Groene kinderopvang ervaringen

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Mamoon, Aug 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamoon

Mamoon Lid

Jun 21, 2013
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Mijn zoontje gaat vanaf 1 september naar een groene kinderopvang. Een pas compleet verbouwd deel van een boerderij (het deel waar vroeger de koeien binnen stonden :D) Super veel ruimte binnen en buiten. Een moestuin, kippen, konijnen en cavia's en bijna dagelijks uitstapjes (met een mega-bakfiets) naar de kinderboerderij, speeltuin of boeren in de omgeving waar altijd wel weer een jong dier geknuffeld kan worden.
    Ik ben erg enthousiast! En vind het ook belangrijk dat mijn zoontje opgroeit in de natuur en bewust wordt van wat er groeit, bloeit en leeft. Zijn er meer moeders die gebruik maken van een groene kinderopvang? En wat zijn jullie ervaringen?

2. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Mijn kinderen gaan momenteel niet naar de opvang, maar mijn zoontje gaat 2 ochtenden naar een 'groene' peuterspeelzaal. Mijn dochter heeft daar enkele jaren geleden op het kdv gezeten. Ze waren toen ook al 'groen' bezig (grote tuin met speel- en ontdekpaden, klimbomen, meehelpen met de verzorging van de konijnen en kippen, moestuin met eigen groenten, met de bolderkar op pad, etc) maar ze hadden destijds nog geen kwaliteitsmerk voor groene kinderopvang. Nu wel. Wij zijn er heel enthousiast over, maar wij hebben dan ook twee echte 'buitenkindjes' die veel liever buiten dan binnen spelen. Dus voor onze kinderen is / was het een groot succes.

3. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

Feb 22, 2013
    574
    150
    43
    Female
    Maasdriel
    Ik werk zelf op een groen kinderdagverblijf en mijn dochter gaat sinds ze 9 maanden is ook mee. Ik vind het concept geweldig. Lekker veel naar buiten. Lekker vies worden en bij ons wordt er ook nog eens echt naar het kind persoonlijk gekeken. Mijn dochter ging eerst naar een andere kdv maar daar kwam ze nooit buiten. Nu 2x per dag en vaak slaapt ze ook nog buiten. Heerlijk in te zien.

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Wat een geweldig concept!!! Ik wist het bestaan er wel van, maar bij ons zit er niet echt eentje in de buurt. Anders was de keuze vrij eenvoudig geweest.

5. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

Feb 22, 2013
    574
    150
    43
    Female
    Maasdriel
    Al gekeken op de site van de VAK? (Vereniging agrarische kinderopvang) misschien toch dichterbij dan je denkt :)

6. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Of zoeken naar een kdv met het kwaliteitsmerk Groene Kinderopvang (zie Stichting Groen Cement). :)

7. Liza28

Liza28 Fanatiek lid

Apr 24, 2012
    1,229
    1
    0
    Marketing & Communicatie
    Brabant
    Yep! Ons meisje gaat ook naar een groen kdv. Echt heel erg leuk! Ze komt wel vies thuis (zand, modder, groene vlekken etc) maar heeft het super naar haar zin en leert er echt veel... Dus dan nemen we die wasmachine gewoon voor lief :) Ik zou niet meer anders willen!

8. Astre

Astre Niet meer actief

Onze kinderen zijn ook naar een groene opvang geweest. Zo ontzettend leuk! Elk kind had een 'eigen' stukje moestuin en ze mochten zelf kiezen wat ze gingen verbouwen. Ook werd er veel gebakken en gekookt van de verse groentes, eieren, melk etc. In het voorjaar mochten ze de lammetjes de fles geven en ze hielpen mee met het verzorgen van de dieren. Ze vonden het echt heerlijk. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat onze oudste vreselijk heeft moeten wennen aan het binnen zitten toen ze voor het eerst naar school ging. Het was een behoorlijke overgang.

9. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Lijkt mij ook erg leuk. Helaas zit dat hier niet.

Net als een sport-BSO, dat lijkt me ook zo handig, maar zit hier ook niet.

Share This Page