Om nog even door te gaan op het onderwerp lotusbevalling: ik heb er zelf een gehad in 2003. Het is ons prima bevallen. Het omgaan met de placenta was geen enkel probleem en ondanks de hoge zomertemperaturen rook je helemaal niets! Ik ben blij dat mijn kind alle voedingsstoffen die voor hem bedoeld waren, ook gekregen heeft en dat hij op zijn eigen moment afscheid kon nemen van zijn 'maatje' in de baarmoeder. Na 4 dagen was de navelstreng al afgevallen, veel sneller dan bij een 'gewone' bevalling. Ik ben hier op het moment een boek over aan het schrijven en een website is in de maak. Als je vragen over dit onderwerp hebt, kun je bij me terecht. Groetjes, Anouk.
Een lotusbevalling is een bevalling waarbij de navelstreng niet wordt doorgeknipt en de baby dus verbonden blijft aan de placenta totdat de navelstreng, net als bij 'gewone' bevallingen, afvalt. Een van de vele redenen om hiervoor te kiezen is, dat de baby alle voedingsstoffen uit de placenta binnen krijgt. Groet, Anouk.
Hoe doe je zoiets praktisch dan ? Ik bedoel als de kleine eenmaal geboren is en hij nog een aantal dagen vastzit aan de placenta.
Dat is eigenlijk heel eenvoudig. In plaats van dat je een wond maakt door het door te knippen, die je nu niets. De eerste 24 uur laat je de placenta uitlekken, bijv. in een vergiet in een schaal. Daarna wordt hij ingewreven met zout en kun je er evt. nog wat kruiden of lekkere olie op doen. Je neemt hem mee als de baby verplaatst wordt. Met kleding moet je een beetje rekening houden zodat de navelstreng niet knakt. Maar meer is het eigenlijk niet. Onze zoon heeft de eerste maanden bij ons in bed geslapen, maar dat was de eerste dagen met de placenta ernaast ook geen probleem. Groetjes, Anouk.
Dat is de eerste x dat ik zoiets hoor Ik dacht dat je bedoelde bevallen in water met lotussen erin ofzo weet ik veel Maar euh, niets voor mij denk ik, met je kindje rondwandelen terwijl ie nog aan de placenta hangt. Wel speciaal.
ik zag net op google een plaatje, het ziet er een beetje raar uit.... volgens mij is dit ook vrij nieuw of niet?
Getverderrie, dat lijkt me nou echt helemaal niks, zo'n viezig ding bungelend aan je pasgeboren baby. Je baby krijgt na de geboorte toch gewoon alle benodigde voedingsstoffen uit jouw melk? Dan lijkt die placenta me lichtelijk overbodig geworden. Bij veel kindjes is de placenta sowieso al behoorlijk aan de 'houdbaarheidsdatum' bij de geboorte.
ik heb net nog even zitten googlen. Is het niet zo dat de navelstreng via de ader voedingsstoffen aanvoert en via de kleinere slagaderen afvalstoffen weer afvoert? En voor zover ik weet worden, zodra de baby zelfstandig gaat ademen, deze functies vanzelf al stopgezet. Ik kan me ook nog herinneren dat wij de navelstreng langzaam wit zagen kleuren. Toen hij helemaal gestopt was met kloppen heeft mijn man hem doorgeknipt. Als de navelstreng het niet meer doet, wat is dan nog de waarde van de placenta? Er is op dat moment toch al geen bloedstroom meer tussen baby en placenta en dus ook geen mogelijkheid om eventueel achtergebleven voedingsstoffen nog naar de baby te transporteren?
Het klopt aardig wat je zegt. Maar de bloedtoevoer gaat nog een tijdje langer door dan wij denken. Daarna kun je de navelstreng doorknippen en hoeft hij ook niet meer afgeklemd te worden. Wanneer je de navelstreng niet doorknipt, mag het kindje zijn eigen moment kiezen om de scheiding met de moeder te maken. Sommige baby's doen dat met hun eigen handje, dan trekken ze de navelstreng zo van hun navel af. Een andere reden is dat placenta en kind in feite van de zelfde kluit cellen afstammen. Dat maakt de placenta bijna een soort tweelingbroer of -zus. Het blijkt dat baby's heel gevoelig zijn voor wat er met hun placenta gebeurt en als je je bedenkt dat ze samen 9 maanden in de baarmoeder zaten, kun je je dat misschien voorstellen. Lotusbaby's zijn over het algemeen heel rustig en tevreden, dat is opvallend en zo zijn er nog wel meer voordelen. Groet, Anouk.
hmm wat grappig dit, nog nooit van gehoord. en inderdaad praktisch nog best te regelen. ik ga er eens iets over lezen ! ik ben zelf bezig een badbevalling voor te bereiden. waterkindjes schijnen ook rustig te zijn (over het algemeen). ik vind het super om dat een keer te ervaren.
laat het me maar weten of je info wilt. 't Is ook prima te combineren met een waterbevalling. Ik kan je van alles sturen, links geven en mijn site is uiterlijk volgende week in de lucht! Groetjes, Anouk
Ja, dat zou kunnen, maar ik weet natuurlijk niet welke foto je gezien hebt en op welke website je keek. Maar als de baby een geel met wit pakje aan had, dan was het mijn kind.
Interessant, dat zeker. Maar ik vond dat het navelstompje al zo vreselijk ging ruiken na een paar dagen, hoe is dat als er een hele placenta aanzit? Sorry, het zou niets voor mij zijn. Maar wel boeiend om te lezen hoe jij dat gedaan hebt!
Tja, dat navelstompje, dat was er dus niet. Dus er was ook niets dat ging ruiken. Werkelijk, het was 30 graden en we roken niets. Maar dat heeft te maken met het feit dat je de placenta inwrijft met zout en dat trekt dus het vocht eruit.
Nee die worden helaas niet vergoed. Ons bad kost 225 alles inclusief dus het was niet goedkoop. Er zijn volgens mij wel ziekenhuizen die baden hebben. Allicht een keertje informeren. En volgens mij is het zo dat je van een 2e kindje wel in een gewoon ligbad mag bevallen. Zou je de VK eens moeten vragen. Stel nu dat ik onverhoopt naar het ziekenhuis moet/niet in bad mag bevallen, dan zijn er bepaalde voorwaarden waaronder ik mijn geld terug krijg. Anouk, Het is voor mij nu een beetje laat om nog informatie in te winnen over een lotusbevalling. Maar mocht ik ooit aan nummer 2 beginnen, dan zal ik dit zeker in mijn achterhoofd houden!
ik vind het gewoon vies en juist onnatuurlijk in de natuur word die placenta ook gewoon doorgebeten hoor het lijkt mij juist infectieverhogend werken (zijn hier ook medische mensen die dit goedkeuren?) Lekker je kindje vasthouden met zo'n vies goor ding eraan JAKKIE BAH! brrr geef mij maar lekker schone baby die ik uren vast kan houden zonder homp vlees eraan.. (ik had aan placenta van bijna 1 kilo!)