Mijn dochter (4 jaar) heeft altijd al moeite gehad met poepen. Pas toen ze 1 jaar zindelijk was werd ze dit ook voor poepen. Daarvoor poepte ze 6-7 keer per dag een klein beetje in haar broek. Maar opeens (nu bijna een jaar geleden) had ze het door en poepte ze keurig dagelijks op de wc. De laatste tijd gaat het weer wat minder. Ze poept 2 dagen niet, dan 1 dag last van kleine poepjes in haar broek en dan dag 4 toch op het toilet. Maar nu is ze al een dikke week niet meer geweest. Ook niets in haar broek. Geef haar lactulose. Heel af en toe komt er een ieniminikeuteltje uit, maar meer ook niet. Ze krijgt er nu ook last van. Buikpijn, hoofdpijn en bijna niet eten. Zou ik haar een klysma kunnen geven? En daarna, lactulose blijven geven? Of toch bellen met de huisarts?
Hmm even bellen met de huisarts... Als ze nu ook echt buikpijn heeft... Zit er gewoon een grote harde keutel "dwars". En dat is niet fijn.. Maar hoe langer het duurt hoe meer het pijn gaat doen. En dan zit je straks met "ik wil niet poepen want dat doet zo'n pijn" en dan gaat ze het weer zolang mogelijk ophouden waarna het logischerwijs natuurlijk weer pijn doet. Plus "overloopdiarree" na een tijdje... Merk je niks van maar stinkt vreselijk. En dat kun je echt niet ophouden dus dan "poept" ze ook nog in haar broek.. Wat dan natuurlijk ook supervies is... En zo wordt het steeds lastiger Been there, done that... En in tijden van stress... Steekt het steeds weer de kop op.
Absoluut huisarts. Misschien kan die dan een klysma geven (microlax) zodat er alvast iets uit kan en een middeltje (vaak forlax) om de ontlasting zacht te maken. Zou zsm gaan, hoe langer ht duurt hoe pijnlijker hoe moeilijker om de viceuze cirkel te doorbreken.
Heb de huisarts net gebeld. Assistente belt me zo terug wat we moeten. Denk inderdaad dat ze een klysma krijgt.
Oke succes. Hoop dat het snel aangepakt wordt. Het kan echt zo dramatish verlopen als ze eenmaal bang zijn. Dan zit je gewoon vast in de cirkel van bang om te poepen, ophouden, is hardere ontlasting wat nog meer pijn doet enz. Het klysma is natuurlijk om nu al wat eruit te krijgen, maar als ze altijd moeite heeft met poepen moet je vragen om doorverwezen te worden naar een kinderarts die het een en ander met je kan doornemen en anders vragen of ze iets kan krijgen om de ontlasting zachter te maken en dan even een tijdje aan te kinken hoe dat gaat.
Dit dus. 2 weken geleden heeft mijn dochter ook een klysma gekregen, my god wat kwam er een grote keutel los, en daarna gelijk een heel ander kind! Ze zit nu dagelijks aan de forlax en het gaat heel goed. Voor die tijd ook vaak kleine harde keuteltjes poepen, klagen over buikpijn, slecht eten. Er kon ook geen eten meer bij in..
Dit inderdaad. Nu een klysma om de poep eruit te krijgen en daarna een tijdje preventief Forlax geven. Dit houdt de ontlasting zacht waardoor poepen makkelijk gaat. Tip: voor je de klysma geeft, smeer haar sluitspier in met wat vaseline zodat de harde keutel er makkelijker uitglijdt. Dat maakt het wat makkelijker. Zet haar op een potje voor de tv zodat ze wat afgeleidt is. Zo deed ik het tenminste. Veel sterkte hoor..ik heb helaas precies hetzelfde meegemaakt. Mijn dochter zit nu standaard aan de forlax omdat haar ontlasting heel snel hard wordt. En dat terwijl ze echt genoeg vezels eet en genoeg drinkt..
Heb gisteren van de huisarts tabletjes gekregen (Bisacodyl) Gisteren en vandaag een tabletje gegeven en vanmiddag heeft ze gepoept! Gelukkig! Ze was bij mijn moeder en die zei dat het heel erg veel was. Kan ook niet anders natuurlijk. Nu heeft ze nog een paar keer een beetje in haar broek gedaan. Leek wel alsof ze het niet op kon houden. zal nog wel door de tabletten komen. Hopelijk maken we dit niet meer mee. Vond het echt zielig. Ze heeft ook meteen weer goed gegeten vanavond