hoi meiden even een vraagje mitchell is heel onrustig door de krampen en pijn die hij heeft nu heb ik ondekt dat hij makkelijker inslaapt als hij op zijn buik ligt vind ie fijn maar nu zegt het cb dat dat niet goed is ivm wiegendood nou daar schrok ik wel van maar toch lees ik dat er toch meiden zijn die hun kindje op de buik neerleggen hoe doen jullie dat? vinden jullie dat niet eng? ik heb ook weleens iets gelezen over een nannycare heeft iemand die en werken die goed? had al gekeken op google dat ze vaak gebruikt worden bij buikslapers alleen jammer dat ze zo duur zijn 129 euro ik baal er wel van, want aan de ene kant is mitchell een stuk rustiger en slaapt tenminste als hij op zijn buik ligt maar aan de andere kant ben ik als de dood dat er wat gebeurt met hem en tja 1 kindje verliezen vind ik wel genoeg! wat is jullie mening en wat kan ik doen?
Hier bleek de kleine ook een buikslaper te zijn. Ik kwam erachter met 6 weken. Vond het inderdaad doodeng, heb zitten googlen (daar wordt je ook niet vrolijker van). Uiteindelijk de kleine toch maar op buik gelegd, in zijn wiegje, naast mijn bed. Ik om de haverklap wakker op te kijken of ie het nog wel deed. Geen rust in me kop dus. Ik verzekeringspapieren gecheckt, ik bleek het nanycare sensormatje vergoed te krijgen! Met dat ding erop gelijk relaxter slapen. Nu heb ik hem de afgelopen week niet eens meer aan gedaan. Hij tilt ontzettend goed zijn hoofd op en tja..ben er zelf ook wat relaxter in geworden... En wat betreft cb, paar jaar geleden lagen ze allemaal op de buik te slapen, toen was dat het advies, nu dit en volgend jaar misschien wel zijligging ivm afplatting. Gewoon doen wat jij het prettigst vindt en wat het beste is voor je baby!
hoihoi lastig he? Ons meisje sliep ook alleen goed op de buik toen ze krampjes had. Overdag legde ik haar in de box nogal eens op haar buik. Vond het doodeng en hield haar goed in de gaten. Ze kon al snel haar hoofd goed optillen, scheelt ook. 's nachts durfde ik het niet te doen, ook al hebben we aerosleep. Wiegendood door buikslapen schijnt vooral te komen omdat ze het hoofdje niet op kunnen tillen en dan niet genoeg lucht krijgen. (wat met de aerosleep dus wel zou moeten kunnen) Vriendin van mij laat haar kleine (nu 3mnd) altijd op de buik slapen, anders slaapt hij niet Ze vind het ook eng, maar wekenlang niet slapen is ook nix. Suc6 met de krampjes, hopelijk zijn ze snel over.
hier exact het zelfde verhaal. alleen dan vanwege reflux. ik heb wel een simpele versie van de aerosleep gekocht. dat zorgt er voor dat de kleine kan blijven ademen ookal draait die zn gezichtje te ver naar binnen. zoek maar even op google op aerosleep. en ik heb het meerdere malen op zn rug geprobeerd, ook met in bakeren enzo maar nu heb ik toch geaccepteerd dat hij gewoon een buik slaper is. zn nannymatje geeft je zelf wel een wat rustiger gevoel maar officieel weten ze nog steeds niet wat wiegendood veroorzaakt en of buik slapen daar wel echt mee te maken heeft. als jij denkt dat hij sterk genoeg is om zn koppie goed te kunnen draaien en hij veel beter slaapt op zn buik dan moet je dat gewoon doen.
Probeer hem regelmatig in de box op de bui te leggen en te kijken hoe hij dat doet. En ja, voor een paar jaar geleden 'moesten' ze allemaal op de buik, nu weer op de rug en vlolgend jaar... Oja, en wiegendood is niet weten waaraan je kindje overleden is. Stikken door niet kunnen ademen is dan dus bekend waar hij/zij aan overleden! Ik kan me indenken dat je het eng vind. Dus probeer overdag even te kijken hoe hij het doet met zijn hoofdje!
Hier ook met 4 weken erachter gekomen dat onze meid een echte buikslaper is. Overdag vanaf die tijd op de buik gelegd. Meestal in de kinderwagenbak in de woonkamer, kon ik haar goed in de gaten houden. 's Nachts sliep ze dan ingebakerd, dat ging wel. Na een aantal weken hadden wij er wel het vertrouwen in dat het 's nachts ook wel zou gaan. Dus vanaf 8 weken slaapt ze 's nachts ook op haar buik, in haar ledikantje. We hadden wel een aerosleep dekmatras, voor onze eigen gemoedsrust. Ze was wel al heel snel sterk in haar nekje. Nu slaapt onze meid nog steeds altijd op haar buik, ook al kan ze vanaf dat ze 4,5 maand is alle kanten oprollen.. Oh enne... Het is nog steeds niet helemaal duidelijk waardoor wiegendood veroorzaakt wordt. Zo'n 20 jaar geleden stierven er vrij veel kindjes aan wiegendood. Er zijn toen een aantal adviezen opgesteld om dit te voorkomen, waaronder geen buikligging voor jonge baby's. Maar ook, niet te warm kamertje, geen dekbed... Inmiddels komt wiegendood erg weinig voor. Maar het is nooit onderzocht wat hier nou de reden van is (lijkt me ook vrij lastig te onderzoeken). Wat je in de gaten moet blijven houden is dat als je je kindje op de buik legt, dat hij niet te warm gekleed is en gebruik liever geen losse dekentjes, maar een slaapzakje. Op de buik kunnen ze zich vaak beter bewegen en dus sneller onder een dekentje terechtkomen. Oh, en hier was de cb-arts niet tegen buikligging. Ze mogen het alleen niet adviseren. En de kinderfysio (ivm voorkeurshouding) juichtte het stiekum zelfs toe. Er zijn niet voor niks tegenwoordig veel meer kindjes met een afgeplat hoofdje!
Als je kindje duidelijk aan geeft dat hij lekkerder slaapt op zijn/haar buikje, dan zou ik hem/haar ook gewoon lekker zo neer leggen om te slapen. Hier slaapt onze oudste dochter al vanaf dat ze 2-3 dagen oud is altijd op haar buik. Ik ben nooit bang geweest, geen idee waarom ik bang zou moeten zijn. Dus nee wij vonden het niet eng, maar juist alleen super fijn dat ze zo goed zelf aan kon geven hoe ze het fijnste lag en het lekkerste kon slapen. Hoe wij het gedaan hebben is gewoon op haar buikje gelegd, dekentje erover, lapje op haar hoofdje (niet gezichtje) en lekker laten slapen. Jongste doen we het afwisselend, al in de 4 weken dat ze in het ziekenhuis lag legde wij haar zelf soms op haar buikje neer. Gewoon lekker net zoals hierboven beschreven. Verder lag ze wel op haar zij en soms op haar rug. Maar vanaf dat ze thuis is alleen zij en buik afgewisseld. Vind op de rug slapen een heel onnatuurlijke houding, en moet er zelf ook niet aan denken om verplicht te worden om in een bepaalde houding te slapen (dus bijv plat op mn rug). Verder zou ik de kleine gewoon lekker bij me houden als ie zo een last van zn buikje heeft en niet alleen in bed leggen ! Succes in ieder geval.
Of je kindje nou wel of niet een buikslaper is, het id sowieso goed om regelmatig even op de buik te liggen. Om zo de borstspieren en nekspieren te ontwikkelen. Maar ook ivm afplatting vab het hoofdje! @ Caruli: weet je al wat je gaat doen?
Hier ook een buikslaper. Ik vond het wel eng. Maar denk ook dat ik me dit door het cb laat aanpraten. Milan slaapt vanaf 8 weken overdag op de buik en vanaf 16 weken ook s'nachts. Ik heb ervoor gekozen een purflo matras aan te schaffen (tweede hands) omdat mij dit een geruster gevoel geeft.
wij hebben een aero sleep aangeschaft...al voor jamie geboren was. gewoon voor de veiligheid en ons eigen een goed gevoel te geven zeg maar. dit kan je ook doen. als ze dan met hun gezicht in het matrasje liggen kunnen ze gewoon erdoorheen ademen! wiegendood komt trouwens voor tot kinderen van ongeveer 1 jaar oud... tegen die tijd kunnen de kindjes natuurlijk allang hun hoofd op tillen en dergelijke. volgens mij heb ik eens ergens gehoord dat wiegendood de volgende oorzaak heeft. volwassenen stoppen ook wel eens met ademen maar onze hersenen krijgen dan een prikkel die doorgeeft dat we weer moeten gaan ademen. bij baby's is dit niet zo dus als dit bij baby's gebeurd dan stoppen ze gewoon met ademen zeg maar... (weet niet of dit waar is) ik denk niet dat wiegendood door verstikking komt want dit kan achterhaald worden zeg maar door een biopsie enzo...
weet niet of het heel stom is wat ik zeg hoor, maar zou je bijv je kindje niet op de buik in slaap kunnen laten vallen en dan als het 30 min slaapt op de rug terug draaien? .......... brr vond het al eng toen onze zoon 6 maanden was en ineens op zijn buik sliep. maar ja mijn vriend en ik slapen allebei ook op de buik ( momenteel fff niet hihi)
Robyn sliep vanaf 2,5 maand ook op haar buik. Zo sliep ze gelijk een stuk beter. In het begin alleen overdag (en dan sliep ze nog in de box dus kon ik het in de gaten houden), en dat ging erg goed, ze was ook al vanaf haar geboorte erg sterk in haar nekje. 'snachts sliep ze wel nog op haar rug, maar toen ze 'snachts ook slechter ging slapen hebben we haar ook op haar buik gelegd. De eerste nachten vonden we nog wel eng, maar daarna eigenlijk niet meer. Ze sliep echt heerlijk op haar buik, en dat doet ze nog steeds. Wij hebben wel een aerosleep gehad, maar dat vonden we maar niks, dus dat was een paar nachten en toen hebben wij hem eraf gehaald. Dus gewoon overdag goed kijken hoe hij ligt en wat hij doet. Daarna kan je hem 'snachts ook op zijn buik leggen.
Als wij dat met onze buikslaper deden was ze met een paar minuten klaar wakker, gewoon omdat ze zo duidelijk echt niet lekker sliep . En de andere twee als je die op de rug legt dan zijn ze ook zo weer wakker, op de rug slapen vinden ze gewoon niet fijn, op de zij vinden ze wel lekker.
Quinn draaide zich ook snel op zn buik zelfs in z'n slaap en ik denk dat zodra ze het zelf willen dat het niet veel kwaad kan en anders een nannycare matje kopen die heb ik bij Quinn ook alleen gaat ie soms af omdat ie zich boven het matje wurmt
hoi meiden bedankt voor de tips mitchell slaapt overdag wel op zijn buik in de box of in bed maar dan loop ik er tig keer langs om te kijken of alles nog goed is hij kan zijn hoofdje wel goed omdraaien enzo maar als hij echt moe is dan heeft hij er moeite mee en mijn man en ik zijn bang voor de nacht... en we hebben ook al geprobeerd om hem op zijn buik in te laten slapen en dan omdraaien maar dan is meneer gelijk weer wakker ik denk ook niet dat wiegendood geheel aan zuurstofgebrek is door het buikslapen maar toch, ik wil toch niet hebben dat ik hem nu op zijn buik leg en dat er dan wat gebeurd.. brrrr ik zal eens gaan rondkijken voor zo'n aerosleeper of even in mijn cz papieren kijken of een nannycare vergoed word want die dingen zijn toch best duur.
heb cz gebeld de aerosleeper kan ik met korting kopen via hun nannycare of babysense kennen ze niet en word dus ook niet vergoed kan wel evt door de arts een verzoekschrift laten maken en die indienen en kijken of ze toestemming voor vergoeding maar goed er is geen medische noodzaak dus... wel jammer want die dingen zijn best duur om zo te kopen maar goed we kijken nog even rond
Als je het (nog) niet vertrouwd, zou ik er 's nachts ook even mee wachten. Laat hem overdag lekker op de buik liggen, dan kan jij regelmatig even gaan kijken. En dan komt het vertrouwen vanzelf wel en dan laat je hem over een tijdje 's nachts ook op de buik slapen..
Wij hadden ook een Aerosleep gekocht, zodat we geruster konden slapen of iets als Mike een buikslaper bleek te zijn. Uiteindelijk sliep hij pas met 8 maanden op zijn buik, maar nog vonden wij t erg prettig. Pas met 15 maanden hebben wij hem eraf gedaan..
Hier een tweede buikslaper. Niet altijd....maar zo 1x per dag wil hij op zijn buik liggen. Ik leg hem dan ook op zijn buik. Hij slaapt op onze kamer of beneden in de wagen. Ik heb geen voorzorgsmaatregelen. Ondanks dat hij nog geen 7 wk is is hij ontzettend sterk in zijn nek. Hij komt boven de reiswieg uit als hij zijn hoofd optilt!