Kleuter wil skates. Doen of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Sinds mn dochter haar nichtje van 6 laatst heeft zien skaten heeft ze in het haar hoofd zitten dat zij ook skates wil. Ze heeft het er echt dag en nacht over en wil het heel erg graag.

Ze is echter pas 4,5 en ook nog eens niet zo heel erg handig. Zo is ze met activiteiten zoals zwemmen en fietsen vaak minder voorlijk als veel van haar evenoude vriendinnetjes. Ze heeft één vriendinntje van 5, dat ook skates heeft en wel redelijk kan skaten. De rest heeft ook nog geen skates.

Ik vraag me af of het uberhaupt zin heeft en verstandig is om skates voor haar te kopen. Ik denk eigenlijk dat ze het nog totaal niet kan en ben -als controlfreak mama- ook heel erg bang dat ze alleen maar brokken gaat maken. Aan de andere kant wil ze het zooo graag en wil ik mijn angsten ook niet in de weg laten staan ;).

Zouden jullie ze geven?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik begrijp jou, ik houd mijn hart nog steeds vast als mijn 6jarige alleen nAar buiten gaat op skates.

Bij ons in de straat zijn die dingen helemaal hot nu, en 2 buurmeisjes van 4 hebben ze ook. Ik zie bij hen geen verschil in handigheid op die dingen dan bij andere meisjes van 5 of 6.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter van 3,5 jaar wou ze ook per se. Ik heb rolschaatsen voor haar gekocht met twee keer twee wieltjes naast elkaar. En ik heb haar eens laten voelen hoe moeilijk het is met wielen op 1 rij. Ze is wild enthousiast over haar 'makkelijke' rolschaatsen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.335
    36.195
    113
    Ik zou het nog niet doen, mijn dochtertje van 6,5 heeft ze ook, maar die kan er nog geen meter op blijven staan.

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.179
    4.492
    113
    ik zou tweedehandse zoeken op marktplaats, en goede arm/been/pols/hoofd bescherming. Als ze het graag wil kan ze het proberen, wie weet gaat het onwijs goed!

6. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik zou het niet doen maar dan ga ik even af op mijn eigen dochter van 5. Qua grove motoriek heeft ze niet echt vooraan gestaan zeg maar. Als ik die inlineskates geef, weet ik zeker dat we binnen no-time een ritje ziekenhuis te pakken hebben.
    Je zegt zelf ook al dat jouw dochter ook niet heel handig is wat dat soort dingen betreft. Ik raad het dus af.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kan ze ze niet een keer uitproberen van iemand anders? En dan wel met bescherming natuurlijk. In het begin gaan ze echt niet zo hard en dan vallen ze ook nog niet heel hard, dus dat in het ziekenhuis belanden loopt wel los :)
    Wellicht gaat het met skates juist wel goed omdat ze nu een hele sterkte motivatie heeft. Als ze het echt heel leuk vindt, zou ik het doen. Je zou dan verstelbare kunnen kopen, als ze het dan nu toch niet gaat, kun je zo ook nog een tijdje in de kast leggen.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Voor mijn kinderen heb ik ze de eerste keer bij de speelotheek geleend, daarna gewoon van die tweedehandsjes op de rommelmarkt (bijna Koningsdag, dus voor 1 Euro tot 2,50 kun je klaar zijn ;)) gekocht. Pas toen ze het beter konden en nog steeds enthousiast waren, nieuwe gekocht. Ze moeten wel een helmpje op en in het begin ook polsbeschermers/kniebeschermers etc.
    Misschien is zoiets iets voor je dochter, daarbij kun je de wielen (eerst) naast elkaar zetten en daarna achter elkaar. Mijn zoontje heeft deze in een grotere maat en andere kleur en ze skaten lekker soepel en zitten goed. Hij vliegt er op rond over de stoepen. Inlineskates Play 3 roze - Decathlon

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier heeft jongste ze gekregen voor haar 6e verjaardag en ze doet het hartstikke goed :). Wel vooral binnen, buiten vinden ze allebei niet zo lekker skaten aangezien het geen asfalt is. Binnen mogen ze zonder bescherming skaten, buiten moet in ieder geval de polsbescherming aan.

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is echt per kind verschillend hoor.

Ik kon zelf pas skaten toen ik ruim 8 was, kon ook niet blijven staan op die dingen. Schaatsen is nog steeds een ramp.

Onze dochter van 1,10m heeft inline skates in de winkel aangetrokken om te passen, heeft 1 rondje aan de hand geprobeerd, en tweede rondje deed ze het al zelf.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.817
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dochter had ze hier vanaf 3,5 - dora rolschaatsen tenminste... Ze zag het bij de oudste. En in het begin is het meer lopen, dan rollen ;) (of tenminste: dat doet ze nu eindelijk iets minder) maar als ze het toch leuk vinden? Waarom niet?
    Goede bescherming aan en laat ze maar gaan :) .

Op koningsdag liggen er vast weer genoeg op de diverse markten...

12. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier vorig jaar bij action verstelbare skates gekocht voor 8 euro. Zijn ook nog best fijne. Dochter was toen 5,5 zoiets. Nu een jaar later kan ze het ineens een stuk beter.
    Ik zou ff wachten denk ik of anders in maat verstelbaar zodAt ze langer meegaan.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn dochter van net 4 kan goed rolschaatsen, echt met zijwaartse slag en hard. Geen idee of ze zou kunnen rijden met skates? Maar hier vindt ze rolschaatsen heel leuk.

14. PDaphne

PDaphne Actief lid

2 feb 2009
    193
    1
    0
    Super leuk toch juist! Ik zou het haar zeker aanbieden als ze het zo graag wil. Via marktplaats zijn ze volop te krijgen, als de wieltjes een beetje stroever zijn door het gebruik dan is het misschien makkelijker te leren voor haar. Vallen hoort erbij!!

15. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Misschien moet ik inderdaad met koningsdag eens kijken of ik niet heel goedkoop wat op de kop kan tikken. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht!
    Ik denk namelijk dat als ze ze uitprobeert, ze het misschien helemaal niet eens zo leuk vindt. Volgens mij verwacht ze dat ze er zo op weg kan schaatsen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zal er dan inderdaad zeker bescherming bij kopen! We hebben nog wel een fietshelm, dus met scheen en knieberschermers erbij zijn we compleet. Mocht ze die nu niet gebruiken, dan komen ze vast over een paar jaar van pas (neem aan dat beschermers wel een paar jaar meegaan qua maten).

Rolschaatsen kan ik ook wel eens opperen, maat volgens mij wil ze juist skates om dat haar nichtje die heeft. Ook vind ik het ergens juist wel fijn als ze er alleen maar heel langzaam op zou durven. Dan is de kans op ongelukken ook wat kleiner ;).

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Qua beschermers is polsbescherming erg belangrijk. En dan verder eventueel knie en elleboog en evt een helm. Bij vallen, vallen ze voornamelijk op handen/pols en knieen.

17. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Ik heb zo een verstelbare rolschaatsen waar je met de schoenen in kan voor onze dochter. Ze vind het prachtig en doet het daar goed mee.

18. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ah, ok. Ook pols en elleboogbeschermers dus! Meer bescherming vind ik alleen maar beter, dus dat zal ik dan zeker aanschaffen.

Mochten we verstelbare skates tegenkomen dan is dat idd ook handig, hoewel ze op koningsdag wsl zo goedkoop zijn dat het ook niet erg is als ze niet lang meegaan.

19. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dl is nu dan wel 9 maar heeft ook sinds kort skates.
    ze heeft me er zo lang om gevraagd want ik zag het ook niet zitten met een eerste klas kluns.
    het ging eigenlijk vrij snel goed al maakt ze de lange slagen nog niet.
    ik zie hier best veel kindjes van rond 4 jaar die al kunnen skaten..
    dl mag niet op haar skates naar buiten zonder pols en kniebeschermers.

20. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.700
    2.511
    113
    Onze dochter van 4,5 heeft rolschaatsen waar je met je schoen in kunt. Deze kun je ook blokkeren zodat je alleen vooruit kunt, kunt lopen of voor- en achteruit. Dat is al lastig genoeg op het moment.
    De oudste heeft al bijna 2 jaar skates, maar kan pas sinds een paar maanden goed skaten.

Deel Deze Pagina