Ons meisje drinkt steeds minder flesvoeding. Op zich niet zo erg; over 4 weken mag ze naar 300ml maar we moeten nog provoceren en andere kindjes krijgen dan hun menu al aangevuld met melk, yoghurt of andere toetjes. We gaven soms wel eens soja-vla maar ik vind er erg veel suiker in zitten. De zuivel is toch met name voor de eiwitten? Eiwitten kan je ook uit andere producten halen toch? Ik neem aan dat ik dan moet zorgen dat ze die via andere producten binnenkrijgt? Hier nog steeds de vraag of ze nu wel of niet reageert op de soja. Qua onrust merken we niks, wel heeft ze dan mega veel poepluiers (of het daar van is geen idee) en heel lichtjes wat rode puntjes in haar gezicht. De kinderarts vond het meer op warmte uitslag lijken. Maar soja gaven we hier al af en toe dus misschien zou ze wel meer reageren bij dagelijks gebruik. Geen idee. Bij de fv met koemelk ook pas na een aantal dagen toen we zelf gingen provoceren afgelopen september. Toen zaten we op dag 3 van de 4 en toen begon de ellende weer. Trouwens gisteren naar het cb geweest, onze "eigen" verpleegkundige was met vakantie dus hadden we een andere. Vraagt enthousiast hoe het ermee is; alles prima ze ontwikkelt goed. Begint ze over de hoeveelheid flesvoeding en dat we vanaf 1 jaar wel een bekertje halfvolle melk mogen geven... Nou die heeft zich dus niet voorbereid... Ik gaf als antwoord dat we daar maar even mee wachten tot na de provocatietest in het zh... Wat geven jullie ipv zuivel?
Hier kreeg ze tot 23 maanden borstvoeding en verder geen andere zuivel. Ze is pas sinds een paar maanden over haar soja-allergie heen, ze krijgt dagelijks 1-2x een bakje vla/yoghurt. Maar dat zijn echt maar kleine beetjes. Meer krijg ik er niet in. Andere melksoorten zoals sojamelk, havermelk, rijstemelk wil ze niet drinken. Ik probeer haar sinaasappelsap met calcium te geven maar dat heeft ze net weer een tijd geweigerd. Daarnaast multivitamine + calcium kauwtablet maar t is maar net hoe haar pet staat of ze ze wel of niet opeet. Verder natuurlijk vit D. 1-2x per week krijgt ze ei maar momenteel laat ze die meestal staan. Vlees krijgt ze dagelijks, vis is geen succes. Verder probeer ik te zorgen dat ze voldoende vetten binnen krijgt door volle margarine op brood, margarine + olijfolie door haar avondeten. Lastige is alleen met een peuter dat die een sterk eigen willetje hebben qua eten dus t is hier altijd de vraag wat erin gaat. Verder eet ze prima maar net de dingen waar ik om probeer te denken wat minder. Maar goed, ze oogt verder gezond en is weinig ziek dus het zal wel goed gaan. Na de bevalling ga ik voor haar kolven, hopelijk wil ze mijn melk nog drinken. Reactie op soja was hier vieze poepluiers en buikpijn.
Bv is natuurlijk fijn als het ook zo lang nog goed gaat. Hier helaas niet gelukt. Ze heeft altijd wel vieze poepluiers nu ruiken ze ook weer zuurder en er zijn net vorige week 2 tanden door. Het is zo lastig om het te onderschijden. We hebben niet het idee dat ze buikpijn heeft gehad. Ze is altijd een beetje aan het keten als ze moet poepen of gepoept heeft als ze in bed ligt. Dat deed ze toen ook gewoon. Alleen bleef ze poepen maar het was dan ook weer niet dun ofzo. De naturel soja yoghurt vond ze niet lekker maar de vla smult ze van. Maar daar gaven we maar 50 ml van per keer maar ze zou wel meer gelust hebben. Sinaasappels hebben we nog niet geprobeerd hier. Ik kan natuurlijk rijst- of havermelk proberen. Kan nooit kwaad. Is er iemand na het eerste jaar nog langer doorgegaan met Neocate als "opvolgmelk"?
Je kan beter de fv geven ipv rijstemelk. Rijstemelk is geen volwaardige vervanger. Ik zou gewone soja yogurt geven. Deze is al erg zoet van smaak. Waarschijnlijk dat ze het na een aantal keer wel goed eet. Ze moeten ook wennen aan een smaak. Hier gaat de soja yoghurt (naturel) goed in. Andere yoghurts of de vla wil hij niet. Hier in het zh krijg je na het 1e jaar alleen nog een machtiging als soja ook niet goed gaat. Anders moet je over op soja. Bij zoonlief leek soja toen goed te gaan. Echter bleek dit toch niet het geval. Terug naar nutramigen AA weigerde hij. Hij heeft toen tot zijn 2e jaar rijstemelk gehad. Daarna ging soja weer.
En ik bedoel naast de flesvoeding als ze nog maar 300cc krijgt zeg maar. Nu is dat nog tussen 450 en 500 per dag maar het gaat al naar de 400. Andere kindjes krijgen dan een toetje lees ik overal die krijgen dus 300 cc flesvoeding nog een toetje. Ik weet niet wat normaal het advies is met de hoeveelheid zuivel in totaal.
Ons meisje krijgt voorlopig nog neocate, we zijn nu bezig met de soja. Als dit goed gaat "moet" ze van de ka over op soja en krijgen we geen machtiging meer voor neocate. Nu dus nog zo'n 450 ml neocate per dag. Heb je geen ongezoete soja yoghurt? IK dacht in die bekers van alpro soja?
Overal zit suiker in bij de Alpro toetjes en yoghurts ook de naturel alleen 1 soort soja melk is zonder toevoegingen die drink ik zelf ook (heb koemelkintollerantie).
300cc zuivel is voldoende. Mijn zoontje heeft ook een hele tijd alleen 300cc aan melk gehad en geen toetje. Zijn toetje bestond uit fruit. Pas na zijn 2e jaar, toen soja goed ging, krijgt hij toetje. Het hoeft niet nutrilon soja te zijn, mag ook gewoon de soja van alpro zijn. Zelf geef ik de peutervariant, want de gewone wordt niet gedronken. Helaas ook veel suikers in. Maar goed, buiten zijn soja producten krijgt hij weinig suikers.
Eiwitten zijn idd belangrijk voor de groei. Lekker kipje of visje geven. Calciumrijke groente of anders een supplement. Vetten uit plantaardige olieen, plakje ham op brood.
Hier drinkt hij nog 600 ml neocate en is al 18 mnd. Qua hoeveelheid zei de ka en de diëtist: lekker zo laten want hier groeit hij perfect op. Als bijvoeding zuivel maak ik wel eens Rijstepudding met rijstemelk. Gewoon als af en toe een toetje zeg maar.
Ons meisje heeft KMA en kan ook niet tegen soja. Ze krijgt dus enkel 2x per dag 150cc friso pep. Dit zou voldoende moeten zijn, want de 300cc zuivel is incl kaas, yoghurt etc bij kindjes zonder allergie.
Die 300cc is het TOTAAL aan zuivel, dus flessen en toetjes en broodbeleg samen. Dus zolang je dochter gewoon haar dieetvoeding in de goede hoeveelheden drinkt hoef je niet op zoek naar vervangers. Hier kregen ze gewoon borst en geen andere zuivel. Als dessert kun je gewoon fruit geven. Of gewoon geen dessert eten.
hier na de provocatie (heftige reactie, we moesten terug naar het ziekenhuis voor medicatie om zijn maag weer rustig te maken) gewoon een machtiging voor nog een jaar neocate (active) wij moeten de soja van de dietiste gaan proberen met contact met de huisarts. Yannick krijgt dus 300ml neocate en verder neits aan toetjes enzo...
Oke ik dacht dus dat het 300 ml exclusief toetjes en andere zuivel was. Dan is het goed. Nee ik hoef niks te geven ze heeft genoeg zo. Vind het fijn dat ze nog goed haar fles van 18.30 drinkt daar maakt ze een hoop mee goed..! Dank jullie!