Fietsen naar school: strijd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 8 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Even peilen of jullie deze strijd aan zouden gaan?
    Onze dochter moet 12 km enkele reis fietsen. Ze heeft een electrische fiets, maar moet wel alleen (klasgenoten wonen allemaal in het dorp van school of mogen met de bus).
    Wij vinden: zolang het niet heel slecht weer is en het is niet donker s ochtends dan ga je gewoon fietsen.
    Ze heeft voor de klok terug ging een week niet gefietst omdat het toen echt donker was om 7.30. Nadat de klok verzet was is het weer licht, tot over een paar weken waarschijnlijk.
    Maar ze blijft de strijd voeren dat zij het donker vindt, en dan is er weer iets met het rekje en dan weer...etc.
    Dat de anderen met de bus mogen is overigens geen smoesje, dat is echt zo, ze fietst altijd alleen.

Ik vind het onzin om "zomaar" de bus te pakken. Maar aangezien wij nog wel andere issues met haar hebben ben ik deze strijd helemaal beu tot het voorjaar.

2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Gewoon wat ideeën:

Zelf de bus laten betalen als ze dat wil?

Wat mijn ouders vroeger deden (10 km fietsen in de bovenbouw ): ik kreeg 30 euro busgeld per maand, dat was genoeg voor een maandabonnement. Als ik niet met de bus ging mocht ik het houden, ik moet er ook mijn fiets van reparen als die kapot ging.
    Voor 30 euro per maand ging ik wel fietsen toen :p

spruitje80 vindt dit leuk.
  3. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.825
    113
    Heel eerlijk als het kan zou ik haar met de bus laten gaan.
    Het is niet alleen donkerder maar ook kouder.
    En heel eenzaam alleen fietsen zo'n stuk.
    Ik zelf heb afgezien rond deze tijd regen kou en donker is echt deprimerend.

En dan ergens in februari eens kijken of het weer nog lief is en langzaam weer opbouwen.
    Maar wel goed en duidelijk aangeven waneer, ze dan weer moet gaan fietsen.
    Zodat ze niet weer smoesjes gaat verzinnen.

sidmick, Kolibrie, chrystel73 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Haar mee laten betalen? Dan is ze ook verantwoordelijk voor haar keuze

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ja, dat maakt wel een verschil, of ze steeds alleen fietst of met anderen om mee te kletsen. Vooral als ze echt altijd alleen fietst in deze tijd van het jaar.
    Ik moest ook een aardig eindje, wel iets minder, maar er ging zowat niemand met de bus en aangezien ik veel anderen uit ons dorp kende die dezelfde kant op gingen, kwam ik vaak wel iemand tegen om mee te fietsen. Dan gaat de tijd echt een stuk sneller.
    Zou haar dit jaar waarschijnlijk wat eerder met de bus laten gaan. Of de komende weken 2 dagen per week ofzo de bus betalen tot het echt te donker is. Meebetalen kan inderdaad ook.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Mee laten betalen hebben we aangedacht, maar het is voor haar inkomsten echt wel duur.
    Ze krijgt 20 euro per maand waarvan 5 euro direct naar haar spaarrekening gaat. Dus dat is niet megaveel al:roflmao:
    Dan kunnen we haar meer geld geven, maar dan betalen we het alsnog zelf;)

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Maar is wel haar keuze. Al gaat om 5 euro in de maand. Bedrag is minder relevant. Zij wil dit perse immers. Dan leg je het bij haar neer. Is het geen strijd meer.

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Hm lastig. Hier moet zoon 17km, gaat om 7.30 weg, op lange dagen pas om 17.00 weer thuis dus zal binnenkort ook steeds meer in het donker moeten fietsen. Hij fietst ook alleen (andere school gekozen dan rest van de klas). Ov is geen optie hier dus hij moet fietsen. Dit hebben we van te voor besproken maar hij zag geen problemen die niet snel iit de wereld konden (route? Maps aan. Kent niemand? Daarvoor heb je eerst kennismaking en na 1 week weet je alle namen wel. Etc)
    Dochter zal dat volgend jaar ook moeten, 15km de andere kant op:rolleyes: maar dat is een school waar halve klas heen gaat en ook uit omliggende dorpen dus kans dat zij alleen moet is klein. Zij kan ook niet met ov, enige optie is buurtbus en die rijdt te laat/1e uur start te vroeg.

In jullie situatie snap ik je dochter wel. Er is mogelijkheid voor ov, iedereen mag dat, ze fietst alleen. Mijn zoon vindt dat heerlijk, ochtendhumeur en smiddags sociaal moe (ass, sociale stuk vraagt veel) maar ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen zo denkt:roflmao:

Wat kost de bus?
    Is het je de strijd waard tov de andere problemen die er lopen?

chrystel73 vindt dit leuk.
  9. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.656
    823
    113
    Vrouw
    Daar zou ik geen strijd over aan gaan. Maar ik ben daar denk ik makkelijker in want ik laat mijn dochter daar altijd al vrij in. Vorig jaar moest ze 8 km fietsen en had ze nog geen elektrische fiets. Toen kon ze op de bus stappen om de hoek. Meestal fietste ze maar ze koos ook vaak voor de bus. Nu moet ze 9,5 km en voor de bushalte moet ze ook al de fiets pakken dus dat is niet praktisch. Nou fietst ze dus wel altijd en heeft ze een elektrische fiets. Als de bus gewoon een optie is dan is dat toch ook gewoon een prima vervoersmiddel naar school? Zeker in dit jaargetijde en 12 km is een hele tocht vind ik hoor.

10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Als anderen ook met de bus gaan en ze nu dus alleen fiets maar in de bus met vriendinnen samen kan zitten, zou ik voor de bus gaan. Tenzij de bus echt belachelijk duur is natuurlijk. Het leukste van fietsen vond ik sámen fietsen, dat was gewoon super gezellig. Ik snap wel dat alleen fietsen best eenzaam kan zijn en dat voelt het nóg donkerder en kouder dan het is…

mausi en Jo79 vinden dit leuk.
  11. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Lastig hoor als daar zo'n strijd over is.

Ik vind het lastig om advies te geven. Hier is de regel: fietsen van de zomervakantie tot de herfstvakantie, met de bus van herfstvakantie tot de voorjaarsvakantie en dan weer op de fiets tot de zomervakantie. Alleen bij erg harde wind (windkracht 6) mogen ze met de bus.

Als het hier maar 12 km zou zijn geweest, dan hadden ze het hele jaar moeten fietsen.

Omdat jullie best wat andere issues hebben zou ik me in jullie geval afvragen of je nu deze strijd aan wil gaan. Misschien voor een stukje rust haar nu een bus abonnement geven en duidelijke afspraken maken voor het voorjaar.
    Ik snap best dat het voor haar best lekker is om gezellig met de rest mee te gaan met de bus. Misschien zelfs wel wat verwarrend om eerst een weekje met de bus te mogen en daarna opeens weer een paar weken moeten fietsen.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    lastig... hier gaat die strijd nog enigszins komen met onze jongste - vriendinnen fietsen sowieso ( 9 km - dochter8 km) elektrisch, dochter gewoon. En de ouders zijn al gemakkelijker met brengen. Bus zal dus ook snel ter sprake komen. Eén van de 2 heeft al een buskaart.

Als het veilig voelt- vind ik zelf feit dat het donker is, niet echt een reden om de bus te pakken. De weersomstandigheden vind ik lastiger.
    Als het om de oudste gaat- zou ik overwegen of een bijbaantje (krantje/folders/eierwijk) een idee is (hoewel deze periode ook wat dat betreft niet geweldig is) .

Verder was ik voor onszelf ook aan het kijken wat het verschil was tussen een busabonnement en losse ritjes. Zodat we eventueel goedkoper uitwaren als ze 50/50 deed, waarbij ze zelf kon kiezen wanneer ze fietst en wanneer het ov neemt (geld op, maand over? tja..) .
    Ik begrijp dat het aan alle kanten heel dubbel is...

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hoe duur is de bus en kunnen jullie dat financieel dragen? En welke andere dingen spelen er en hoeveel. Denk dat dit voor mij onder pick your battles zou vallen. Is dit belangrijk genoeg om een strijd aan te gaan of heb je al ( meerdere) " gevechten" met je kind die belangrijker zijn en kun je deze strijd er eigenlijk niet bij hebben.

Als mijn kind er b.v gewoon vanuit gaat dat wij alles, wat zij wil, maar ( kunnen) betalen, dan zou ik ervoor kiezen om haar een gedeelte ervan te laten betalen en ja dan houdt ze minder zakgeld over maar zo gaat dat nu eenmaal.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit lijkt me een best een goede regel en ook meteen duidelijk. Ik vind 12 km in je eentje voor een puber best een eind in dit jaargetijde, zeker als de rest wel met de bus gaat.
    Ook het idee van extra zakgeld, wat ze dan mag gebruiken voor de bus, of zelf houden, klinkt goed.

Maar het blijft lastig met pubers, de oudste is hier flink aan het puberen, zo vermoeiend. Pick your battles is het echt, maar moelijk om te schiften soms ;)

15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Met slecht weer is het fietsen niet echt fijn nee, maar ik vind 12 km met een electrische fiets nu niet echt een eind hoor.
    Onze kinderen fietsen er 22 met een gewone.

Dubbelgeluk en suus1983 vinden dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Zou voor mij geen optie zijn, zeker niet aangezien ze een elektrische fiets heeft. Als het nu echt winter zou zijn zou het een ander verhaal zijn, maar het is nog helemaal niet koud.
    Dochter fietst ook vaak alleen, soms met zoon, 10km. Ze klaagden ook vaak en hebben daarom een elektrische fiets gekregen, nu hoor ik ze ook niet meer. Het is niet leuk, elke dag alleen, zou het voor mijn dochter ook graag anders zien, maar het is niet anders. Vind een bus nu met dit weer niet nodig.

Muis2009 en Zxcvb vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben blij met jullie reacties. Zal even in het algemeen wat antwoorden.
    Het is voor ons prima financieel te dragen, maar ik ben vooral van niet lullen maar vullen en ben niet zo flauw aangelegd. Ben dus meer teleurgesteld dat andere kinderen niet hoeven, en dochter daarom niet wil.

Het is een strijd die ik er eigenlijk niet bij kan hebben. We hebben al zo'n moeilijke tijd achter de rug, en we zijn er absoluut nog niet.
    Overigens ook een punt waarom ik vóór fietsen ben: ze krijgt meer honger prikkel na al die inspanning.

Ik vind de regel: van de herfst vak tot aan de voorjaarsvakantie wel een duidelijke. Daar ga ik over nadenken.

Het is een lastige afweging omdat ik ook niet zo soft wil zijn.

Zeebra en NiekeKris vinden dit leuk.
  18. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    702
    387
    63
    Vrouw
    Normaalgesproken zou ik precies hetzelfde zeggen, zoals hierboven. Maar Tuc je geeft aan dat je de strijd er niet bij kunt hebben. Ik zou dan voor een middenweg kiezen. Dan is de bus van herfstvakantie tot voorjaarsvakantie een mooie oplossing.

19. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Irritant is dat hè. Ik heb in principe de instelling: 'ik heb met andere kinderen/gezinnen niks te maken' waarmee ik bedoel dat wijzelf onze regels ed bepalen. Wat wij goed achten voor ons gezin/kind kan een ander weer heel anders zien. Dat is ook prima, maar soms hebben de beslissingen die een ander neemt wel gevolgen voor je eigen gezin/kind.
    In jouw geval betekent het nu dus dat jouw kind alleen fietst en de rest in de bus zit. Die anderen hadden best kunnen fietsen, maar die andere ouders beslisten anders. Daardoor zit jij nu met een discussie met jouw kind.

Wij vinden bijv een electrische fiets voor een tiener niet nodig. Maar ik snap wel dat ze het wel fijn vinden, fietsen gaat natuurlijk een stuk lichter. Maar het fietsen naar school kan prima op een gewone fiets, vinden wij. De ene puber heeft daar meer moeite mee dan de ander, maar ze bouwen er wel een fijne conditie van op.
    Bij ons kijken ze er met gemengde gevoelens op terug. De een vond het prima ander had liever met de bus gegaan, maar...allemaal hebben ze toch zoiets van: dat deden we toch maar even.
    De oudste begon 10 jaar geleden in de brugklas. Toen moesten wij ook helemaal beginnen met onze regels wbt het fietsen. Gaandeweg vonden wij daarin ons pad.
    En nu zijn we 10 jaar verder en staan weer voor nieuwe uitdagingen. Toen oudste naar de brugklas ging, ging iedereen nog op een gewone fiets, maar dat is nu helemaal anders. Nu krijgt (bijna)iedereen een electrische fiets. En zijn onze kinderen daarin dus de buitenbeentjes.
    En zitten mijn man en ik inmiddels ook: "moeten wij nu dan toch voor de jongsten een electrische fiets gaan kopen?'
    Maar ja dan het financiële plaatje. Een electrische fiets zou hier betekenen dat ze het hele jaar op de fiets gaan. Dus geen winterabonnement meer.
    Maar het gaat ons dan wel meer geld kosten, want een goede tweedehands fiets is nog steeds stukken goedkoper dan een goede electrische fiets, die dus 4/5/6 jaar mee moet gaan met een dagelijks te fietsen afstand van zo'n 50 km.

Ze is jullie oudste en samen moeten jullie tot goede afspraken komen wbt het fietsen naar school.

Succes!

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Vind ik ook wel een mooie. :)

Ik begrijp je dilemma trouwens volledig. Hier het 'voordeel' dat het OV naar school een mijl op zeven is en ze met de fiets dus veel sneller is, maar wel regelmatig de vraag of iemand van ons haar met de auto wil brengen of mee wil fietsen/haar wil duwen (wij hebben een elektrische fiets, zij niet; vind dat voor een puber niet nodig inderdaad, het is ook niet dat ze verder veel beweegt oid). Hier dus ook de afspraak dat we alleen brengen/mee gaan als het kan qua werk en ook alleen als het echt slecht weer is/er harde wind staat. In de eerste had ze een vriend die dagelijks met de auto gebracht werd...dat helpt niet. Kan me dus goed voorstellen dat als al haar vriendinnen met het OV zouden gaan en het mogelijk is, wij deze strijd ook zouden hebben.

Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina