Gezond eten - tijd

Discussie in 'De lounge' gestart door DreamsandHopes, 14 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DreamsandHopes

DreamsandHopes Actief lid

14 aug 2015
    261
    37
    28
    NULL
    NULL
    Hi!
    Net als vele anderen van jullie eet ik graag gezond én lekker. Ik houd ook niet zo van voedselverspilling en ik houd ook graag mijn financiën op orde. Helaas dus nog geen privé chef aan huis. (Wat niet is, kan nog komen...)

Nu merk ik dat al dat voorbereiden van dat gezonde eten zo ontzettend veel tijd kost. Tijd om te plannen, de koelkast in de gaten te houden, eten (voor) te bereiden, in te pakken voor onderweg, en dan die afwas achteraf...

Ik zou graag foefjes willen uitwisselen. Hoe houden jullie het do-able? Hebben jullie gewoontes die voor jullie goed werken? Receptjes die makkelijk/snel zijn?

2. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je het onnodig moeilijk maakt als je vindt dat alle gezonde maaltijden veel tijd kosten.

Als ik ga werken neem ik bijvoorbeeld knäckebröd, snackgroente en hummus mee als lunch, een bakje met fruit en noten, voorverpakte maiswafels van de ah.

Gewoon zorgen dat je het voldoende in huis hebt en makkelijk kan pakken. Even een paar minuten s avonds pakken en je hebt de dag erna profijt van.

3. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Super herkenbaar, ik worstel er ook mee sinds kind.

Wij willen bij het avondeten altijd 2 of 3 soorten verse groenten eten. Dat vraagt nogal wat voorbereiding, als ik moet werken is dat echt niet te doen omdat we op tijd moeten eten met kind.

Op dagen dat ik niet werk lukt het wel en maak ik het smiddags al klaar. Dan piepen we het op in de magnetron en bijvoorbeeld aardappel uit airfryer doe ik wel ter plekke. Ik weet niet of jij smiddags tijd hebt?

Ik denk er nu over na om op werkdag 1 standaard broodje kroket met wat groenten te eten, iets wat geen tijd kost in ieder geval. En op werkdag 2 het eten van de dag ervóór op te warmen (dat ik de dag er voor dus voor 2 dagen kook). Werkdag 3 kan ik thuiswerken en in de pauze koken.

Maar het moet hier dus ook altijd gezond zijn en dat kost nu eenmaal tijd..

Boodschappen doe ik bijna dagelijks, ik weet niet hoe jij dat doet? Dan kan ik even kijken wat ik nog heb liggen en daar haal ik dan inspiratie uit voor een gerecht.

Oh en edit: ik probeer ook zo goedkoop mogelijk te eten! Dus dat sluit wel aan. Ik koop seizoensgroenten waar kan, en let op aanbiedingen en als het echt duur is, koop ik het maar een keer per drie weken ofzo, als traktatie voor onszelf :p. Ik ga namelijk écht geen 3 euro voor een bloemkool betalen (tijdje terug) of 4 euro voor een pompoen nu.
    Groenten uit blik komen er hier ook niet in, want dat vind ik echt vies.

4. MamaSofie1

MamaSofie1 Fanatiek lid

18 jun 2023
    2.383
    1.324
    113
    Vrouw
    Ik ga ongeveer 1x per week naar de winkel. Heel af en toe 2x als ons fruit op is maar dat hang er vanaf.

Ik neem vlees en vis mee voor de hele week. Zodat ik sochtends maar iets uit de diepvries hoef te halen. Groenten koop ik soms vers als er een aanbieding is. Anders nemen we altijd diepvries groenten. Geen kuiswerk en je kiest wat je wil. Even vers dan vers. :)

Mijn aardappelen schil ik in de late namiddag, zodat ik die maar hoef aan te zetten. Daarna begin ik gewoon aan de rest en wij eten altijd tussen 17u en 18u.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    En snel en goedkoop en gezond… dat lukt vaak niet hier. Meestal sneuvelt “goedkoop” dan.
    Ik kan altijd een maaltijdsalade inelkaar flanzen met dit warme weer.
    Of preppen: maak ik veel verse pastasaus die we een dag later als tomatensoep gebruiken. Een ovenschotel met heel veel verse groenten voor 2 dagen maken op de dag dat je wel tijd hebt, doen we in de winter vaak.

6. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik weet dat er qua vitaminen geen verschil zit in diepvriesgroenten VS verse groenten.. maar.. die smaak en textuur.. dat is toch niet meer te vergelijken met verse groenten?

Ik kocht een tijdje terug een zak broccoli, bloemkool en wortel, ik dacht dat is makkelijk voor L. Maar mijn god, het smaakte echt vies. Net als dat wortel uit blik totaal niets meer met een wortel te maken heeft.

Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik kan echt niets met diepvries- of blikgroenten.

Jessi79 en Sado vinden dit leuk.
  7. MamaSofie1

MamaSofie1 Fanatiek lid

18 jun 2023
    2.383
    1.324
    113
    Vrouw
    Dat vinden wij niet. Bijtgaar koken en dan kruiden met peper zout en nootmuskaat. Prima voor ons.

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  8. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Diepvries groente hangt van de groente af en waar je het voor gebruikt. Doperwten prima, maar iets als boontjes vind ik ook meh als je ze zo los eet.
    Groenten uit pot of blik komen er hier op een paar uitzonderingen na (maïs of bonen mag wel) niet in die vind ik echt smerig.

Ik doe boodschappen voor 0.5-1 week en maak ook een plan met wat we welke dag gaan eten. Ik wil niet elke dag tijd kwijt zijn met eten bedenken en boodschappen moeten doen. Dan kan ik ook meteen het gerecht afstemmen op of we druk zijn of dat ik juist tijd heb om te koken. Meestal maak ik dan ook een rondje door de koel- en voorraadkast om te zien wat ik nog kan gebruiken. Heeft een tijd geduurd voordat dit systeem echt lekker begon te lopen hoor.

Dingen die makkelijk in te vriezen zijn maak ik in grotere porties dan nodig zoals curry, nasi of pastasaus. Dan kan ik het invriezen of dat eten we dan 2 dagen. Zeker als ik al weet dat er een drukke dag aankomt maak ik de dag ervoor iets wat we alleen nog maar hoeven op te warmen.

Vaak gebruik ik zondag om voor maandag en dinsdag de lunch te maken, hup in bakjes de koelkast in. En dan dinsdagavond weer hetzelfde voor woensdag en donderdag. Vrijdag is dan boodschappendag.

Verder altijd wat recepten achter de hand waarvan we weten dat ze makkelijk zijn. Wraps met een lading (voorgesneden) groente, noodles met (voorgesneden) groente. We zitten nu met een verbouwing en dan heb ik de mentale capaciteit er gewoon niet voor en dan zijn dit prima opties.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Eén keer per week doe ik zoveel mogelijk boodschappen voor de hele week. En dan meestal nog één keer per week wat verse dingen als groente, fruit of melk en yoghurt aanvullen. Dat scheelt al een hoop tijd in plaats van iedere dag boodschappen doen.

Eten als pasta maken wij meteen voor 2 dagen zodat je de tweede dag alleen nog hoeft op te warmen in een pan.

Verder eten wij doordeweeks vrij simpel. Geen uitgebreide kooksessies. Echt geen tijd voor.

Eten eigenlijk geen groente uit diepvries of blik. Vind ik echt niet lekker. Hooguit rode kool met appeltjes uit pot als ik echt niet meer weet wat te eten. Maar dat is misschien één keer per jaar. Alleen mais uit blik van bonduelle voor door een salade vind ik lekker.

10. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik heb doordeweeks het eten eigenlijk altijd wel max in een half uur op tafel.
    Ik kook 1 soort groenten en schil aardappels als het kookt maak ik er vlees bij. Soms als ik thuis werk maak ik suddervlees dat zet ik dan in de pauze aan en is met het eten klaar.
    Of groenten snijden pasta koken en klaar (saus in bulk maken en invriezen)
    Heb ook vaak 1x per week een maaltijdpakket van de ah voor in het weekend dan heb ik wat meer tijd. Ovenschotels op je vrije dag/weekend maken en dan voor 2x scheelt ook weer een dag.

11. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij doen het een beetje hetzelfde als@fruity90
    Op zondag kijk ik wat we nog in de koelkast en vriezer hebben, en daarop maak ik een boodschappenlijstje. Op dinsdag eten we vaak iets wat in de oven te bereiden is, en op woensdag kliekjes (laat thuis en 2 sportende kinderen).
    Met een beetje plannen en voorbereiden (avond van tevoren bv alles al gesneden klaar zetten, dan kan je als je thuis komt meteen het eten klaarmaken) kom je een eind.

Fruity90 vindt dit leuk.
  12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Misschien dat zo iets beter te doen is in een curry schotel met wat stukjes noot om toch nog iets te hebben om op te kauwen.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Ik vind bv diepvriesdoperwten echt niet anders smaken dan verse. Idem met tuinbonen, en paprika vind ik ook prima uit de vriezer. Ik vries alles zelf in, wellicht dat dat daar aan ligt. En ik vries lang niet alles in (ook ivm ruimtegebrek etc).

Maargoed, dit topic ging over gezond en niet per se over smaak.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.170
    10.680
    113
    Ik snap het hele "gezond is tijdrovend/ingewikkeld" frame niet. Ik ben vegetarier en denk grotendeels vanuit de groente. En ik ben 4 dagen per week laat thuis, maar ga dan gewoon nog koken hoor. Af en toe een zak gesneden groente als t echt makkelijk moet, maar 't meeste maak ik zelf schoon.

Een traybake, een soep, een curry, pastasaus, goed gevulde salade, ik draai mn hand er niet voor om hoor.

Qua groente uit de diepvries gebruik ik vooral tuinbonen, sojaboontjes, doperwten en spinazie. Andere dingen vind ik niet zo lekker. Ik ben te lui en ongeorganiseerd om mn eigen peulvruchten te weken, dus die komen vaak uit blik. Ook gebruik ik veel tomatenblokjes uit blik en maïskorrels. Maar wortels of erwtjes uit blik of pot, die blief ik niet.

De kinderen krijgen altijd een portie rauwkost mee naar school. En als het avondeten wat weinig groente bevat naar mn zin, trek ik een doos cherrytomaatjes open of leg een komkommer en een mesje op tafel.

Dus mijn advies: niet miepen, gewoon doen

PeChAn en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. Mentos8

Mentos8 Bekend lid

2 nov 2020
    751
    451
    63
    Vrouw
    Er zit wel veel kwaliteitsverschil tussen diepvries groente. Dus als Bonduelle in de aanbieding is haal ik het wel. Wij eten het wel meestal door een saus/gerecht. Met name de edamme en tuinerwten vind ik prima uit de vriezer.

Ik heb echt go-to recepten voor de echt drukke dagen. Desnoods een sta zak van hak met extra paprika of iets anders snels erdoor en nog zakje sla & komkommer ernaast. Hoef je dus alleen rijst te koken.

Op zondag en mn vrije woensdag kook ik vaak wat vooruit bijv al een pasta saus of soep en voor lunch.

Mn favo restjes op maak gerechten zijn frittata en soep.

Oh en je hebt gelijk over die afwas! Met al mijn bakjes in de koelkast is dat wel irritant. Ik gebruik wel ook vaak lege kwark bakjes of bakjes van de afhaal. Die kan je dan na gebruik weg gooien (maar je hebt ze natuurlijk dan die keer ervoor wel afgewassen dus je schiet er niet heel veel mee op).

16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik denk dat het vooral plannen is. Maak een weekmenu, koop de ingrediënten (bij ons doen we dat bij picnic, scheelt veel tijd) en je kan dagelijks koken.
    En niet te ingewikkeld doen, avg volstaat ook, mss niet wat je wilt, maar het is prima gezond.

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Eens met @MadeInUSA.
    Bij ons heb je amper gemaksvoedsel- als in: pakjes kruidenmixen, voorgesneden en diepvriesgroenten, potjes saus, "verspakketten", stoommaaltijden voor in de magnetron etc. Maar hier koken de werkende mensen ook gewoon. Sterker nog, ze eten zelfs 2x per dag een warme maaltijd.

Zelf vind ik er ook niet zoveel tijd in zitten hoor, sommige dingen kan je prima voor 2x koken, wat ik zelf ook vaak doe, en dan al dan niet invriezen. Linzen, kikkererwten etc kook ik in grotere hoeveelheden (blikjes peulvruchten zijn hier vreselijk duur dus die vertik ik om te kopen) en vries vervolgens een deel in.
    Qua ontbijt: ik eet graag overnight oats (in yoghurt), dit zet ik de avond van tevoren in de koelkast en daar heb je verder geen omkijken meer naar. En dan eet ik dat met fruit, naargelang het seizoen.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap het niet zo goed geloof ik, waarom gezond eten meer tijd moet kosten, en de koelkast bijhouden of afwas achteraf? Wat moet je bijhouden dan, en met elk soort eten heb je toch afwas?

Ik ben ook benieuwd wat je precies met gezond eten bedoeld? Wij eten elke dag groenten bij de avondmaaltijd (op een enkele keer friet en snacks na, maar dat is niet eens wekelijks). En we eten niet alleen eten bij de avondmaaltijd, maar over de rest van de dag ook.

Maar wat bedoel je met gezond en ongezond eten en waarom kost gezond eten meer tijd volgens jou?

citroenrasp vindt dit leuk.
  19. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.309
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Groenten uit pot en blik vind ik ook vies maar uit de diepvries eigenlijk best prima. Ik doe het alleen super kort koken of meebakken bij een eenpansgerecht (en nooit ontdooien) . Echt maar een paar minuten....

20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik stoom diepvriesgroente meestal even in zo’n stoommandje in de pan met een laagje water, smaakt niet anders dan vers. Maar bv. bij curry’s gooi ik het gewoon bevroren erbij, qua smaak en structuur gewoon prima. Uit pot of blik vind ik aanzienlijk minder lekker, vooral bv sperziebonen - dingen als (kidney)bonen en mais vind ik uit blik wel lekker.
    Ik koop ook wel eens zo’n diepvriespakje met groente voor groentesoep, die gebruik ik als snelle basis voor soep (met nog andere ingrediënten ter aanvulling).

Deel Deze Pagina