Tot welke leeftijd "ballonplassen"

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by lisanne123, Jan 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Toen mijn zoontje 1 was zijn we al in bij de ka geweest , we hebben daar het balonplassen benoemd (we kwamen er toen omdat hij bloed in z'n luier had ) . Ze zeiden dat als hij er geen last van zou hebben het niet erg is , hij heeft verder ook nooit meer bloed geplast .

Alleen ik schrik er steeds weer van vooral met oefenen op het potje , zijn piemel wordt zo erg opgeblazen , het wordt echt een balon , het ziet er best heftig uit . Hij heeft er verder geen last van , maar ik vraag me wel af of dit nog normaal is op 2-jarige leeftijd ?

Zijn voorhuid is gewoon dicht zeg maar , je ziet ook niet een klein stukje van zijn eikeltje of plasgaatje ofzo . Er zit ook helemaal geen speling in zijn voorhuid , zou dat al moeten op deze leeftijd ? Ik probeer zijn voorhuid echt niet naar achter te doen omdat ik weet dat dat slecht is , maar zou je niet al een beetje verandering moeten zien rond deze leeftijd ? Voorhuid wat losser , niet meer plassen als een ballon enzo ?

Of is dit normaal ? Zolang hij hier geen last van heeft laat ik het gewoon zo en ga ik niet naar de huisarts . Maar ik vraag me wel af of dit al iets over later zegt , en of het ballon plassen over hoort te gaan en wanneer ?

Alvast bedankt voor de reacties !

2. Storm

Storm Niet meer actief

En als je deze vraag nog eens bij de HA neerlegt? Hier twee jongens die gewoon normaal uitplassen, zeg maar. Het hoopt zich niet eerst op en de uitgang was duidelijk zichtbaar bij het verschonen.

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    bij onze oudste ging het niet over.
    Van de kinderarts een zalfje gekregen waarmee we zijn voorhuidje moesten insmeren zodat het soepeler werd enzo. Maar dit hielp totaal niet. Toen kreeg ie ontstekingen en doorgestuurd naar de uroloog.
    Die zag meteen dat zijn voorhuidje veeeel te nauw was en ook heel lang en moest dus echt besneden worden.

4. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Zou ook er even naar laten kijken.
    Bij onze zoon kun je ook gewoon een kleine opening zien.
    Je kunt er beter optijd bij zijn alvorens er problemen ontstaan.
    Succes

5. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Denk inderdaad dat je er nog eens naar moet laten kijken. Hier twee zoontje, bij beide kan je gewoon het plasgaatje zien. Voorhuidjes zit ik niet aan, maar dat ballonplassen herken ik dus niet, zeker niet zoals jij omschrijft. Het zal wel niet pijnlijk zijn voor hem, maar hij kan er wel problemen mee krijgen, meer gevoelig voor ontstekingen etc.

6. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Bedankt voor de reacties ,

Omdat de ka zei dat ze pas verder kijken als het met 3 jarige leeftijd nog is , en al helemaal niet eerder als hij geen last heeft . Hebben ze misschien ook wel gelijk dat het daarvoor vaak nog veranderd en als hij er dus geen last van heeft ze er nog niks aan doen . Ik weet daarom niet of het nut heeft terug te gaan ?

Mamzie , hoe oud was jou zoontje toen ?
    En ging het ballon plassen bij de jongste wel over of had hij dat niet ?

Hier is zijn voorhuid ook een klein slurfje wat eigenlijk dicht zit , ook logische er blijft natuurlijk geen klein gaatje open staan als het niet direct op z'n eikel ligt maar een slurfje is
    . Dit had hij ook al de laatste keer bij de ka (1 , 1,5) en hun zeiden echt dat dit tot 3 a 4 jaar niet erg is zolang hij er geen last van heeft .

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hier hebben ze ook best lang gewacht hoor. Hij was 5 jaar toen ie besneden werd.
    Hij had precies als jouw zoontje ook erg ballon plassen en geen opening te zien.
    Maar idd vaak wachten ze tot ze 4 jaar zijn. Dan met zalf en dan besnijden.
    Behalve dan als ze eerder problemen krijgen zoals ontsteking, pijn etc.
    Vooral als ze zindelijk worden is zoiets erg rottig omdat de onderbroek bijna altijd nat is omdat door het nauwe voorhuidje en vaak ook te lang voorhuidje dat er dan altijd druppels urine erin achterblijft wat door beweging er weer uit gaat en dus in de onderbroek terecht komt.

8. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toevallig afgelopen maandag in t zh een vraag gesteld over voorhuid en toen had de arts het erover dat wanner hij zou 'ballonplassen' dit op deze leeftijd ook nog niks ergs is....

9. Mamakuh85

Mamakuh85 Actief lid

Jan 11, 2013
    474
    0
    0
    Wij zijn deze week bij de uroloog geweest voor hetzelfde probleem.hij zei dat het ernstig vernauwd is. We hebben nu zalf mee gekregen en moeten dus zijn voorhuid iets terug trekken om de zalf te smeren hij heeft ook heel veel voorhuid en je ziet nog geen gaatje of niks nu na een week smeren lijkt het iets open te gaan komt ook allemaal rotzooi uit.. Sorry voor de vieze praat.. We moeten nu 19 feb terug ben benieuwd ..
    Maar ik zou er zeker nog een x mee terug gaan.. Hier had zoontje ook bloed in luier en regelmatig ontstekingen.

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Dit dus. Wij hebben dit ook gehad met ons zoontje. Voorhuidje zat lang vast en strak toen hij 2 was. We kregen toen Elocon zalf, een cortisone zalf en dat moesten we smeren. Na een tijdje ging het beter. Hier niet echt heel erg lang ballonplassen gehad. Ik zag het soms. Nu friemelt hij er zelf genoeg aan dus probleem opgelost. Maar hij is dan ook al bijna 4.

Ik zou het opnieuw voorleggen als het zo vaak voorkomt.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Ballonplassen mag tot 3 jaar. Daarna moet voorhuid voldoende loszitten om gewoon te kunnen plassen. Mijn zoon heeft altijd gewoon kunnen plassen maar weet dat van een kindje van een bekende. Plast hij dan nog niet normaal kun je zalf halen bij de huisarts waardoor de voorhuis wat losser wordt en de plasuitgang groter . Voorhuid naar achtere trekken mag nog niet op deze leeftijd. Mijn zoontje kon hem pas rond 5 jaar voldoende naar achter doen om te kunnen wassen. Vanaf 3 jaar kun je je kindje aanleren het nu en dan zelf wat naar achter te trekken maar het mag geen pijn doen want dat is niet goed .
    Meestal friemelen ze op deze leeftijd voldoende aan de plasser :) en dat is juist goed ondanks dat het geen gezicht is.

Share This Page