vraag aan mama's met kinderen met spraakachterstand.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamazeyad, 10 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

mijn zoontje heeft een flinke achterstand van circa 2 jaar. hij gaat nu 3 maanden naar een groep van kentalis en in het begin zag ik wat verbetering maar het probleem is dat mijn zoontje nieuwe dingen bij leert maar eigenlijk zo weer vergeet. de ene dag maakt hij zomaar uit het niets een zin van 2 woorden en de ander dag komt hij helemaal niet op de woorden en brabbelt hij. nu noemt hij mij sinds twee dagen OMA en ik wordt er eigenlijk een beetje verdrietig van. herkend iemand dit?

2. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje heeft een spraakachterstand, heeft op een vroeg behandelgroep gezeten en zit nu op een school voor kinderen met esm. Ik herken niet wat je zegt. Mijn zoontje zijn woordenschat is goed alleen de uitspraak is zeer slecht. Hij vergeet geen aangeleerde woorden. Wel kan hij moeite hebben met woorden op te roepen en hier gebruikt hij gebaren voor.

3. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Oh meid snap dat je daar verdrietig van wordt!
    Hoop dat hij gauw vooruitgang boekt en je dan mama noemt!

4. mamazeyad

dank meis!

linda jij ook bedankt voor je antwoord.

5. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje heeft ook een spraak-/taalachterstand (stoornis). Ik herken wel wat je zegt. Hij kon soms een woord zeggen en die vervolgens maanden lang niet meer gebruiken. Of het bij de stoornis hoort, weet ik niet, maar ik heb het ook altijd raar gevonden. Hij was ze alleen niet vergeten, hij gebruikte ze gewoon nooit. Maar hij is sowieso slecht in het functioneel gebruiken van taal.

6. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Hier een 2ling die een taalachterstand hadden...........
    Me 2,5 zijn ze naar de pzs gegaan en toen kwamen ze in de vve groep terecht en men wat heeft dat geholpen, ook kregen ze toen ze 3 waren logopedie en ook daar hebben ze mega veel vooruitgang geboekt, nu zijn ze ruim 4,5 en ik krijg vaak complimenten dat ze zo goed en duidelijk praten................

Ik hoop echt voor je dat er snel verbetering komt en dat hij jou heel snel mama noemt, kan me voorstellen dat het je verdrietig maakt, maar je moet het niet zo zien, hij weet gewoon niet goed wat hij zegt en dat dat jou verdrietig maakt........... heb moed want ik geloof echt dat het goed gaat komen, dikke knuffel!

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    herken het!

Owen is 3,7 jaar en heeft een spraak/taal achterstand van anderhalf jaar.
    Ook mentaal. Dus hij is eigenlijk nog maar 2 jaar.
    Hoe oud is jouw zoontje??

iig, Owen heeft het ook vaak dat ie dan plots woorden verkeerd uitspreekt ( echt totaal verkeerd ) of amper meer wat zegt.

Owen heeft autisme en epilepsie.
    Bij sommige vormen van epilepsie zie je het wel vaker dat er problemen is bij de uitspraak van taal of plots geen taal meer of dagen/weken van plots verkeerd uitspreken van woorden. Meestal komt het voor bij nachtelijke epilepsie.
    Je kan het altijd laten onderzoeken.

8. mamazeyad

zeyad wordt volgende maand 4 en scoort bij de testen tussen de 1,8 en 2 jaar. ik begin me steeds meer zorgen te maken want hij maakt nauwelijks vooruit gang.

mamzie ik heb nooit iets gemerkt bij mijn zoon van epilesie, kan een kind dat hebben zonder dat een ouder daar iets van merkt? hij heeft wel vaak 's morgens als ik zijn kamer inkom zijn hele bed vol met bloed door bloed neus. en hij slaapt nu sinds 2/3 maanden door. voorheen kwam hij mij gemiddeld 10 keer per nacht wakker maken. zeyad is ook autistisch, hij is nog niet getest maar het is vrij duidelijk. ik wil hem graag laten testen maar kentalis vind dat ik moet wachten op hun advies;).

hij heeft inderdaad dat hij dagen helemaal niet op woorden kan komen en gewoon helemaal kwijt is. en hij heeft dagen dat hij opeens veel zegt en hij me verbaasd (helaas zijn die dagen best weinig). ik heb dit voorgelegd bij de ouder begeleider maar ik heb helemaal geen antwoord gehad. hij noemt mij nu nog steeds Oma en papa noemde hij vandaag ook Opa.hij is gewoon helemaal verward.

bedankt mamasylvia!

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Die bloedneuzen heeft Owen ook. Ook dat vaak wakker zijn in een nacht had hij heel vaak. Laatste tijd gelukkig niet meer zo.

Ja een kind kan epilepsie hebben zonder dat je daar als ouder erg in hebt.
    Je moet weten waar op te letten.

Owen heeft overdag absences. Dan staart ie in het niets seconden lang. Als je kind autistisch is dan kan je denken dat het daar aan ligt.
    Echter bij absences dan kan je vlak voor hem staan of je hand voor zn ogen wapperen en dan reageerd ie niet.
    Het duurd maar max iets van 1 minuut. Dus kan ook een paar seconden.

Artsen denken dat Owen snachts de meeste epileptische activiteiten heeft. Echter een slaap EEG is onmogelijk bij hem vanwege zn gedrag.
    Wij hebben nu een camera te leen van iemand. Alleen kunnen we daar niet meer opnemen snachts.
    Binnenkort hebben we dat wel. En dan kunnen we dus de hele nacht zien wat ie doet. Voor zover we hebben kunnen zien heeft ie last van kleine schokjes in zn slaap. Is ook epilepsie.

Hoe reageerd Zeyad trouwens op gebaren en picto's?
    Dit kan ook veel helpen.
    Als Owen niet op woorden kan komen om te zeggen dan probeert ie vaak het gebaar wel. Niet dat dit feilloos gaat. Maar dan hebben we iig nog picto's en foto-picto;s achter de hand zodat ie toch duidelijk kan maken wat er is.

Blijft moeilijk zoiets he.
    Maar als jij je zorgen maakt dan is dat niet voor niks!! Vertrouw altijd je moedergevoel/instinct!! Jij kent je kind het beste en als je het niet vertrouwd dan IS er ook iets om niet te vertrouwen.

10. mamazeyad

#10 mamazeyad, 11 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2013
    pfff wat je zegt over dat staren en niet reageren dat heeft zeyad ook. ik dacht inderdaad dat dat te maken had met autisme. waar onderzoeken ze zulke dingen? is owen onderzocht bij het centrum van autisme?

zeyad gaat pas 3 maanden naar een groep van kentalis maar hij gebruikt de gebaren eigenlijk niet. alleen heel soms het gebaar "helpen". ik weet niet wat picto's zijn maar ga dat even opzoeken. ik vind het best moeilijk als zeyad mij wat duidelijk wil maken en ik kom er uren of dagen later pas achter wat hij bedoelde. zo waren we een keer met de fiets naar de opvang en toen ik hem weer kwam halen was ik met de auto. zeyad probeerde duidelijk te maken dat zijn fiets er nog stond maar niemand begreep hem. pas voordat ik ging slapen om 12 uur kwam ik erachter dat hij dat bedoelde:(.

bedankt voor je antwoorden! het schud me wel goed wakker, ik had er niet bij na gedacht dat er misschien nog meerdere dingen aan de hand zijn!

ik heb even opgezocht over picto's. hier maken ze op het centrum gebruik van. ik zou ook graag zulke dingen voor zeyad voor thuis hebben. heb jij ze ergens van uitgeprint of heb jij ze gekregen ergens?

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen is gediagnotiseerd met autisme toen ie net geen 2 jaar was.
    Ik heb verwijzing gekregen van de kinderarts voor Accare ( jeugd en kinderpsychiatry in groningen )
    Daar heeft ie zn diagnose gekregen.
    Het plan eerst was om hem naar het mkd te laten gaan ( medisch kinder dagcentrum )
    Maar dat was eigenlijk te hoog gegrepen voor hem. Dus is ie naar het kdc gegaan ( kinder dagcentrum ) Is voor kinderen tot 18 jaar met een lichamelijke en/of geestelijke handicap.
    Ook zogenaamde autigroepen hebben ze daar. Meestal bij Kentalis mag de autisme niet voorop staan maar de spraak/taal achterstand. Op het kdc of mkd maakt dat niet uit.

Ik heb de picto;s van internet af ( hier bijvoorbeeld : Sclera picto's )
    Dat print ik uit. Plastificeer het ( zo'n apparaatje kost iets van 15 euro en de lamineerbladen kan je bij de action kopen )

Wij hadden eerst thuis een pictobord om de dagplanning mee duidelijk te maken. Maar nu heb ik overal picto's hangen met behulp van klittenband. Die kan je ophangen en er weer afhalen.
    Bij Eelke verschuur Eelke Verschuur - Communicatie online kopen
    Kan je klittenband kopen maar ook kleine boekjes waar je picto;s of fotos in kunt plakken met klittenband en dan kan je zoontje bijvoorbeeld de picto van 'n fiets pakken of foto van zn fiets en die aan jou geven en zo weet je wat ie bedoeld.

Op het forum www.kindmetautisme.nl
    kan je heel veel herkenning en erkenning vinden en ook heel veel tips wat betreft communicatie en waar het beste te diagnoticeren en welk pad te bewandelen.

Niet veel over epilepsie daar te vinden maar wel op de site van epilepsieverenging maar ook op de site van lotje en co Categorieën - Lotje&co
    heb je meer ouders van kids die zowel autisme hebben als epilepsie.

Neem het jezelf niet kwalijk dat je dat soort dingen niet weet hoor. Ik zit al jaren in dit wereldje en heb snel moeten leren. Ook omdat Owen waarschijnlijk een of ander syndroom heeft wat nog allemaal uitgezocht moet worden. Hoe meer je dan zelf als moeder weet, des te beter.

Je verdenking voor Epilepsie kan je met de huisarts bespreken en vragen voor een verwijzing naar een neuroloog. Die kan dan uitzoeken of je kind epilepsie heeft.
    Als je filmpjes kan maken van zn staren ed dan vinden ze dat heel fijn in het ziekenhuis. Des te beter kunnen ze je dan helpen.

Als je nog meer vragen hebt dan stel ze gerust ;)

12. mamazeyad

heel erg bedankt Mamzie! ik heb hier heel veel aan!

Deel Deze Pagina