Hoi, Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat... Mijn kindje is eind augustus geboren, weet iemand vanaf wanneer ik dan kinderbijslag krijg?
Vanaf januari. Jason is midden juli geboren. En wij dachten dat we het ook nu al kregen. Maar ik heb gister gebeld en hij krijgt pas in januari. Van vanaf 6 juli tot 5 oktober krijgen in januari. Wanneer betaalt de SVB de kinderbijslag U krijgt de kinderbijslag per kwartaal. De SVB betaalt de kinderbijslag als het kwartaal is afgelopen. Het kan een paar dagen duren voordat het bedrag op uw rekening staat. Dat hangt af van uw bank. Betaaldata eerste kwartaal: rond 5 april. tweede kwartaal: rond 5 juli. derde kwartaal: rond 5 oktober. vierde kwartaal: rond 5 januari. Om te bepalen of u in een kwartaal kinderbijslag krijgt en hoeveel, kijken we naar de eerste dag van het kwartaal. Voorbeelden: Uw kind is geboren op 12 april, in het tweede kwartaal dus. Op de eerste dag van dit kwartaal was het kind nog niet geboren. Daarom krijgt u voor het eerst kinderbijslag voor het derde kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag als dit kwartaal is afgelopen, dus rond 5 oktober. Uw kind is geboren op 1 april, dus op de eerste dag van het tweede kwartaal. U krijgt dan voor het eerst kinderbijslag voor het tweede kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag rond 5 juli. De kinderbijslag gaat omhoog als uw kind 6 jaar wordt. Is uw kind op 1 april jarig, dan krijgt u de hogere kinderbijslag vanaf het tweede kwartaal. Is uw kind op 12 april jarig, dan krijgt u het hogere bedrag vanaf het derde kwartaal.
Euhm.. Hier in januari geboren dus april de eerste keer.. Dus dan zou je zeggen.. Augustus is toch wel oktober..
Denk ook eens aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Hierover kun je alles terug vinden op de site van de belastingdienst
hoi, je hebt recht op kinderbijslag vanaf 1 oktober (peildatum 4e kwartaal) en het wordt altijd aan het eind van een kwartaal uitbetaald. In de eerste week van januari kan je de kinderbijslag op je rekening verwachten. Heb je al een bevestiging van je aanvraag AKW thuis gehad? Daar staat het ook in. Normaal gesproken krijg je binnen 2 weken na de geboorte van het 1e kind een aanvraagset thuisgestuurd, dan kan je het via internet aanvragen of schriftelijk. Daarna krijg je een schriftelijke bevestiging. groetjes
Hier ook een augustusbaby en krijg de eerste keer in januari echt uitbetaald over de maanden okt nov en dec.
Hier een kindje van 5 juli en ook wij krijgen het pas in januari, echt flauw hihi maar goed wat in het vat zit......
Als je kindje in augustus geboren is, heb je per 1 oktober recht op kinderbijslag. Dit wordt echter achteraf betaald en niet vooruit, dus dan krijg je het pas op 1 januari.
Hier heb je helaas alleen recht op als je kind minstens een half jaar bij je woont (dus ook minstens een half jaar oud is ). Maar goed, wellicht volgend jaar, als het dan nog bestaat tenminste..
Mijn zoontje is ook in augustus geboren. Betekent het dan dat ik bijna het dubbele bedrag krijg? dus niet 200(afgerond) maar meer? dus ik bedoel dan van het derde kwartaal en het vierde kwartaal?
Nee helaas, je krijgt dan kinderbijslag over de maanden oktober, november, december. En dat ontvang je dus in januari.
M.i.v. 3e kwartaal (okt/nov/dec) recht op kinderbijslag. Dit wordt echter pas betaald in januari 2010.
Dan pikken ze eigenlijk gewoon een paar maanden eraf! Oe wat vals! Maar ja, we moeten denk ook blij zijn met wat we krijgen denk. Tis altijd te proberen! haha
Ach dan denken we maar zo, krijgen we mooi een keertje langer Schoonzusje haar zoon is in december geboren en had januari geloo fik al kinderbijslag gekregen..
Nou dat zal dan niet kloppen denk ik. Er wordt altijd gekeken naar de peildatum.... is je kindje op de peildatum nog niet geboren, dan heb je geen recht op KB in de kwartaal. Peildatum 1e kwartaal = 1 januari (uitbetaling rond 5 april) Peildatum 2e kwartaal = 1 april (uitbetaling rond 5 junli) Peildatum 3e kwartaal = 1 juli (uitbetaling rond 5 oktober) Peildatum 4e kwartaal = 1 oktober (uitbetaling rond 5 januari) Kindje is in december geboren, was er nog niet op 1 oktober, dus geen recht op KB in 4e kwartaal. Kindje van je schoonzus was er al wel op 1 januari, dus wel recht op KB 1e kwartaal.... uitbetaling in april. Mbt het "afpakken van maanden".... de studiefinanciering van je kind gaat ook pas in NA afloop van het kwartaal waarin het kind 18 wordt. Dus uiteindelijk loop je niets mis hoor. Het "achteraf" betalen heeft oa te maken met het bepalen van rechten op latere leeftijd bij bijvoorbeeld BBL of BOL-opleidingen waarbij kinderen ook nog "salaris" krijgen. Is dat hoger dan de norm dan heeft een ouder in dat kwartaal geen recht op KB. Zouden ze dan al vooraf hebben betaald, dan moet er iedere keer worden teruggevorderd.
Eigenlijk is het ook wel belachelijk!! Alles wat je moet betalen moet in het voren betaald worden en de kinderbijslag komt aan het eind van het kwartaal. Met een beetje pech is je kind al een half jaar voordat je kinderbijslag krijgt!
Wat is dit een rottig systeem zeg hier in belgie hebben we iets meer geluk op dat vlak je vraagt hier de kinderbijslag aan voor de geboorte het wordt dan erkend (bij bewijs van zwangerschap) en na de geboorte stuur je de geboortebewijzen op en dan krijg je uitkering, elke maand, vanaf dat de papierwinkel in orde is bij jullie lijkt me dit heel erg omslagstig! xxx
Niks omslachtig aan hoor... gaat gewoon vanzelf zeuren erover vind ik zowiezo nog al vreemd... het is een extraatje, een luxe. Voorheen kreeg je het ook niet (voor je kids had) dus missen doe je het ook niet meteen lijkt me.