Het zoveelste topic over slapen overdag, 1 maand oude baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PDaphne, 31 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PDaphne

    PDaphne Actief lid

    2 feb 2009
    193
    1
    0
    Dag Dames,

    Ik heb een aantal vragen over slapen overdag, mijn zoontje is morgen een maand oud en hij lijkt niet uit zichzelf in slaap te kunnen vallen overdag. s nachts zit er wel een duidelijk ritme in, namelijk
    -rond half 8 s avonds laatste voeding
    -rond half 3 s nachts voeding
    -stipt 7 uur s ochtends wakker worden :)

    Maar vanaf dan zit er gedurende de dag totaal geen regelmaat in! Hij blijft vanaf 7 uur wakker tot de volgende voeding rond 10 uur en dan blijft ie ook nog wakker daarna! Ik zie hem wel gapen dan maar als ik hem in bed leg blijft ie wakker, bij mij liggen blijft ie wakker, in de kinderwagen of in de box ook wakker... s ochtend huilt ie niet ook al is ie uren wakker maar ja, s middags raakt ie dan natuurlijk veel te oververmoeid! Meestal is er 1 periode per dag van ongeveer 2 uur dat hij achter elkaar slaapt. s Avonds en s nachts valt ie wel altijd als een blok in slaap (dat gelukkig wel!)

    Dus ik vraag me af: hoe kan ik hem laten slapen? Of moet ik gewoon meegaan in zijn ritme?
    En waarom slaapt hij zelf niet in als ie moe is? Of is ie dan dus niet moe genoeg?
    En leggen jullie je kleine baby op zn eigen kamertje overdag te slapen of in de kinderwagen in de woonkamer?
    Hij heeft ook nog nooit zichzelf in slaap gehuild/ gejengeld, maar wordt soms wel huilend wakker. Is dat normaal?
    Als ik hem in de box leg blijft hij maar om zich heen kijken en ligt daar rustig 3 kwartier tot een uur, is dat te lang? Raakt ie daardoor misschien overprikkeld?

    Ik vind het best ingewikkeld allemaal! Natuurlijk is het wel gezellig als hij wakker is maar het lijkt me niet zo goed voor hem om zo lang wakker te zijn?
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/ tips!

    Groetjes Daphne
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Zolang hij niet huilt, kun je prima zijn ritme volgen hoor :)
    Twee uur achter elkaar slapen is hardstikke netjes, dus ik zou het lekker zo laten en me er geen zorgen over maken :)

    Het wordt pas een probleem als je kindje niet alleen kan zijn en helemaal niet weggelegd kan worden.
     
  3. miepje21

    miepje21 Actief lid

    20 mrt 2008
    344
    0
    0
    Verzorgende C
    Hoi

    Zo lang hij niet huilt zou ik gewoon lekker in het ritme mee gaan. Wat hier heel erg helpt is even laten huilen. Emily huilt meestal 10 min. en valt dan in slaap. Blijkbaar heeft ze het nodig om eerst even te huilen. Dit is misschien voor jou ook een tip. Als je ziet dat hij moe word, gewoon wakker in bedje leggen. Dan leren ze zelf in slaap te vallen. Ik pas dan altijd de 10 min. regel toe: laten huilen, naar boven gaan foppie geven en aai over de bol, en dan weer 10 min laten huilen. Je moet dan alleen niet praten of oogcontact maken. Zo ben ik ook begonnen en nu valt ze altijd na 10 min huilen in slaap. Het was wel moeilijk in het begin maar als je even doorzet werpt het echt z'n vruchten af. Succes!
     
  4. miepje21

    miepje21 Actief lid

    20 mrt 2008
    344
    0
    0
    Verzorgende C
    Ik leg Emily trouwens overdag altijd op bed, tenzij ik van plan ben om weg te gaan. Dat komt bij mij ook omdat ik al een zoon heb van bijna 2,5 jaar die natuurlijk speelt beneden. Dus daarom heb ik haar altijd meteen naar bed gebracht. Ze heeft hier eerst een poos in de kinderwagenbak geslapen (maar dan wel in haar bed). En nu slaapt ze sinds een paar weken gewoon altijd in haar bedje. Haar ritme is nu altijd: fles drinken, ongeveer 1,5 uur wakker (ongeveer een uur in de box en een half uur bij mij op schoot even lekker knuffelen en spelen), dan begint ze aan te geven dat ze moe word en leg ik haar op bed. Dan huilt ze even en slaapt ze meestal tot een kwartier voor de volgende voeding. Het duurt ook wel even hoor voor je een ritme krijgt. Ik heb nu pas net een lekker ritme gevonden, dus dat moet wel even zijn tijd hebben
     
  5. Fransa

    Fransa Niet meer actief

    Tsja, hij moet zelf denk ik ook nog een ritme krijgen. Of hij heeft gewoon weinig slaap nodig.

    Onze oudste sliep de eerste 12 weken ongeveer 2x 30 minuten per dag. Meer had hij blijkbaar niet nodig want hij huilde heel weinig. 's Avonds konden we hem tegen 7 uur wegleggen en dan sliep hij als een blok. Kwam eerst nog wel voor een fles maar sliep ook daarna gewoon verder.

    Als hij niet vervelend is kun je best zijn ritme volgen. En het kan maar zo zijn dat hij het wel een keer te pakken krijgt (qua slapen)
     
  6. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Inderdaad gewoon het ritme van je kindje volgen...
    Je kan veel willen, maar die kleine denkt daar vaak heel anders over! In verloop van tijd komt er vanzelf een goed ritme in de dag... Hier begon dat pas vanaf een maand of 3-4, maar als je denkt: 'fijn, hebben een ritme gevonden' dan wordt dit vaak weer helemaal omgegooid, haha!!

    Hier heeft ze ook altijd in haar bedje gelegen om te slapen, bij uitzondering in de bak van kinderwagen en in de box sliep ze nooit...
     
  7. PDaphne

    PDaphne Actief lid

    2 feb 2009
    193
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ik volg nu inderdaad ook zijn ritme maar aan het eind van de middag wordt ie dan veel te moe en begint te jengelen / huilen dus ik denk dat ie in ieder geval wel iets meer slaap nodig heeft.. Maar hij is al vanaf de eerste week s ochtends het wakkerst, dus dat zal dan wel zijn ritme zijn!
     
  8. Mallory

    Mallory Lid

    30 okt 2009
    96
    0
    0
    mama
    In de zevende hemel!
    Hai Daphne,

    lastig he meid?! Je verhaal is heel herkenbaar hoor. Ik heb even wat dingetjes opgeschreven die in me op kwamen toen ik je verhaal las. Let wel, dit is gebaseerd op wat ik VIND en heb ervaren... Ik wil niet zeggen dat het de waarheid is of de enige juiste manier.
    Overall denk ik dat je mannetje te weinig slaapt overdag, zeker de ochtend. Hij is nog zo jong. Er zijn wel kindjes die met heel weinig slaap kunnen, maar aangezien jouw mannetje 's middags toch laat zien dat hij (over)vermoeid is denk ik dat hij meer slaap nodig heeft dan dat hij nu pakt. Oke, hier gaan we ;) :

    .
    het kan ook een kwestie van (aan)leren zijn.

    hier kan je hem bij helpen.

    hij is dus wel moe...

    dat lijkt me ook.

    dat is vaak een 'overlevingsstrategie' van kindjes die overdag niet genoeg slapen...

    Ik denk een combinatie van beide: meegaan in zijn ritme (hem dus laten slapen wanneer hij moe is) en hem leren slapen overdag.

    Goede vraag, als we dat toch eens wisten!! ;)

    Of te moe.... Ergens schreef iemand hier op ZP: hoe beter ze slapen, hoe beter ze slapen. En zo is het vaak wel. Een te moe kindje valt - hoe paradoxaal- slecht of niet in slaap!

    Twee keer ja, tenminste, dat is mijn bescheiden mening.

    Is het ook.

    Waar ik veel aan heb gehad is het volgende ritme (gebaseerd op Ria Blom haar methode) slapen-voeden-knuffelen en bij de eerste vermoeidheidssignalen wakker wegleggen en zelf in slaap laten vallen. Als je kindje 6 weken en ouder is wordt het slapen-voeden-spelen op arm of schoot-alleen spelen in de box en vervolgens bij de eerste vermoeidheidssignalen wakker wegleggen en zelf in slaap laten vallen. Belangrijk hierbij is dat slapen in het eigen wiegje/bedje is. En het spelen vanaf een week of 6 in de box. Hierdoor komt er Rust en Regelmaat, en hier doen veel kindjes het erg goed op!
    Misschien helpt het je? Het is vaak ook proberen wat bij jou en je kindje past... Succes in ieder geval er mee!!
     
  9. Elegance

    Elegance VIP lid

    13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    misschien dat je iets anders doet dan s'avonds?

    hier hielp het vrijwel meteen toen we overdag ook zijn kamertje donkerder maakte. Toen sliep hij al een stuk beter. En vanaf het begin kon hij niet tegen geluiden, we hebben het allemaal geprobeerd, stofzuigen etc etc.. maar meneer werd overal wakker van.. zelfs nu nog doe ik het vaker en is meneer gelijk wakker... Hij heeft dan ook nooit in de box kunnen slapen, wel geprobeerd.

    Heel veel succes!
     
  10. PDaphne

    PDaphne Actief lid

    2 feb 2009
    193
    1
    0
    Mallory bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb gister en vandaag wel geprobeerd om die volgorde aan te houden van slapen-voeden etc, maar als ik hem wakker in zijn bedje leg blijft hij gewoon wakker! Hij gaat niet huilen, slechts een beetje geluidjes maken. Sja, ik kan hem moeilijk dwingen om te slapen.. En ik wil hem ook niet te lang (langer dan een uur) wakker in zn bedje laten liggen omdat hij moet leren dat dat de plek is om te slapen. Op het CB zeiden ze dat het normaal is dat een kindje aan het eind vd middag gaat jengelen/ huilen van vermoeidheid, maar ja dat heb ik natuurlijk liever niet :)
    En ik doe het overdag idd anders dan s avonds! Want als ik hem overdag in zn slaapzakje doe, sleep-sheep aan (zo'n knuffel die regen- en zeegeluiden maakt) en in bedje leg (zoals ik s avonds en s nachts doe) dan blijft hij evengoed wakker.. Maar die tip van donkerder maken ga ik wel proberen, misschien helpt dat!
    In ieder geval bedankt!
     
  11. misa

    misa Niet meer actief

    Gewoon lekker bij je houden en doen waar jullie je goed bij voelen. Tussen de 2 en 3 maand begonnen wij een beetje een ritme te krijgen. Daarvoor was het enige ritme de fles..! :)
    Vanaf een week of 8/10 zijn we wat meer gaan 'doorpakken' met toch in eigen bed slapen enz.
     
  12. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    En evt een puckababy proberen??
    Ik weet het niet misschien helpt dat als hij zich overdag wat meer geborgen voelt.
    Hij is natuurlijk ook nog jong 1 maand.
    Maar wat goed dat hij het 's nachts zo goed doet zeg:D
     
  13. Mallory

    Mallory Lid

    30 okt 2009
    96
    0
    0
    mama
    In de zevende hemel!
    graag gedaan Daphne.. Als je het ritme een tijd lang zo aanhoudt, dan 'leer' je je mannetje dat het na het knuffelen tijd is om te slapen. En nee, je kunt ze niet dwingen te slapen! Donker maken is idd ook een goede tip, dat helpt hier ook heel goed, anders blijft ze rustig rond liggen kijken. Hier duurde het een week of 2 dat ze begreep wanneer ze moest slapen.
    Succes er mee meid! Komt vast helemaal goed. Goed naar je mannetje blijven kijken en help hem daar waar je kunt.
     
  14. carlo1987

    carlo1987 Fanatiek lid

    9 feb 2010
    1.043
    0
    0
    verzorging
    nijmegen
    meid,

    ik herken het. maar wees voorzichtig. Bjorn deed dit ook. hele dagen wakker. dit was leuk en gezellig, totdat die 2 maanden oud was en 3 weken lang aan één stuk heeft gehuild. hij was helemaal oververmoeid en kon alleen nog maar in slaap komen als wij hem op schoot 'in de houdgreep' hielden. bjorn sliep 's nachts ook supergoed, maar dit waren overlevingsslaapjes. wij hebben uiteindelijk een puckababy aangeschaft, en het boek van ria blom: regelmaat en inbakeren. wij hebben dit boek wel op onze eigen veilig en vertrouwde manier gehanteerd. hebben hem bijv. maar hooguit 15 min laten huilen. ipv langer of met een kookwekker erbij te gaan staan wachten. dit ging ons te ver.
    meid, het is leuk en gezellig zo'n kindje de hele dag bij je, maar als jij aan hem ziet dat ie dan toch wel signalen van vermoeidheid afgeeft dan moet je hem wakker in bed gaan leggen.
    het heeft hier na ong. 2 weken zijn vruchten afgeworpen. het is even volhouden maar zolang je het samen doet en elkaar erin steunt dan lukt het.
    wij doen het tegenwoordig zo:
    -slaapt alleen in zijn eigen bedje.
    -als die moe is:
    rode oogjes
    gapen
    jengelen
    onrustig
    in oogjes wrijven
    wegkijken
    rode wenkbrauwen.
    dan leggen we hem wakker in bed. stoppen hem lekker in, geven hem een kusje en zeggen dat we in de buurt zijn en hem komen halen als die de slaap uit heeft.
    als we zo weggaan en hij al erg moe is dan doen we hem vast jasje aan en in de wagen leggen. dan valt ie daar in slaap.
    als die thuis in zijn bedje wakker word, dan nemen we hem ff lekker op schoot of laten hem spelen totdat die aangeeft dat ie zijn flesje wil hebben. en daarna nog even lekker spelen, en wanneer hij weer vermoeidheidssignalen afgeeft dan gaat ie weer wakker naar bed.
    9 van de 10 keer slaapt hij nu gelijk in, en soms moet hij nog even een paar minuutjes huilen voordat ie slaapt.

    succes!!
     

Deel Deze Pagina