Zucht, semi verplicht werken met oud en nieuw

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Jingle, Sep 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jingle

Jingle Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    1,200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Even mijn frustraties kwijt hoor. Ik werk in de zorg en het is hier gebruikelijk dat je kerst OF oud en nieuw werkt. Een enkele keer krijgen sommige collega's het voor elkaar om allebei vrij te zijn maar dit is dus niet gebruikelijk.

Ik ben 18 september uitgerekend. Mijn reguliere bevallingsverlof eindigt als ik voor of op de uitgerekende datum beval op 27 november. Nou denk ik niet dat ik voor de uitgerekende datum ga bevallen maar dat ik gewoon net als bij grote broer rond de 41 weken wordt ingeleid. Ik heb tijdens mijn zwangerschap al diverse malen op het werk aangegeven dat ik graag 4 weken overuren/vakantie wil na mijn verlof.
    Ook met het idee in mijn achterhoofd dat ik dan (mits ik rond de 41 weken beval) net uit kom in 2016. Dit zou betekenen dat ik voor het eerst in 10 jaar zowel kerst als oud en nieuw vrij zal zijn.

3 weken extra vrij na mijn verlof was geen probleem. Nu krijg ik van het werk wel akkoord voor die 4e week vakantie na mijn reguliere verlof maar dan gaan ze er wel vanuit dat ik rond de 30e weer kom werken en late diensten doe met oud en nieuw.
    Zucht dat is dus precies wat ik niet wilde. Bovendien HEB ik dan geen extra 4e week als ik rond de 41 weken beval.

Ik weet dat ik nu nog niks met zekerheid kan zeggen want baby kan immers elk moment komen en dan heb ik weinig recht van spreken. Maar ze houden dus totaal geen rekening met het feit dat ik ook over tijd kan lopen.

Sorry voor het lange en misschien verwarrende verhaal maar heeft iemand iets soortgelijks mee gemaakt op zijn werk? Vind het zo irritant dat ze er nu al gewoon vanuit gaan dat ik werk met oud en nieuw en dat ik gewoon geen keus heb. :x

2. tikigo

tikigo Bekend lid

Oct 16, 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tja heel lullig misschien gezegd maar het zijn tenslotte je vrije dagen die je ervoor inleverde. Dus niet je verlof zeg maar. Je bent dan al zolang thuis geweest dat ik kan begrijpen dat ze jou inplannen en je vrije dagen niet goedkeuren op deze dag.

Ik ga net na deze dagen met verlof en ik hoop dat ik vrij kan krijgen. Maar ik snap ook dat ik onderaan het lijstje sta voor de goedkeuring, vind ik ook wel zo collegiaal

3. Jingle

Jingle Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    1,200
    235
    63
    Snap dat je er zo over denkt. Maar als ik dus een maand later uitgerekend was dan was er geen probleem geweest. Ik heb hard gewerkt om extra verlof op te kunnen nemen na mijn reguliere verlof.
    Vind het gewoon flauw dat de eerste diensten die ik dan weer moet werken met oud en nieuw zijn.
    Ik kan er tenslotte ook niks aan doen dat die halverwege die 4e extra week vallen.

4. tikigo

tikigo Bekend lid

Oct 16, 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee klopt. En je zal er zeker hard voor gewerkt hebben. Maar er worden er dan sowieso drie goedgekeurd. Dat is al heel wat, tuurlijk vervelend dat dit precies met een feestdag is dat ze willen dat je komt werken en ook op een vervelende tijd. Maar je bent dan al ik weet niet hoe lang vrij geweest. Je collega's hebben dit ook al die tijd op moeten vangen.

Mijn man heeft storingsdiensten en dit jaar heeft hij dubbel prijs. In zijn week valt kerst en oud en nieuw. Dis is heel vervelend en er is natuurlijk niemand die een dag zou willen ruilen, tja het zij zo. Misschien hebben we geluk dat hij thuis kan blijven maar misschien is heel de avond weg.

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Het is heel vervelend maar ik snap je werkgever wel heel goed to. Het is een vervelende periode voor hem waarschijnlijk dus dat ze jou dan inzetten is wel logisch. Denk eerlijk gezegd dat je al heel blij mag zijn zo want het had ook helemaal geweigerd kunnen worden.

6. Jingle

Jingle Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    1,200
    235
    63
    Ok ik denk dat jullie gelijk hebben en ik me er niet zo druk om moet maken. Ik vind het gewoon jammer dat ik net in deze tijd uitkom met mijn verlof want normaal gesproken kan iedereen na zijn verlof al zijn overuren en vakantie opnemen. Soms wel 6 weken extra nog.

Maar goed inderdaad blij zijn met de 3,5e week die ik dan wel krijg. :)

7. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Dit, je werkgever is verplicht je 1x per jaar 3 weken achtereen vrij te geven, maar mag je verlof weigeren als daar gegronde redenen toe zijn. Dus dat hij een vierde week niet accepteert omdat het met oud en nieuw heel lastig wordt de planning rond te maken, zul je dat helaas moeten accepteren.

Lees net je reactie hierboven. En natuurlijk mag je vreselijk balen, zou ik ook doen! Probeer je je er nu even niet te druk om te maken, en ga lekker genieten van je baby straks! Goede bevalling, en fijne verloftijd!

8. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Een andere optie is vier weken onbetaald verlof. Dit mag niet geweigerd worden, staat in de cao

9. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

Aug 23, 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    hoe zit het in je cao met voeden van een klein kindje thuis (ervan uitgaande dat het bv is?) Ik heb hiervoor de eerste twee kwartalen nadat ik terug kwam geen weekenddiensten hoeven draaien. Komt er bij mij op neer dat ik het laatste kwartaal van 2015 pas hoef.
    Hebben jullie zo'n regeling?

10. Jingle

Jingle Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    1,200
    235
    63
    Nee bij ons is die regeling er niet. Wel is er de regeling dat als je borstvoeding geeft dat je dan de 1e 9 maanden geen nachtdiensten hoeft te draaien. Dus in ieder geval niet in de nacht met oud en nieuw. ;)
    Wat ik me wel nog bedacht is dat het gebruikelijk is om 2 dagen overgepland te staan nadat je verlof hebt gehad. Dit ivm de snel veranderende werkomgeving en nieuwe ontwikkelingen. Als mijn 1e 2 diensten met oud en nieuw zijn dan zal dit dus ook niet kunnen. :(
    Of ik sta wel overgepland maar waarom moet ik dan perse werken met oud en nieuw?

11. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Neem 1 maand ouderschapsverlof?
    Zo zou ik het tenminste doen, ik werk ook in de zorg en weet hoe het is om 1 van de 2 te moeten werken..

Met oudjaar werken is wel fijner dan met kerstmis in elk geval, vind ik toch.. Ik zou het zelfs niet erg vinden om met oudjaar de late te hebben, kleine slaapt dan toch en wij blijven thuis.. Kerstmis wordt hier meer gevierd! (Ook pas sinds nu, toen we nog geen baby hadden was het omgekeerd :D )

12. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Wat veel mensen niet weten is dat je tot 6 maanden na de bevalling niet verplicht kan worden om nachtdiensten (0:00 tot 6:00) te werken.
    Nu ben ik er geen voorstander van om meteen met je wettelijk recht te gaan schermen, maar als je er echt niet uit komt met de werkgever is het een optie.
    https://www.fnvmenzis.nl/aangepaste-werktijden-bij-zwangerschap

13. Jingle

Jingle Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    1,200
    235
    63
    Ja maar het gaat hier om avonddiensten.. :)
    Voorlopig zit de baby er nog in en verwacht ik hem eigenlijk niet voor de inleiding vrijdag de 25e.. Dan kom ik met 4 weken echt uit op 2 januari.
    Het is ook meer de toon in de mailtjes naar mij toe. 'Wij hadden verwacht dat jij wel oud en nieuw wilde werken als wij jou een extra 4e week gaven'.
    Het zijn mijn eigen uren... :x Maar goed ze mailen nu ook niet meer terug dus ik ga er wel weer achteraan als de baby er eindelijk uit is. ;)

Share This Page