Van de stad naar een dorp!!

Discussion in 'De lounge' started by Skye, Dec 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Mijn man en ik praten al eventjes over verhuizen! We willen sowieso groter gaan wonen. Maar we hebben het er ook wel eens over om echt ergens anders te gaan wonen. Ergens waar de huizen niet zo achterlijk duur zijn en je nog voor een normale prijs een huis met een tuin kunt kopen! We wonen nu tegen Den Haag aan en we kijken (voor de grap) wel eens huizen in brabant (Chaam, Alphen, in de buurt van baarle nassau). Maar het is daar vergeleken met hier wel erg rustig. Al onze familie en vrienden wonen hier en ik ben bang dat ik ze ga missen! Het is maar een uurtje rijden, maar toch. Snel een bakkie doen zit er niet meer in! Mijn man zegt dat het wel mee zal vallen, maar ik twijfel er aan of wij wel tegen die rust kunnen!!

Is er iemand met ervaring, die van de drukke stad naar een rustig dorp is verhuisd. En hoe beviel dat??

2. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    ik ben van een "normale" stad, 60.000 inwoners, naar een miljoenenstad verhuisd (1500000 inwoners) naar een dorp verhuisd, en ik vind het heeeeerlijk! Zou echt nooit meer in een grote stad kunnen wonen. Kan het iedereen dan ook aanraden :).

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben van een normale stad (70.000 inwoners) verhuisd naar een boerengat:D. Op zich niks mis mee, maar ik miste wel het feit om even lekker naar de stad te fietsen. Met de carnaval hier ook steeds met de auto moeten en ook met verjaardagen, iedereen woont daar.
    Wij hebben ons huis nu 10,5 maand te koop staan en we hopen snel weer te verhuizen naar de stad.

Het dorpse zelf had ik geen last van, maar meer dat we steeds de auto moesten pakken om ergens heen te gaan.

4. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    1,461
    0
    0
    Groningen
    Wij zijn van de stad Groningen naar een vreselijk dood dorp verhuisd.
    Woon hier nu al 3 jaar en verlang nog dagelijks naar de drukte van de stad.
    Zodra het kan wil ik dan ook echt weer terug!

5. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik ben opgegroeid in een klein dorp (1500 inwoners) en als kind vond ik het geweldig. Maar later vond ik het wel vervelend dat het openbaar vervoer bijna non-existing is, er geen normale supermarkt in de buurt is etc.
    Ik zou het liefst naar een kleine stad gaan, wel voorzieningen maar ook rustiger en goedkoper.

Maar is een dorp in zuid holland dan niet een idee? Of is dat nog steeds duur?

6. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Grappig, ik ga in één van die dorpen wonen volgend jaar. Maar ik kom sowieso hier uit de buurt dus ga niet verder van familie e.d. wonen. Ik persoonlijk zou liever niet zo ver van mijn familie en vrienden willen wonen. Een uur naar Den Haag is ook alleen op de gunstigste momenten denk ik. Als je echt goedkoop wilt wonen kun je beter naar het oosten van het land gaan ;) Ik vind de huizen hier in de dorpen rondom Breda nog steeds heel duur eigenlijk. Natuurlijk niet zo duur als in de stad en zeker niet zo duur als in de randstad maar toch...

Ik heb zelf altijd in een dorp gewoond (verschillende) en woon nu tijdelijk een jaar in de stad. Ik vind het leuk om dat ook eens mee te maken, alles dichtbij enzo. Maar ik vind het ook wel fijn om straks terug naar een dorp te verhuizen. Ook voor mijn zoontje lijkt dat me fijner (is mijn persoonlijke mening he ;)). Waar we nu wonen zou hij nooit buiten kunnen spelen, straks kan dat gelukkig wel. Alle kinderen uit het dorp gaan naar dezelfde school, lijkt me hartstikke leuk voor hem.
    Maar ik kan me heeeeeeeel goed voorstellen dat je niet kunt wennen aan een dorp als je altijd in een stad gewoond hebt. Het is toch wel heel anders.

7. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    ik woon heeeeel dichtbij alphen en chaam en ik zeg,
    gewoon doen ;):)

8. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Ik ben van een studentenstad van 180.000 > 150.000 > 70.000 inwoners verhuisd. Heb er echt niks mee om in een stad te wonen. We wonen nu in een dorpje van ong. 7.000 inwoners en binnenkort in een dorp dat nog eens de helft kleiner is. Straks vrij uitzicht over de weilanden, en een achtertuin van 1800m2. Heerlijk! Zou niets anders meer willen ;)

9. froukje86

froukje86 Actief lid

Jun 30, 2008
    469
    0
    16
    mijn 2 kinderen :)
    friesland
    ik ben ook van een stad naar een dorp gegaan.
    vind het hier stukken beter.
    hier kan mijn dochter normaal buiten spelen en dat kon daar echt niet.
    van amsterdam naar een dorpje in friesland.
    ook een heel verschil, maar wel zoveel beter.

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik ben van een stad (ongeveer 70.000 inw) naar Zeeland gegaan, naar een dorp met 2000 inwoners en alleen een chinees en een tankstation. Het was heeeeeeeel erg wennen, het eerste jaar vond ik het helemaaal niet leuk. Maar nu wil ik niet meer terug, zeker niet nu ik een dochter heb. Ik sta in 3 minuten in de polder, en de andere kant 3 minuten en ik ben op het strand, heerlijk :)
    Ik mis alleen een supermarkt.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Heb zeven jaar in Rijen gewoond (voor de meesten beter bekend als Gilze-Rijen) Is een dorp met stadsalures, je woont heel centraal tussen Tilburg en Breda met goede treinverbindingen en een goed winkelbestand! (AH, eMTe, Kruidvat, Hema, C1000, Boerenbond/Welkoop, Marskramer, Jola Mode, Zeeman en wat dies meer zij)
    Het was voor ons als dorpelingen (afkomstig uit dorpje van 2500 inwoners) al te stads, maar het was toch echt een "durrep"

Wonen nu helemaal "landelijk" in Duitsland en toch redelijk veel buren (lintbebouwing) heerlijk rustig!!!! En toch niet te rustig

12. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Ik ben opgegroeid in een dorp met 5000 inwoners en daarna (van 17e tot 27e) in steden van verschillende grootte gewoond. Nu woon ik alweer een tijdje op het platteland, in het buitengebied van een dorp (geboorteplaats van mijn man) met 800 inwoners.. En ik vind het heerlijk!
    Maar.. ik ben met de verhuizing van de stad naar dit dorp juist dichterbij familie en vrienden komen wonen en ik denk dat dat het meeste bijdraagt aan dat ik het zo heerlijk vind.
    Als je wilt doorzetten kijk dan goed naar hoe je snel kunt integreren in zo'n dorp. En luister naar verhalen over het dorp en zijn bewoners.. hoe welkom je als "buitenstaander" bent (of hoe welkom je je voelt) scheelt echt van dorp tot dorp!

13. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

May 4, 2010
    2,003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    ik woon zo'n beetje in de buurt waar jij het over hebt; in Bavel en ik kan alleen maar zeggen dat wij het hier fantastisch vinden. Miss een raar idee, maar er zijn best veel vakantieparken, campings hotels enzv hier in de buurt. Probeer het eens in de vakantie.

14. tulip

tulip Niet meer actief

dit is idd ook wel heel belangrijk, hier in brabant (van zeg maar breda tot waar ik woon: boven antwerpen) zijn er een aantal dorpjes waar je als buitenstaander niet zomaar zult aarden.

15. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    Sorry als ik iemand beledig :) maar Alphen en Chaam zijn nou niet echt de leukste dorpen van Brabant denk ik..
    Een vriendin van me is van Goirle naar Riel en daarna naar Alphen verhuisd en vond dat echt een vreselijk gat.
    Bavel is dan bijvoorbeeld al weer heel anders.

En echt goedkoop vergeleken met het Oosten of Noorden van het land is het hier ook niet hoor.
    Ik woon in een dorp niet ver van waar jij nu over spreekt, en now way dat je hier een beetje fatsoenlijk huis onder de 3 ton vindt.

16. diaantje17

diaantje17 VIP lid

Jun 21, 2007
    5,319
    1
    0
    nagelstyliste
    Heteren
    Wij zijn 3 jaar geleden verhuisd van een woonplaats met meer dan
    60.000 inwoners naar een woonplaats met ongeveer 4500 inwoners..
    Kan echt zeggen...heerlijk !!!
    Criminaliteit is er bijna niet en mijn pubers staan niet gelijk bloot aan alle verleidingen en terreur die mijn oude woonplaats wel gaf...
    Mijn jongens hebben het erg naar hun zin hier, grote vriendengroep en ze ondernemen veel leuke dingen met elkaar...
    Tuurlijk is het wennen, hebben hier alleen een paar winkeltjes (met de bijbehorende sluitings tijden...;)), maar het fijne is dat we ongeveer een 15 minuten van Arnhem wonen dus we kunnen de drukte opzoeken als we dat willen...aangezien het hier kleiner is , ken je al gauw een hoop mensen..maar ze kennen ook jou........controle is groter...wat met pubers totaal niet erg is is mijn mening ;)
    En soms zeg ik gekscherend, zullen we weer terug gaan?
    Nou........ben toch echt de enigste die dan kan gaan lijkt het wel..dus dat is alleen maar goed..:D

17. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik kom zelf uit een dorp en ik ben blij dat ik er weg ben. Het openbaar vervoer is er ruk, als het slecht weer is moet je altijd met de auto, de supermarkt gaat om 18.00 uur dicht en het is er gewoon een saaie boel. Ik woon nu in een stad(je) van zo'n 30.000 inwoners, op 4 km van het dorp waar ik voorheen woonde. Ik vind het hier ideaal. Niet te groot, want daar houd ik niet van, maar ook weer niet zo klein dat je altijd moet uitwijken als je iets nodig hebt. Voor mij nooit meer een dorp.

18. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Het ligt ook wel aan wat voor dorp. Hier in de buurt heb je ook dorpen waar alleen een school is en verder niks. Geen bakker of supermarkt enz. Ik heb ooit in zo'n dorp gewoond en dat vond ik niks, alles altijd met de auto moeten doen enzo. Maar Alphen, Chaam, Bavel, Ulvenhout, daar zit gewoon alles wat je nodig hebt (behalve kledingwinkels e.d.). De supermarkten zijn ook gewoon tot 20.00 open en vaak ook nog op zondag.

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hihi wij wonen in een dorp met 101 huizen en een kleine 300 inwoners dat is incl. het buiten gebied.. en wij vinden het heerlijk. je hebt hier niets (ja een cafe/hotel, wat dus ok de verzamelplek is) en dat is prima. 5 km met de auto of fiets en je zit in een groter dorp met heel veel winkels en 4 !supers die allemaal tot 19.00 of 20.00 open zijn.

maar ik zou als het verder als een half uur/drie kwartier rijden is (zelfs in de spits) och wel mijn familie erg missen.

20. lianda

lianda Fanatiek lid

Jun 6, 2007
    2,367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik ben van Utrecht naar een klein dorpje in brabant verhuist 10 jaar geleden.
    Reistijd is ruim anderhalf uur nu en alle familie op 1 tante na woont hier 20 min vandaan.
    In het begin was het zooooo wennen maar echt ik wil nooit meer terug!

Share This Page