Hoi dames, Mijn zoon is nu ruim 10 maanden en heeft een langzame grove motoriek. We lopen bij de fysio; er is overigens verder niets met hem aan de hand, hij is gewoon een van die kinderen die het gemiddelde wat omlaag trekt Ik maak me geen zorgen, maar ik vind het wel fijn om hier wat ervaringen uit te wisselen over hoe júllie omgingen met deze tragere ontwikkeling; misschien hebben jullie nog andere tips en ideeen dan waar onze fysio mee komt, om hem te helpen stimuleren? Onze zoon kan zelfstandig zitten maar doet dit niet uit zichzelf. Gaat ook niet zelf terug liggen. Omrollen doet hij alleen als hij er écht zin in heeft en dat is zelden. Hij is gewoon veel te tevreden op zijn rug. Ook als er geen speelgoed in de buurt ligt, want dan speelt hij gewoon met zijn voeten Als hij op zijn buik ligt tijgert hij in de rondte, maar nog niet vooruit of achteruit.
Hier ook een sloompie, Tygo ging met 9,5 mnd zelf zitten van lig naar zit (push-up dus) rollen deed hij ook met een maand of 9 en dan ook sporadisch. En kruipen met 13 maanden. Tijgeren heeft hij nooit gedaan, hij vond het vreselijk op zijn buik. Nu is hij 14 maanden en kan nu pas optrekken (en doet dit nu ook aan alles) Ik moet wel zeggen dat hij vreselijk veel kletst en dat de fijne moteriek veel sneller ging. Ik heb nooit fysio gehad maar heb me wel vreselijke zorgen gemaakt. Nu gaat het zo goed dat ik me erbij neergelegd heb dat hij gewoon niet snel is in die dingen. Gister kreeg ik weer de vraag:'loopt hij al?' 'Nee hij kruipt net pas' 'zo laat? hij moet toch al wel kunnen lopen nu?' Daar stoor ik me wel eens aan en ik ben ook snel geneigt in de verdediging te schieten.
Mijn meisje is ook langzaam, ik noem haar liever voorzichtig. Zij kon redelijk snel zitten, tijgeren pas met 11 maand en nu schuift ze op haar billen door de kamer. Optrekken doet ze niet. Ik "loop" wel met haar, maar ze leunt/ hangt in mijn armen. Ze is gewoon voorzichtig!!! In februari moet ze weer naar het cb en dan leg ik de situatie voor.
Hier ook een langzaam knulletje. Maar mijn zoontje heeft wel een chromosoomafwijking alleen weten ze niet of die verband heeft met zijn ontwikkeling (waarschijnlijk wel). Hij kan nog niet zelfstandig zitten. Wel teigert hij. Wij lopen met hem bij de fysio in het ZH. Moeten maandag weer terug. Ik ben benieuwd wat ze nu van hem vinden.
Mijn zoontje is 10 maand en kan nu net een beetje rechtop zitten, maar dat doet hij zeker niet uit zichzelf. Wij moeten hem dan in zithouding zetten en dan blijft hij wel even zitten, maar hij valt ook vaak naar achteren. Rollen kan hij wel, maar doet hij zelden. Zich optrekken kan/doet hij niet. Staan kan/doet hij niet. En ook tijgeren of kruipen heeft hij nog nooit gedaan en hij maakt ook totaal geen aanstalten. En toch zegt ons consultatiebureau dat hij totaal niet achterloopt...
Mijn zoon liep ook wat achter op dit gebied. Ik heb het net even opgezocht (raar hoe snel je die dingen vergeet): met 13 maanden kon hij pas zelf van zitten naar liggen gaan, en van liggen naar zitten. Met 14 maanden begon hij te kruipen en zich op te trekken (hij kon vanaf 9 maanden wel tijgeren), met 16 maanden stapjes langs de tafel te doen, en met 21 maanden (nog heel recent dus) kon hij echt helemaal los lopen. Ik ben met 20 maanden naar de fysio gegaan, eigenlijk meer op aanraden van het CB om uit te sluiten dat er medisch iets aan de hand was. Dat was er dus helemaal niet. Hij was gewoon, zoals jij ook zegt, een kind dat het gemiddelde iets omlaag trekt. Wel heeft hij vanaf dat hij 1 is, een enorme woordenschat opgebouwd voor zijn leeftijd, dus ik denk achteraf dat hij zich gewoon daar op richtte in plaats van op het lopen. Inmiddels loopt hij als een kievit en kletst hij de oren van mijn kop. Toen hij 10 maanden was had ik niks aan opmerkingen als: het komt echt goed!! Maar het is dus wel zo...het komt echt goed
Mijn dochter kan net tijgeren, los zitten kan ze goed, maar ze gaat niet zelf zitten. Niet optrekken ook. Wel rollen. Gewoon aan de langzame kant. misschien is ze in andere dingen vlugger, ze is verder pittig genoeg. Prima toch?
Fijn om te lezen dat er toch meer kinderen zijn die alles op hun gemakje doen.... Hebben jullie bepaalde oefeningen gedaan om het e.e.a. te stimuleren?
Hier ook een trage. Met 14 maanden kon hij nog niet kruipen en ookniet zelfstandig zitten. We hebben de fysio ingeschakeld (eigenlijk te laat) en toen heeft ie in een rap tempo door oefeningetjes leren zitten, kruipen en lopen. Dat was met 15,5 maand. We komen nu nog 1x per 3 maanden op controle want is nog niet op schema op een aantal punten.