Ja soms denk ik dat we een aap hebben in plaats van een kind Ze probeert overal op te klimmen en dat proberen was niet zo erg maar nu kan ze het ook echt! Eerst was het de stoel waar ze op klom en dan enthousiast op ging springen steeds zeiden we: "Esmay zitten op de stoel" als ze dat niet deed deden we haar even in de box als afleiding en de mededeling dat ze niet op de stoel mag staan! Het helpt echter niks... Mevrouw blijft dood leuk erop klimmen en zelfs toen ze met stoel en al om viel schrok ze niet en klom er gewoon weer op! Maar nu heeft ze vandaag ook ontdekt hoe ze op de bank moet en ik moet eerlijk zeggen dat vind ik gevaarlijker! Madam gaat er namelijk op staan, loopt erop (jaja we hebben een raar kind dat wel los loopt op de bank en de trampoline maar op de grond ho maar) en laat zich dan zonder te kijken vallen met als gevolg dat ze vandaag al 3 x op de grond heeft gelegen, een beste smak had gemaakt maar er niet eens om huilde en er gewoon weer op klom Weer zeggen wij steeds: "Esmay dat mag niet ga zitten op de bank" luistert ze niet dan zetten we haar weer even in de box weer met dezelfde mededeling... Maar dit heeft geen effect! Ze lijkt er zelfs een spelletje van te maken! Wat moet ik hier nu mee? Gewoon laten klimmen en laten vallen in de hoop dat het goed blijft gaan? (ze hoeven tenslotte maar 1 x verkeerd te vallen ) Gewoon steeds in de box zetten ? (maar dan verblijft ze dus eigenlijk bijna de hele dag in de box want ze doet nu niks anders dan op de bank klimmen ) Of heeft iemand nog een andere tip ? Afleiding helpt wel als je met haar bezig bent maar goed ik kan haar toch niet continu bezig houden ? En op een gegeven moment raakt ze daarmee ook een beetje verveeld... Iemand de gouden tip ?
Hier ook zo'n aap! Als hij in de zetel of op een stoel gaat rechtstaan, leg ik hem élke keer weer uit dat de grond dient om met de voetjes op te staan en de zetel/stoel om met de knietjes of poep op te zitten. Ik zeg er ook bij waarom dat zo is: omdat ik bang ben (mijn gevoel) dat hij zich serieus pijn kan doen als hij valt (gevolg). Net zoals met alle andere dingen, zal het nog een tijdje duren voor dit blijft hangen maar het komt wel...
Laten klimmen. Maar zoeken naar een betere plek. Glijbanen, speeltuinen, kussens, enz enz. Mijn neefjes hebben een tijd extra matrassen in de woonkamer gehad om het vallen iets te verzachten. Mijn manneke hebben ze op de creche ooit eens een hele dag op de band, af de bank laten spelen, door er wat extra kussens omheen te leggen. Als ze zo graag wil klimmen zul je dingen moeten verzinnen om haar energie is de goede banen te leiden. Ik denk dat als je het gaat proberen te verbieden dat zij en jij compleet gek worden.
Dat was ik idd nog vergeten te zeggen, wij laten hem wel op andere dingen klimmen. Op bed en op de trap (met onze begeleiding) en buiten op speeltuigen.
Hahaha, wij hebben hier in huis een geit i.p.v. een dreumes, een echte klimgeit Hij klimt echt overal op (heb hem zelfs al van de 3e plank van de boekenkast moeten plukken). Ook op de bank, de tafel, stoelen, eigenlijk alles wat er maar interessant genoeg uit ziet. De bank is eigenlijk nog een van de veiligste plekken waar hij op klimt In het begin hielden we hem constant in de gaten, maar met zo'n ondernemend mannetje is dat bijna niet te doen. Maar ja, elke keer naar beneden laten storten is natuurlijk ook geen optie. Eigenlijk was het echt wonderbaarlijk makkelijk om hem te leren dat hij met zijn voetjes eerst weer naar beneden moest. Ik denk dat we maximaal 2 weken achter hem aan gerend hebben, steeds weer roepend "voetjes eerst!" (om hem vervolgens met zijn voetjes in de juiste richting te schuiven). Inmiddels doet hij het meestal uit zichzelf. En de keren dat hij het even vergeet, hoeven we nu alleen nog maar "Stop! Voetjes eerst!" te zeggen. Veel succes ermee. Ik hoop dat jullie aapje het snel door krijgt dat scheelt echt een hoop.
Hier ook zo'n klimaap, maar het verschil is dat ze wél voorzichtig is. Wij hebben een glijbaantje buiten en daar klimt ze zelf op en gaat zelf eraf. Die zet ik dan in het gras zodat ze niet al te hard valt mocht ze vallen. Maar goed, ze is dus erg voorzichtig, ik laat haar wel eens alleen op de bank (als ik even iets uit de keuken moet halen ofzo) omdat ze er altijd netjes vanaf gaat. Ze kan er gelukkig nog niet zelf op klimmen en misschien krijgt ze die drang ook wel wat minder omdat ze nu druk bezig is met los lopen.
We hadden al een trampoline gekocht waar ze kan klimmen en zich laten vallen. En trap klimmen doet ze ook al een tijd onder begeleiding.. ze weet hoe ze eraf moet alleen op de momenten dat ze zo klimmerig is vergeet ze het weleens... Ik ga denk ik ook maar kussens neerleggen
het vallen gaat gelukkig langzaam over(maar kan even duren). hier gaat ze u veilig van de bank af maar heeft wat nieuws ontdekt de vensterbank. daar wandelt ze nu dus vrolijk overheen als ik haar probeer te vangen(of als ik op de wc zit). en vadaag is ze er met een salto vanaf gekukeld. we gaan veel met haar naar buiten zodat ze zelf van de glijbaan kan gaan en er weer op kan klimmen(was even zoeken want bij de meeste glijbanen kan ze niet bij. te korte benen) misschien kussens over elkaar leggen( zoals bij ballorig) waar ze over kan klimmen. helaas doet ze het niet alleen thuis maar ook bij de prenetal en staad dan voor de tv op een stoel te dansen en bij de verloskundige is ze met stoel en al om gedondert(stoel stond op de kop en zij lag er over heen, hoe ze het voor elkaar gekregen heeft geen idee maar ze vond het zelf erg grappig) heel veel sterkte en ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.
Hier stond ze gisteravond in de vensterbank naar buiten te zwaaien. Pff... via een speeltafeltje was ze erop geklommen. Gelukkig zag manlief het op tijd. De bank klimt ze ook geregeld op. Ik probeer haar aan te leren dat ze moet zitten op de bank maar is lastig, ze wil ook vaak op de bank staan om naar buiten te kijken als papa achter het huis bezig is. Dat vind ik lastig om te verbieden. Bank staat hier voor het raam. Ik hou het in de gaten als ik er bij ben en het zal vast wel een keer gebeuren dat ze eraf kiept als ik het even niet zie. Ze weet wel hoe ze van de bank en bed e.d af moet maar in haar enthousiasme kan het natuurlijk mis gaan.
Hier enorme klimapen in huis. Mijn zoontje gaan in t speelparadijs gewoon in de klintoren voor de tieners, klimt in een touwbrug, over de klimwand en komt naar beneden van een glijbaan van 4-5m. En hij valt nooit. Met klimmen hebben wij inmiddels de juiste strategie gevonden: leren hoe ze het veilig moeten doen. En ze mogen op bijna alles klimmen, behalve op de tafels.dus ik blijf ook niet eindeloos nee roepen
ha ha... herkenbaar.. naast de bank ligt een vrij zacht kleed bij ons ( lag er al ) dus daar valt ze op als ze eraf valt. Ze klimt ook naar buiten ( onze tuin ligt een flink stuk lager dan de woonkamer met ook nog eens een drempel. Daar heb ik nu zo`n foam-mat met van die puzzelstukjes liggen. Scheelt ook wat tegen het vallen. En verder laat ik haar vooral zo veel mogelijk omdat ze het allemaal steeds beter kan zonder te vallen. Ik blijf er natuurlijk wel bij.