Kleuter(5) liever bij opa en oma

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by varis, May 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Hoi,

Ik heb 2 zoontjes, 1 van 5 en 1 van 3 jaar.
    De oudste gaat al vanaf 1jaar eigenlijk elk weekend naar mijn ouders, gewoon omdat hij dat heel leuk vind. Ze wonen dichtbij en meestal zie ik hem dan ook nog wel in dat weekend. Nu is die alweer 5 en hij vind het nog steeds heel erg leuk. Opa doet hele leuke dingen met hem, voetballen, fietsen op de crossbaan. Maar als die zondagmiddag terug komt is het altijd drama, steeds huilen en maar oma en opa roepen.. Dat gaat dan heel de avond door. Ik snap wel dat het daar veel leuker is en hier niet, want hier zijn regels en moet die op tijd slapen want hij moet naar school toe. Ik heb hem al verteld dat als dat zo door blijft gaan steeds dat die maar niet meer mag slapen. Hij beloofd dan wel dat die dat niet meer zal doen.. Maar gisteren was het weer zo'n drama. Hij heeft anderhalf uur gehuild en geschreeuwd. Ik wil hem eigenlijk zijn weekend bij opa en oma gewoon afnemen maar andere kant denk ik.. Hij vind het zo leuk daar. Zelf doe ik het weekend ook wel leuke dingen met de jongste, speeltuin, park.. Maar nog wil de oudste naar opa en oma.
    Wat zouden jullie doen?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja lastig..

Ik heb ooit in een boze bui gezegd dat ze dan maar d'r spullen moest gaan pakken en daar gaan wonen.
    En dat vond ze een prima plan!
    Geen aanrader dus :)

Wij hebben toen dus ook even wat minder logeerpartijen gedaan maar ook veel gepraat waarom het bij opa en oma leuker is.
    En dat als ze daar zou wonen... Ze dus niet enkel leuke dingen mocht doen maar net als thuis ook gewoon dingen zou moeten en naar school moet.

Toen bleek dat ze daar ook naar school moest... Bleef ze toch maar bij ons wonen :)

3. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Dat heb ik ook al gezegd, zullen we je koffertje maar inpakken maar dat wil die niet.
    Gisteren zo'n drama maar vanmorgen is die dat al vergeten en vraag die niet meer om opa of oma.
    Het is echt de overgang van hun naar huis.
    We hebben het al aangepast want eerst kwam die na het eten thuis en nu al voor het eten, dan gaan we eten, even spelen thuis en dan rustig douchen en naar bed maar dat helpt dus nu ook al niet meer..

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind elk weekend het hele weekend ook wel heel erg vaak. Dan blijft er voor jou ook weinig tijd over zelf leuke dingen te doen met hem, op schooldagen komt dat er natuurlijk ook niet van. Ik zou het verminderen naar bijvoorbeeld 1 keer in de maand ofzo. En dan in de weekenden dat jullie samen zijn met z'n allen leuke dingen doen.

5. Dreamchild

Dreamchild Bekend lid

May 19, 2013
    518
    0
    0
    Zuid- Holland
    Ik snap het heel erg goed. Thuis zijn er regels en school, maar bij opa en oma niet. Thuis de "lusten en de lasten" en daar alleen de "lusten"

Gaat hij er nu alleen heen? Of samen met zijn broertje?
    Het kan ook zijn dat hij het prettig vind even de aandacht alleen voor hem te hebben. Thuis moet hij dit verdelen, de aandacht van mama.

Zelf zou ik eens proberen om ze dan samen te laten logeren, als oma en opa dit goed vinden uiteraard.

Ik weet uit ervaring dat een aandachtskwestie heel vervelend kan zijn. Ik heb het juist andersom. Bij de ene opa en oma willen mijn kinderen heel graag slapen, bij de andere niet.
    De een kan de aandacht aan beide kinderen goed verdelen, de andere opa en oma niet. Dit voelen de kinderen maar al te goed...

Je kan ook met opa en oma overleggen om toch wat regeltjes in te stellen, bijvoorbeeld met klusjes doen in huis, bedtijden enzo. Zo weet hij ook dat in elk huis regels zijn.

In ieder geval, heel veel succes ermee!

6. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Bedankt voor de reacties.

Ik denk inderdaad ook dat elk weekend misschien wel teveel is.
    Hij gaat altijd alleen, zijn broertje wil nergens slapen alleen thuis. Ook wel eens samen geprobeerd maar moet de jongste dan altijd weer ophalen.
    Wij doen na school ook wel leuke dingen en op woensdagmiddag gaan we meestal ook wel naar buiten toe, kinderboerderij of speeltuin ofzo.

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik denk dat je met je ouders moet bespreken dat daar ook duidelijke regels moeten komen net als thuis. Dat je leuke dingen doet bij opa en oma is logisch, maar hij moet daar dan wel gewoon op tijd naar bed, z'n groente op eten, aan tafel blijven zitten, vaste tijden snoep etc. Als er bij jouw thuis strakke regels zijn en daar is het vrijheid blijheid, dan is het logisch dat dat thuis tot een botsing komt. Kind krijgt elke keer een 'cultuurschok' :D.
    Een vriendin van mij had datzelfde probleem, haar kind gaat steeds naar de opa en oma vanwege omgangsregeling en ex die bij z'n ouders woont. Na duidelijke afspraken geen problemen meer.

Misschien is het ook een idee om je jongste soms alleen een dag naar opa en oma te laten gaan, zonder slapen dan. Zodat jij de tijd hebt leuke dingen met je oudste te doen.

8. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Wow elk weekend? Dat zou ik zelf niet eens willen.

9. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik ben redelijk in shock dat je je kind elk weekend het hele weekend bij opa en oma brengt! Dan kunnen jullie dus nooit als gezin wat leuks doen! Ik snap best dat je zoontje bij je ouders wil blijven, daar zijn het alleen de lusten en thuis bijna alleen de lasten.

Mag ik vragen wat voor rol je man/vriend speelt in dit verhaal? Het klinkt alsof hij zijn zoontje amper ziet.

Mijn antwoord op je vraag: max 1x per maand je kind wegbrengen en zelf meer van het gezinsleven genieten.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dit. Zolang je zoontje telkens elk weekend een 'kleine vakantie' heeft bij opa en oma, is het logisch dat hij niet terugwil naar huis waar regels gelden en waar hij naar school moet, etc.
    Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, elk weekend, en dan het hele weekend.

11. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    ik heb er ook even moeite mee om mijn hoofd eromheen te krijgen.
    Kan me namelijk niet voorstellen om mijn kinderen elk weekend bij oma en opa te laten logeren. Hier zijn juist de weekenden om gezellig samen met ons 4-tjes dingen te doen.

Maar goed hier ook een morrelperiode als ze bij opa en oma zijn geweest. Tja daar worden ze de hele dag vermaakt, hier moeten ze dat toch echt zelf ook doen

Daar mogen ze kiezen wat ze willen eten, hier moeten ze eten wat de pot schaft.
    Daar mogen ze zelf de toetjes uitzoeken, hier krijgen ze gewoon yoghurt.

Hier moeten ze eerst aardappels en groente eten, bij opa en oma beginnen ze met het vlees.
    Hier moet mama gewoon het huishouden doen, daar gaat opa met ze naar de speeltuin zodat oma snel even kan zuigen.

Ik zou even gaan overleggen met je ouders en de logeer momente bij stellen naar 1x per maand (is ook meer dan genoeg)

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Ik wil ook niet oordelen maar ik zou mijn kind nooit elk weekend wegbrengen. Jullie zijn zijn ouders en weet wel zeker dat mijn man e ht niet zou willen dat alleen opa leuke dingen met hem doet. En zijn papa dan? En leuke dingen doen als gezin met zijn vieren? Ik kan me best voorstellen dat het lekker rustig is als je in het weekend maar 1 kindje hebt ipv twee maar dan nog zou ik dat nooit doen. Ook neem ik aan dat ie dan weinig tijd met zijn broertje doorbrengt gezien hij hele dagen naar school gaat.

Ik zou hem niet zozeer straffen met minder naar opa en oma gaan maar gewoon als regel invoeren dat de kids thuis slapen en eens in de zoveel tijd uit logeren mogen. Zodra hij doorheeft dat het weekend doorgebracht als gezin ook leuk is (al blijven jullie gewoon thuis!) en dat opa en oma voor eens in de zoveel tijd is neem ik aan dat het minder wordt.

13. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland

Redelijk in shock lijkt mij iets te overdreven..
    Mijn ouders wonen hier nog geen 5 minuten vandaan. Vrijdag wordt die opgehaald door opa van school en zaterdags gaat die naar de voetbal met hem. Meestal ga ik zaterdagmiddag/avond ook daar langs dan zie ik hem ook en soms gaat die ook mee naar huis toe.

Mijn vriend, zijn vader die werkt continuediensten, dus vaak weekends ook niet eens thuis, we zorgen er wel voor dat die zijn kind natuurlijk ook gewoon vaak genoeg ziet. Die is er ook gewoon vaak genoeg sochtends om naar school te brengen en te halen en thuis met zijn allen te eten tussen de middag.

Ik ben vandaag ook gesproken met mijn ouders en ook uitgelegd dat het voor hun altijd maar de lusten zijn en ik thuis de lasten heb. Natuurlijk snappen ze dat wel en we hebben nu een duidelijke afspraak gemaakt dat die veel meer thuis gaat slapen.

Misschien kom ik wel over als een moeder die haar kind elk weekend dumpt bij opa en oma, en zo denk ik er bijna ook over na alle reacties die er staan maar zo is dat natuurlijk niet. Zo zie ik het in ieder geval niet.

14. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Hij weet heel goed dat wij natuurlijk zijn ouders zijn. En dat hier de regeltjes wat strenger zijn dan bij opa en oma.
    Wij doen vaak genoeg leuke dingen met zijn 3en of 4en. We hebben veel in de buurt en uitstapjes naar dierentuin, ballorig of een bungalowpark worden vaak genoeg gedaan. Mijn vriend, zijn vader werkt continuerooster dus wij moeten toch van tevoren plannen wanneer we een uitstapje maken.

Ik wil hem ook niet direct straffen door gelijk te zeggen, je mag daar niet meer slapen, dan snapt die niet wat er aan de hand is.. Maar we gaan het gewoon wel verminderen. Desnoods alleen smiddags spelen en savonds weer naar huis..

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Kan je niet afwisselen en hem 1 op 2 weekends daar laten slapen?
    En het andere weekend enkel de zaterdag of de zondag een hele dag laten gaan (eventueel samen met zijn broer)? Maar dat hij niet blijft slapen.
    Zodanig dat hij 1 dag om de 14 dagen toch gewoon thuis is?

Helemaal afpakken zou ik het niet, want hij vindt het leuk en oma en opa vinden het waarschijnlijk leuk. Maar ik zou toch stilaan een beetje minderen.

16. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik persoonlijk Vind ik elk weekend het hele weekend wel er veel, onze kinderen slapen 1 keer in de 6 weken ongeveer een nachtje bij oma

ik zou het eerlijk gezegd in dit geval ook aanraden om het te minderen maar niet zoals gezegd word opeens naar 1 keer in de maand te gaan ofZo ik zou het nu rustig afbouwen door bijv weekend 1 helemaal bij opa en oma en weekend 2 alleen de vrijdag of alleen de zaterdag bij opa en oma en weekend 3 week helemaal en weekend 4 weer 1 nachtje weekend 5 helemaal weekend 6 eens even niet en weekend 7 weer een nachtje

Het is maar een voorbeeld hoor, ik zou voor hem omdat hij het zo leuk vind wel om het weekend aanhouden... 1 nachtje... Tenzij je je wel prettig voelt bij het hele weekend dat zou je je ook nog om de 2 weken bijv een heel weekend bij opa en oma slapen

17. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland

Ja minderen gaan we zeker. We hebben nu de afspraak zaterdag eind van de middag halen en zondag einde van de middag terug. Zal ook wel heel erg wennen voor opa vooral worden.
    Broertje wil niet, alleen als ik meega.

18. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Ik vind het heel veel. Ieder weekend weg lijkt mij ook niet fijn voor je zoon. Het lijkt een beetje op co ouderschap maar dan met je ouders.

Hij heeft feitelijk 2 paar ouders. Jullie en je ouders.

19. varis

varis Actief lid

Mar 24, 2013
    276
    1
    0
    Nederland
    Je heb vast alleen het eerste gedeelte gelezen dus ga hier verder ook niet op in.. Alleen dat ik het domme opmerking vindt!

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Varis, niet gemeen bedoeld maar zo komt het echt over. Ook na jouw uitleg blijft het een feit dat hij elk weekend bij je ouders is al kom je daar ook en wonen ze op loopafstand. Echt niet lullig bedoeld maar op een buitenstaander komt het zo over. Hoef je verder ook niet te verantwoorden, als jullie het prima vinden zo doorgaan maar het lijkt mij ongezond en jijzelf hebt al aangegeven hier ook verandering in te willen brengen. Ik hoop dat het zijn vruchten zal afwerpen en het lijkt me inderdaad ook zwaar voor je vader dat die dag ineens wegvalt maar gelukkig zien zij ook in waarom je het doet.

Share This Page