Bijvoeden met 4 maand, wel of niet een goed idee?

Discussie in 'Voeding' gestart door annie44, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annie44

annie44 Lid

19 apr 2008
    32
    0
    0
    Vraagje: Ik heb een dochter van net 4 maand, ze is groot voor haar leeftijd en ook stevig. Ze is een bezig bijtje want ze slaapt weinig overdag want ze is erg fysiek, zich ophijsen, grijpen, trekken, pogingen tot tijgeren (snachts slaapt ze wel goed, van: 18:30 tot 07:00) Omdat ze overdag zo druk is en ze belangstelling toont voor ons eten (intens kijken, smakken, kwijlen) denk ik erover om nu al te gaan bijvoeden. Het CB raad met 6 maand aan (ik "mag" wel al rijstebloem geven) maar er komen geen allergieen in onze familie voor en mijn gevoel zegt dat een beetje fruit geen kwaad kan. Zijn er mee eigenwijze ;) mama's die hier ervaring mee hebben, positief of negatief??

2. busster

busster Fanatiek lid

6 dec 2007
    1.462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    Hier een eigenwijze Mama. ;)
    Mijn meisje is nu 5 maanden en krijgt vanaf 3,5 maanden bijvoeding omdat ze aan alleen de fles niet meer genoeg had . Ook hier rade het CB het af ivm allergie maar omdat alleen hooikoorts voorkomt in onze famillie wou ik het risico wel nemen. Ook zegen ze ddat ze meer last kunnen krijgen van hun darmpjes door de bijvoeding maar hier is juist het omgekeerde het geval want toen Mara alleen de fles kreeg had ze enorm veel last van krampjes en sinds ze fruit krijgt en rijstebloem in haar flesje gaat het stukken beter . Geen gekrijs meer als ze haar behoefte moet doen eindelijk want ik vond dat zo sneu voor haar.

3. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier ook begonnen met bijvoeden met 3 maanden en het is altijd perfect gegaan... kwestie van proberen hoe je kleintje reageert!

Ik heb zelfs ooit een studie van de universiteit van ik geloof maastricht gelezen, waarin stond dat het nou juist verstandig is om vroeg te beginnen met bijvoeden omdat je zo bepaalde triggers aanhaalt (wel kleine beetjes geven) waardoor ze nou juist minder kans hebben op allergieën... (hetzelfde principe als bij de inentingen..)

4. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik ga mede op aanraden van mijn HA bij drie maanden ook (voorzichtig) beginnen met bijvoeding. Sinds mijn zoontje flesvoeding krijgt heeft hij moeite met zijn ontlasting. We gebruiken al Nutrilon Omneo maar dit is helaas niet afdoende voor hem. Mijn HA raadde aan om een fruithapje te gaan proberen (in kleine beetjes) aangezien fruit laxeert en het is weer extra vocht dat hij binnen krijgt.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    hier begonnen met ruim 4 maanden, nergens last van gehad. :) nu smult ze lekker. ik ben ook blij ook, want volgens t cb moet ze met de 7 maanden al aan het brood en met 9 maanden zijn volgens hun zowat alle flessen eraf. Ik zou dat wel heeeel snel vinden als ze met de 6maand pas aan de hapjes gaan...

6. Quincy23

Quincy23 Actief lid

10 jan 2008
    142
    0
    0
    hier ook begonnen met fruit met 4 maanden.
    ook hier keek hij alles uit je mond. het cb raden het af omdat ze liever met 5 maanden begonnen. ben ook begonnen met 5 maanden met groente maar dat vindt hij niet zo lekker. gewoon proberen en kijken of hij geen problemen krijgt met ontlasting ofzo.

7. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik ben ook begonnen met 4 maanden. met3.5 maand rijstebloem. met 4 maanden fruit en 4.5 maand groente. ging gelijk goed.

8. busster

busster Fanatiek lid

6 dec 2007
    1.462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    @ taliaa Ja idd dat is ook zo bij het cb hebben ze me laatst een folder mee gegeven over bijvoeden en daar stond in dat ze met 9 maanden brood mogen . vind ik erg snel als je in 3 maanden ze en fruit , groente en nog eens brood moet leren eten. Nu kan mijn meisje overal rustig even aan wennen voor ze weer wat nieuws krijgt .

9. fluffy

fluffy Actief lid

6 mrt 2008
    197
    0
    0
    verzorgende B
    zaandam
    hier een eigewijze mama.
    ik ben met 4 maanden met potjes groenten en fruit begonnen gewoon een paar hapjes per keek niet het hele potje in 1 keer.
    met 6 maanden kreeg yuri aan een half broodje met smeerkaas of smeerlever worst.
    en een potje met de warme maaltijd.

yuri is nu bijna 10 maanden en dit is zijn dag indeeling:

7:30 pap fles
    10:00 fruit hapje + tuit beker limonade
    12:00 bruin broodje met beleg + melk fles van 200ml
    middag tuk tijd
    +/- 16:00 als hij niet al eerder wakker is een koekje of rijste waveltje met limo of een melf fles van 200ml net wat hij wil.
    18:00 warme hap + een toetje meestal een danoontje achtig iets.
    20:00 een melk fles van 200 ml en dan naar bed.

hij doet het er prima op en het gaat harstike goed.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben begonnen met ruim 4,5 maand en het gaat prima. Mijn zoontje zit inmiddels met 8,5 maand op een gewoon eetschema (ontbijt - lunch - avondeten) en dat gaat perfect. Ik vind mezelf niet eigenwijs. Het advies is om te wachten met bijvoeden als je bv geeft of als er allergieën voorkomen in de nabije familie. Nou beide niet dus er was geen enkele reden om te wachten tot 6 maanden. Dat is niet eigenwijs, dat is 'common sense'
    Maar iedereen moet lekker doen waar zij zich goed bij voelt maar er is geen 'wet' tegen het bijvoeden bij 4 maanden!

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Brood horen ze met 9 maanden al goed te eten. Je met er rekening houden dat het even duurt voordat ze 2 boterhammen met beleg wegwerken, dus met 6,5 a 7 maanden moet je met brood beginnen. Dat is ook het advies (rond 7 maanden).

12. busster

busster Fanatiek lid

6 dec 2007
    1.462
    0
    0
    touringcarchauffeur
    zoetermeer
    Doorom vind ik het dus zo snel vanaf 6 maanden fruit en groente en dan bij 7 maanden al brood proberen terwijl ze net aan de groente en fruit zijn . Als je het doet zoals ht CB zegt dan.

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier op het CB zeggen ze juist: kijk naar je kindje, de een is er eerder aan toe dan de ander: bijvoeden vanaf 4 mnd mag, maar hoeft niet omdat in de flesvoeding/borstvoeding alles zit wat ze nodig hebben. In het groeiboekje staan naar mijn idee ook goede tips. Ook heb ik vorige maand een stencil gekregen met voedingsadviezen met wat wanneer wat te geven.

Wat ik verder van het CB vind: hier is men wel heel betrokken, maar ze laten je zelf je keuzes maken. Ik had altijd het idee van cb's dat ze erg streng waren en veel regels oplegden, dit valt mij reuze mee!!

14. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    "Ons" CB zou je volgens mij na dit verhaal als advies geven om gewoon te gaan proberen. Ze zeggen namelijk steeds dat het pas hoeft met 6 maanden, maar als ze ons het eten uit de mond zou kijken of er op een andere manier heel veel belangstelling voor zou tonen, dan zouden we er goed aan doen ermee te beginnen. Nu doet ze dat niet, misschien wel omdat ze ons niet zo vaak ziet eten? En waarschijnlijk heeft ze het veel te druk met andere dingen. Er valt zoveel te ontdekken :)

15. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ons zoontje kreeg met 3 maanden al pap, en nu sinds 3 weken ook groente/fruit, sinds 1 week 2 keer per dag, en daarnaast krijgt hij ook thee/water/sap. Hij kijkt ook al een hele tijd het eten uit onze mond en steekt z'n hand ook uit.
    Het cb raadde aan om te wachten tot 6 maanden, maar mijn moeder zei dat ze altijd al met 3 maanden begon, en aangezien m'n moeder 7 kinderen heeft neem ik het liever van haar aan ;)

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat hoeft niet. Wij zijn bijna tegelijkertijd met alles begonnen. Met 6 mnd groente en met 6.5 brood. Ging prima. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor sommigen te snel is.

17. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    ben begonnen met 3 maanden, ging prima! fruit ging er als koek in alleen toen ik bij 5 maanden met de groente begon wilde ze dat niet. :(

is nu nog een probleem trouwens haha al hoewel ze gister waarempel een half potje lasagna op had!

succes!

18. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn dochter kijkt ook het eten van mijn lepel/vork, maar ik begin toch pas met 6 maanden, dit doe ik alleen ivm haar huid (extreem droog/eczeem) en vanwege mijn allergieen en astma. Als haar huidje in orde was geweest was ik wel begonnen met fruit en groente! Ik vind het ook best wel jammer, want zoals eerder aangegeven anders is het in 1x al zoveel, maar het is niet anders en ik wil niet dat ze straks echt heftige eczeem krijgt!

19. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ik heb bij aidan vanaf precies 4 mnd ook fruit en groente gegeven, had nml echt het idee dat hij eraan toe was. zat smakgeluidjes te maken als hij zag dat wij aan het eten waren en met zijn gewicht ging dat ook makkelijk was een grote jongen (lengte) en kon dat extra's wel hebben.

met hayley heb ik het idee dat ze er nog niet aan toe is. ze is nu ruim 4 maanden. ik heb het 2x geprobeerd maar ze gaat letterlijk over haar nek als ik fruit geef, ze duwt het eten ook weer even snel naar buiten als dat het naar binnen gaat. dus in haar geval ga ik gewoon wachten tot ze ouder is. mama's gevoel is toch het beste denk ik en ieder kind is anders. dat zie ik wel bij mijn eigen 2 kids.

20. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ps. bij ons hebben ze allemaal astma thuis en leon en ik hebben allergien voor hooikoorts/kattenhaar/noten/antibiotica en andere efelijke ziekten. denk niet dat het geven van voedsel met 3 maanden ervoor zorgt dat je kind ook allergieen ontwikkeld maar dat het al vastligt in de genen vanaf geboorte.
    aidan heeft bv net als mij dezelfde allergie voor antibiotica, en nog dezelfde streng ook nog. dus denk dat dit gewoon genetisch is doorgegeven ipv ontwikkeld te zijn door een fruitpotje ;)

Deel Deze Pagina