Vraagje voor de meiden die al bevallen zijn

Discussion in 'De bevalling' started by jessy77, Jan 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Hoi meiden!

Ben misschien wel erg vroeg maar hou ervan om een beetje voorbereid te zijn. Weet ook niet of hier al eerder een topic over geweest is, zo ja excuse alvast en kan iemand mij de link geven?

Ik heb hier en daar al wat opgezocht en jeetje, zoveel manieren om te kunnen bevallen. Nu is dit voor mij de 1e keer en heb dus geen idee wat de fijnste (lees: minder pijnlijke :p ) manier is om te bevallen. Ik snap dat dat voor elke vrouw verschillend is en dat iedereen anders reageert maar zou graag willen weten wat voor jullie de prettigste manier was?

Liefs Jessy

2. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Voor mij maar dat is persoonlijk gewoon liggend op bed vond ik bij de eerste het fijnst. Miss is het nu anders.

3. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Dat is voor iedereen anders denk ik.

4. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ja Lientje, dat zei ik ook al. Ik vroeg dan ook niet of het voor iedereen anders was maar wat ze zelf het prettigst vonden..noem het nieuwsgierigheid.

5. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hoi hoi

ik ben bij alle keren gewoon liggend bevallen en dat beviel mij erg goed dus ook deze word liggend gebaard

maar het belangrijkste is hoe je je voelt tijdens de weeen de een wilt graag liggend bevallen maar besluit toch op de baarkruk te gaan bijvoorbeeld of iemand heeft een heel bad opgezet om er vervolgens toch niet in te gaan

zolang je je prettig voelt in een bepaalde houding zul je niet snel een andere houding aannemen is mijn ervaring dan

groetjes nathalie ;)

6. kvptje

kvptje Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Gewoon thuis in me eigen bed, voelde heerlijk vertrouwd

7. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Bedankt voor je antwoord mamaatjevan4! Dus eigenlijk voel je op t moment zelf wel aan wat het prettigste is? Want ik krijg van iedereen in mijn omgeving te horen, inclusief vk dat ik nu het beste kan beslissen hoe ik wil bevallen..maar ja, hoe moet je dat weten als het de 1e keer is denk ik dan?

8. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    @kvptje, ik ga zelf poliklinisch bevallen. Zou heeeeeeel graag thuis willen bevallen, idd omdat het me zo vertrouwd lijkt, maar ben als de dood dat er iets gebeurd tijdens de bevalling en dat we dan geen tijd te verliezen hebben, dus dan geeft het ziekenhuis me toch weer een wat veiliger gevoel..Misschien denk ik er ook te veel over na en moet ik het gewoon op me af laten komen, maar hoe dichterbij het komt hoe enger ik het vind :p

9. kvptje

kvptje Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Dat dacht ik ook.... tot 3 dgn voor me bevalling! hihihi toen moest en zou ik thuisbevallen! voordeel is wel dat we op nog geen 10 min van het ziekenhuis wonen.
    Maar tegen mij is gezegd dat je tot op het laatste moment kan beslissen waar je bevalt. Ik had met de VK afgesproken het thuis te proberen en als het niet ging of ik had er geen fijn gevoel bij ik alsnog naar het ziekenhuis zou gaan

10. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    In het ziekenhuis hebben ze wellicht ook een baarkruk, mocht je daarop willen bevallen. Of je loopt tot het einde rondjes en gaat dan liggen... het is niet te plannen, want het hangt van het moment zelf af:

Ik wou per sé thuis bevallen, had er een bed staan en een baarkruk van de verloskundige, maar het eindigde in keizersnede (ook niet erg, was uiteindelijk erg goed en prettig na 48 uur thuis rommelen ;) )

Wie weet wil je wel lekker thuisblijven als het zover is, misschien gaat de bevalling juist reuze vlot dan. Ik wens je nu in elk geval nog een fijne tijd toe als zwangere en een prachtige bevalling!

11. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    jessy, waarom ga je geen cursus doen of koop een boek over bevallen? Ik ben niet eerder bevallen, maar voelde al heel sterk dat in bad bevallen niets voor mij is. De baarkruk ook liever niet, maar als de vk aan zal geven dat het wel beter zal zijn dan doe ik het wel.
    Je gevoel is ook belangrijk hoor, iedereen bevalt op een andere manier!

12. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    @darcy, bedankt! En idd, misschien heb ik wel helemaal nix te willen doordat het zo snel gaat..ook niet verkeerd natuurlijk! :)

13. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Hoi guppie81, ik heb het boek veilig bevallen in 2 dagen uitgelezen maar dat heeft me eigenlijk meer doen twijfelen :p Ik ben er ook wel van overtuigd dat het een momentopname is en dat je dan heus wel voelt wat en hoe je t zou willen. Denk dat het bij mij (zoals denk ik bij vele andere) de angst is voor iets wat je niet kent zeg maar..en als ik het over angst heb dan heb ik het echt over 7 kleuren hoor :oops:

14. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    1,017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Ik wilde heel graag thiuis bevallen. Had het helemaal bedacht, eerste stuk op de baarkruk (helpt de zwaartekracht mee, laatste stuk op be tegen t inscheuren (tip bekken fisio).
    Uiteindelijk braken met 35wk de vliezen en moest ik naar t ziekenhuis. Ben daar in 3.5 uur bevallen van Lynn. Gewoon op t verlosbed.

veel succes!
    Mayke

15. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    @ mayke 1980: geldt voor mij ook. Ik wilde ook thuis bevallen maar mijn vliezen braken met 31 w en 5 d. Ik het perifere ziekenhuis beland, maar moest naar academisch overgebracht worden toen bleek dat weeenremming niet ging werken. Ben net niet in de ambulance op de A10 bevallen, maar gelukkig in de VU.
    Achteraf ben ik blij, ook als ik gewoon ons kind tot 40 weken had kunnen voldragen, dat ik niet thuis bevallen ben. In het ziekenhuis heb je meer en ook specifiekere zorg tot je beschikking als het nodig is. En al die rommel thuis.... dat gaat echt niet op een zeiltje passen volgens mij.... ;)

Bovendien als je helemaal in een 'zen'-modus zit om je weeen op te vangen, dan merk je niet eens dat je thuis in je vertrouwde omgeving zit of niet. Tenminste dat is mijn ervaring..

16. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    jeetje mayke1980, zo kan het dus ook nog! :confused: Dat was natuurlijk wel even schrikken dan!

Maar nog wel gefeliciteerd met je meissie! :D

17. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Voor mij was het sleutelwoord tijdens de bevalling: Ontpannen!
    Dat hielp mij erdoor heen, het zorgde voor razendsnelle ontsluiting, en het voelde prettig.
    Ik ben in het ziekenhuis, liggend bevallen (in stuit) in 3,5 uur tijd.
    Heb trouwens ook de hele bevalling plat gelegen, en vond dat verder prima (mijn bevalling begon met het breken van de vliezen en de kleine was niet ingedaald (dus ik moest wel liggen, maar vond dat ook niet vervelend of zo)

Onze docente van de zwangerschapscursus zei een keer: "In de natuur zie je het ook gebeuren: als een konijn aan het jongen is, en er dreigt gevaar, dan raakt ze in paniek, stoppen acuut de weeen, en is het over met de bevalling'. Paniek stress en angst veroorzaken dus vertraging. Ontspannen op commando is niet altijd makkelijk, maar ontspanningsoefeningen kunnen daar enorm bij helpen. Ook die leerde ik trouwens op de cursus (en al eerder tijdens mijn spw opleiding).
    Ik persoonlijk heb dus heel veel aan de zwangerschapscursus gehad!

18. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ik had ook in mijn hoofd dat ik thuis zou bevallen. Was er zeker van, of er moesten complicaties komen natuurlijk. En die kwamen er soort van want ook ik ben te vroeg bevallen. Met 34+2 weken braken spontaan mijn vliezen en moest naar het ziekenhuis. Daar heb ik om pijnbestrijding gevraagd en kreeg een pompje waar je jezelf pijnbestrijding mee kan toedienen (heet geloof ik een PCA-pomp). Ik was knetterstoned en vond het heerlijk! Verder heb ik ook alleen maar gelegen, had ik ook niet gedacht omdat ik op cursus heb 'geleerd' dat weeen makkelijker opvangen zijn als je beweegt. Nou bij mij dus niet.
    Het is heel persoonlijk, bevallen. Iedereen vindt weer iets anders 'prettig' denk ik.

19. Ik wilde altijd een waterbevalling,maar dat kon niet doorgaan omdat mijn meisje volgens hun te groot was,uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen gewn op een bed.Heerlijk.

20. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    :confused: Oh God..ja ja ik weet het, heb er zelf om gevraagd :p

Share This Page