Wat ik me dus afvroeg.... Mijn zoontje kon de eerste 3 maanden echt niet alleen in slaap komen. Die moesten we altijd in slaap wiegen en dan slapend in zijn bedje leggen. Na 3 maanden zijn we gaan oefenen met 5 minuutjes laten huilen etc. En sindsdien slaapt hij heel goed zelf in. Nu met mijn dochtertje zit ik weer bijna met het zelfde, en ik begin me dus af te vragen of het niet gewoon normaal is dat pasgebore babytjes niet zelf in slaap kunnen vallen???? Mijn dochtertje sliep de eerste 2 weken alleen maar, en viel ook steeds gewoon in slaap. Maar nu begin ik toch te merken dat ze steeds moeilijker in slaap valt. Ik leg haar op tijd in bed, bij de eerste gaap of haar slaaphuiltje, maar na 5 minuutjes gaat ze hartverscheurend huilen. Ik weet zeker dat ze moe is. Als ik haar wieg, slaapt ze binnen 5 minuten, maar eigenlijk wil ik hier niet weer aan beginnen! Heb uren met mijn zoontje gelopen om hem in slaap te krijgen! Nu valt ze dus wel in slaap als ik haar even laat huilen, maar dan ben ik ruim een kwartier bezig met heen en weer lopen, sussen, knuffelen, hoofdje wrijven. Nu vind ik dit niet echt een super fijn iets, maar soms is het gewoon niet anders. In de wiegbak en auto valt ze overigens zo in slaap. Hoe gaan jullie kleintjes tot zo een 3 maanden slapen??? Uitzichzelf, gewoon hoppa ogen dicht ik ben moe????(ook als je ze wakker in bedje legt) Of ook doos sussen, fles, wiebelen etc. Het is geen groot probleem hoor, want ze slaapt verder goed, maar vroeg het me gewoon af! kus miek
Tara slaapt (bijna) nooit zonder te huilen! Ik werd daar in het begin heel onzeker van, vooral om alle topics die je hier hebt over 'laten huilen', waarin sommigen zo enorm tegen het laten huilen zijn. Als ik mijn dochtertje wou troosten begon ze nóg harden te huilen. Aan het begin huilde ze echt wel 20 minuten soms wel langer! En hoe meer regelmaat we haar gaven, hoe beter dit elke keer ging! Nu huilt ze vaak 5 minuutjes en dan valt ze heerlijk in slaap!
Hier gingen ze zeker met die leeftijd gewoon aan de borst slapen. Lekker veilig, warm, geborgen en knus bij mij of evt bij papa wanneer ze gekolfde borstvoeding of kunstvoeding kregen. Bij de oudste weet ik niet meer wanneer dit veranderd is naar niet meer in slaap vallen aan de borst/met een fles maar wakker in bed gaan en dan slapen. Maar ik denk dat het ergens rond de 9-10 maanden is geweest. Jongste hier die gaat nog altijd alleen maar slapen wanneer ze aan de borst ligt. Ik heb hier totaal geen problemen mee, vind het juist fijn dat ze zich fijn voelt in deze veilige omgeving om rustig zonder stress in slaap te kunnen en mogen vallen. Laten huilen hebben wij bij geen van de kinderen ooit gedaan en zijn ook absoluut niet van plan dit ooit te doen. Liefs, Hanneke!
hier sinds maand of 2 alleen maar wiegend slapen. wanneer ogen dicht gaan leg ik hem in zijn bedje en hij pakt dan zijn fopspeen en zijn doekje(heel klein dun ding) en zo slaapt hij. snachts op wipstoel 5mn wippen, diep in slaap in bedje leggen. laten huilen werkt bij ons niet omdat ik zelf na 5mn ook ga huilen, omdat hij echt drift buien krijgt, en echt niet slaapt. laten huilen is misschien vr oudere kindjes vanaf 1 jaar of zo. maar goed, ik les vaak dat bij sommige babies huilend in slaap vallen ook heel normaal is. maar ik denk dan dat t om gewoon huilen gaat.niet zoals onze zoon huilt: met helemaal paarsrood gezichtje,armen helemaal stijf etc. hij heeft echt zijn moeders armen nodig om te ontspanen. mensen die ons adviezeren om hem te laten huilen nemen hun woorden terug wanneer ze zien hoe hij dan huilt. ik laat hem op n tijdsschema slapen en ik hoop dat hij op een gegeven moment uit lichaams gewonte zelf in slaap valt op die momenten van de dag.
In het begin viel J. of aan de borst in slaap (meestal eigenlijk) of ik wiegde hem in slaap. Toen aan de borst in slaap vallen niet meer wilde en hij niet zelf wilde gaan slapen hebben we de 5/10 minuten regel een paar dagen aangehouden en sindsdien slaapt hij altijd zonder moeite in.
Mila (19 maanden) slaapt nog steeds niet alleen in. heeft het 2 maanden geleden 3 dagen gedaan, en nu weer drama. morgen ook afspraak met cb hierover. laten huilen werkt hier niet, ze gilt 1.5 uur aan een stuk en word dan helemaal hysterisch. t enige voordeel wat ik er van kan zeggen, is dat als zij in bed ligt en ik dus in de stoel ernaast, ik een keer lekker mijn boek kan lezen..
Thx voor jullie reacties! Het is dus vrij normaal dat kleintjes niet alleen in slaap vallen! Dacht dat mijn kindjes gewoon moeite hadden met inslapen, maar het is dus normaal! Wat kan je dan onzeker zijn! Met de fles inslapen gaat niet, want ze wordt juist wakker van de honger, is daarna meestal een half uurtje wakker! Dus ik laat haar of wiegen, of huilen(5 minuten vind ik te lang, ik ga op gevoel heen en weer!) kus miek
Mijn zoontje is daar gelukkig erg makkelijk in. Ik leg hem in zijn bedje en doe een muziekje aan voor hem geef hem een kus en ik loop weg. 5 minuten kijk ik even en meestal slaapt hij dan al.' Bij mijn dochter ging het wat moeilijker toen ze nog een baby was. We hadden van alles geprobeerd, naast haar liggen tot ze in slaap viel, liedje zingen en weggaan ( dan werd het krijsen ), in ons bed liggen en wachten tot ze sliep en toen weer in haar bed gedaan, maar op een gegeven moment moest ze het toch echt zelf gaan doen en ik heb gewoon even doorgezet. Duidelijk gemaakt dat het nu de hoogste tijd was en nu moet gaan slapen. Na een paar keer een huilbui te hebben gehad is het uiteindelijk wel gelukt en ging het gewoon goed.
Zo dus. Dit heeft bij ons 1,5 week geduurd en daarna was het neerleggen ogen dicht en slapen. Mijn zoontje heeft hier heel veel baat bij gehad.
Hier krijt Hanne altijd wel even wat. Ik leg haar wakker in bed, vervolgens gaat ze wat mopperen en daarna slaapt ze in.
Het is idd heel erg normaal. Ze zijn immers 9 maanden lang in je buik ook altijd lekker warm en veilig bij jou en wiegend door jouw bewegingen in slaap gevallen !
Lisa valt vaak niet aan de borst in slaap, tenminste, ze valt wel in slaap, om een paar minuten erna weer wakker te worden . Dan ligt ze wat om zich heen te kijken en valt dan vanzelf in slaap, als ze bij me ligt, ik hoef haar dan niet te wiegen. Als ze wakker in de box ligt en het zat is, begint ze te huilen en valt in slaap als ik haar bij me neem. Na een paar minuten probeer ik haar meestal weg te leggen, dan wordt ze vaak wel wakker en valt weer in slaap als ik haar bij me neem. En dan probeer ik het nog een keer, totdat het wel lukt (meestal de 2e of 3e keer). Als het echt niet lukt en ik niet met haar kan blijven zitten, krijgt ze nog even de borst als ze wil. Ze is wel eens huilend in slaap gevallen, in de maxicosi of kinderwagen, als we onderweg zijn. En wel eens thuis in de kinderwagen als ze aan het huilen was en ik met Eva bezig was. Dat heb ik liever niet, maar aangezien Eva er ook nog is, is het soms niet anders. Maar ze huilt dan hooguit een paar minuten, anders ga ik haar wel halen. Ze heeft trouwens ook wel eens krampjes als ze slaapt en begint dan te huilen, maar na een minuutje slaapt ze zo weer verder...
Wij hebben wat dat betreft getroffen met onze meid. Al vanaf het begin was het zo: Drinken aan de borst, ze viel dan ff in slaap maar werd snel wakker. Na het drinken een nieuwe luier en dan naar bed. Dan kreeg ze een kus, zei haar welterusten en ging weg (geen muziekje of niks). Soms meuterde ze 1 minuut of minder, maar meestal viel ze meteen in slaap. Nu gaat ze gewoon naar bed als ze moe is. Ik leg haar in bed, ze pakt zelf haar lievelingstut en legt die over haar ogen, ik geef haar een aai over de bol (een kus kan niet meer, mijn buik zit in de weg en ze ligt te laag ) zeg welterusten en loop weg. Binnen no time slaapt ze. Dus hier heeft ze eigenlijk nooit gehuild om in slaap te komen. Nou goed, er zijn natuurlijk uitzonderingen .
Met de 5/10 minuten regel bedoel ik dat je je baby laat huilen maar wel elke 5 of tien minuten even gaat kijken, aai over de bol, speentje evt of echt even eruit en troosten. Er uit en troosten dat werkte hier niet, net als erbij zitten niet. We hebben het paar dagen volgehouden en sindsdien gaat hij eigenlijk altijd goed slapen.
als ik jayla in bed leg gaat ze gewoon direct slapen deed ze al als babyzijnde dus nooit geen klagen gehad
Milan wil/kan ook nooit zelf in slaap vallen. Laat hem ook altijd max. 10 minuten huilen, ga dan kijken en troosten. Als hij rustig is weer weg enz. Overdag gaat dit prima, maar s'nachts vind ik het lastig ivm de buren die naast het kamertje van Milan slapen... Hoe doen jullie dit... Vind het zo vervelend voor de buren als hij s'nachts loopt te huilen.
in het begin viel chloë ook alleen in slaap in de arm. nu leg ik haar wakker op bed,ze brabbeld nog wat na en valt dan meestal na een minuut of 5 in slaap. ik ken het probleem van de nacht,woon nl in een flat dus lees even mee
Mijn zoontje valt overdag ook haast niet in slaap. Vanaf 8uur is het drama, dan is het elke keer huilen als ik hem terug in zijn wiegje leg. Ben de hele dag aan het tillen/wiegen en doen, ben gesloopt. Deze week is het helemaal erg, want hij is extra wakker, extra huilerig voor zijn doen, denk een sprongetje ofzo?! Hij ligt nu eindeeeeeeeeeelijk na hele dag huilbui'en/troosten/wiegen te slapen, hij heeft zichzelf ook helemaal moe gemaakt. Ik weet echt niet wat te doen, het CB zegt dat ik hem moet laten huilen en minstens 10min, nou hij begint al na een paar minuten hysterisch te huilen, dan laat ik hem echt niet liggen! Al na ee paar minuten til ik hem op, hij is toch veelste klein om te begrijpen dat mama nu wilt dat hij gaat slapen, zo zielig joh zo'n kleine frummel, maar het steeds tillen daar ben ik nu gewoon moe van geworden. Heb geprobeerd hem in zijn reiswieg te wiegen in de woonkamer, maar nee dat wilt die niet, dus ook huilen. Het enige voordeel is dat hij vanaf nu (20;00u) en snachts wel lekker door slaapt, en alleen wakker wordt voor 2 voedingen tot de ochtend. Denken jullie dat hij deze ritme aanhoudt, want ik kan er de klok opzetten wanneer hij eindelijk in slaap gaat vallen, ik kijk elke keer naar de klok en wil dat die snel naar 20uur wijst.
allebei mijn dochters hebben nooit geen problemen gehad met in slaap vallen... mijn oudste huilde nog wel eens een kwartiertje voordat ze ging slapen maar dat was over nadat ze haar duim had ontdekt... mijn jongste sabbelt op de bovenkant van haar hand en haar andere handje legt ze voor haar oogjes en valt echt na 5 min dat ze in bed ligt als een blok in slaap... echt heerlijk! na 19.30 is de hele avond van mij hihi... mijn man is de laatste tijd erg druk met het verhuizen van de zaak en dus veel weg elke avond tot een uur of 23.00 sinds kort aan het werk...