Het is nog niet zover maar ik wil graag straks borstvoeding geven alleen lijkt het me een hels karwei dit 24/7 te doen. En daarnaast leuk voor mn vriend om ook een flesje te kunnen geven. Hoe pak je dat vanaf het begin goed aan om straks af te wisselen tussen de dag en nacht? Betekend dat dat ik kan kolven voor s'nachts en krijg ik dan geen stuwing s'nachts? Of kan ik dan beter s'nachts overgaan op flesvoeding? Hoe moet ik me zo planning / aanpak voorstellen? Alvast bedankt!
Hallo, Ik kan je niet een schema geven met tijden. Als je dit of dat doet dan kan je overdag zelf voeden en 'snachts niet. De eerste weken zijn nodig om je melkproductie op te bouwen en om jullie beide aan elkaar te laten wennen. Leren aanleggen en drinken. Als die techniek goed loopt en de melkproductie is goed op gang dan kan je met het aanbieden van een flesje beginnen. (meestal rond de 4-6 weken). dan kan je ook een voeding kolven en die een ander laten geven. Veel kindjes hebben al best een aardig ritme. Tijdens de zwangerschap kan je alles nog zo mooi plannen maar de praktijk klopt daar meestal niet mee. Mijn advies. ga straks gewoon bevallen, start met hetgeven van BV en kijk hoe het loopt. Er razen allerlei hormonen door je lijf die de soms zo zorgvuldig opgestelde plannen direct in vuilnisbak doen belanden. Met een zelfde soort planning ben ik ook aan mijn eerste BV periode begonnen. Al snel ben ik van mijn plan afgestapt...toen de BV eindelijk lekker liep en ik in de nacht alleen maar half slapend aan hoefde te leggen. ....daarna dommelde we (onder invloed van het hormoon oxytocine wat zorgt voor het toeschieten van de melk maar ook dat je slaperig wordt) samen weer in slaap.......heerlijk makkelijk. ......niets wakker worden van een huilend kind, dan moet je nog een flesje opwarmen wat in de nacht altijd langer lijkt te duren dan overdag.......dan voeden. intussen ben je klaarwakker en kan niet meer slapen. Ook daarin kan papa een prima rol vervullen. BIj ons werd hij als eerste wakker van het huilen, hij haalde de kleine, legde hem aan en bracht (als we nog wakker waren) hem terug en sliepen samen snel verder. Lees hier meer over het mooie fenomeen nachtvoedingen.....het heeft ook een functie.... Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding Succes met je keuzes Ilse