Ervaring met trombocytopenie ????

Discussie in 'Gezondheid' gestart door girly28, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girly28

girly28 Lid

24 okt 2012
    63
    0
    0
    een vraagje;

Is er iemand ook bekend met trombocytopenie (laag aantal rode bloed lichaampjes) tijdens de zwangerschap ?
    Zo ja, zijn jullie ook bij de internist geweest ?
    En zijn er voor afgaand aan de bevalling of tijdens de bevalling nog
    speciale maatregelen getroffen ?

Ik had dit tijdens de vorige zwangerschap ook Rn kreeg daarnaast ook zwsngerschapsvergiftiging / HELPP.
    Nu lijken er geen symptomen te zijn van een zwangerschapsvergiftiging echter zakken de trombo's wel weer...
    We moeten morgen middag naar de internist om te horen hoe en wat...

Ben erg benieuwd of er dames hier zijn die dit ook hebben of mensen kennen en zo ja, hoe verder ??

2. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Heb je toevallig een idee hoe je waarde is? Hoeveel trombo's je hebt, zeg maar? Ik heb er zelf de afgelopen weken een aantal keer op laten prikken omdat ik bij de vorige bevalling acute hellp had en nu ook weer een aantal symptomen daarvan. Mijn waarde was eerst 120, en toen 2x 110. Aan de lage kant maar wel nog binnen de marge (bij 90 beginnen ze zich zorgen te maken, aldus mijn gyn). Normaal is >150. Bij mij wordt er verder geen actie ondernomen.

Overigens zijn de trombocyten je bloedplaatjes en niet de rode bloedcellen :)

3. girly28

girly28 Lid

24 okt 2012
    63
    0
    0
    Bedankt voor uw reactie.
    Mijn excuses, ik bedoelde ook de bloedplaatjes (zwangerschaps dementie, gek wordt je ervan 🙈)...

Bij mijn eerste zwangerschap, kreeg ik ook "acute" pre-eclampsie ( ze hebben het nooit geen HELPP genoemd, wel een beetje vreemd vind ik, want, ik had van geen klachten naar veel klachten, zoals ontzettende vochtophoping, strak gevoel rond de buik, stijgende bloeddruk, zeer sterk verhoogde eiwitten in de urine, afwijkende leverwaardes, en dus dalende trombocyten.
    Ik had toen een trombocyten aantal van 87. Ze wouden destijds de bevalling gaan inleiden, maar door een acute navelstreng prolaps, werd het uiteindelijk een spoedsectio. Door de KS geen last gehad van veel bloedverlies e.d. dus daar speelde het lage aantal trombocyten geen rol.
    Na de zwangerschap heeft zich dit allemaal natuurlijk hersteld, ook geen klachten overgehouden zoals hoge bloeddruk etc.

Deze (2e) zwangerschap zijn we begonnen met trombo's van: 148, daarna 124 en nu recent 113 (ben nu 36+3 dgn).
    Verder geen klachten van vocht, strak gevoel, stijgende bloeddruk, wel af en toe een beklemmend gevoel op de borst.
    Ik wil graag voor een natuurlijke bevalling gaan mits dit natuurlijk wel medisch verantwoord is.
    Ik heb vandaag een gesprek gehad bij de verpleegkundige vd gynaecologie en zij denkt ook wel dat het "gewoon" kan. Misschien dat ze zekerheidshalve wel alvorens de bevalling een infuus aanleggen, mochten er dan problemen zijn, dan kunnen ze wat sneller handelen, bijv als de placenta op zich laat wachten of toch bij veel bloedverlies.

Ik ben benieuwd wat de internist hier van vindt.
    Bent u ook bij een internist geweest ?
    En welke klachten heeft u nu ?

4. ilma

ilma Lid

17 dec 2011
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien heb je ook wat aan mijn ervaringen met lage trombo's.

Ik heb sinds enige jaren lage trombo's. Daar heb ik in het dagelijks leven geen last van. Volgens mijn internist heb ik weliswaar weinig trombo's maar zijn ze van goede kwaliteit :).

Helaas werden mijn trombo's toen mijn zwangerschap vorderde steeds lager. En dan wordt het wel spannend voor je bevalling, waar een minimum aantal trombo's voor moet zijn. Toen ik in de laatste vier weken onder de echt kritische grens van 25 kwam, zijn we gestart met medicatie (prednison). Hierdoor schoten mijn trombo's omhoog en mocht ik met een waarde van ruim 200(!) een keizersnede krijgen. Dat was vanwege een stuitligging overigens.

Als ik je verhaal lees zit je met jouw waarden echt nog aan de goede kant. Maak je niet te veel zorgen maar houd je trombo's goed in de gaten. Ik neem aan dat je bij een gynaecoloog loopt? Als je het fijn vindt, kun je altijd een internist raadplegen. Hij kan je waarschijnlijk vertellen wat voor jou het beste is als je trombo's onverhoopt zakken.

Mocht je meer willen weten, laat het even weten.

5. girly28

girly28 Lid

24 okt 2012
    63
    0
    0
    Hallo,

We zijn gisteren idd op verzoek van de gynaecoloog bij de internist geweest. Het aantal bloedplaatjes (trombo's) nam wel weer af maar niet verontrustend. Dit kunnen 2 dingen zijn, trombocytopenie passend bij een zwangerschap of ITP. Hij denkt dat het gewoon de vorm is wat alleen opkomt bij een zwangerschap, maar dat kan gelukkig geen kwaad.
    De waardes mogen nog zakken tot rond de 50, dan durven ze nog wel een natuurlijke bevalling/keizersnede aan, zonder dat er problemen ontstaan. De waarde is nu nog 113 en bij de vorige zwangerschap had ik dat op z'n laagst op 85. Dus daar lijken geen problemen te ontstaan.
    Verder wou hij nog wel als advies geven aan de gyn om toch wekelijks ff m'n bloed te laten prikken en urine onderzoek, voor de trombo's, leverwaardes en eiwitten in de urine. Hij zei je hebt al één keer pre-eclampsie gehad, we kunnen het beter nu even in de gaten houden, tis nog maar een paar weekjes. Nu ook uitgebreid lab weer laten prikken en urine onderzoek.

Kortom alles tot zover goed en ze zien geen problemen m.b.t. de bevalling. Dus daar gaan we voor !

Bedankt voor jullie reacties / ervaringen.

6. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    #6 Tralalala, 11 sep 2015
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
    Ik had dus eerst 120, toen 2x 110 en nu eergisteren 100. Die van mij is dus helaas wel aan het dalen. Er wordt daarom bij mij nu gesproken van inleiden dit weekend. Gewoon om het risico te verkleinen. Vooral gezien mijn voorgeschiedenis, bij mijn eerste kindje ben ik meer dan 3 liter bloed verloren. (hierdoor moet ik overigens sowieso aan het infuus tijdens de bevalling). Over een internist is er bij mij nooit gesproken??

Overigens wordt er over inleiden gesproken omdat mijn bloeddruk ook al twee keer een gekke onverklaarbare piek heeft laten zien (zit normaal rond de 115/65 - 115/70 en ging ineens naar 134/88 en 140/90. Daarna wel direct weer normaal. Maar dit in combinatie met de trombo's maakt wel dat ze denken over inleiden.

Wow Ilma, een waarde van onder de 25! Da's echt laag. Vond die van mij met 100 al laag haha.

Deel Deze Pagina