Overproductie linkerborst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Indiigo, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Indiigo

Indiigo Actief lid

3 jan 2014
    414
    24
    18
    Hoi Heidi,

Mijn dochter is nu ruim 2 weken oud. Een uur na de bevalling heeft ze even uit mijn rechterborst gedronken en daarna ging uit de borst drinken überhaupt niet meer. Productie was geen probleem, ik kon meer dan genoeg kolven. Dochter kreeg de eerste dagen vingervoeding. Op dag 5 zijn we overgegaan op een dR. Brown fles op aanraden van de verloskundige en op dag 7 op aanraden van een andere verloskundige begonnen met een tepelhoedje. Sindsdien drinkt ze aan de borst.

Rechts kan ze inmiddels meestal zonder tepelhoedje, behalve als ze zich erg druk maakt. Dan zwicht ik toch maar, want ze moet wel drinken. Links is 2 of 3 keer gelukt zonder tepelhoedje, maar over het algemeen krijgt ze het niet voor elkaar. Zowel links als rechts flinke melkproductie, maar links is extreem. Als ik met de hand wat kolf onder de douche spuiten er dikke stralen uit. Voor mijn gevoel schrikt ze daarvan bij het aanleggen. Nadeel is dat ze als ze met tepelhoedje heeft gedronken vaker melk teruggeeft, vaker de hik krijgt en last heeft van krampjes. Ik wil er dus graag vanaf. Vraag me toch wel af wat nu de beste tactiek is.

Ze groeit overigens erg goed. Eerst afgevallen van 3365 naar 3100, maar gisteren zat ze al op 3590! Al denk ik dat ze een redelijk deel van dat extra gewicht er vannacht uitgepoept heeft. Was vrij extreem.

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat fijn dat je het zo goed op de rit hebt gekregen en je productie zo goed is!
    De klachten die je omschrijft van het drinken met hoedje links (hikken, boeren, spugen) doen inderdaad denken aan veel melk. Er is wel een verschil in veel melk (overproductie) en krachtige melkstroom tijdens toeschietreflex.
    Overproductie: zou ik nu nog niet te veel aan doen: je zit nog in de eerste afstemfase, je voeding wordt nog afgestemd op groeiende behoefte van je kindje gedurende de eerste 6-8 weken. Zou je nu te enthousiast remmen, dan kun je later achter de feiten lopen.
    Krachtige melkstroom: dit is meestal tijdens eerste toeschietreflex. De melk komt zo snel dat je kindje niet anders kan dan slikken. Vaak gaat het heel snel, en gepaard met proesten. Uiteindelijk laten ze los. Het komt ook wel voor dat de melk de neus uitkomt.
    Wanneer je dit vermoed, haal dan je kindje van de borst op het moment dat het gebeurt, wacht tot het toeschieten over is en leg opnieuw aan. Nu kan je kindje rustig haar voeding tot zich nemen.

Verder denk ik dat wanneer ze het nu al een heel aantal voedingen zonder hoedje kan, het wel in orde komt!

Succes verder.

Deel Deze Pagina