Tavegil en borstvoeding

Discussion in 'Gezondheid' started by Corinne, Aug 29, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Corinne

Corinne Lid

Jul 8, 2006
    51
    0
    0
    Ik ben erg allergisch en voordat ik zwanger was gebruikte ik dagelijks xyzal maar dat wordt afgeraden als je zwanger bent omdat er te weinig over bekent is. Het hielp trouwens ontzettend goed. Ik heb nu van de huisarts Tavegil tabletjes gekregen. Ik gebruik dit echt zo min mogelijk maar soms gaat het gewoon niet meer. Dan ben ik de hele dag aan het niezen alsof ik zwaar verkouden ben en dan kan ik ook niet slapen. Tevegil helpt wel maar minder goed dan Xyzal.
    Ik wil graag borstvoeding geven aan mijn kindje omdat het zo belangrijk is vanwege het eventueel voorkomen van allergie. Ik heb zelf geen borstvoeding gehad. Op dit moment gebruik ik zo een keer per week Tavegil en soms ook Prevalin (is veilig tijdens zwangerschap) en hiermee kan ik een allergieaanval soms een beetje voorkomen.
    Maar als ik straks borstvoeding wil geven en ik heb Tavegil geslikt, kan ik dan het beste mijn melk afkolven? Of kan ik gewoon borstvoeding geven omdat het tijdens de zwangerschap ook kan? Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik zou even kijken in de gebruiksaanwijzing. Als het goed is moet er in staan of je het mag gebruiken bij borstvoeding.

3. clarike

clarike Actief lid

Mar 22, 2006
    455
    0
    0
    ik mag het in ieder geval wel hebben tijdens mn zwangerschap, dus dan mag het vast ook wel tijdens het geven van borstvoeding?!
    groetjes Clarike

4. Corinne

Corinne Lid

Jul 8, 2006
    51
    0
    0
    Ik heb geen gebruiksaanwijzing meer. En ik heb op internet gezocht en daar kom ik verschillende dingen tegen. Ik zal het eens aan mijn huisarts vragen.

5. clarike

clarike Actief lid

Mar 22, 2006
    455
    0
    0
    ik heb de gebruiksaanwijzing er evn bijgezocht. er staat:
    het geven van borstvoeding tijdens het gebruik van tavegil wordt afgeraden omdat dit een sederend (is versuffend) effect op het kind kan hebben.

Bij zwangerschap staat ook nog de waarschuwing het niet net voor een bevalling te gebruiken omdat dit ook sederend kan werken.

Dus toch maar niet tijdens de borstvoeding.
    Groetjes Clarike

6. Emmetje75

Emmetje75 Fanatiek lid

Aug 26, 2006
    1,383
    0
    0
    Van alle medicijnen tegen allergie heeft cetirizine (of evt loratadine) de voorkeur bij het geven van borstvoeding. Deze stoffen gaan wel deels over in de moedermelk, maar kunnen rel. veilig gebruikt worden. Ik ben apotheker en zie vaak dat deze medicijnen bij borstvoeding gebruikt worden. Mocht je toch twijfels hebben en je gebruikt de tabletten niet zo vaak, kun je ook overwegen om voor inname van de tablet af te kolven en deze moedermelk gebruiken op de dag dat je de tablet hebt ingenomen, de melk tot zo'n 12-24 uur na inname van de tablet kun je dan weggooien. Het is wel wat omslachtig, maar als je dat een geruster gevoel geeft is het de moeite misschien wel waard.

7. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Tavegil
    De werkzame stof in Tavegil is clemastine. Clemastine is sinds 1967 internationaal op de markt. Het is op recept verkrijgbaar onder de merknaam Tavegil. Het is te verkrijgen in tabletten en injecties.

5. Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

Zwangerschap
    U kunt clemastine tijdens de zwangerschap enkele dagen in een normale dosering gebruiken. Het heeft dan geen nadelige gevolgen voor het kind. Meld in ieder geval aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent, of dit binnenkort wil worden.

Borstvoeding
    Gebruik dit middel niet als u borstvoeding geeft, of stop de borstvoeding. Dit middel komt in de moedermelk. Het kan bijwerkingen zoals sufheid bij het kind geven. Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Mogelijk kan de arts u (tijdelijk) een ander middel voorschrijven, dat u wel veilig kunt gebruiken.

deze info komt van deze site

dus maar even informeren bij je huisarts
    succes

Share This Page