Waarom houden jullie alleen de knuffels in bed/voor uitzonderingen? Ik ben benieuwd naar de gedachte daarachter.
Knuffels mogen wel mee naar beneden, maar niet mee de deur uit. Alleen als ze gaan logeren of als we op vakantie gaan, en dan zorgen wij ervoor dat de knuffels op de plaats van vertrek aankomen, tot die tijd zitten ze in de tas of koffer.
Middelste is 7 en had de neiging om elke dag haar favoriete knuffel mee naar beneden te nemen en dan ergens te laten slingeren als ze zelf naar school was. Dan moesten we 's avonds alles afzoeken voor ze er weer mee kon gaan slapen. Nu de jongste van ruim 3 haar knuffel niet meer de hele dag nodig heeft als houvast is de afspraak geworden dat de knuffels in bed blijven, tenzij ze echt met (alle) knuffels willen spelen (zoals bij een pop). Ik vond het ook altijd zo troeperig al die rond slingerende knuffels op tafel en de bank. En het scheelt dus zoeken 's avonds Bij uitstapjes mogen de knuffels wel nog steeds mee, maar blijven dan in de auto. Dochter mag haar knuffel van mij ook mee naar school nemen als ze er behoefte aan heeft. Eigenlijk ben ik vooral klaar met de gewoonte van zo maar ergens laten slingeren terwijl hij niet 'nodig' is.
Hier waren bepaalde knuffels heilig. Mochten overal mee naar toe, geen probleem. Bij nr2 en 3 wel gekozen voor reguliere prenatal knuffels die in 2031 nog steeds te koop zijn, en meteen 2 reserves in de kast gelegd... hahahaha.. Eigenlijk waren het dezelfde type knuffels, een doekje met een hoofdje er aan.
Bij ons mogen de knuffels mee naar beneden, in de wandelwagen, in de auto mee. Zeker bij de jongste zijn we daar vrij makkelijk in omdat hij bijna zijn hele leven ziek is/pijn heeft. Het is zijn troost dan ook.
Knuffels hoeven bij ons niet in bed te blijven. De favoriete gaat in principe meestal mee naar beneden en soms nog een andere. Ze mogen mee als we op bezoek gaan bij familie of vrienden. Als we een uitje hebben zoals winkelen of pretpark mogen ze mee in de auto voor onderweg maar moeten dan wel in de auto blijven liggen zodat ze niet kwijt kunnen raken. Dat is bij de oudste namelijk ooit gebeurd en toen hebben we gelukkig wel weer een nieuwe plus reserves kunnen kopen. Voor de jongste hebben we ook reserves van zijn favoriete knuffel. Maar ze mogen dus niet mee bij uitjes, want ook reserves kunnen kwijt en uiteindelijk op raken En ik denk niet dat ze nu nog te vinden zijn.
Ik ben met knuffels helemaal niet streng. Mijn zoontje heeft meerdere favorieten en speelt er veel rollenspellen mee. Knuffels praten met elkaar, hij praat met de Knuffels, ze worden gestraft, hebben verjaardagspatijtjes en gaan vaak mee op pad. Soms zit er zelfs eentje op de stoel naast hem aan tafel. Elke dag mag hij er eentje uitkiezen om mee naar het kdv te nemen. Ik ben er gelukkig nog nooit 1tje kwijtgeraakt.
Knuffels mogen mee naar beneden en buiten, maar bv niet mee in de zandbak, niet van de glijbaan etc. En niet mee naar school, want dat is een regel op school. Soms is er iets op school waarbij een knuffel wel mag (bv thema ‘dieren’, dan mag je een dierenknuffel meenemen), dan mag het wel. Ze spelen ook echt met hun knuffels hele rollenspellen, dus zou het sneu vinden als dat niet kon.
Mijn kinderen hebben allebei tig knuffels in bed. Ze mogen er eentje mee naar beneden nemen. Mijn dochter heeft ook nog 2 "sosso's". Dat zijn 2 hydrofiele doeken waar ze al van kleine af aan mee slaapt. Dit mag ook mee in de auto maar niet naar school of winkel of speeltuin oid Met name dochter is erg gehecht aan haar sosso's, die gaan ook mee naar opa en oma. Nu heeft mijn dochter minder energie dan andere kinderen van haar leeftijd, en is ze ook heel angstig aangelegd waardoor ik met die sosso's vrij makkelijk ben. We wassen ze regelmatig uit uiteraard. Het geeft haar zoveel veiligheid, dat ga ik haar niet afnemen
Ik werk op een kdv en wij houden de slaapknuffels (en de spenen) van de kinderen ook in bed of in hun mandje. De kinderen begrijpen dit heel goed en doen het meestal zelf al. We leggen erbij uit dat de knuffel nog een beetje moe is en graag nog verder wil slapen. Dit voorkomt dat de kinderen de knuffels bij zich houden op de groep en er dan verdrietig om worden dat een ander kindje ze pakt. Als een kindje zich niet lekker voelt is het een ander verhaal en mag deze lekker zijn knuffel en speen bij zich hebben als troost. Er zijn op de groep genoeg andere knuffels om mee te spelen, maar de favoriete slaapknuffel heeft toch een speciaal plekje in het hart van de kinderen die er een hebben.
Hier was er duidelijk een verschil tussen knuffels. Degene die gebruikt werden tijdens t slapen (in combinatie met speen) bleven altijd in bed. Overige knuffels werd mee gespeeld zoals met ander speelgoed. De slaapknuffels hebben we altijd als slaapknuffels willen houden en niet als de knuffel waar de hele dag troost en veiligheid in gezocht moest worden. Sowieso vanwege t kwijtraken. En ook had ik vantevoren wel eens gezien dat een kind overdag niet meer zonder knuffel (en/of speen) wilde en daar de hele dag mee rondsjouwde. Dat leek ons beide niet fijn. We hebben dus vanaf t begin de slaapknuffel en speen in bed gelaten. Getroost worden buiten die momenten om ging met knuffelen met mama of papa .
Ik heb het gelukkig voor elkaar gekregen dat er geen lievelingsknuffel is. Inmiddels heeft ze heeeeeel veel knuffels. Zie niet in waarom ze in bed moeten blijven. Dus ze mochten overal mee naartoe als ze dat wilde. Werd er 1 vies, die kun je gewoon wassen tenslotte. Het gaf haar vaak ook troost of als soort maatje bij iets nieuws of spannend. Waarom zou ze wel met poppen mogen spelen, wat ze trouwens niet doet, maar niet met knuffels? Ik vind een speen ook heel wat anders trouwens dan een knuffel. Inmiddels net 4 en heeft ze de behoefte ook amper meer om overal een knuffel mee naartoe te nemen. Dus, ik vind het onzin dat ze alleen maar in bed mogen.
Beide zoons hebben hun knuffel x3: 1x voor bij opa en oma, 1x voor thuis en 1x voor opvang. Die van opa en oma ligt daar in bed, die van opvang zit standaard in de tas en die van thuis ligt standaard in bed. Onze oudste heeft daar sowieso geen moeite mee (nooit gehad ook) en laat ze sowieso in bed liggen (uitzondering als hij ziek is dan haalt hij aap wel) Jongste is wel gehecht aan zijn konijn en speen en zodra hij de kans krijgt gaat hij ze halen. Maar dat ''mag'' dus niet van ons: alleen bij middag slaap en s avonds verder liggen ze in bed. Uitzondering is wederom als hij ziek is of tanden krijgt ofzo. Dan mag hij het wel eens mee naar beneden nemen maar buiten de deur komen ze dus nooit.
Wij zijn dan dus niet "streng" Onze zoon heeft meerdere knuffels. Een groot deel ligt in zn bed, 4 kleintjes en 2 grote. 1 hele grote staat er naast. En 1 loopt hij de hele dag mee, die gaat ook overal mee naar toe. Ik vind, dat het hebben van een knuffel goed is voor een kind zijn of haar sociale vaardigheden en gevoel van veiligheid. Dit is ook aangetoond, dus heb ik ook het idee dat ik het goed doe
Omdat hij zijn knuffel combineert met zijn speen en wij niet willen dat nu hij bijna 2 is hij de hele dag met een speen in zijn mond loopt Die mag hij alleen met slapen. Zijn knuffel zou nog wel ''mogen'' maar die wil hij altijd MET speen dus hebben we er van gemaakt dat hij ze sochtends in bed gooit. En dat doet hij eigenlijk ook altijd. Knuffel beneden vind ik verder niet zo'n probleem. Naar buiten wel ivm kwijtraken etc. En pasgeleden had hij hem mee de tuin in en in de plantenbakken gegooid wat ik best vies vond. Maar goed, dat is op zich op te lossen met een wasmachine.
Speen: hebben ze niet of maar paar weken gehad dus geen gezeur. Knuffels: daar wordt overdag ook regelmatig mee gespeeld (als vervanger van de pop) dus die komen wel uit bed. Niet mee naar de winkel ofzo
In principe blijft de knuffels in bed. maar als we weggaan en het kan laat worden gaat de knuffel toch mee. Van haar favoriete knuffel hebben we er inmiddels 6 van liggen. Ik vergat ze nog wel eens bij oma etc.
Toen ze kleiner waren bleven ze in bed, met uitzondering als ze ziek waren, dan gingen ze mee beneden op de bank onder het dekentje. En ze gaan mee in de auto op vakantie. Nu ze groter zijn (en hebben beiden hun eerste heilige knuffel nog) spelen ze er regelmatig mee op hun slaapkamers. Ik wil ze niet beneden hebben omdat hier oppaskinderen rondlopen en ik bang ben dat iemand hem een keer te goed verstopt. Een knuffel mee op pad dat heb ik eigenlijk nooit begrepen. Wat moet een kind met een knuffel in een dierentuin/pretpark of een supermarkt?