Dan ligt dat toch aan je dokter hoor... Mijn mama heeft al 2x borstkanker gehad en moest nooit lang op de uitslag wachten. Een paar dagen, maar nooit een week of langer. Ze kreeg ook steeds een echo en dan hing het van de dokter die de echo maakte af of ze al meteen iets wist of niet. Sommige zeiden niets. Zou toch ook eens naar je dokter bellen en achter je uitslag aangaan... Veel sterkte alvast!
Ik zou er ook vaart achter zetten hoor. Zeker als je in een 'risicogroep' valt. Ik heb, toen ik 24 was, een knobbel gehad. Op woensdag naar de huisarts, donderdag naar de poli om een echo te laten maken (toen was het zo dat je voor je 25e geen mammografie), daarna gelijk een punctie en op maandag een dagopname om de gelukkig goedaardige tumor te laten verwijderen.
Veel sterkte met de uitslag ! Hoop dat je een goede uitslag te horen krijgt.......... En even offtopic... Ik lees net in dit topic dat je , als je moeder borstkanker heeft gehad, je zelf ook jaarlijks op controle mag? Dan geldt dit zeker voor een bepaalde leeftijd? Want ik heb het zelf ook bij de dokter gevraagd of het uitgezocht kan worden of ik het gen heb, maar hij zegt dat je dan minimaal 25 moet zijn..en mocht je het per se wilen, dan moet je een paar familieleden meenemen die borstkanker hebben gehad, maar aangezien ik daarvoor een uur moet autorijden en bijv. mijn oma 86 is, gaat dat niet.
Op UMC St Radboud - RUCO - Risico op erfelijke borstkanker? Test uzelf! vind je een test die aangeeft of je in aanmerking komt voor erfelijkheidsadvies. Hoe oud waren je moeder en je oma toen zij borstkanker kregen? Enne: je hoeft ze echt niet lijfelijk mee te nemen hoor
Ik zou er in jouw geval echt even achteraan zitten dat je de uitslag eerder krijgt! Drie weken wachten is echt belachelijk. Jij woont in België, ik weet niet hoe het daar geregeld is met erfelijkheidsonderzoek?
Wel, ik ook niet, kweet gewoon dat mijn ma zich laten testen heeft en dat zij drager is. Zal morgen eens naar mijn dokter gaan. kword gek van het wachten.
Jeetje wat akelig, 3 weken is inderdaad lang.. Ik krijg volgende week een punctie in een knobbel in mijn hals en krijg de uitslag daarvan na 5 werkdagen. Ik zou gewoon eerder bellen hoor! Sterkte en zal duimen voor een goede uitslag voor je
Bedankt voor de link. Heb even de test gedaan en er wordt aangeraden een afspraak bij de dokter te maken, i.v.m. erfelijkheid. Ik ben al een keer bij de dokter langsgeweest hiervoor en hij had zo'n houding van, waar maak je je druk om en wacht gewoon tot je 25 bent. Ik ben nu 20 en mijn moeder kreeg het rond haar 50e jaar, mijn oma meerdere malen vanaf haar 60e , tevens mijn opa van 78 ook. De dokter zei toen dat ik pas een erfelijkheidsonderzoek kan laten doen vanaf mijn 25e/ of ik zou familieleden mee moeten nemen om bloedtesten etc te laten doen, dan kon het eerder Het is ook een vage dokter.
Ohhhh wat vervelend voor je! Wat een schok is dat. Ik heb het zelf anderhalf jaar geleden ook meegemaakt. 's morgens naar de HA, die stuurde me gelijk door naar het zhuis in Oldenzaal voor een mammografie. In mijn werk kom ik ook dagelijks in aanraking met kanker en was zoooo ontzettend bang. Ik heb erop gestaan dat ik gelijk een echo wou en in aansluiting op die echo heb ik een punctie laten doen. 1 week later uitslag ----> cyste!! pfff gelukkig! Kun je niet alsnog een echo + punctie aanvragen? Puur voor de zekerheid???? Ohhh ik weet precies hoe je je voelt.... heel erg veel sterkte.
Meid wat ga jij een onzekere tijd tegemoet de komende 3 weken! Ik wil je heel veel sterkte en kracht toewensen. En hoop voor een goede uitslag!
Ja ik vind t ook veel te lang dat je 3 weken moet wachten. Ik zou echt helemaal gek worden en ze constant blijven bellen om te kijken of de uitslag niet eerder al bekend is tot ze me de uitslag geven. Succes in elk geval en we hopen dat er niets ernstigs aan de hand is.
Heh wat rot, pff ik hoop dat het niks is en niet die rotziekte! 3 weken is ook wel lang ja! Veel sterkte en hier draaien de duimpjes ook mee!
Mama van J Je komt in aanmerking voor erfelijkheidsonderzoek als je zelf borstkanker op jonge leeftijd hebt gekregen of als er in je familie veel borstkanker/eierstokkanker of prostaatkanker voorkomt. Bij mij wordt het onderzocht omdat ik borstkanker kreeg op 31-jarige leeftijd. Bij mij in de familie komen borstkanker, eierstokkanker of prostaatkanker helemaal niet voor. Dus het is ook niet mogelijk om bloed af te nemen bij familieleden die het gehad hebben. Ook zonder dat bloed kan het bij mij onderzocht worden. Het duurt alleen wat langer. Het hangt er een beetje van af wat voor soort borstkanker je moeder en oma hadden. Als je moeder het gen niet heeft, kun jij het gen ook niet hebben (of je zou de eerste moeten zijn, maar die kans is heeeeel klein). Dus als je moeder dat heeft laten onderzoeken, dan is dat bij jou niet nodig. Volgens mij kom jij in aanmerking voor jaarlijkse controles vanaf de leeftijd dat je vijf jaar jonger bent dan de leeftijd waarop je moeder het kreeg. Ik kreeg het op mijn 31e, dus onze dochter komt vanaf haar 26e in aanmerking voor jaarlijkse onderzoeken. Als ik het gen heb, mag zij vanaf haar 18e beslissen of ze ook een erfelijkheidsonderzoek wil. Dat mogen wij niet voor haar beslissen. Als jij het nu wilt weten, dan hoef je niet tot je 25e te wachten. Ik zou om een doorverwijzing vragen voor een klinisch geneticus. Zij kunnen je vertellen of je in aanmerking komt voor het onderzoek, wat de gevolgen kunnen zijn van bepaalde uitslagen, hoe het met verdere controle's en onderzoeken zit, enz.
'jippie'' Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ookal is het even offtopic Ik zal morgen eens bellen voor een verwijsbrief, hoop dat ik die krijg. Ik weet niet of mijn moeder een erfelijk gen had, volgens mij is dat niet onderzocht, of hebben ze het niet verteld aan haar, of mijn moeder nog niet aan mij Ik zal het eens aan haar vragen.. Vindt het toch wel belangrijk om te weten..sommige mensen krijgen het toch ook al op jonge leeftijd.
Mama van J Erfelijkheidsonderzoek wordt nooit zonder toestemming gedaan. Als het onderzocht is, dan is je moeder daarvan op de hoogte en is het gedaan omdat zij dat graag wilde. Maar ik neem aan dat zij je het had verteld als zij het gen heeft, aangezien dat ook gevolgen voor jou heeft. Dus de kans is groot dat zij het niet heeft laten onderzoeken. Maar dat kan alsnog wel, als je dat graag wilt. Succes ermee!
Mama van J, ik begrijp dat je dit zegt, maar er zitten nogal wat consequenties aan het weten of je wel of geen drager van dit gen bent. Consequenties die jij nu nog niet kunt overzien... Twintig is nog erg jong hoor!! Denk bijvoorbeeld aan het krijgen van een levensverzekering, een hypotheek en noem maar op (buiten de psychologische consequenties). Praat eerst eens met je moeder en mocht je het daarna nog steeds willen laat je dan goed voorlichten door een klinisch geneticus!