Knip of scheur voorkomen met Epi-no? Wie heeft ervaring?

Discussion in 'De bevalling' started by Pooh69, Nov 20, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

Jul 7, 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Hoi collega-zwangeren !

Die epi-no...ik weet het niet...word je daar niet incontinent van ofzo, of dat je daarna wel erg uitgerekt blijft...?

Ik was voor de bevalling van mijn eerste ook als de dood voor knippen en scheuren. Mijn moeder heeft haar horrorverhaal namelijk 15 jaar lang verteld.....16 hechtingen etc etc

Je snapt m al, ik was dus doodsbang !

Mijn bevalling verliep qua persen niet soepel ( 2uur persen vanwege kruinligging) Toen het hoofdje passeerde voelde ik wel een branderig gevoel, maar had gelezen dat dat erbij hoorde. Bovendien was het wel te doen.
    Na de bevalling bleek ik toch een klein scheurtje te hebben.Natuurlijk voel je het hechten wel (2 maar) da's even een prikkend gevoel..niet echt jofel, maar wat ik pijnlijker vond was het controleren op scheurtjes. Dat kwam omdat de controlerende verpleegkundige allergisch was voor latex. Zij droeg dus plastic handschoenen met van die verlijmde naden aan de zijkant. Toen zat ik dus wel tegen het plafond. Ook mijn stuitje was gekneusd.

Je ziet wel, dat pijn heel persoonlijk is. Uiteindelijk viel het scheurtje mee en het hechten ging wel, maar was er iets anders dat meer pijn deed.

Na de bevalling heb ik calendula-emulsie gebruikt van VSM. Gewoon telkens een grote dot op het kraamverband. Dat was perfect. Tel daarbij op een dagelijks billenbadje in de biotex en ik was snel hersteld !

Hoe het deze keer zal gaan weet ik niet. wel weet ik dat alles ook deels aan je voorbij gaat bij de bevalling. Uiteindelijk wil je maar 1 ding hoor : Kind eruit, linksom of rechtsom ;)

Succes meiden !

XFD

2. Nanda2

Nanda2 Lid

Mar 22, 2007
    35
    0
    0
    incontinent? absoluut niet! Sterker nog, de epi-no wordt tevens gebruikt om je bekkenbodemspieren te trainen. en kan ook NA de bevalling gebruikt worden om deze spieren te trainen en te versterken!

En nee, je blijft niet uitgerekt door de epi-no. Je rekt namelijk niet meer op dan voor een kindje noodzakelijk is, nl 10 cm doorsnede. En niet iedereen haalt dat voor de bevalling. Je begint namelijk pas met week 37 te trainen. Niet iedereen haalt in 3 weken de 10 cm!

3. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

Jul 7, 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Okay, dat klinkt hoopgevend ;)

Nu eerst maar hopen dat ik week 37 haal deze keer......

XFD

4. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

Jul 7, 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    PS Waarom mag je trouwens pas in week 37 starten ?

5. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik ben ook wel benieuwd waarom je niet eerder mag beginnen. Ik zou in week 35 willen starten en dan in 3 weken naar die 10 cm toe gaan. Je hebt dan nog max. 4 weken te gaan en in die tijd hoef je de boel alleen nog maar een paar keer per week te onderhouden, lijkt mij. Ik zou het zonde van mijn geld en de gemiste kans vinden als ik in week 36 zo'n ding aanschaf om vervolgens in week 37 te bevallen...

6. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Vraag ik me ook af idd.

7. zomerbij

zomerbij Lid

Dec 2, 2007
    35
    0
    0
    Kan babyolie ook? Of mag je daarmee niet naar binnen?

8. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mij moet het een etherische olie zijn.... bv amandel- of tarwekiemolie. Of anders een speciale perineum olie. Er is er een van Weleda en die kun je o.a. kopen bij de Tuinen.

9. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    1,996
    0
    0
    Lijkt mij wel interessant..

10. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ik heb hem vandaag besteld en betaald dus ik zal hem begin volgende week wel binnen krijgen. Nu maar hopen dat ik voldoende de tijd krijg om hem uit te proberen. Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden.

11. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

Jul 7, 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Hey dames,

Toen ik hier 4 weken terug over begon op yoga werd ik uitgelachen !
    Mijn yogajuf is ook VLK.

Er werd mij het volgende verteld :

1) Als er geen complicaties zijn ( zoals een extreem groot kind of te klein bekken, of geen volledige ontsluiting) hoef je niet in te scheuren !
    2)Inknippen gebeurd alleen als t ECHt nodig is. Bij zuurstofgebrek bijvoorbeeld.
    3) Alles valt of staat vooral met goede coaching. dus als de VLK tijdens het persen zegt : zuchten of stop met persen, dan ook ECHT luisteren.

Het gaat met name daar vaak mis. Ofwel de VLK reageert te laat ofwel de barende vrouw zit teveel in zichzelf en luistert niet op tijd.

Verder vond zij het een erg mechanische oplossing en geldklopperij....
    Bovenstaande 3 factoren zijn namelijk niet uit te sluiten met een epi-no en dat zijn nou net de meest voorkomende oorzaken.

Tsja...

Ik schaf hem dus niet aan, want ik kan me wel enigzins vinden in haar verhaal. Ik ben al eens bevallen en had maar een scheurtje van 1 cm.
    Zelfs een vrij gecompliceerde bevalling...
    Ik had meer pijn aan mijn stuitje (gekneusd) en bont en blauw is iedereen na de bevalling ;)

Ik kan me wel goed voorstellen dat je uit angst toch zo'n ding koopt en ach.....als je er minder bang door wordt, dan heeft het in elk geval 1 doel bereikt !

XFD

12. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

Sep 20, 2006
    2,823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    dan zal ik je ook een tip geven!
    Wil je niet uitsheuren!
    Dan moet je ook heel goed naar je vlos luisteren of gyn!

Ik ben ook en beetje uitgescheurd! Maar dat kwam omdat mijn zoon een beetje dwars lag met zijn schouder!

Maar goed luisteren doet ook wonderen ;)

13. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Ad 1: De meerderheid scheurt in tijdens de bevalling van de eerste. Leuk dat het niet nodig is volgens je yogajuf, maar de werkelijkheid is blijkbaar anders.
    Ad2: Inknippen gebeurt in Nederland juist wel vrij snel en veel meer dan in andere landen. Ze zijn hier nogal gek op de schaar en als je afspreek daar zo lang mogelijk mee te willen wachten, wordt er tijdens het heetst van de strijd alsnog gewoon een knip gezet.
    Ad3: De goede begeiding heb je niet zelf in de hand. ik heb niet kunnen kiezen tussen verloskundigepraktijken omdat we er hier maar 1 hebben en er bestaat helaas geen manier om op voohand te meten hoe iemand zijn coachingskwaliteiten zijn.

Voor mij kan ik met die 100 euro een stukje van de voorbereiding en caoching overnemen van de vlos. Wat ik wel apart vind is dat dit juist een produkt is dat uit de yogawereld komt. Ik denk dat het vooral een erg persoonlijke mening is van jouw juf.

14. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Voorbereiding kan ik me voorstellen. Maar wanneer je mag persen, en wanneer zuchten... de coaching dus... die kun je niet overnemen, lijkt mij.

15. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

Jul 7, 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    @Mrijn...tsja ik snap dat het shit is als je niet kan kiezen. "de fendert" heeft nu eenmaal niet zoveel praktijken (ik heb er familie wonen ! ;) ) en heb zelf in klundert gewoond. In de stad (daar woon ik nu) heb je gewoon alle keus.

In mijn omgeving zijn nu 10 meiden voor de 2e keer bevallen en geen van allen heeft een knip gehad....Slechts 2 van de 10 hebben 1 tot 3 hechtingen gehad, maar hadden ook een 8 ponder, dus je snapt dat ik mijn yogajuf daarin wel kan volgen...., maar ja, dat zijn mijn ervaringen...misschien hebben we allemaal geluk gehad ofzo... :(

Mijn yogajuf is niet de enige die r zo over denkt....mijn stiefmama geeft ook yoga en zei exact hetzelfde.....
    Natuurlijk kan het zijn dat er iemand (die yoga geeft) wel gelooft in zo'n ding, maar als je een beetje duikt in de basisprincipes van yoga, dan hebben dergelijke onnatuurlijke apparaten geen plaats binnen die denkwijze...best tegenstrijdig dus... Bij TELSEL presenteren"kundige chirurgen" immers ook wonderlijke afslankproducten en antirimpelcremes..... :(
    Ik neem aan dat als dit het wondermiddel was, minstens 5 op de 10 VLK, gyneacologen etc dit ding zou adviseren....ik neem aan dat ze er geen lol in hebben om dit te verzwijgen...I hope ;)

MAAAAAAARRRRRRR....

Het gaat erom of jij er zelf vertrouwen in hebt. Als je jou helpt tegen een stukje angst of bij een stukje voorbereiding, dan moet je het natuurlijk gewoon doen ! Het gaat om jouw bevalling !
    Wie ben ik om daar iets niet goed aan te vinden !
    Ik geef alleen mijn eigen gedachtengang weer :)

Doe ze de groeten daar in de fendert !

XFD

16. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Hahaha, het is hier inderdaad nogal achtergebleven gebied. We hebben voor half Moerdijk en een deel van de Hoekse waard maar 1 praktijk met 2 verloskundigen (zitten in Willemstad en Numansdorp). Ongelovelijk dat ze met z'n 2-en zo'n enorm groot gebied moeten bereizen. Kom zelf uit Den Haag en daar is het een stik fijner en makkelijker kiezen, maar goe het is niet anders.

Ik kies niet uit angst voor die epi, maar meer omdat ik graag zelf de touwtjes in handen hou en niet achteraf het gevoel wil hebben dat ik meer had kunnen doen. Mijn kindje wordt groot volgens de vlos en ik heb de laatste 10jaar dagelijks paard gereden en dat is geen fijne combinatie. Ach en laat die 100 euro dan weg gegooid geld zijn, het is vast niet de laatste 100 euro die ik over de balk smijt. :)

17. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

Jul 7, 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Helemaal gelijk ! ;)

Toitoitoi

XFD

18. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Of 't nu wel of niet echt help, ter voorbereiding zou ik er geloof ik echt wel 100 euro voor over hebben. Zeker om, als ik zwanger mag worden, wij niet van plan zijn het er bij één te laten. Dat ding wordt dan dus, bij goede ervaringen met de eerste, vaker gebruikt. Wat is dan 100 euro?
    Bovendien helpt het ook bij het hetstel van de bekkenbodemspieren, ook niet onbelangrijk.

19. Joy72

Joy72 Fanatiek lid

Nov 29, 2007
    1,045
    0
    0
    Ik heb 2 bevallingen gedaan niet uitgescheurt of wat dan ook en waardoor het komt weet ik niet dus heb geen tips ben alleen blij dat ik het nog nooit mee gemaakt heb :D

20. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Die kun je ook zelf trainen.. dat zijn geen lastige oefeningen, en zonder apparaat kun je ze overal trainen. Op kantoor, in de bus, in de tram, noem maar op. Want niemand ziet dat je ze aan het trainen bent.

Share This Page