Knippen of inscheuren??

Discussion in 'De bevalling' started by Nescio, Feb 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    hier ingeknipt omdat kleine vast lag en met vacuumpomp gehaald werd. het is alsnog ingescheurd en de verkeerde kant op. een totaal ruptuur.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties en ervaringen, Wachtende ook bedankt voor de links. Zeer nuttige informatie. Ik begrijp dat een knip niet zomaar wordt gezet en het lijkt me dat ze je op de hoogte moeten brengen voordat ze een knip zetten (misschien muv spoedgeboorte). Ik heb geen bevalplan, maar wel geboortewensen en die ga ik delen, daar zal ik dit in meenemen. Bedankt nogmaals

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Hier een flinke knip gehad vanwege vacuümpomp... Van de knip niets gevoeld alleen het geluid gehoord:$:D
    Na de bevalling zijn ze een poos bezig geweest met hechten helemaal niets van gevoeld. Om 23.22 bevallen en om 06.30 voor de het eerst naar de wc gegaan (zowel kleine,grote boodschap:)) nergens last van gehad.
    1,5 week na de bevalling stapte ik op de fiets en ik zat op het zadel en dacht o ja ik had ook nog hechtingen :D Maar niets geen last gehad het is super netjes genezen.

Uitscheuren lijkt mij wel PIJNLIJK

4. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik heb dus een knip gehad terwijl mijn kind het nog prima deed, ik pas een half uur aan het persen was en er verder niks raars gebeurde. En dat terwijl ik duidelijk aangegeven had dat ik liever uit zou scheuren ...

Ik denk dat ik eens naar het ziekenhuis bel om de reden van die knip te vragen, want ik heb er best een vervelend gevoel (letterlijk en figuurlijk) aan overgehouden.

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Leuke vraag.. In het ziekenhuis heb je in elk geval niets te kiezen en dat moet je naar mijn mening ook niet willen. Ik heb helemaal niets gevoeld van de knip.
    Alleen het herstel van een scheur is sneller dan die van een knip omdat kartels sneller aan elkaar vast groeien dan een recht stuk. Zo heb ik mij later informeren.
    Het is wel pijnlijk achteraf, maar ja. Als de inschatting is dat het nodig is, dan zal dat wel zo zijn!

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de knip bij de 2de bevalling (tweeling) zou uitscheuren, dat had ik wel eens gehoord. Ik was er niet bang voor, ik dacht, dat gaat gewoon zo.
    Gek genoeg is dit niet eens gebeurd terwijl het een ontzettend heftige bevalling is geweest.

6. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Ik heb trouwens ook geen last gehad van mijn knip!
    De dag na de bevalling kon ik alles alweer (Zitten was geen probleem).
    Ik heb ook weinig op bed gelegen na mijn bevalling....Kan niet stil liggen.
    Heb gewoon de hele kraamweek rond gelopen haha.

7. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Nou bij mij hebben ze echt niet gezegd...
    Mevrouw we gaan even knippen hoor...

Denk ook niet dat je dat moet willen, ik iig niet :p

Ik zag toevallig een spuit voorbij komen en toen wist ik al genoeg...
    Heb er helemaal niks van gevoelt:)
    Terwijl er nog wel 2x is geknipt... 1x door een leerling ofzo...maar die durfde niet door te knippen ofzo.. Dus toen heeft de gyn de k k dt t was? Haha nog een keer geknipt..
    Ook helemaaaal niks van de hechtingen gevoelt :)

Duurde wel anderhalveweek ofzo voor ik weer een beetje fatsoenlijk kon zitten.. had het gevoel te zijn genomen door een olifant ofzo:)

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nou ik zou het toch wel willen weten als ze een knip gaan zetten, sowieso zou ik uitleg willen bij elke medische handeling. Of er moet echt geen tijd voor zijn, maar laten we hopen dat het allemaal goed verloopt.

Tord, dat lijkt mij ook echt heel vervelend! Het was blijkbaar tot een aantal jaren terug nog 'routine' dat elke bevallende vrouw werd ingeknipt. Nu is dat drastisch teruggelopen omdat er veel discussie over is ontstaan en blijkt ook dat het lang niet altijd nodig is.

9. sm1

sm1 Fanatiek lid

Dec 17, 2011
    1,889
    115
    63
    Hier bij mijn eerste bevalling ook een knip gehad, was niks aan de hand, baby had het niet moeilijk etc. Hier in Spanje word vaak nog standaard geknipt.

Bij mijn tweede bevalling heft in eigen hand genomen, niemand mocht mijn knippen ;) en ben niet geknipt. Alleen een klein scheurtje en geneest echt veel sneller!

10. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,836
    3,630
    113
    De Ierse comedian Dara O'Briain heeft trouwens een ontzettend grappig stukje gedaan over dit onderwerp:

Dara O'Briain This is the show part 4 - YouTube

Vanaf ongeveer minuut 8.40 :D. Ik heb naast de bank gelegen van het lachen toen ik dit (hoogzwanger!) zat te bekijken.

11. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    3,745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Wihiiii hahaha :D

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier en een scheur en een knip; scheur was erg lastig te hechten, maar ik heb er vervolgens geen last van gehad. Knip was op zich prima, maar sprong open door een infectie en dan moet het zelf genezen. Infecties komen zo niet vaak voor, vk had het in 11 jaar nog nooit zo gezien, dus ik had gewoon echt stomme pech. Genezing duurt lang en in het begin was het echt heel pijnlijk, nu gelukkig niet meer.

Ik laat de keuze knip of geen knip liever over aan de professionals, in mijngeval moest het wel ivm vacuumbevalling.

13. Burberry

Burberry Actief lid

Dec 21, 2007
    417
    0
    0
    Knip gehad bij de eerste, tijdens het hechten werkte de verdovinghelaas niet,dat vond ik echt verschrikkelijk. De knip was gezet omdat de uitdrijving te lang duurde, 1,5 uur en navelstreng zat om het nekje van me zoontje.

Ik heb enorm veel last gehad vd knip nadien, herstel ging zooo langzaam,ik zei al tegen de vk laatst dat ik niet opzie tegen de bevalling maar bang ben voor die knip of gewoon hechtingen na de bevalling toen zei ze bij een tweede komt dan minder vaak voor...laten we dat hopen!

14. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier ben ik ingeknipt, had geen keuze.

Die kleine zijn hartslag zakte te veel als ik perste. Dus bij de volgende wee een verdoving erin ( niets van gevoeld) en de wee erna een knip gehad ( ook niets van gevoeld) en het hechten ook niets van gevoeld.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    2 keer geknipt. Eerste keer oa vanwege de vaccuumpomp. Had 10 hechtingen, helen duurde erg lang en had er veel last van.

2e keer weer geknipt, zou niet eens weten of het echt hoognodig was eigenlijk. 3 of 4 hechtingen en geen last van gehad.

16. Quenya

Quenya Lid

Nov 29, 2010
    80
    0
    0
    Ik ben ingeknipt, omdat ik anders waarschijnlijk een totaalruptuur zou krijgen. Ze stond voor me en zei: 'oh ik zie het helemaal scheuren' waarop ze dus een knip heeft gezet. Ik zei daarna in paniek dat ik dat eigenlijk niet wilde horen...

Overigens heb ik van de knip niks gevoeld, maar het hechten was vreselijk en daarna heb ik er ook veel pijn aan gehad (de knip was gaan wijken en gaan ontsteken)...

17. AtraVim

AtraVim Bekend lid

Nov 22, 2011
    706
    0
    0
    Hier bij de eerste een scheur, en zonder verdoving gehecht.. waar ik overigens niks van voelde.
    Had wel 7 hechtingen.
    Bij de 2e klein mini scheurtje, wel met verdoving gehecht.. en dat waren er maar 2 ofzo.
    Was meer hechten voor het nette.
    Denk niet dat je een knip of een scheur voor het kiezen hebt.

18. Maia

Maia Niet meer actief

ik heb bij mijn dochter een knip gehad omdat ik het hoofdje er niet doorheen kreeg. iK had nauwelijks persweeën en een erg stevige bekkenbodem. Dus toen duurde het wel heel lang en dat vonden ze niet verantwoord om langer te wachten om te kijken of het me wel ging lukken en toen heeft ze een klein knipje gezet.

19. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier een knip gezet omdat mijn dochter het moeilijk kreeg, haar hartje klopte erg langzaam. Ik heb er niks van gemerkt, want het werd verdoofd... Enorme naald was dat, maar ook daarvan niks gemerkt! Uiteindelijk ben ik nog wel inwendig en uitwendig gescheurd....

20. flowerpower

flowerpower Bekend lid

Feb 7, 2011
    557
    0
    16
    Bij de eerste een knip, voordeel ze kunn ehet evt. scheuren in een bepaalde richting sturen, nadeel het geneest minder snel, maar wel mooier. Bij de tweede ging het zo snel dat ik uitscheurde en zodanig dat het bijna ene totaal-ruptuur was, nadeel veel hechtingen en resultaat na genezing vind ik minder mooi, voordeel veel sneller genezen, ondanks veel meer hechtingen. Bij beide deed het hechten geen pijn, maar dat kan komen doordat ik bij beide een ruggeprik heb gehad dat werkt wel even door.
    In het algemeen is er weinig keus, de eerste keer bevallen wordt je sneller geknipt, omdat die meestal langer duurt, maar als het heel snel gaat dan hebben ze daar geen tijd voor. Het is maar zelden dat er geen knip of scheur aan te pas komt.

Share This Page