Wanneer naar school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lente2013, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lente2013

Lente2013 Actief lid

21 feb 2013
    130
    0
    16
    Mijn zoontje wordt 3 december 4 jaar. Daarnaast gaan we eind november verhuizen naar ons nieuwe huis. Diezelfde periode is het natuurlijk ook Sinterklaas, dus ik vind het allemaal een beetje veel worden voor hem.

Ik zit me dus af te vragen of het niet verstandiger is hem pas in januari naar school te laten gaan. Hetzelfde geldt voor de BSO, daar moet hij 2 dagen heen. Stel dat hij in december al naar school gaat, moet ik dan ook al gelijk starten met de BSO of moet ik dat proberen uit te stellen.

Kortom, ervaringen en meningen gevraagd 😀

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    lijkt mij ook een beetje veel om te verwerken voor je kindje, en een nieuw huis, en naar school en BSO, en zijn verjaardag, 5 dec. kerst e.d.
    Ik zou denk ik ervoor kiezen om dan na de kerstvakantie pas met school te beginnen, en misschien de eerste week nog geen BSO (omdat het waarschijnlijk heftig is met veel info zo'n eerste week), maar daarna wel.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste kinderen zijn van december ( 9 en 19 december) en die begonnen 6 weken van tevoren met wennen op school maar met de Sint en Kerstvieringen zijn ze niet geweest.
    Ze begonnen dan met een ochtendje wennen en uiteindelijk werd dat opgevoerd maar ik weet het niet meer helemaal want is al even geleden ;)
    De BSO ben ik mee begonnen na de kerstvakantie.
    Achteraf was dat voor mijn dochter destijds toch iets teveel van het goede.
    Onze jongste wordt nu eind augustus 4 jaar.
    Wij gaan zgn versneld wennen na de schoolvakantie maar ik laat de BSO pas ingaan per 1 oktober.
    Ze zal dan ook 2 dagen gaan.
    De eerste schoolweek dat ze gaat ben ik vrij maar de week erop gaan we ook starten met de overblijf op 2 dagen.
    Achteraf denk ik dat ik met mijn andere kinderen misschien ook beter na de kerstvakantie had kunnen starten.
    Het zijn echt rommelige weken en ze hebben al zoveel indrukken te verwerken maar anderzijds is het wennen ook wel weer een leuke periode.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier heb je een 1 wenweek van 5 ochtenden, maar ik zou daar ook niet voor kiezen met een verhuizing e.d. erbij. Lekker in het nieuwe jaar starten!

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij ons is het idd zo gegaan dat zoon (toevallig ook van 3 december :D) pas na de kerstvakantie naar school is gegaan. Wel een paar wendagen voor de kerstvakantie gehad. Achteraf had hij makkelijk na sinterklaas kunnen starten.
    Wij hebben dacht ik meteen na de kerstvakantie ook BSO erbij gedaan. Ik weet het niet meer helemaal zeker :) Kan ook zijn dat we 1 weekje gewacht hebben, maar niet langer dan dat. Het ging bij ons allemaal prima. Ik denk dat je ook een beetje naar je kindje moet kijken om te zien wat ie normaal aan kan. Is ie gewend aan kdv bijvoorbeeld? Of is het helemaal nieuw om naar school en naar opvang te gaan?

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje is van 8 december en begon 5 weken daarvoor met wennen, elke week één dagdeel, en is 9 december echt begonnen. Heeft het Sinterklaasfeest overgeslagen maar de kerstviering volledig meegemaakt. Hij mocht in december ook halve dagen, voor het geval het toch teveel was, maar heeft buiten een griepje om nog geen dag gemist. Twijfelden ook, ook omdat zoontje heel gevoelig en onzeker is, maar blij het zo gedaan te hebben...heeft heel positief uitgepakt. Met BSO geen ervaring maar zou dat denk ik dan wel even uitstellen als dat mogelijk is.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Ik zou hem denk ik in december (op rustige dagen) 2x laten proefdraaien en dan na de kerstvakantie echt beginnen.

8. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Kinderen die begin december beginnen kunnen toch nog meegenomen worden naar groep 2? En na de kerstvakantie pas niet meer toch? Ik zou daar rekening mee houden wat betreft op tijd starten of later. Maar er zijn scholen die andere regels hanteren dus moeten jullie zelf even kijken.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dat is afhankelijk van geboortedatum (hier gaat het kindje geboren op 31 januari ook over, terwijl dat dus niet start een week voor de 4e verjaardag in verband met kerstvakantie). Daarnaast zal volgens mij over het algemeen altijd de ontwikkeling tellen, niet het startmoment van een paar halve dagen of enkele dagen eerder ;)

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Lijkt me ook, zou voor de zekerheid nog wel even informeren.
    Ik zou hem na de kerstvakantie pas naar school doen, dan is de rust weer terug gekeerd.

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Onze dochter is van half juni, we hebben haar ook pas na de zomervakantie op school gedaan, toen was ze dus 4 jaar en 2,5 maanden. Ik vond dat niks, nog een paar weken naar school, dan 6 weken vakantie en dan weer, in een andere klas, starten.

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Kerstvakantie is maar 2 weken en dan komen ze niet in een andere klas dan in december, is toch ff anders ;)

13. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Onze school hanteert 1 december en 1 juni als de grenzen. Alle kindjes die daarna geboren zijn, beginnen standaard na Kerst/zomer vakantie.
    Onze zoon gaat ook pas eind augustus naar school, maar wij vinden het prima. Liever 2 maanden extra KDV, dan 5 weken school, dan vakantie, dan weer school. Verwarrend allemaal

14. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Wij zijn eind december vorig jaar verhuisd en hebben onze jongste (van 11 december) na de kerstvakantie laten beginnen. Het is best heftig allemaal.

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dochter is van 17 dec en is na de vakantie gestart. Om nu gelijk in de decemberdrukte in te stromen lijk me heel wat en dan zeker als je ook nog eens net verhuid bent.

Wennen doen ze niet bij ons. Werd sowieso ook lastig bij ons, want ze is begonnen in een nieuwe instroomklas.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter viel gelijk binnen tijdens carnaval, dat wordt hier enorm gevierd. Ze ging naar school met het idee dat als het toch te druk zou zijn, ik haar altijd een dag thuis kon houden. Maar 't ging echt meteen prima; hele dagen school, met overblijven, geen probleem.

17. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon is van 28 november. School gaf zelf aan dat hij na de kerstvakantie mocht beginnen

Deel Deze Pagina