Knip of scheur voorkomen met Epi-no? Wie heeft ervaring?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pooh69, 20 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben zondag bevallen van een flink meisje van 4350 gram en niet ingescheurd of ingeknipt. Volgens de verloskundige(n) omdat ik zo goed naar ze heb geluisterd, ik ben ook erg blij geweest met de goede begeleiding! Ik heb erg mijn best gedaan om naar ze te luisteren en jeetje, wat is dat moeilijk! Had ook niet het idee dat het altijd even goed lukte, maar blijkbaar is het dus wel goed genoeg gelukt ;). Het is zooo verleidelijk om soms toch maar toe te geven aan de persdrang en zooo moeilijk om dat weg te puffen (ook tijdens de ontsluiting), maar als je in je achterhoofd houdt dat het het beste is voor jou en je kindje, dan kom je een heel eind, tenminste, ik wel ;). Moest vanwege dalende harttonen ook persweeen wegzuchten en het feit dat je dat dan echt voor het welzijn voor je kindje doet, maakt je heel sterk. Je wil er immers alles aan doen om je kindje gezond en wel geboren te laten worden.

Mijn bekkenbodem heeft het dus wel zwaar te verduren gehad, maar inderdaad heb je daar gewoon oefeningen voor. En dat iedereen bont en blauw en beurs is na de bevalling, is ook niet altijd waar, heb behalve van 2 schaafwondjes de eerste dagen nergens last van gehad, geen zwelling enzo. Behalve aan mijn bekkenpijn en bloedverlies helpt niets me herinneren aan het feit dat ik een paar dagen geleden bevallen ben. En dat is nu ook minimaal.

Ik heb trouwens helemaal geen angst gehad voor de bevalling en alle vertrouwen in mijn verloskundigen, denk dat dat het allerbelangrijkste is, inclusief het goed opvolgen van de aanwijzingen. Moet je inderdaad wel een goede verloskundige hebben, ik had een stagaire (onder toezicht van een gediplomeerde verloskundige) en ze was echt helemaal super! Ze waren trouwens erg verbaasd over het feit dat onze kleine meid zo groot bleek te zijn, ze werd gemiddeld geschat, dus iedereen rekende op zo'n 7 pond. Dus we hebben er (gelukkig denk ik) ook nooit zo over nagedacht.

Over inknippen, hier in Roosendaal doen ze dat in principe niet, omdat een scheur natuurlijker is en beter herstelt. Ze zullen het wel doen als het leven van de baby of moeder in gevaar komt.

groetjes,
    Snoopy

2. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Mooi verhaal Snoopy en van harte! Ben je in het ziekenhuis bevallen? Dat zou mij weer hoop geven dat ze daar niet zomaar knippen. Ik hoop daar ook te bevallen over een week of wat.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee, ik ben lekker thuis bevallen! Ik weet dat de verloskundigen in Roosendaal niet zomaar knippen, weet niet waar jij zit en hoe ze dat daar dan doen. Maar misschien kan je het even navragen?
    Succes met de bevalling in ieder geval!

4. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    @ Mrijn: En? Hoe gaat de training? Valt het mee? Tegen?

5. Nanda2

Nanda2 Lid

22 mrt 2007
    35
    0
    0
    Wanneer je mag persen en wanneer je mag zuchten is belangrijk om de boel (geleidelijk) op te laten rekken om niet in te scheuren.

Als je de Epi-no hebt gebruikt is de boel al opgerekt. Mocht je het dus niet tegen kunnen houden en het gaat dus sneller dan eigenlijk de bedoeling was, zijn de gevolgen na het gebruik van de epi-no, velen malen kleiner.

Voor ik was bevallen had ik enkele malen de maximale ballon van 10 cm al uitgeperst. Je hebt dus ook al ervaring met persen. Je weet waar je naar toe moet.

6. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Epi no, echt grote onzin. Heb ik nu van meerdere VK's gehoord. Maar als het je vertrouwen geeft voor de bevalling en een stukje angst wegneemt, waarom niet?
    Ik heb een 4370 gram-baby er uit geperst zonder scheur en knip. En ook zonder Epi no e.d.

7. Nanda2

Nanda2 Lid

22 mrt 2007
    35
    0
    0
    Natuurlijk zijn er vrouwen die grote kinderen eruit persen zonder knippen of scheuren. Dat ontken ik niet. Maar het feit blijft wel dat dit bij het overgrote deel van de vrouwen niet lukt.
    Ik heb de epino wel gebruikt en ben er zonder scheur of knip vanaf gekomen. Misschien was me dat ook wel gelukt als ik de epi-no niet had gebruikt. Dat weet ik niet. Maar ik weet wel voor mezelf dat ik er alles aan heb gedaan om die knip of scheur te voorkomen. ;)

8. Nanda2

Nanda2 Lid

22 mrt 2007
    35
    0
    0
    Overigens was mijn verloskundige praktijk (3 vk's) wel heel enthousiast. En toen ik naar het ziekenhuis moest voor een extra controle was de Vk of Gyn daar ook heel geinteresseert en heeft de gebruiksaanwijzing van de epino gekopieerd! ( ik had de epino meegenomen om te laten zien.)

9. acire

acire Fanatiek lid

ik moest tijdens het persen even stoppen om te vorkomen dat ik uitscheurde of om in ieder geval de schade zo beperkt mogelijk te houden.
    afgezien van een paar schaafwondjes heb ik er niets aan overgehouden.(ze was 3915 gr)
    heb niets gebruikt tegen het uitscheuren, sommige die wel flink hebben lopen smeren scheuren wel uit.
    mischien dat het niet aan die olie en apparaatje te danken is als je niet uitscheurt maardat dat gewoon bij iedereen anders is? en goed luisteren naar de verloskundige.

Deel Deze Pagina