knobbeltje in borst

Discussie in 'De lounge' gestart door Toke, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Heftig hoor. Maar gelukkig gaat het toch best vlug.
    Moet je de beslissing voor welke operatie je gaat zelf nemen, of doen de artsen dat..?? Pff, wat ontzettend zwaar zeg.
    Ik zou ook niet zo snel overstappen van ziekenhuis. Een second opinion is ook eventueel een optie. Dan bekijken artsen van een ander ziekenhuis jouw casus en geven hun mening over de te volgen behandeling.
    Hopelijk kun je je verhaal een beetje kwijt thuis. Hoe gaat het met je partner en kind(eren)..?? Het lijkt me heel moeilijk te bevatten zeg..

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Vreselijk voor je dit. Ik wens je heel veel sterkte en kracht voor de komende tijd.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bubbel In principe kiezen de artsen in welke volgorde iets gedaan wordt. Je hebt zelf natuurlijk wel inbreng. Ik moest binnen een week na de diagnose zelf bedenken of ik mijn hele borst weg wilde (wat dringend geadviseerd werd), of ik een borstbesparende operatie wilde, of ik in geval van amputatie een reconstructie wilde, of die reconstructie meteen gedaan moest worden of pas later na de chemo, wat voor soort reconstructie. En dat kwam nog bij alle andere onderzoeken. Heftig om dat allemaal meteen te moeten uitzoeken en te bedenken, terwijl de grond net onder je voeten weg geslagen is...:( De rest van het behandelplan wordt door een team van artsen bedacht en overlegd. Je hebt altijd inbreng, maar de artsen hebben natuurlijk het beste met je voor en zullen voor de behandeling en volgorde kiezen waarbij je de meeste kans op genezing hebt. De handelswijze kan per ziekenhuis echter wel verschillen. Er zijn richtlijnen en protocollen, maar iedereen gaat er anders mee om.

Toke Zo herkenbaar wat je schrijft. Iedereen belt, mailt en komt langs. Steeds hetzelfde verhaal doen, terwijl je daar helemaal geen behoefte aan hebt. Ik zou echt eerlijk zeggen dat je daar nu even geen behoefte aan hebt. Laat je vriend/man de telefoon opnemen, laat bijvoorbeeld je moeder die kant van de familie inlichten. Zo nu en dan gewoon de telefoon even niet opnemen. Je hoeft echt niet overal op te reageren, je hebt nu genoeg aan jezelf. Niet niks waar je nu in zit.

Bij mij is de hele borst weg gehaald, tegelijk met de eerste lymfeklier in de oksel (poortwachters/schildwachtklier). Die lymfeklier bleek een paar losse cellen te bevatten, maar dat werd als schoon beschouwd. Dus de rest van de okselklieren konden blijven zitten. Ik heb een directe reconstructie gehad met een siliconen implantaat. Dit werd allemaal in één operatie gedaan, 3,5 week na de diagnose. Zo'n vijf-zes weken na de operatie ben ik begonnen met de chemokuren. Zes chemo's met een tussenpoos van drie weken, in totaal vier maanden. Na de chemo moest ik aan de hormoontherapie, omdat het hormoongevoelig was. Dat houdt in dat je in de overgang wordt gebracht met behulp van medicijnen, zodat je lichaam geen hormonen meer produceert. Een jaar na de diagnose heb ik mijn andere borst preventief laten weghalen en erfelijkheidsonderzoek laten doen. Sindsdien helaas nog een hele hoop meegemaakt, maar dat zal ik je besparen. Ik zit deze week precies vier jaar na de diagnose.

Dikke knuffel, hou je taai!

4. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Toke hoe gaat het nu met je? Als je er nog geen behoefte aan hebt om het te vertellen heb ik daar natuurlijk ook alle begrip voor, maar moet vaak aan je denken de afgelopen dagen.

5. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Hij is eruit gehaald. Nu wachten op de uitslag of het is uitgezaaid of niet, dat duurt nu weer twee weken. Hele lange weken....

6. Dan ga ik de komende weken heel hard duimen, dat het niet is uitgezaaid!

Succes met wachten..

7. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Heel veel sterkte meid. Ik ga voor je een kaarsje branden.

8. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik duim voor een goede uitslag....
    Sterkte in de tussentijd..

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Pfff slopend om dan twee weken te moeten wachten. Die zullen wel een eeuwigheid lijken te duren. Ik hoop dat je veel afleiding kunt vinden, ik duim ondertussen voor een goede uitslag!

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bedoel je een uitzaaiing naar de lymfeklieren in je oksel? Dan gaat het alleen om een lokale uitzaaiing, dat is in principe goed te genezen. De borstoperatie heb je nog niet gehad?

En heb je ook onderzoeken gehad om te kijken of het in de rest van je lichaam zit? Of doen ze dat nu niet en komt dat pas aan de orde wanneer je ergens klachten zou krijgen? In ons ziekenhuis is het niet standaard meteen na de diagnose, maar ik mocht zelf kiezen. Ik heb ervoor gekozen om het wel te laten onderzoeken. Ik heb tussen de diagnose en de borstoperatie een echo van de lever gehad, longfoto en een botscan.

Sterkte met het wachten op de uitslag en met alles wat nog komen gaat, denk aan je!

11. rums

rums Niet meer actief

Heel veel sterkte!

12. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Heel veel sterkte meid!

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte!!:(

14. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Heel veel sterkte :(

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Sterkte, toch apart dat je onderbewustzijn al snel aangaf dat het fout zat he.

Hopelijk kom je de 2 weken goed door.

16. ariel3

ariel3 Actief lid

27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Ik wens je veel sterkte en kracht voor de komende 2 weken. Ook hier wordt er aan je gedacht. xxx

17. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Heel veel sterkte!

18. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Vind het zo erg voor je. Hopelijk krijg je een goede uitslag. Heel veel sterkte gewenst!

19. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Heel veel sterkte de komende twee weken.

20. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Jeetje wat vreselijk zeg. Heel veel sterkte :(

Deel Deze Pagina