Knelt baby iets af? Niet lekker worden

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Cobon, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik heb nu voor de tweede avond op een rij dat ik zittend niet lekker word. Gister in de auto, net op de bank.

    Het voelt alsof de baby erg 'dwars' of krap zit en er te weinig ruimte is, en alsof ze daardoor iets (?) afknelt. Ik kreeg het benauwd, werd erg licht in m'n hoofd en ik kan het niet helemaal omschrijven, alsof ik flauw zou vallen. Gister hebben we de auto aan de kant van de weg gezet en hielp staan (ruimte!). Ik was ontspannen en niet aan het hyperventileren.

    Komt dit iemand bekend voor? Moet ik hier iets mee of hoort dit bij het laatste trimester?

    Alvast bedankt!
     
  2. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Misschien ligt de baby met zijn rug tegen jouw rug? Het is niet helemaal hetzelfde, maar toen ik 35 weken was, werd ik ook iedere keer naar als ik zat en zeker als ik dan nog iets voorover boog. Ging als vanzelf de hele tijd achterover hangen en even goed adem happen. Diezelfde avond had ik de liggingsecho en toen zei ze hoe hij lag en dat dat voor mij geen prettige houding was. Daardoor vertelde ik haar over m'n klachten en toen zei ze dat dat door z'n ligging kwam.
     
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Ja, ik had dit wanneer ik op mijn rug plat geen liggen. Nogal onhandig ook. Maar doordat hij hoog lag drukte hij op een slagader ( als ik het goed heb onthouden ) en werd ik mega duizelig en benauwd en ging ik bijna van mijn stokje.
     
  4. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Dit heb ik bij beide zwangerschappen gehad. Huisarts kon het niet helemaal plaatsen.
    Maar waarschijnlijk drukte de baby dan op een slagader.

    Hier ook meestal trouwens als ik zat.
     
  5. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Ik herken dit heel erg, vanmiddag had ik precies hetzelfde ook weer. Geen idee wat het is maar het voelt idd precies zoals je omschrijving.
     
  6. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Yep, dat is inderdaad de baby die je een grote lichaamsader een beetje dicht drukt. Met een mooi woord ook wel het "vena cava syndroom". Kan absoluut geen kwaad, en het lost zichzelf op want omdat jij je niet lekker voelt zoek je vanzelf een andere houding. De baby heeft er geen last van, het is puur dat er voor jou even minder bloed naar je hoofd kan stromen waardoor je je duizelig, misselijk en flauw kan voelen. Komt vaak voor bij plat op de rug liggen maar zittend kan zeker ook.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had het ook, ik kon absoluut niet normaal rechtop zitten, als ik onderuitgezakt zat ging het wel goed. Bij op m’n rug liggen hetzelfde, op mijn zij ging goed. Kon geen kwaad, maar telkens overal zo onderuitgezakt zitten zag er vast bijzonder uit ;)
     
  8. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Dankjulliewel! Ik ga op m'n houding letten en ben gerust gesteld :) wel een vreemde ervaring.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ja, dit heet het vena cava inferior syndroom.

    @Cobon
    Als je duizelig wordt kan je het best even op je (linker)zij gaan liggen. Vaak komt dan de bloedtoevoer weer op gang.
    Bij het zitten helpt het als je een kussentje ofzo onder in je rug hebt. In die holte zeg maar. En probeer zo min mogelijk op je rug te gaan liggen.

    Kleine troost: na de zwangerschap gaat dit weer over.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  10. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb dit ook gehad bij mijn tweede zwangerschap, alleen had ik het toen ik op mijn rug lag. Ik ben ook een keer tijdens een echo flauwgevallen, terwijl ik dus al lag, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven :) omdat hij mijn buik en baby zo zwaar waren.
     
  11. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Gaat het nu al beter?
     
  12. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik heb het niet meer zo erg gehad als toen ik dit bericht schreef! Verander nu meteen van houding als ik wat merk en heb een kussen in m'n rug in de auto :)
     
  13. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Fijn dat het al (iets) beter gaat!
     
  14. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Heeft iemand hier misschien nog tips?

    Ik kan niet goed meer op m'n zij liggen, dan krijg ik pijn aan m'n ribben en rug. Op m'n rug (met boel kussens zodat ik niet plat lig) gaat die pijn weg maar dan wordt ik dus naar. Hoe oh hoe kan ik het beste liggen/slapen?
     

Deel Deze Pagina