KMA en rijstebloem dilemma

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door LauraS1983, 26 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Dank je voor de tip. Mag de assistent ook zo'n doorverwijzing maken? Of moet ik weer een afspraak bij de huisarts maken?

Wil dit zo snel mogelijk geregeld hebben, want mijn kind is een levend wezen en geen proefkonijn. Hij moet dit allemaal doorstaan. Arm kind!

Zo'n eliminatietest, is dat in één dag gedaan? Is dat wat anders dan een provocatietest? Heb even gegoogled, maar wordt er niet zo heel veel wijzer van eigenlijk. Kan zijn dat ik er overheen lees hoor.

2. adi

adi Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij zit het zo:

- eliminitatietest = je elimineert alle voeding waar sporen van koemelk in zitten, en dan kijk je hoe de baby reageert. Ik denk dat er wel meer dagen (misschien een week?) nodig zijn om te zien wat nou echt het effect is van kma-vrije voeding.
    Voor eliminatietest wordt meestal echte dieetvoeding gebruikt, zoals Nutramigen. Deze is zwaarden dan pepti.

- provocatietest = baby dat al aan de kma-vrije voeding zit, ga je na een tijdje provoceren met koemelkproducten, om te kijken of die allergisch reageert. Deze werkt dus andere kant op.

Meestal wordt dus eerst eliminatie gedaan, baby aan de dieetvoeding en kijken of de klachten verdwijnen. Als dat zo is (bijv na een week of 2?), gaan ze weer provoceren met normale voeding.
    Als de baby weer klachten krijgt, weet je dat het kma is.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ik geef je ook het advies wat Adi je gegeven heeft. Vraag een verwijzing voor de KA. Ha weten te weinig af van KMA. Hier werd het ook direct van tafel geveegd door de vervangende HA. Cb was diegende die wel adviseerde om te gaan elimineren / provoceren. Wij zijn uiteindelijk pas met 9 maanden bij de KA terecht gekomen en toen pas kreeg mijn zoontje de juiste voeding. Zo'n 7 maanden te laat dankzij die HA. Ik had gelukkig wel al via mijn eigen HA een machtiging voor nutramigen. Maar die bleek net niet voldoende te zijn voor hem. Ook mijn eigen HA had er te weinig weet van.

Elimineren is een tijd koemelk achterwege laten, dos overstappen op dieet voeding. Dit ben je al gezien je pepti geeft. Dit ongeveer voor de duur van 4 weken. Dan ga je voorzichtig provoceren met normale voeding. Dit moet echter dmv een stappenplan, dit moet je echt onder begeleiding doen. Zo moesten wij de 1e dag 10cc geven. Er worden ook provocatie testen in het ZH gedaan.
    Vraag om die verwijzing meid, volg je moeder gevoel!

4. sweetchocolate

Na 9 maanden:$ Ow, dan valt 2.5 maand nog mee dus. Maar goed, is wel actiepunt voor mij nu om afspraak te gaan maken met KA. En hopenlijk krijgen wij snel de diagnose.

Wij hebben ook een machtiging, voor de Pepti. Hebben tot heden geen rekening gezien. HA vroeg aan ons of het vergoed werd. Nou, dat mag ik hopen van wel ja.

Als je eenmaal bij KA loopt, en al die test ben je aan het uitvoeren zeg maar he. Hoelang duurt het dan tot de definitieve uitslag wel of geen KMA?

Er gaat een afspraak komen bij KA. Dit moet afgelopen zijn. Ik wil een gelukkig kind in huis hebben die niet zoveel moet lijden.

5. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    sweetchocolate: bij ons is alles via cb gegaan, ik heb een provocatie test gedaan met pepti en bij de eerste volledige fles pepti was er direct al verschil in de krampjes en hij dronk voor het eerst normaal de fles i.p.v huilen en trappelen etc... toen we de oude voeding weer deden begon het gedonder opnieuw en kregen we dus diagnose kma en machtiging pepti. de arts van cb heeft naar de eczeem plekjes gekeken en de longen beluisterd. voor beide geldt dat als het erger wordt we naar de huisarts moeten. gelukkig is het nog niet dusdanig dat er iets moet gebeuren. de plekjes houdt ik vet en de longen worden in de gaten gehouden.

Ik hoop dat je snel bij de ka terecht kan want dit is niet fijn voor je kindje en dus ook niet fijn voor jullie...

ik heb trouwens gisteren wel de fles van 23 uur gegeven maar meer dan 45ml dronk hij niet en sliep weer verder tot 5:10 dus ik ga vanavond de fles van 19:00 verhogen tot 210+7 en dan kijken hoe laat hij komt, spannend!

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    @ Sweetchocolate, ik had wel dieetvoeding in de maanden hè. Eerst pepti en daarna op mijn verzoek nutramigen. Bleek alleen niet sterk genoeg voor mijn mannetje.
    Geen idee hoe lang zo'n test bij de KA duurt. Wij hebben de eliminatie / provocatie onder begeleiding van het cb gedaan, dit was met de pepti voeding. Mijn zoontje was toen iets van 3 maanden toen wij provoceerde.
    Met 9 maanden heeft mijn zoontje een bloedonderzoek gehad bij de KA omdat zijn groei sterk afboog. Daar kwam toen de kma en ei allergie uit.

7. sweetchocolate

Ok, dus het kan ook via het CB. Kan CB je ook goed begeleiden met de provocatietesten dan? Ik wacht eerst denk ik maandag af. Wordt het ook daar van tafel geveegd wil ik doorverwijzing naar KA, zonder pardon.

Jayden's groei boog 3 weken geleden ook af. Zowel in groei als gewicht. Maar misschien dat het ook door de langdurige diarree komt? Maar vanwaar dat zijn lengte afbuigt van de lijn? Het was niet heel schrikbarend hoor. Maandag wordt hij toch gewogen en gemeten en vraag dan op welke lijn hij zit. Maar ja, gebruiken nu weer Pepti, dus op zich moet de groei nu niet nog verder dalen. Wordt even afwachten dus. Denk dat we dat pas goed kunnen beoordelen als we langzaam aan weer terug gaan op de gewone voeding? Groei daalt toch niet bij waterdunne diarree?

Vind het allemaal best spannend. Hoe gaat hij reageren als hij weer terug op normale voeding gaat? Zal hij dan weer waterdunne krijgen of reageert hij er nu niet op? Volgens HA gaan we over 4 weken beginnen met zijn oude voeding. En hopenlijk komen we er dan snel achter.

8. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Heb niet alles gelezen, maar hier was kinderarts (ook allergologe) heel duidelijk in bijvoeden. Dat mag dus best. Zij heeft heel veel studies gedaan naar allergieën bij kinderen de laatste ontwikkelingen zijn dus dat je ze best langzaam mag laten wennen aan bijvoeding als ze 4 maanden zijn.

Siem krijgt nu sinds 4,5 maand groente en na een maandje ook fruit erbij! En hij doet het super! We hebben het heel langzaam opgebouwd en de reflux is ook een stuk minder geworden.

Rijstebloem doen wij ook in de laatste fles van 19.00/19.30 omdat hij ook altijd na 150cc in slaap viel en niet meer wilde drinken. Nu slaapt hij lekker door tot de volgende ochtend!
    In het begin wat krampjes, maar ja dat is wel vaker zo als ze iets nieuws krijgen, maar nu vindt hij het heerlijk en we kunnen hem direct weer wegleggen!

Liefs

9. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Het is een provocatie/eliminatietest. Dat wordt gedaan als je kindje al aan de Pepti (of wat anders) is.

Je denkt dat het KMA is, dan ga je dus andere voeding proberen. Om eerst te kijken of het echt helpt moet je dat dus een poosje aan houden. Hier moest het een maand of 2, bij sommige is het een jaar, ligt er maar net aan welke arts of wat dan ook je hebt en hoe hij/zij er over denkt.

Na 2 maanden moesten wij de provocatie/eliminatietest uitvoeren.

hij kreeg toen 150+5 volgens mij.

Dag 1: 150 + 5 + 10ml gewone voeding (dus met koemelk)
    Dat de hele dag geven en dan klachten bijhouden op zo'n speciaal formulier

Dag 2: 1/3 gewone voeding + 2/3 Pepti

Dag 3: 2/3 gewone voeding + 1/3 Pepti

Dag 4: Volledig gewone voeding.

Ging dat zo goed, dan mocht je de Pepti dus afbouwen en dan kon je met gewone voeding verder gaan.

Ging dat niet goed, dan moest je het weer afbouwen, dus elimineren.
    En dan moest je dus kijken of de klachten weer afnamen.

Hier konden we het al merken bij 10ml gewone voeding. Toch nog even geprobeerd maar bij de 1e fles van dag 3 begon hij weer heel veel slijm te spugen en te kokhalzen, dat je echt dacht dat hij erin bleef. (wat we dus al eerder hadden gehad, zoooooooooo eng) dat ik gestopt ben. Toevallig belde arts van cb die dag (was op een zaterdag) om te vragen hoe het gegaan was en verhaal uitgelegd.
    Ze gaf ons groot gelijk dat we gestopt waren!

Liefs!

10. sweetchocolate

Thanks Loesie voor de uitleg! Ben benieuwd wat de KA gaat zeggen/doen. Denk zo'n test dan maar, aangezien wij al begonnen zijn.

Morgen hebben wij al een afspraak. Om 15:15 uur. Snel, hadden vandaag gebeld.

11. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Ik sluit me even aan bij dit onderwerp, wij hebben ook een dochter met waarschijnlijk een KMA. 3 dagen na de bevalling bleek dat ik totaal geen melkproductie had en omdat ik het ook emotioneel best zwaar had, zijn we overgestapt naar flesvoeding. Eerst een probeerverpakking hypo-allergeen gebruikt van de kraamverzorgster. Toen op aanraden van de kv standaard fv gehaald (na 10x gezegd te hebben dat de familie van mijn vriend bijna allemaal een melk intollerantie hebben). Na 10 rampzalige dagen van uitslag, rode vlekken, krijsen en buikpijn op aanraden van het CB overgestapt op Pepti 1. Na 2 dagen hadden we een totaal ander kind.

Door het CB zijn we meteen doorverwezen naar de KA. Die vertelde ons dat hij bij kinderen onder 7 jaar bijna niet mogelijk is om een KMA aan te tonen met bloedtesten o.i.d.. Of de KMA moest mega heftig zijn, dan zou het wel mogelijk zijn. Dus de KA wilde dat we na ong. 4 weken Pepti gingen provoceren met standaard FV, (ook voor de vergoeding van de verzekering) volgens het schema:
    1e dag: 10 cc Pepti vervangen door standaard
    2e dag: 2/3 Pepti + 1/3 standaard
    3e dag: 1/3 Pepti + 2/3 standaard

Na 10 dagen hebben we het CB gebeld dat we desnoods die Pepti wel zelf betalen, het verschil was echt overduidelijk merkbaar (huilen) en zichtbaar op haar huid. Toen hebben we toch de medische verklaring van de arts gekregen voor de verzekering en zijn we meteen doorgestuurd naar een diëtiste. Na 5 maanden zijn we op advies van de diëtiste begonnen met fruithapjes, omdat ze niet meer doorsliep. Steeds iets introduceren volgens het schema:
    1e dag: iets waar ze tegen kan + 1 lepeltje "nieuwe" voeding
    2e dag: 2/3 waar ze tegen kan + 1/3 nieuwe voeding
    3e dag: 1/3 waar ze tegen kan + 2/3 nieuwe voeding
    4e dag: hele nieuwe voeding
    En als er na de 4e dag geen reactie optreedt, kan je dat product "afstrepen".

Tot nu toe heeft ze nergens op gereageerd, dus aankomende tijd gaan we proberen om een broodkorstje met boter te geven, kijken hoe ze daar op reageert. Onze diëtiste verwees ons trouwens ook naar de site van het Voedingscentrum voor meer informatie: Koemelkallergie | Voedingscentrum

Ik heb overigens ook nog een handig document met meer uitleg over bijvoeding bij een KMA (van diëtiste), laat me even weten (pb) als ik deze moet mailen!

12. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    ik vind het apart te lezen dat er dus ook mensen zijn die wel eerder op advies van dietiste of allergologe met bijvoeding mogen starten. Maiko slaapt nu op een fles van 210/7 van +/- 19:00 tot 5:00-6:30. Dus ik wacht gewoon nog met bijvoeding,tot 6 mnd of tot hij echt de nacht niet door zou komen ( dan rijstebloem ). Hij krijgt nu wel 4x 210/7 omdat hij blijkbaar een groeispurtje maakt en ineens meer honger kreeg en eerder kwam...

sweetchocolate: ben heel benieuwd naar reactie van Ka!

13. sweetchocolate

Rijstebloem is toch ook bijvoeding? Mag dat ondanks kma wel vanaf 4 maanden? Ik doe niks zonder overleg met dieetiste. Zelfs dit, want lees veel dat ze er toch niet tegen kunnen. Al snap ik het niet goed. Eerste stap is gluten en koemelk vrij.

Vandaag bij Ka geweest. Krijgen dubbele blinde provocatietest. Eerste dagopname is over ongeveer een maand tot 6 weken. Daarna 2 weken daarna. Tussen opnames door moeten wij gewoon met de Pepti door gaan.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    rijstebloem is inderdaad bijvoeding, en wordt daarom ook afgeraden tot 6 maand. Al verschillen de meningen tussen artsen/dietisten/onderzoekers nog wel eens.

Met zo'n provocatie op komst zou ik zeker geen rijstebloem proberen. Dat kan de reactie veranderen.

15. LauraS1983

LauraS1983 Actief lid

24 dec 2008
    269
    5
    18
    apothekersassistente
    sweetchocolate: spannend die provocatie! Ik hoop dat het jullie duidelijkheid gaat brengen!

Rijstebloem is idd ook bijvoeding en als het lukt beginnen we ook daarmee pas na 6mnd. Maar maiko begint te weinig aan de pepti te krijgen omdat het heel licht verteerbaar is. Hij krijgt nu 4 flessen van 210/7 en daar heeft hij overdag net genoeg aan. hij kwam eerder om de 4 tot 5 uur en nu heeft hij na 3,5 - 4 uur echt wel honger en gaat vaak alles op. S'nachts red hij het de ene keer wel maar zoals vannacht kwam hij na 19:00 om 1:00 en 5:00... dus vandaar dat als hij echt de nacht moeilijk doorkomt dat we rijstebloem proberen, dit mocht van cb arts ( al vertrouw ik daar ook niet echt op ) en als hij wel reageert stoppen we direct.

Deel Deze Pagina