Mijn zoontje Koen (4 maanden oud) is speenverslaafd. Daar bedoel ik mee dat ie heel vaak de speen in zijn mond heeft (overdag als ie beneden is, in bed, in de wagen, enz). Omdat ik het idee heb dat ie hem wel heel veel heeft wil ik het nu proberen af te bouwen. Of is Koen nog te jong om dat te begrijpen? Ik heb hem nu net in bed gelegd. Normaal krijgt ie dan de speen en valt in slaap maar als ie eruit valt ren ik (of m'n man) soms nog wel tig keer naar boven. Nu ligt ie dus boven te huilen in bed zonder speen. Ik wil even 10 minuten afwachten... Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Groetjes Otje
vanaf 6 maanden wordt de zuigbehoefte minder.Ik zou tot dan wachten met afbouwen. Iman was op zijn leeftijd ook speenverslaafd en nu wil ze m alleen nog als troost en soms in bed.
Ben het eens met sweetangel. Met een half jaar afbouwen naar alleen met slapen bijvoorbeeld en met een jaar helemaal is vroeg genoeg hoor! Hij is nog zo klein
Helemaal mee eens wat de andere meiden zeggen. Ik wilde Glenn ook al van de speen af hebben. Vond dat ze in het zh te pas en te onpas de speen aan Glenn gaven. Dit in tegenstelling van wat ik hun had gezegt. Maar Glenn had een grote zuigbehoefte. Nu, Glenn is 7.5 maand, ben ik aan het afbouwen. Alleen nog een speen bij verdriet én bij het slapen. Als ik op pad ga, heb ik altijd wel een speen bij me. Just in case.
Ik ben het ook met bovenstaande eens. Lynn heeft ook veel de speen gehad. Nu krijgt ze m alleen wanneer ze gaat slapen of erg moe is (en we zijn ergens anders, bijv. in de auto, wandelwagen) Ze had uit zichzelf geen behoefte meer aan de speen overdag. Veel te druk met andere dingen.
Otje, ik ben bij Nick de speen wel aan het afbouwen. Hij krijgt overdag zo wie zo geen speen meer, behalve eventueel in de auto als hij echt krijst, maar dat is meer ons belang.... in bed krijgt hij hem ook niet meteen. Ik laat hem eerst zo een kwartiertje liggen en als hij dan nog niet slaapt/huilt krijgt hij zijn speen. Maar Nick heeft so wie so in zijn wakkere momenten zijn speen niet zo nodig, dus denk wel een iets mindere zuigbehoefte dan Koen. Als je wilt afbouwen zou ik eerst op de wakkere momenten beginnen in plaats van als je wilt dat hij tot rust gaat komen om te slapen. Als hij wakker is kan hij zo ook zijn stem wat uitproberen.... Karin
Ik zou het idd ook eerst overdag proberen, en daarna pas in bed. Verder zou ik er ook vanaf een maand of 6 mee beginnen. Lijkt me een beetje vroeg nog.
Bedankt voor jullie berichtjes! Ik denk dat ik maar even afwacht tot Koen iets ouder is en dan zal het idd vanzelf wel beter gaan! Gr Otje
Het cb heeft mij eens verteld dat de leeftijd van 7 a 8 maanden een goede leeftijd is om het gebruik van een speen af te bouwen. De zuigbehoefte wordt vanaf die leeftijd namelijk minder. Als ik jou was, zou ik dus nog even wachten met afbouwen...
Ik zou even wachte met het afbouwen. En wachten tot hij een half jaartje is. en wil je het nu al doen zou ik het overdag doen en als hij naar bed gaat alleen zijn speen geven.