Wanneer begin je met zindelijkheids training?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door toerist18, 4 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Hoi, welke leeftijd is goed?
    Wou zelf met 2- 2,5 beginnen.
    Ken mensen die hebben kinderen van 3 jaar die nog niet eens zijn begonnen.Volgens mij kun je daar toch op tijd mee beginnen?
     
  2. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Nee, je kan er pas mee beginnen als je kindje er klaar voor is. Sommige kindjes al met 2 jaar, sommige "pas" met 3 jaar.
    Ik ben gisteren met Lisa begonnen. Ze is nu 2 jaar en 8 maanden.
    Voorheen probeerde ik wel eens, maar dat lukte niet. Ze wilde heel vaak niet op het potje.

    We zijn gisteren begonnen.En ze wil nu zelf heel graag op het potje. Ze rent zelf naar het potje toe, doet haar broek naar beneden (makkelijke met elastiek in de band) en roept dan dat ze een plas gedaan heeft. Ik heb trouwens zo'n muziekpotje. Ze heeft al 2 beloningskaarten vol met stickertjes (en dus al 2 kadootjes gehad) en de 3de is ook bijna vol, op 2 stickertjes na. Ze heeft nog maar 3 ongelukjes gehad.

    Ze krijgt s'nachts en smiddags bij haar middagslaapje gewoon een luier om en als ze wakker is, dan alleen een onderbroekje.
     
  3. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Pas als je kindje er zélf klaar voor is kun je met het potje gaan beginnen.
     
  4. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ja heb het idd net gelezen, had gegoogeld. ;)
     
  5. linda81

    linda81 Fanatiek lid

    7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Mijn dochter 1.5 jaar is sinds 2 weken overdag helemaal zindelijk.
    Ze begon zich te intresseren voor de wc en als ze geplast had greep ze naar haar luier.
    Ik zet haar om de 2.5 uur op het potje en als ze niet moet zegt ze ook keurig nee.
    Ze begint het nu ook echt zelf duidelijk te maken dat ze moet.
    ik vindt het echt belachelijk dat die mensen met een 3 jrige nog niet begonnen zijn..
    Het scheelt een hoop luiers en dus geld.
    2-3 weken ff heel goed in de gaten houden en de klus is geklaard..
    Succes groetjes Linda :)
     
  6. susanne1979

    susanne1979 Fanatiek lid

    13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ja pcies.

    Ik had het er vandaag nog met de leidster van de peuterspeelzaal over.
    Ik had Lisa nl gewoon een luier aangedaan... De volgende keer mag ik die luier gewoon uitlaten en een extra setje kleren meegeven. Mocht het dan fout gaan, dan kunnen ze haar iig verschonen.
    Ik ben dus heeel benieuwt hoe het a.s maandag zal gaan!
     
  7. klavertje44

    klavertje44 Bekend lid

    31 jul 2007
    648
    0
    0
    Ik ben er met 1.5 mee begonnen. Haar iedere avond op de wc gezet. En opeens kwam er met 2 jaar een plas uit!
    Nooit gedwongen en later het potje in de huiskamer gezet en haar in dr blote kont laten lopen (was wel dit voorjaar....was het lekker warm). Toen ging ze zelf op het potje poepen en natuurlijk helemaal de hemel ingeprezen! (met een klein kadootje)
    Nu is ze alweer ruim 4 maanden zindelijk, dag en nacht. Ze is bijna 3.
     
  8. Natascha30

    Natascha30 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    met 2 jaar ongeveer begonnnen maar hij had er toen geen interesse voor
    wel het potje laten staan en af en toe gevraagd of hij moest plassen
    paar maanden later vond hij het wel interessant en gaf het aan en sinds 2.5 jaar zindelijk
     
  9. arabia

    arabia Lid

    21 aug 2007
    31
    0
    0
    mijn zoon shahin gaf zelf een beetje aan dat hij wel aan toe was, hij hield het handje in zijn kruisje en zegt dan mama plassen en dan zette ik hem snel op de po

    in het begin schrok hij een betje van het koude gevoel van de po en deed hij het zodra ik hem weer zijn broekje omhoog deed maar naderhand ging het opeens goed, hij was toen 20 maanden

    succes

    groetjes Hala
     
  10. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Niet helemaal waar volgens mij. Je kan pushen wat je wilt, maar als je kindje er zelf nog niet klaar voor is dan lukt het gewoon niet..
    Ik heb bij mijn kinderen nooit gepushed of getrained en toch zijn ze zindelijk hoor ;) Komt vanzelf goed :)
     
  11. stiekel

    stiekel Bekend lid

    sorry maar ben het hier niet mee eens.
    wij zijn er ook op tijd mee begonnen (2,5) maar meneer had toen hij de eerste keer op de potje poepte een verstopping.
    dit hadden we niet in de gaten met als gevolg meneer weigerde vanaf dat moment te poepen.
    hij zit nu sinds een jaar aan de laxeer middelen en loopt nog steeds in luiers.
    plassen doet hij wel op de wc trouwens.

    groetjes sandra

    mochten er nog vragen hierover zijn hoor ik het wel.
     
  12. missmariska01

    missmariska01 Fanatiek lid

    mijn zoontje is nu 16 maanden en gaat al een maand of 2 op het potje, hij wijst ook naar zijn pamper als hij iets moet doen.
     
  13. memke

    memke Actief lid

    15 jun 2007
    217
    0
    0
    Friesland
    ja idd je kan pushen wat je wilt maar als je kind er nog niet klaar voor is ja dan maar wachten. Mijn zoontje is nu 2jaar en 8 maand,en sinds 3 weken doet ie het op t potje en gaat hartstikke goed, terwijl ik er 2 maand geleden niet hoefde te proberen, super dwars was hij dan.. En nu geeft ie het zelf aan, dus komt vanzelf vind ik, en belonen is heel belangrijk..
    Ik zit nu alleen wat met de peuterspeelzaal want hij plast nog niet op de wc, maar ik overleg het straks wel even met de Juf.. Komt allemaal wel goed. Iedereen wordt een keer zindelijk hoor!
     
  14. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Yildiz is 18 maanden en wilt ook nog niet op het potje.
    Maar de wc vindt ze wel interessant dus ik ga haar daar maar eens opzetten eens zien of dat uitmaakt.
    Mijn moeder zegt ook altijd dat een kind er zelf klaar voor moet zijn en dwingen niet helpt.
    Ze gheeft 7 kinderen zindelijke gekregen dus denkt dat ze het wel weet :D haha
     
  15. Inka

    Inka Lid

    6 jul 2007
    5
    0
    0
    het is geen wetsrtijdje maar je kunt het echt wel op een leuke manier er mee omgaan. en dan komt het inderdaad vanzelf maar als je ze er niet bewust van zijn dat ze plassen duurt het wel langer voordat ze het leren.
     
  16. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    linda81 schreef:

    ik vindt het echt belachelijk dat die mensen met een 3 jrige nog niet begonnen zijn..
    Het scheelt een hoop luiers en dus geld.
    2-3 weken ff heel goed in de gaten houden en de klus is geklaard..
    Succes groetjes Linda

    Ik vind het niet belachelijk, Linda. Ik bemn zelf van mening dat een kind zindelijk moet worden wanneer hij of zij eraan toe is en niet omdat ouders ineens geen luiers meer willen gebruiken. Ikzelf zie het ook niet op korte termijn gebeuren dat mijn zoon zindelijk wordt en het interesseert me geen moer of ik dan een paar maanden lang wat extra luiers moet betalen. Daar komt bij dat het niet voor ieder kind 2á3 weken duurt voordat een kind zindelijk is, soms gaan er maanden overheen. Beetje een vreemd berichtje, Linda81. Wat wil je er eigenlijk mee zeggen?

    Flientje
     
  17. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Ik vond dat berichtje ook een beetje vreemd en licht kwetsend.

    Milan is bijna 3 en wij hebben de afgelopen weken geprobeerd om hem zindelijk te krijgen. Echt heel erg ons best gedaan, met een beloningssysteem en kadootjes etc. Maar ons mannetje is er gewoon nog niet aan toe. Op het laatst wilde hij niet eens meer in de buurt van de wc of het potje komen, alles werkte averechts. Vreemd genoeg wil hij nu nog wel af en toe op de wc poepen, maar als ik zijn luier aflaat, dan gaat het geheid fout met plassen. Wss voelt hij het poepen gewoon goed aankomen, maar het plassen nog niet.

    Ik heb ook op adviezen uit mijn omgeving door proberen te zetten, met uiteindelijk een gefrustreerd, heeeeeeel verdrietig ventje..en daar heb ik achteraf veel spijt van.

    Hij draagt nu weer een luier..Hij mag op de wc of op de pot plassen als hij dat wil. Als hij het doet, dan krijgt hij voor elk plasje (of poepje ;) ) een sticker en bij 10 stickers een kadootje. De druk is weer van de ketel en hij wordt weer steeds vrolijker. Dus je omgeving kan wel zeggen dat je kind zindelijk moet worden, maar het belangrijkste is om goed naar je kind te kijken of die er wel aan toe is....zo niet, dan maar wat langer in de luiers, die paar maanden kunnen er ook nog wel bij hoor.
     
  18. Natascha30

    Natascha30 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    indd meid als hij er nog niet aan toe is dan zou ik zeker niet pushen
     
  19. gina18

    gina18 Bekend lid

    30 dec 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen

    Ik vind dat ze wel gelijk heeft en volgens mij lezen mensen hier enorm verkeerd en ze pusht haar kind zeker niet en dat zegt ze ook helemaal niet als je goed leest er staat dat haar dochtertje er in eens intresse voor had dus ze zetten haar om de 2.5 uur op het potje als ze geplast had dat is dat toch mooi zo niet ook goed, ik vind het ook zo als ze met 3 jarige niet begonnen zijn althans ik zou dat niet doen sommige zeggen dan het kan maanden duren leuk hoor als het dan maanden duurt dat ze tegen die tijd dat ze 4 zijn naar school moeten en nog niet zindelijk zijn.

    Maar als het niet lukt of er iets dan vind ik dat zeker een ander verhaal
     
  20. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Nou ze zegt wel meer dan dat hoor. Ze zegt dat je je er 2 of 3 weken flink voor in moet zetten en dan is de klus gekaard. En daaruit samen met de woordkeuze "belachelijk" kun je wel iets afleiden over haar mening.
    Het komt erop neer dat ze het belachelijk vindt dat als kinderen van 3 niet zindelijk zijn.
    Maar ja zo werkt het niet bij kinderen. De een is op anderhalf zindelijk de ander op 4 jaar. Echt zindelijk zijn kinderen toch pas op een leeftijd van 6 tot 7 jaar. dat is lichamelijk bepaald. Uiteraard zijn de meeste kinderen voor die tijd bijna altijd overdag (en meestal ook 's nachts) al lang en breed droog, maar niet 100% uitgerijpt om altijd droog te zijn (ongelukjes komen tot die leeftijd nog makkelijk voor).
    Ik ben tegen zindelijkheidstraining overigens. Het kan nl ook meer kaopt maken dan goed doen. Als een kind zelf wil is het helemaal prima en dan zul je de menste problemen krijgen (zoals ontlasting ophouden en zo).
    Onze oudste was met 3,5 jaar van de ene op de andere dag zindelijk. Nooit gepuched. Ze ging wel vanaf ze kon lopen op het potje en later op de wc, maar dat kwam uit haarzelf. en bij onze jongste nu gaat het net zo. ze is nu 2,5 jaar en ik denk wel dat zijn eerder luierloos door het leven zal gaan dan haar grote zus, maar we zullen zien.
     

Deel Deze Pagina