Mag een zorgverzeraar dit doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sparky, 27 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Omdat ik al vrij snel behoorlijk heftige zwangerschapsdiabetes kreeg en dit nog altijd niet onder controle is en ik dus 7X per dag vingerprikken moet uitvoeren en 4X per dag insuline moet spuiten, ben ik bijna door de 400 naaldjes en teststrips heen die de verzekeraar vergoed in een zwangerschap.
    Echter is mij verteld dat de diabetesverpleegkundige een machtiging kon maken waardoor ik meer vergoed kon krijgen, zeker in het geval van 4X daags insuline spuiten. Maar de leverancier kon niet zien in hun systeem of dit bij mijn zorgverzekeraar ook zo was, wat er bij vele andere wel bij stond, maar bij deze dus niet. Ik kreeg het advies eerst even te bellen naar de zorgverzekeraar om te vragen of hun die machtiging gaan accepteren. Dus dat gedaan.. tot 2X toe. En hun zeggen dus echt de machtiging te weigeren en ik echt niet meer vergoed ga krijgen. Kunnen hun dit nou echt gaan weigeren? Het is medisch noodzakelijke zorg!

En wat mij dan nog bozer maakt is dat de hoeveelheid die ze wel vergoed hebben het eigen risico vol maakt en dat dus ook gewoon voor mijn rekening komt en het hun dus uiteindelijk gewoon niks kost! Of in ieder geval zo goed als niks. Nou weet ik dat van te voren maar dan denk je het na die tijd vergoed te krijgen aangezien het eigen risico ook een keer op is en dan vergoeden ze het niet meer?

Ik heb nog voor 12 dagen aan spullen liggen om mijn suikerwaardes te meten. Ik kan max 1X per dag besparen mits ik geen hypo aan voel komen, de rest van de 7X dat ik meer op een dag mag niet gestopt worden omdat mijn waardes nog altijd niet onder controle zijn. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Waarom betaal ik elke maand netjes mijn premie als ze je medisch noodzakelijke zorg zomaar mogen weigeren te vergoeden??

Mag een zorgverzekeraar dat echt weigeren?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ja dat denk ik wel hoe naar het ook is !
    Wat kost het zonder vergoeding dan?

3. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    jeetje meid, ik kan zinnig antwoord geven, maar wil je wel een digi knuff geven, ik lees zoveel wanhoop erin, :(

4. Sparky

Sparky Niet meer actief

In ieder geval honderden euro's. :(

5. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb geen idee of het mag. Even met je verzekeraar bellen? Ik zou sowieso de rekening indienen. Welke verzekeraar is het eigenlijk?

Edit: ik las er overheen dat je al gebeld had.

6. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kun je niet aan diabetesverpleegkundige vragen of zij spullen over heeft. Mij werd namelijk gevraagd dat als ik spullen over had ik deze aan haar wilde geven zodat zij het weer kon geven aan iemand in een noodsituatie.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Als ze standaard de machtiging zouden accepteren, dan had je ook niet hoeven bellen. Dus ik denk helaas dat ze het wel mogen weigeren.
    Ligt er helaas denk ik ook aan hoe je verzekerd bent en wat er dus in je polis staat qua dekking. Daar betaal je dus ook premie naar.
    Dit valt denk ik niet onder het basispakket helaas.

Dit is inderdaad verrot geregeld. :(:x

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Fbto. Hun zeggen dat hun die grens hebben bepaald op 400 naar aanleiding van onderzoeken waaruit blijkt dat de meeste daar echt genoeg aan hebben.

Ja als je het eerst weken met een dieet af kan wel ja... Ik kon dat vanaf het begin al niet helaas. En elke keer als waardes onder controle blijken duurt dit Max 3 dagen en dan gaat het verder omhoog. En dit afwisselend van elkaar dus elke paar dagen moet er wel 1 dosis insuline verhoogd worden. Ik heb nog niet 1 dag gehad de afgelopen 5 weken met alleen maar goede waardes :(

9. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik heb module gezinsplanning als extra en therapieën maar dat zal hier verder buiten staan denk ik.

10. Sparky

Sparky Niet meer actief

Daar moet ik het maandag over hebben met mijn diabetesverpleegkundige. Echter dit zal dan 1 of Max 2 doosjes zijn en daarmee red ik het 6 of 12 dagen extra. Dan kom ik bij lange na niet aan de tijd die ik nog uit moet zitten helaas.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Mijn vriend moet bijvoorbeeld bepaalde medicijnen innemen waar hij niet zonder kan.
    Hij krijgt van sommigen al de goedkopere versie, maar dan nog mag hij een flinke klap zelf op gaan hoesten qua kosten. Omdat het gewoon niet of nauwelijks meer vergoed wordt door de verzekering.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat ik zo gauw bij CZ las Vergoeding diabetesmaterialen - CZ is dat er vanuit de basisverzekering idd een gemaximeerde vergoeding voor zwangerschapsdiabetes van toepassing is.
    Wellicht kun je via je aanvullende verzekering nog wat?

Anders zou ik wel die machtiging laten opsturen en kijken wat er gebeurt. De mensen aan de telefoon weten soms ook niet goed hoe speciale dingen werken.

13. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Is mooi klote. Heb ik ook gehad. Maar de diabetesverpleegkundige gaf me toch de strips mee, omdat ik aan het einde van de zwangerschap zat.

Misschien voor nu even wat halen en een klacht indienen?

14. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ze hebben het uitgezocht naar mijn verzekering met uitbreiding. En beide keren aan de telefoon hebben ze niet zelf antwoord gegeven maar contact opgenomen met de afdeling die daadwerkelijk over dit onderdeel gaat. Ze konden inderdaad zelf geen antwoord geven ivm de gecompliceerde situatie.

15. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik kan de aankomende 12 dagen nog doorkomen. En die klacht gaat er zeker wel komen idd.

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou bellen en vragen hoe je een coulance regeling aan kunt vragen. Want ik lees overal dat de vergoedingen voor testhulpmiddelen bij zwangerschapsdiabetes gemaximeerd zijn. En daar zit je dus aan. Maar coulance aanvragen is een optie, en laat dat onderbouwen door je diabetes verpleegkundige.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Een klacht heeft geenzin want het staat gewoon in hun vergoedingen overzicht. Het feit dat je het er niet mee eens bent is niet voldoende grond voor een klacht. Vraag om coulance, dan vergoeden ze het misschien.

18. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik ben gewoon heel gefrustreerd dat je dus zwaar in de extra kosten moet om je ongeboren kindje zo min mogelijk risico te laten lopen. Als het nou om mij zelf ging vond ik het nog minder erg, maar nu komt het zo over dat als ik het niet zelf zou kunnen betalen (om wat voor reden dan ook) ik mijn kind gevaar moet laten lopen want zonder meten mag ik ook geen insuline spuiten en reizen mijn waardes de pan uit.

19. Sparky

Sparky Niet meer actief

Dank je. Denk dat ik daar maar eens achter aan ga.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat snap ik, en dat zou ik ook zijn! Bel en vraag hoe je dit op kunt lossen en wat ze voor je kunnen doen.

Deel Deze Pagina