verstandig is om naar een dietist te gaan, die kan jou haarfijn uitleggen wat allergenen zijn en hoe je moet elimineren.
    Dit was toch ook het advies van de ka(ass)? Helaas moet je wel een verwijzing hebben voor vergoeding.

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Niet alles gelezen, maar vond kokosmelk een vondst als roomvervanger in eten. Krijgt er wel een beetje tropisch tintje van, maar ik vond het wel inspirerend :D Bijv een pot curry kopen, groenten koken of roerbakken, paar lepels curry en pakje kokosmelk erbij, rijst koken en heerlijke maaltijd! (Lekker met bloemkool en druiven bijv., of snijbonen en champignons.)

Kan ook in een pastasaus, met mate. Of in soep, etc.

9. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ik loop al bij een dietist vanwege mijn overgewicht. maar vanwege mijn ks ben ik nog niet geweest na de bevalling. ik heb haar vanmiddag al wel even gemaild!!

10. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Wat een goede tip die kokosmelk!!! Hier al een kleine week alle melkproducten aan het vermijden en jezus wat een verschil zie ik sinds gisteren zeg !!!!! Hij heeft zelfs een nachtje doorgeslapen voor het eerst!!!! Maandag nu naar de diëtist want dat vervangen, het is me wat hoor...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom meteen vervangen? De eerstecweken liet ik het gewoon weg. Was het dan bingo, dan ging ik eensvrustig kijkenof vervangen nodig en mogelijk was.

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Lieve schat, je moet op de "ingredientenlijst" kijken, niet op de "samenstellingslijst" ;).

Ingredienten zijn dingen die ze erbij hebben gegooid, en daar zal nooit alleen "eiwit" staan, maar wel kippeieiwit, eigeel of ei. De samenstellingslijst geeft weer wat het resultaat is van de bereiding: zoveel koolhydraten, vetten, eiwitten. Daar kun je dus niet meer zien waar het eiwit vandaan is gekomen, uit een ei of uit wat dan ook voor ander product.

Let ook wel op melk als je iets wilt kopen waar geen allergieinformatie op staat ( en helaasd zijn dat nog veel producten, melk kan ik veel vormen worden toegevoegd aan producten, die je niet zomaar herkent zoals wei, als ik me goed herinnner. Even nazoeken.

Ook darmklachten kunnen pas na een tijd reageren overigens, de darmpjes worden belast en ziek van de allergenen, en dat moet herstellen als die uit de voeding zijn.

Waarom zoveel tegelijk weglaten: omdat je geduld anders enorm op de proef wordt gesteld, je wilt je kindje zo snel mogelijk klachtenvrij natuurlijk. Testen op allergie is een langdurig proces. Ik meen dat overal zes weken voor staat als je het volgens het boekje wilt doen: 6 weken weglaten, 6 weken introduceren, dan weer weglaten en weer introduceren als je het echt wilt vaststellen. Als je de allergenen een voor een gaat weglaten en provoceren blijf je dus bezig. Natuurlijk kun je het sneller proberen te doen, maar de zekerheid van de uitkomst is dan wel minder. Bovendien zijn best veel allergische kindjes gevoelig voor meer van deze veel voorkomende allergenen, en de vraag is of je dat nog gaat testen als je een duidelijke boosdoener hebt gevonden.

13. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Omdat ik echt merk dat de klachten veel minder worden als ik de melkproducten weglaat wat dus wel degelijk de diagnose van de ka zijnde kma bevestigt. Nu wil ik proberen vervangen omdat ik denk dat ik het echt wel nodig heb. Ik eet eerst en vooral al geen vlees dus kan daar geen extra eiwitten scoren. Vervangproducten bevatten vaak soja en die moet ik van de ka ook proberen te vermijden dus dat is ook geen optie. Komt daar nog eens bij dat ik zo'n 15 uur per week sport voor mijn job en dat ik echt wel veel energie nodig heb. Vroeger at ik enorm veel zuivel en zo kreeg ik veel energie binnen. Nu moet ik dus proberen om dat op een andere manier te doen.

14. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ik vroeg me eigenlijk af hoe dat dan bij de kinderarts gaat als we daar weer heen moeten, blijf je daar dan onder controle voor een paar maanden of zo????.

Ben vandaag bij het consultatiebureau geweest, zij zeiden weer dat ik met de kinderarts moest bespreken hoe nu verder.
    We krijgen nog een brief met een afspraak voor op de poli, wat zijn dan de verdere stappen?

Ik heb overigens van mijn dietiste een lijstje gekregen hoe en wat. (heeft zijn volgens mij ook van het voedingscentrum). Ze komt dinsdag hier langs.
    Ik merk nu echt al super veel verbetering, Lucas heeft vannacht 5 uur tussen een voeding laten zitten en nauwelijks gehuild!!
    Dat provoceren, kan dat ook met een test? Daar had de arts van het consultatiebureau het over....

Voor mijn gevoel ben ik een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Ik weet nu niet precies wat ik wel en niet mag, maar ga me maar houden aan het meest strenge dieet. Maar voor hoelang, en hoe ik weer moet introduceren straks....het CB zegt dat ik dat met de kinderarts moet bespreken en die zegt weer andersom.....ga de volgende keer in het ziekenhuis maar even op mijn strepen staan!

Oh en de arts van het CB zei dat ik zelf maar Pepti moet gaan drinken als melk vervanger (ik vroeg namelijk hoe zij tegenover flesvoeding stond, omdat ik dat wel overweeg met pijn in mijn hart....zij stond daar niet zo positief tegenover omdat Lucas nu net weer lekker in zijn vel zit en goed groeit en het nodig heeft vanwege mijn astmatische klachten)...

15. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Dit is trouwens wat mijn dietiste me mailde:

Koemelk herkennen en etiketten lezen
    Producten die altijd koemelk bevatten, zijn niet toegestaan in een koemelkvrij dieet. Dit geldt voor alle volgende producten die meestal gemakkelijk te herkennen zijn:

magere melk, halfvolle melk, volle melk, karnemelk
    kaas, smeerkaas, smeltkaas
    yoghurt, biogarde, vla, kwark, pap, pudding, yoghurtdrank
    kefir, huttenkase, cottage cheese, umer
    roomboter, slagroom, koffieroom, halfroom, koffiemelk, sour cream, zure room, crème fraîche
    roomijs, yoghurtijs
    chocolademelk
    zuivelfrisdranken (Taxi), frisdranken op weibasis

Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat?
    Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen:
    melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen
    wrongel, wei, weipoeder en melkzout
    melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat
    caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit,
    margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout
    lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is)
    lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234)
    broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten

Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken.

Blijf altijd op verpakkingen kijken of ze koemelkvrij zijn, omdat een producent ineens de samenstelling kan veranderen
    Kies voor Blue Band Idee halvarine of Becel light halvarine, deze zijn koemelkvrij.
    AH culinair (vloeibaar bak & braad) is koemelkvrij
    Kies zoveel mogelijk voor een stukje vlees dat je zelf moet kruiden, omdat je dan zeker weet dat er geen toevoegingen zijn gedaan, zoals bij verse worst
    Witbrood bevat vaak koemelk. Een mogelijkheid kan zijn om zelf broodjes te bakken met een broodbakmachine, waarbij je water toevoegt. Op de verpakking van het meel moet wel staan dat het koemelkvrij is.
    Geef af en toe een plakje (koemelkvrije) vleeswaren tussendoor
    Heinz tomatenketchup is koemelkvrij
    Calvé licht en romig mayonaise is ook koemelkvrij
    Zaanse snijder broden ( bruin en volkoren zijn koemelkvrij)

Is er dan ook ijs wat je wel mag hebben??

16. Karoke

Karoke Niet meer actief

Met het hele kinderarts verhaal kan ik je niet helpen, hoop dat je wel snel duidelijkheid hebt.

Wat betreft het stoppen met borstvoeding, dat is natuurlijk ook altijd je eigen keuze, maar misschien valt het dadelijk allemaal nog wel mee eenmaal je duidelijk weet hoe en wat, dus ik zou wel aanraden het even aan te kijken nog. Waarom het CB bureau zegt om zelf maar Pepti te gaan drinken is me een raadsel, voor volwassenen zijn er genoeg andere vervangmiddelen...

Over de mail van de diëtiste: Blue Band idee halvarine bevat volgens mij yoghurt en lijkt me dus niet zo'n verstandige keuze. Er zijn best wel wat halvarine's die melkvrij zijn, soja vrij weet ik zo niet. Hetzelfde met bak & braad spul, al kan je dan natuurlijk wel altijd overgaan op bijvoorbeeld olijfolie. En eigenlijk geld hetzelfde voor melkloos brood, het is misschien even kijken waar je het bij jou in de geburen het beste kan halen, maar mag geen probleem zijn. Afbakbroodjes zijn overigens ook bijna altijd melkloos.

Calve geeft zelf aan dat er in Licht & Romig wel melk zit, er zit sowieso ook ei in, dus ook niet de beste keuze.

Ik denk dat ijs heel moeilijk is, ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat er ook ijs bestaat op rijstmelk basis, maar heb het zelf nog nergens gezien. Enkel sorbet kan vrijwel altijd, omdat het op waterbasis is.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Sorbetijs was al genoemd, toch? AH heeft citroen geloof ik en mango, die is super lekker en "romig" door johannesbroodpitmeel of hoe heet dat ;)

Allinson is melkvrij brood. Bij de ah ook het grofvolkoren. Maar op veel brood staat niets vermeld, gek genoeg.

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als de AH je super is, kan je ze altijd mailen voor de ingredienten.
    Maar ik zou gaan voor natuurzuiver brood van de biowinkel.

Als je bv geeft en al geen zuivel meer mag, zou ik niet gaan voor margarine ipv halvarine, da's water met een kleurtje.
    Je moet zelf wel goed blijven eten!

19. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hebben jullie toevallig de vrije merkartikelenlijst van het voedingscentrum gekocht? Ik twijfel of ik dat ga doen want die kost 15 euro. Niet dat ik dat niet voor Lucas over heb maar ik ben bang dat het niet echt iets is.

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb m zelf niet gemist. Hier via t forum genoeg tips gekregen.

Sorbetijs bij de AH is melkvrij, ze hebben verschillende smaken.
    Laatst samen met dochter de peren variant geprobeerd, lekker!

Blue band margarine lijkt me geen goed idee. AH heeft wel plantaardige margarine in een kuipje maar das halvarine.
    Papa eet die hier. Ik lust het niet op brood. Voor dochter heb ik volle margarine uit de natuurwinkel.

@Mie, ik zou even mailen met Stefan Kleintjes. Hier kreeg ik het advies om vette vis en Tahin te eten. Maar lust ik niet hihi.
    Volle margarine op je brood doen.
    Scheutje olijfolie extra door je eten.
    Calcium zit in vette vis, tahin, sardientjes, enz. Hier dronk ik sinaasappelsap met calcium en dat krijgt mijn dochter nu ook.
    Hier at ik gewoon de hele dag door. 10 boterhammen, ontbijtkoek, 2 borden avondeten, regelmatig chips of volkoren biscuitjes, etc.

Allinson brood vind ik niet te eten van de AH. Hier eten we blue band brood. Natuurwinkel zit niet erg in de buurt, voor wekelijks is dat geen doen.

Pepti zou ik niet drinken, bleh!! Je kunt als volwassene prima zonder melkproducten.
    Provoceren, hier na 4 weken gedaan.

1e dag een klein beetje, 2e dag half portie, 3e dag normale hoeveelheid.

Na een paar maanden geprobeerd voorzichtig op te bouwen.
    3 dagen 1 theelepel, 2 dagen rust, 3 dagen 2 theelepels, 2 dagen rust, etc.
    Na 1 jaar lukte dit. Bij dochter proberen we het ook op deze manier met soja.
    Melkproducten gaat bij 1 theelepeltje al fout.

Deel Deze Pagina