Steeds ruzies over gezond eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veera, 7 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veera

Veera Niet meer actief

Ik weet niet zo gauw in welke rubriek dit past. Mijn vriend werkt al een heleboel jaren bij een fastfoodrestaurant, daar hebben we elkaar ook leren kennen. Ik ben daar weggegaan maar weet dus heel goed dat de verleiding groot is om daar (gratis of met korting) te eten tussendoor en in de pauzes. Dat doet hij dus ook eigenlijk elke dag, ook burgers en patat.
    Thuis eet hij ook veel. Hij haalt dan bijv een zak met snoepjes of een rol koeken en als ik niet snel ben is het binnen een half uur op. Ik ben daar ook wel eens pissig om geworden want ook alles wat ik koop verdwijnt in zijn mond. Als ik gezond heb gekookt zegt hij buikpijn te krijgen en wordt ie meteen ziek, naar eigen zeggen door "de vitamines" ;)
    Nu is dat verder vooral zijn eigen verantwoordelijkheid, ik probeer wel gezonde dingen aan onze dochter te geven. Maar daar krijgen we nu steeds opnieuw discussies over... Ik heb t liefste dat ze water drinkt zolang ze dat lust, of een beetje diksap. Maisboogjes, af en toe een koekje, kipfilet/stroop op brood...
    Wat hij (serieus!) wil geven: chocopasta op brood, waterijsjes, 2 liga's op een dag, chocolademelk, patat, danoontjes, vla
    Als ik dan voorzichtig probeer te zeggen dat ik graag wil dat dochter een beetje gezond opgroeit, maakt hij opmerkingen van "ik heb toch niets te zeggen" of "jij zal het allemaal wel weten".
    Herkent iemand dit misschien? :) of een idee hoe we dit kunnen oplossen?
    Het begint me te irriteren want ik snap gewoon niet waarom hij mij niet begrijpt...

2. Evia

Evia Bekend lid

11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Net of het fastfood zelf aan het woord is zo onlogisch is het.. Of gewoon ordinair mannengedrag. Complimenten hoe redelijk en hoe gezond je je dochter wilt opvoeden en die richtlijn voor jezelf en je vriend zou willen aanhouden. Hou vol, wie weet valt ooit het kwartje.. Ik zou het zeker aanhouden voor je dochter. Wat het beste is voor haar is toch het belangrijkst? En ik denk dat vrijwel niemand het eens zal zijn met je vriend dat zijn menu het gezondste is.. Succes!

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik sluit mij bij Evia aan.
    Dit zeker blijven doen en voet bij stuk houden.

Maar eerlijk? Wat een ontzettend puberaal gedrag. Ik vind het knap dat je met zo'n man samen kunt leven en kinderen op kunt voeden.
    Want ik geloof dat hij zelf ook nog behoorlijk wat opvoeding en verstand kan gebruiken.

Wat je dochtertje betreft vind ik dat je groot gelijk hebt hoor. Succes! :)

4. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Hij redeneert vanuit zichzelf, hij vindt al die suikers lekker, niet jullie kind. Die kent dat nog niet eens en mist het dus ook niet, en al die suiker troep is je kind al helemaal niet nodig. Als je kind niet anders weet maak je hem/haar super blij met een volkoren kale cracotte, kale Griekse yoghurt en water. Waarom moet aan alles een zoete smaak zitten? Die tijd komt later wel, beter zo lang mogelijk uitstellen.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Ik vind het zelf ook raar gedrag van hem.
    Vandaag zag ik haar een paar keer met een liga want hij had een pak opgehaald en dan denk ik toch van Laat maar.. Om ruzie te voorkomen. Terwijl ik dat niet wil denken!! Ze hoeft niet de hele dag koekjes, het kind is nog geen 11 maanden. Maar op de 1 of andere manier raken die opmerkingen me over dat hij niks te zeggen heeft. Dat is niet de bedoeling, hij heeft genoeg te zeggen over haar maar iedereen begrijpt toch dat een baby geen chocomel drinkt?!

6. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Wat kunnen mannen soms toch koppig zijn he? Terwijl hij natuurlijk ook wel weet dat het gezonder is om het op jouw manier te doen.

Hier vergelijkbare discussies, maar dan over zijn rookgedrag (dochter aapt hem inmiddels na), teveel cola drinken, sporten..... Tja. Hij is niet altijd het beste voorbeeld! En ik kan zilverman soms wel wat als hij zijn neus ophaalt voor tomaten of spinazie. Leer dat onze meid nou niet, die moest nog proeven.... Grrrr.... ;)

Lastig hoor! Misschien gewoon pragmatisch in zijn en niet teveel snoepgoed in huis halen? Of dingen "verstoppen"? En er dan eens op een rustig moment over praten, waar jij je nou concreet zorgen over maakt en dat je zeker weet dat hij dat (overgewicht, slechte tandjes, enz) ook niet wil voor zijn kind? Of heb je dat allang geprobeerd? (Ik wel en ik zal eerlijk zijn; hij snapte het maar er veranderde niks.)

7. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    HUH nog geen 11 mnd en dan zoveel liga?
    Sorry hoor maar ik zou direct aan de rem trekken, nu komt hij er mee weg zeg maar omdat jij geen ruzie wilt.
    's avonds als jullie kind op bed ligt, ga een gesprek aan!

Want kinderen die nog geen 1 zijn moeten nog geen patat of liga eten, wat is er mis met fruit of yoghurt? Ik schrik er gewoon van.
    Wil hij een kind met obesitas?

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Misschien kun je hem meenemen naar het CB bij het volgende consult? Vooraf even contact opnemen met de verpleegkundige, het verhaal voorleggen en vragen of zij tijdens het consult kan vragen wat jullie dochter allemaal eet en drinkt en vervolgens vertelt wat ze op die leeftijd nodig heeft. Ik roep maar wat hoor... Misschien dringt het door als hij het van iemand anders hoort. Lijkt me een hele vervelende situatie! Belangrijk is dat jij voet bij stuk houdt in het belang van je dochter.

9. Veera

Veera Niet meer actief

Ik heb inderdaad al vaak wat gezegd over haar tandjes of overgewicht. Moet hem er ook altijd aan herinneren dat dochter haar fruit en groente moet als ik aan t werk ben
    Maar hij vindt het overdreven. "Waarom moet ze water drinken, dat is toch niet lekker" etc... Ik word er ook echt moedeloos van. De enige oplossing die ik heb geopperd is dat hij t maar aan t CB moet vragen, misschien dat die hem wakker kunnen schudden

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Zou hj het wel van een arts aannemen? Neem hem de volgende keer mee naar het CB dan kunnen ze hem daar haarfijn uitleggen dat chocolademelk voor een baby van 10 maanden debiel is. 😱

En idd gewoon voet bij stuk houden. Lekker gezond blijven koken voor jou en je dochten.

Wat ik me in deze situaties wel afvraag is hoe je het voor elkaar krijgt je relatie toch leuk te houden terwijl je qua normen lijnrecht tegenover elkaar staat. Eten neemt toch een behoorlijk deel van de dag in beslag. Kookt hij zelf wel eens? Gewoon lekker vers?

11. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Zoek een middenweg. 1x per week snacks, dus patat (zonder zout) of gebakken aardappels en erbij vissticks voor je kindje. Kam ook uit de oven om het minder vet te maken. Vanaf een jaar danoontje, maar dan die hele kleintjes. Hebben ze genoeg aan. Of anders een kwark met smaakje, maar geen toegevoegde zoetstoffen (kwark met fruithap uit een potje bijvoorbeeld)
    Ik ben fan van de tussendoortjes van ella's kitchen. Mooie porties voor kinderen. Ze hebben koekjes, maar ook puffits etc. Ook rijstewafels zijn een leuk alternatief en allemaal geschikt voor jonge kinderen.
    Laat hem zien dat er ook gezond snoep is. Laat hem lekker die dingen geven en geef zelf de worteltjes etc.
    Een kind opvoeden doe je samen, dus laat zien waar hij op moet letten zodat hij zelf ook die keuzes kan maken.
    Ook leuk: minihamburgers zelf maken. Vinden kinderen erg leuk om te eten en je kunt allerlei gezonde kruiden gebruiken

12. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Sorry hoor, maar waarom zijn zoveel mannen toch zulke ontzettende kleuters. 🙄 Ik zat nog even na te mijmeren over je post; maar worden mannen ooit volwassen? Vroeger had je toch de strenge vaders? Waar zijn die mannen gebleven?? (Einde frustratiepost. Sorry, hier heb je ook helemaal niks aan!)

13. Veera

Veera Niet meer actief

Hij moet donderdag zelf met dochter naar t CB, ik ben aan t werk :( vrees dat hij het niet gaat vragen daar...
    Wij verschillen inderdaad enorm van mening, over heel veel dingen trouwens. Hij kookt nooit, kan wel wat maken maar meestal brand t dan aan of t is niet te eten, no thank you... Hij maakt dan ook bijv aardappels en vlees. Dan zit ik aan tafel van; waar is de groente?

14. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Ik vind het heel knap dat je je kind zo opvoed! Ik vind sommige dingen wel heel ver gaan. Zelf neem je ook wel eens wat zoetigheid denk ik. Maar over opvoeden met wel een gelijke mening zijn. En dat jou man dat niet met je deelt is denk ik beetje puberachtig gedrag. Zelf de hele dag maar snacks eten, patat en dan s avonds geen fatsoenlijk warm eten is wel erg ver gezocht! Dan maar even geen snacks en je bord fatsoenlijk leeg eten wat je vrouw voor je heeft gekookt!

Ik zou ook het gesprek aangaan. Meenemen na cb weet niet of dat nut heeft hier luistert de man ook echt niet naar omstanders die andere mening hebben. Succes met het gesprek!

Haha lees net je stukje waar is de groente? Moest hier eigenlijk wel gelijk om lachen! Ik nam aan dat iedereen dat wel wist aardappels met groente en vlees, maar blijkbaar dus niet.

15. tuc

tuc Niet meer actief

O dat zou er 1 voor mij zijn...ik kan zo slecht tegen zulke onwetendheid.

Maar eerlijkheidshalve, als hij zulke eetgewoontes al had, dan was ik ws al eerder afgeknapt en waren wij niet tot het stadium kinderen gekomen. Maar ja daar heb jij nu niks aan.
    Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dit op moet lossen. Als ik thuis was trek ik die liga gerust uit haar handen, maar ja als hij alleen is met haar werkt dat niet.

16. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hmm lastig zo een vent.
    Ik zou het gewoon blijven herhalen, en vooral tegen em zeggen dat ie best wat te vertellen heeft zolang er maar logica in zit en de gezondheid van jullie kind boven aan staat.
    Dat hij ongezond wilt eten moet ie lekker zelf weten, maar zijn slechte eetgewoontes hoeft ie niet door te geven aan jullie dochter.
    Ze is 11 maanden en hij wilt der al vol proppen met allemaal ongezonde dingen, hoe onwetend is tie?

17. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    hier hetzelfde probleem. mijn man zou ze het liefst de hele dag snoepjes/koekjes en ranja geven. en fruit hoeven kinderen niet want dat doet hij toch ook niet en hij is toch ook 'gezond'. pff gelukkig werk ik niet en ben ik dus vrijwel altijd bij de kinderen. maar als ik een keer een dagje niet thuis ben dan merk ik bij thuiskomst gelijk aan de kinderen dat ze teveel suiker binnen hebben gekregen.

ik heb er tot nu toe nog geen oplossing voor gevonden helaas.

18. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Dan zou ik dus morgen mooi het cb bellen en je probleem voorleggen. Laat ze maar eens goed de waarheid zeggen aan je man als hij daar donderdag komt, want dit slaat echt nergens op! Desnoods overdrijven ze het een beetje dat ze haar vaker willen zijn door overgewicht of weet wat. Misschien wordt hij dan wakker.

19. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Oh wat een drama... Ik zou echt zwaar gefrustreerd raken. Je dochter is pas 10 maanden. Mijn zoontje kreeg op die leeftijd een fruithapje en een groentehapje en verder borstvoeding. Ik geloof dat ik zn varlder over het balkon had gedaan als hij hem zou geven wat jou dochter krijgt.

Dat je op den duur af en toe wat geeft ach prima je kan ook heerlijk zelf toetjes maken met een beetje griekse yoghurt en wat jam zonder suiker van zonnatura. Vind ze vast heerlijk.
    Die patatten eet hij zelf maar op. 😤

20. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wat ik me afvraag; wil hij die dingen op dit moment geven of vind hij dat kinderen (in het algemeen, dus geen specifieke leeftijd) die dingen gewoon moeten kunnen/mogen eten?
    In het eerste geval vraag ik me af of hij snapt hoe een kindje groeit, i. Het tweede geval begrijp ik hem en geef ik hem gelijkZ

Deel Deze Pagina