Ik pas 3 dagen in de week op een kindje van 16 maanden. Sinds kort slaapt hij alleen nog 's middags en moet dus meer vermaakt worden. Al hoewel hij zich prima zelf kan vermaken merk ik af en toe dat hij zich verveeld en hij ontdeugend wordt (op tafel etc klimmen). Mijn oppasadres heeft klei, verf en papier aangeschaft. In het begin ging hij heel geconcentreerd aan het werk met de klei, kleine stukjes maken en in het potje terug doen. Maar nu stopt hij het in zijn mond. Kleuren gaat al wel steeds beter maar de kleurtjes vliegen je al snel om de oren als hij het zat is. Verder speel ik kiekeboe of ik ga je pakken spelletjes. Dansen is ook favoriet! Deze mensen wonen op een industerie terrein dus veel te doen is er niet. De speeltuintjes in de buurt zijn voor grote kinderen en heeft hij nog niet zoveel aan. Ik ga weleens met hem wandelen in de wagen maar eigenlijk is hij dat snel zat en zet het hem dan op een krijssen. Nu heb ik ervaring met stage lopen in de kinderopvang maar deze leeftijd vind ik lastiger dan ik dacht. Wie heeft er tips voor wat ik kan ondernemen met hem ?
Inderdaad een lastige leeftijd voor activiteiten. Je hebt er denk ik weinig aan, maar ik ging heel veel weg. Boodschappen doen, naar zwemmen, de kinderboerderij, honden uitlaten. Knutselen of Dongen aan tafel doen was er echt niet bij toen. O ja, Duplo, dat was wel een grote hit voor binnen.
Je hoeft ook niet steeds het kindje bezig te houden. Leg gewoon wat speelgoed in de kamer en laat hem zelf gaan spelen. Soms is gewoon doen wat je altijd doet ook wel leuk. Dan kunnen ze gewoon meedoen. Misschien is het anders als het je eigen kind is want ik liet ze dus gewoon zelf spelen en hield ze niet bezig. Af en toe zette ik ze aan tafel ( meestal als ik eten ging maken ) met gewoon wat speelgoed. Puzzel et cetera..
Een bak macaroni (ongekookt) met een bekertje, zodat hij kan gieten etc. Was hier een grote hit op die leeftijd. Verder denk ik nog aan scheerschuimen; vuilniszak/plastic kleed op tafel, schort aan, scheerschuim en lekker laten gaan. Bij wat beter weer met de fiets weg, het fietsen op zich is al een uitstapje. Boekjes kijken, duplo, bakjes stapelen tot een toren en dan om gooien, muziek maken, zak plastic ballen in de box en je hebt een ballenbak.... Hopelijk kun je hier iets mee?!
Stapeltoren, ringentoren, puzzelen, boekjes lezen, muziek maken, dansen, samen koekjes bakken(hier helpt ze met het deeg kneden en figuurtjes uitsteken en versieren) duplo, alles in huis aanwijzen en benoemen, tekenen/verfen, buiten spelen Maar vooral afwisseling, alles maar even. Het ligt ook wel aan hoe snel het kind is, hier loopt ze vanaf 13 maanden en zit nu in de fase leren praten, dus alles benoemen en boekjes lezen vind ze nu erg leuk. En dan probeert ze na te zeggen of geluiden te maken bij dieren in het boekje
Dochter van 19 maandden kan zich goed bezig houden met kinetic sand (liefst alles in pannetje doen, roeren enz), puzzelen (houten legpuzzels), en vind 'dora verstoppertje' (popje wat roept, ook in nijntje en woezel en pip verkrijgbaar) erg leuk!