Knop moet om.. afvallen

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 4 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik denk dat voor iedereen verschilt wat werkt. Ik vind het bijvoorbeeld heel prettig om het WeightWatchers programma te gebruiken. Punten netjes afgepast. Geen 1 voedingsmiddel is uitgesloten. Je leert alleen gezondere keuzes te maken, omdat dit "goedkoper" in punten is dan de ongezondere keuzes. Je kunt evengoed nog wat extra's nemen dmv je weekpunten in te zetten. Je leert om keuzes te maken en niet meer onbeperkt door te eten.. Dit werkt voor mij omdat ik binnen een kader moet blijven (de punten) dit geeft houvast enbduidelijkheid, een ander gruweld hier juist van.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Volgens mij schreef je een tijdje mee in het minder snoepen en snacken topic? Je deed toen intermitting fasting van wat ik nog herinner.

Ik denk eerlijk gezegd dat het daar al fout gaat: door diëten te volgen, of allerlei methodes om af te vallen los je het m.i niet op. Je valt er tijdelijk vaak wel mee af, maar vervalt dan weer in hetzelfde patroon. Tenzij je je hele leven lang wil vasten of koolhydraatarm wil eten, kan je beter veranderingen in je eetstijl aanbrengen. Nu ben ik eigenlijk de laatste persoon die dit mag adviseren aangezien ik zelf met flink overgewicht kamp. Maar misschien juist daardoor weet ik wel waarover ik het heb en wat de valkuilen zijn (zoals diëten volgen), na meer dan 15 jaar eetstoornissen en soms nog een terugval weet ik wel dat diëten juist meer schade aanrichten dan ze goed doen, uitzonderingen daargelaten uiteraard.
    En ja ik ben dus zeker nog niet klaar met de strijd tegen verkeerde eetgewoontes. Maar toch: waarschijnlijk is bewustwording de eerste en belangrijkste stap. Zelfs mensen die mij hadden moeten begeleiden smeerden me het ene na het andere dieet aan en dat was terugkijkend gewoon fout. Maargoed, naar mijn mening is het gemiddelde "diëtistendieet" ook niet erg bevorderlijk voor het aanleren van goede eetgewoontes en de gezondheid over het algemeen.

Het is trouwens prima als koolhydraatarm of vasten bij anderen wél werkt hoor, saar veroordeel ik niemand op, maar ik weet dat wanneer ik mezelf zo ga beperken dat uiteindelijk fout loopt - vooral dan op eetstoornisgebied (het is ook een trigger voor de orthorexische neigingen waar ik gevoelig voor ben). En ik denk dat ik daarin zeker niet de enige ben. Sowieso eet ik amper vlees en kaas, niet zozeer om het afvallen, maar dat is wel iets dat het voedingspatroon al anders maakt.

Manolito, Sado en Noelle85 vinden dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.484
    113
    Het is vooral belangrijk iets te gaan doen waar je voor altijd mee kunt leven. Je hele eetpatroon moet naar een calorie deficit, een tekort, meer calorien verbranden dan dat je op eet. de enige manier om hier inzicht in te krijgen is om je calorien te gaan bijhouden. bijv. met een app.
    Wat ook een goede manier kan zijn is naar een dietist gaan, die kan je helpen uitzoeken wat voor jou werkt, handvatten geven en je stok achter de deur zijn.

Je gewicht en toename of afname ervan heeft soms ook te maken met je hormonen, medicatie en stress. Het definitief afvallen is erg moeilijk, je lichaam wil vaak terug in de stand die het had.

Oratie-Liesbeth-van-Rossum.pdf
    'Het lichaam is voorbestemd om na afvallen weer energie te stapelen' | Gezondheid | NU.nl

Neuzeke, citroenrasp en Sado vinden dit leuk.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    15000 stappen op een dag? Dat is echt heel veel. Dan eet je toch ook heel erg veel als je daarmee aankomt?
    Maar zoals de meesten al zeggen: ga voor iets wat je gewoon vol kan houden. Ik eet bv overdag weinig koolhydraten, maar ben wel goed gevuld door wat meer eiwitten. En dan normaal avondeten mee. In de avond snack ik te vaak helaas, dus tja, ik weet wel waar het aan ligt. (ik heb geen enorm overgewicht, maar een paar kilo) In goede periodes neem ik niks meer in de avond, of rijstwafel met kipfilet ofzo.

Cornflake vindt dit leuk.
  5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik ben eerst wat filmpjes gaan kijken op mijn tijdlijn van https://evisports.nl/ ;) lekker nuchter... Toen de eetmeter bij gaan houden, nadat ik wist hoeveel calorieeen ik moest. En ik heb wat gesprekken gehad met dietiste waar ook nog wat tips uit kwamen.

Bij mij ging de knop vooral om toen bleek dat buiten mijn cholesterol - ook mijn bloedsuiker niet helemaal goed was. En ik heb heel lang een vrij stabiel gewicht gewicht had - 78 - daarna sloop ik langzaam naar de 80 - en inmiddels wat ik 82 en toen ineens was die bloedsuiker (die jaarlijks gecheckt wordt) niet goed. Dus voor mij duidelijk dat ik stapje te ver was gegaan qua gewicht.

Ik moest dus ook wel op koolhydraten letten. Door het bijhouden (en ook zeker gewicht) van wat ik at - ontdekte ik toch wel snel waar ik kon minderen. Voor ik ging lunchen vulde ik in wat ik wilde gaan eten - wat deed een boterham meer of minder? Was dat het waard? Wat zijn de alternatieven?

Ook de tip dat in rood fruit een stuk minder suikers (en/of ?) koolhydraten zaten heb ik ter harte genomen en als ik snack trek heb s avonds op de bank - dat pakte ik een schaaltje bevroren -licht ontdooid- fruit. Zodat ik toch wat te knabbelen had.

En kwam ik tekort aan het einde van de dag - want crashen wilde ik ook niet- dat vulde ik dat aan met noten.

Hier lukte het bij mij dus mee... Het invullen en zien hoeveel calorieen het was t.o.v wat ik eigenlijk zou moeten eten vond ik wel een stok achter de deur.

Op dit moment 7,5 kilo kwijt -het gaat niet meer zo hard -maar dat is prima. Deze maand geld voor mij ook: afvallen hoeft niet; maar ik zit nu tussen 73.5 en 74.5 - en daar moet ik wel tussen blijven.

Deze vind ik trouwens ook wel een goeie van Evi: https://www.facebook.com/reel/1143113837101184 - dat je per week mag kijken naar de calorieen . Logisch waarschijnlijk - maar soms komen dingen gewoon beter binnen als je het zo even ziet ;) .

succes in elk geval!

Asil vindt dit leuk.
  6. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Ik eet niet enorm veel, dankjewel. Ik weet dat ik erg onregelmatig eet en snel geneigd ben om snelle suikers te nemen. Daarnaast heb ik een hormonale ziekte die niet echt mee werkt.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O ja sorry, kwam beetje rottig over. Maar als ik zoveel stappen zou zetten elke dag, moet ik echt wel veel caloriën eten om dan te zwaar te zijn. Ik snap wat je bedoelt met die snelle suikers. Is gewoon vaak ook makkelijk, mijn lunch die gezond is kost nou eenmaal meer werk.
    Is hulp van een diëtiste misschien wat? Vanwege je hormonale ziekte misschien wel handig. Die kunnen je vaak wel op weg helpen en is ook een goede stok achter de deur.

Manolito vindt dit leuk.
  8. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.747
    113
    Vrouw
    Love Evi!! Zo lekker nuchter.

9. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.747
    113
    Vrouw
    Zijn hier al zoveel tips gegeven. Ik vind eerlijk gezegd dat er te veel nadruk gelegd word op dieeten en afvallen en minder op gezondheid. Ik heb ook veel geprobeerd en gedaan en elke keer kwam ik weer aan. Toen ik het woord dieeten los liet en de focus op gezondheid ben gaan leggen gaat het stukken beter.

Stap 1 daarvan is bloedbeeld.
    Stap 2 een dietist en inzicht krijgen in je voeding, de hoeveelheid en je cravings.
    Stap 3 begin klein, verander ongezonde tussendoortjes naar gezondere, drink meer water of water met bijv ESN syrup en kap met zoete dranken

Van hieruit ga je verder. Sowieso door kleine doelen te stellen bereik je veel meer. Wanneer je focus op gezonheid legt en niet op afvallen oid, volgen die kilo's of centimeters vanzelf.

Even op mijzelf betrekkende, ben in maart "begonnen" ben 10 KG kwijt maar ook 2 kleding maten en cm. Ik sta qua KG vrij stabiel maar door sporten (lees 3x per week 40 min per keer, gewichten en of HIIT) veranderd de vorm ook echt. Oh, en ik heb de focus meer op eiwitten en langzame koolhydraten gelegd + portie controle. Ik snack echt nog wel, slik net een balisto door maar veel minder en meer gecontroleerd.

Vind ik het lastig, 1000%! Maar wat het met mijn gemoedstoestand doet houd mij op de been.

Consistent zijn is key.

10. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Oke, ik ben veel afgevallen en als ik 3 tips mag geven:
    1. Begin met eerst te kijken wat je eet. Kan via eetmeter
    2. Kleine stapjes, je hele leven omgooien gaat niet helpen op de lange termijn
    3. Kijk voor gezondere opties, volkoren producten, bv ik neem een zakje snack-a-jacks ipv chips, of drink zwarte koffie ipv cappuccino op mijn werk.

Eventueel hulp zoeken bij een diëtist, voedingscoach oid en krachttraining kunnen ook helpen.

Dit heeft voor mij gewerkt na een leven als jojo, betekend niet dat dit voor iedereen geldt maar met kleine aanpassing kan je al veel doen.

Manolito vindt dit leuk.
  11. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Dit klinkt zo herkenbaar!!!! Heb gejojot als een gek. 6 kilo afvallen met shakes, 12 kilo terug... Crashdieeten, lowcarb, keto... Gewoon niks meer eten. Maar ik werd op den duur alleen maar dikker....
    De afgelopen 10 jaar 21 kilo aangekomen .. wil er 15-18 weg hebben.

Ben nu sinds 12 november bezig met broodje dunner en het is echt de bom. Ik eet super veel, super lekker en gezond, voedzaam, gebalanceerd. Kan alles bij de Aldi kopen, sommige dingen niet, die haal ik bij de Rewe. Ik eet alleen nog maar uit haar ebooks en het bevalt zo onwijs goed. Ben nu met haar boeken 2 kilo kwijt in 3 weken, in totaal 5 kilo want zelf 3 kilo afgevallen sinds begin oktober. Er is hier ook een knop om. Voelde me zo dik en vadsig...
    Heb nu geen zin meer in snoep koek chocola en suiker en savonds ook geen honger meer. Heb ik dat wel dan pak ik groente of een beetje kwark met fruit ofzo.

Ik zou echt even haar site of Instagram checken!!! Want echt, ik ben zo zo zo blij!

Asil vindt dit leuk.
  12. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Hier moe(s)t de knop ook om.

Wat mij helpt om te starten is c9 detox kuur van forever. 9 dagen het programma volgen helpt mij om van de sugargravings af te komen. Sinds de C9 ben ik ook alles wat ik eet gaan invullen bij myfitnesspal. Hierdoor ben ik bewust gaan kijken naar wat ik eet. Nu eet ik 3x per dag en heb ik geen honger en energie genoeg.

Verder heb ik een grote motivatie. Over een paar maanden gaan we vliegen en wil ik graag makkelijk in de vliegtuig stoel passen rond Sinterklaas beginnen was nog helemaal niet zo'n slecht idee heb mijn heupen al aardig wat pepernoten en stukken chocolade bespaard.
    Nu ga ik mezelf natuurlijk niet alles ontzeggen, maar daar denk ik wel eerst goed over na. Ongezonde momenten worden een bewuste keuze en eenmalig. Hierdoor hoop ik het lang vol te houden.

Daarnaast heb ik ook al lekkere recepten gevonden, bijvoorbeeld voor een gezonde cake op basis van groente, fruit en havermout. Dit zijn meerdere porties en kan ik invriezen. Ook overnight oats ben ik gaan waarderen. Ben nog wel op zoek naar meer van deze gerechten

Succes!

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Zoveel tips zijn al gegeven. Maar idd breng in kaart wat je nu eet. En ga daar dan kleine aanpassingen in maken. Op Instagram vind je bijvoorbeeld verschillende mensen die een switches delen. Dezelfde soort producten maar dan met minder calorieën of betere voedingswaarden. Met zulke kleine veranderingen zorg je ervoor dat je wel je eigen lekkere dingen en routines kan aanhouden maar door die switches wel minder calorieën binnen krijgt.

Ik ben zelf 40kilo afgevallen, eerst met Weight Watchers, later door calorieën te tellen. Belangrijk is echt dat je eet wat bij jou past. Maak je eigen keuzes ipv een dieet te volgen. Om blijvend af te vallen moet niet nu de knop tijdelijk om maar je hebt levenslang......
    En levenslang je eten aanpassen gaat alleen werken als je gewoon lekker kan eten wat bij jou past.
    En ja, ik ken ook zeker de struggles met op gewicht blijven, niet vervallen in teveel snoepen. Het is echt een kwestie van een hele lange adem hebben om jezelf nieuwe patronen aan te leren die bij je passen om op gewicht te blijven.

14. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Nou, de knop is om!
    Gisteren de Lifesum app op mn telefoon gezet voor het bijhouden van eten en drinken.
    Daaraan mn stappenteller gekoppeld.
    Ook samen met man alle snoeperij in huis bekeken en gesorteerd (deel weg, deel maakt hij op en haal gewoon geen nieuwe)
    Gezonde boodschappen gedaan incl tussendoortjes (Olijven, tomaatjes vind ik erg lekker)
    Vanmorgen op de weegschaal geweest, dus er is een begin punt.
    Nu zal het een kwestie van volhouden worden.
    En dat zal de eerste week/weken best pittig worden.
    Maar ik heb een doel en dat wil ik halen.
    Thnx voor alle tips en adviezen!!!

citroenrasp, flipflop, Mammavan5 en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.283
    1.306
    113
    Vrouw
    Toch echt eerst beginnen met tracken wat je eet. En dan dus alles. Van olie om je eten te braden tot je lepeltje honing in je thee. We eten vaak ongemerkt meer dan we denken dus tracken en ook eventueel afwegen (dat doe ik nu niet meer op een gegeven moment weet je het wel) is het begin. We onderschatten vaak wat we allemaal naar binnen hengelen op een dag en denken dan dat het wel meevalt - wat - als je het gaat bijhouden dan behoorlijk tegenvalt.

Daarnaast belangrijk om dan ook voedzaam te gaan eten. Ik volg bijv ook dokter Elise of lot beukers en broodje dunner en trek best veel van hun recepten ons dagelijks leven in. Ik “prep” ook wel veel.

Ik mag alles eten van mezelf maar de praktijk is dat ik nog maar zelden snoep of snelle suikers eet. Ik voel me daarna namelijk eigenlijk niet lekker. En als ik bijv uiteten ga en wel een heerlijk dessert neem dan geniet ik daar ook helemaal van.

Ik ben inmiddels 15 jaar verder naar ooit eens 15 kilo kwijtgeraakt te zijn en eigenlijk door bijhouden wat ik eet en het een “way of life” te maken nooit meer erg aangekomen. Wel merk ik dat het nu wat lastiger wordt naarmate ik ouder wordt en mijn hormonen wat meer een rol gaan spelen etc. Ik ben nu 2-3 keer per week erbij gaan sporten.

Manolito vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Knap hoor zoveel in beweging zijn.
    Ik zit nu gemiddeld aan 11.000 stappen per dag en dat vind ik al veel.
    Pas zat ik ook op de 15.000 maar toen had ik zoveel gedaan op die dag haha
    Ik vind het wel een lekker gevoel om zo lekker in beweging te zijn.

Manolito vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik volg het WW niet echt maar ken wel de methode. Ik doe het ook wel zo'n beetje op die manier maar ik reken niet de punten.
    Daarmee heb ik echt een goede balans tussen gezond eten en zo nu en dan wat lekkers snacken, ik neem iedere morgen een Latte met een lekker koekje en in de middag een stukje chocolade bij de koffie en wanneer ik in de avond trek heb neem ik gerust een bakje chips, zolang alles wat daartussen zit goed en verantwoord is is er echt ruimte voor iets lekkers. Ik word niet blij van enkel snack komkommers en wil soms echt iets zoets of hartigs eten en soms ook niet en dat is fijn en komt mede omdat je jezelf niet van alles gaat ontzeggen waardoor je juist craving krijgt.
    Dit weekend wordt wel een pittige, verjaardagen en 2x uit eten haha.
    Ach volgende week geen uitspattingen op de agenda.

18. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik merkte zelf dat ik heel makkelijk at zonder honger, echt puur uit gewoonte of omdat ik zat had in iets lekkers (en dan bv niet 1 koekje eten, maar meteen 5 en een stuk chocola erbij), of uit gezelligheid. Ik ben dus telkens mezelf gaan afvragen of ik honger heb, zo ja; dan eet ik tot ik vol zit. Want eerder at ik dan vaak ook nog door, bv omdat het lekker is, of omdat ik het idee had dat het op moest. Al die eetmomenten waarop ik dus eigenlijk geen eten nodig had, waren er bij elkaar nogal wat en het ging dat vaak ook om heel calorierijk eten, dus dat tikt heel snel aan.
    Nu eet ik veel bewuster, maaar er is zeker ook ruimte voor iets lekkers. Ik heb alleen na bv een handje pepernoten wel genoeg, dan is mijn behoefte aan iets lekkers gewoon verzadigd - eerder at ik dan gerust door, zonder er echt bij na te denken. Zelfde met bv verjaardagen, hier is het volledig normaal om 2 of 3 stukken vlaai te eten op een verjaardag, en genoeg mensen nemen dan nog een 4de stukje ;) Ik hou het nu bij 1.
    Ook dronk ik veel calorierijke drankjes, bv koffie met melk en suiker, frisdranken etc - dus daar was ook makkelijk in te minderen. Ik ben meer water gaan drinken, en drink ‘voor de lekker’ af en toe cola zero. Suiker en melk in koffie ben ik gaan minderen, maar ik doe niet volledig afstand van m’n latte hoor ;)

Ik val nu gestaag af, inmiddels 8kg kwijt sinds 5 maandjes. Maar ik zit zo lekker in m’n vel en het is ontzettend goed vol te houden, omdat dus alles mag en niets moet, het enige dat ‘moet’ is luisteren naar mijn hongergevoel. En bv bij trek, is een appel soms ook exact wat ik nodig heb om even die zoete trek te stillen. Ik merk dat die trek in zoetigheid overigens ook vanzelf is afgenomen de afgelopen maanden.
    Ik had bij eerdere pogingen ook een heel negatief gevoel bij eten; als ik 1x iets at dat niet ‘mocht’ was alles meteen helemaal verprutst. Irritante manier van denken, helpt ook helemaal niet. Die gedachte heb ik volledig los kunnen laten, ik ervaar nu nooit meer een gevoel van falen als het gaat om eten.

Anouk2005 en Liekje81 vinden dit leuk.
  19. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.313
    113
    Ik ben na zomervakantie begonnen. Eerst 13 kg afgevallen. Nu al wel tevreden, maar het strenge diëten is op de langere termijn niet haalbaar.
    Ik volg Lot Beukers ook en heb van haar geleerd dat spiermassa opbouwen heel belangrijk is. Uiteindelijk bepaalt dat ook hoeveel je verbrandt. Door jojoën verlies je veel spiermassa, waardoor je steeds minder kunt eten en meer afvalt.
    Wat ik nu doe is:
    - iedere dag minimaal 10.000 stappen (m'n gemiddelde staat op 16.000 nu. Met 3 jonge kinderen haal ik die 10.000 makkelijk)
    - 3x per week krachttraining
    - 2 à 3 keer per week cardio
    Ik hoop zo weer een blijvend gezond gewicht een goed figuur te krijgen. Eigenlijk hou ik niet zo van sporten, maar nu ik weer in een lekker sportritme zit, werkt het verslavend en geeft het een goed gevoel.

Deel Deze Pagina