nu fulltime kolven, hoe krijg ik mijn dochter (3 weken oud) aan de borst?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sahi, 7 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    ik wil graag even vragen of ik op de goede weg ben, voor ik een consult vraag bij een LK (scheelt toch weer een hoop kosten).

Yanna is nu ruim 3 weken oud. Ze was 2 weken te vroeg geboren met een geboortegewicht van 2580 gr en waarschijnlijk daardoor niet krachtig genoeg om uit mijn borst te drinken. De hap maakte ze goed, maar het zuigen lukte niet goed. Daarnaast heeft het ziekenhuis me na de bevalling niet zo goed begeleid.
    Ik had vlakke tepels en kreeg alleen een tepelhoedje aangereikt, maar dit is me niet uitgelegd en er is niet iemand bij me gaan staan om me te helpen. Daarnaast vonden ze het verhaal over dat 'eerste uur' onzin. Omdat ze het druk hadden, voelden ze daarom niet de noodzaak om me te ondersteunen.
    Het leek mij handig om te kolven, om mijn tepels naar buiten te krijgen en mijn productie op gang te brengen, en ik wist dat in het ziekenhuis een kolf aanwezig moest zijn. Hier heb ik 's avonds om gevraagd, ik kreeg het pas de volgende dag om 15.00 (ik ben om 18.27 's avonds bevallen).
    Yanna kreeg tussendoor met een cupje gevoed en vond het dus niet meer nodig om te proberen te happen, het drinken zou wel naar binnen stromen...
    Ik was op vrijdagavond bevallen, mocht op zaterdagavond naar huis en kreeg daarom op zondag kraamzorg. Die moesten alles nog met mij op gang helpen.

Zondag ben ik begonnen te kolven met een eigen kolf. Yanna kreeg vanaf die dag met een spuitje via vingervoeden haar voeding binnen. Elke voeding hebben we haar aangelegd. Vanaf de vrijdag daarop (ze was toen een week oud), zijn we op de fles over gegaan omdat vingervoeden te intensief werd en de hoeveelheden te groot voor het spuitje. Ik bleef haar wel elke voeding aanleggen.
    Inmiddels kolf ik nog steeds fulltime en leg ik Yanna nog regelmatig aan. Ik hoor haar sinds een week slikken, maar ze raakt gefrustreerd en moe en zet na 3 slokken niet meer door.

Kan het dat ze de fles makkelijker vindt en daarom niet wil doorzetten?

Ik ben van plan haar 1 ochtend of 1 voeding alleen de borst aan te bieden en niet de fles. Is dat een goed idee? Ik heb namelijk echt het idee dat ze het nu wel kan, maar dat ze niet wil doorzetten omdat het moeilijker is dan de fles.

Is het handig dat ik een LK aan huis laat mee kijken?

Dat waren mijn vragen, en het hele lange verhaal. Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat ik op de goede weg ben.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Ik vind dit heel lastig via het web te beoordelen. Ik heb jouw kindje niet gezien. Wel is ze prematuur en klein.

Wat ik je wel kan zeggen is dat te vroeg geboren kindjes extra tijd nodig hebben om het drinken aan de borst te leren. Het helpt die kleintjes dan als mama een flinke melkproductie heeft. Daar zou ik voorlopig op focussen. Wat voor kolf gebruik je nu? Mijn advies is dubbelzijdig elektrisch kolven (8-10 x per dag) voor een flinke melkproductie. Het is belangrijk om nu te veel melk te hebben, zodat als het terug loopt, je straks genoeg hebt.
    Wel het aanleggen blijven oefenen (5 minuten per keer) en dan de fles aanbieden. Het kwartje gaat vanzelf vallen bij haar. Als ze groter wordt en krachtiger gaat het drinken aan de borst vanzelf beter.
    Lukt het niet om haar aan de borst te krijgen, dan zou ik alsnog een LK laten komen.

3. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb een enkele avent kolf en ik kolf nu steeds als Yanna gegeten heeft, nu inmiddels 120cc, omdat dat is wat ze drinkt. Ik heb een kleine voorraad in de koelkast.

Ik heb het idee dat wat ik nu doe, dus is wat jij ook aangeeft en dat het dus een kwestie van blijven oefenen is. Dat vind ik wel fijn om te horen, ik doe er gewoon alles aan en ze moet sterker worden om het te leren.
    Bedankt in ieder geval!

Deel Deze Pagina