Tot dit jaar hadden wij geen schoenzetkalender. De kinderen mochten gewoon elke dag na de intocht hun schoen zetten en soms zat er wat in, soms niet. Ik deed altijd wat pepernoten of chocola. Niet echte kadootjes. Maar goed, ik hoorde over die schoenzetkalender en dat leek me wel handig. Dan is het misschien wat specialer omdat het minder vaak is, en doe ik er kleine kadootjes in, in plaats van wat snoep. Vind ik ook leuker Maar goed. Die kalender vind ik dus online en kan ik printen. Maar: - Hoe introduceer ik die kalender? Immers, tot nu toe niet gehad. Zeggen dat-ie door de brievenbus is gekomen ofzo? Of de eerste nacht in de schoen doen? - Stel dat ze in die 3 weken 5 keer hun schoen mogen zetten, hoe verklaar ik dan dat andere kinderen vaker hun schoen mogen zetten? - Of hoe verklaar ik dat andere kinderen niet zo'n kalender hebben? Nou ja, misschien denk ik wel veel te moeilijk. Maar je weet het niet met hun, oudste is 7 en laatste jaar dat hij gelooft, denk ik.
Mijn zoons zetten 3x hun schoen en daar zit dan 3x wat in. Ik verklaar dat door te zeggen dat Sint en ik dat hebben afgesproken en dat is prima. Anders heeft Sint het veel te druk De kalender hebben we samen gekocht, ingevuld en kopietje op de bus gedaan "naar Spanje"
Onze meiden mogen meestal 2x in de week de schoen zetten. Op woensdag en zaterdag. Dan zit er een klein kadootje en wat snoepjes in. En meestal ook iets grappigs vanuit zwarte piet (brood voor school dat alvast gesmeerd is, pepernoten in naam, veel rommel enz.). Ik heb wel eens een aftelkalender gemaakt en bij de 1e keer de schoen zetten er in gestopt. Nu kent de oudste de dagen en is er geen kalender meer nodig. Ik heb onze dochter er nog nooit over gehoord dat andere kinderen vaker hun schoen mogen zetten.
Hoe introduceren: je print hem samen met je kind uit en stopt hem op de eerste avond als Sint in het land is in de schoen. Verder leg je wat kleurtjes/stiften bij de schoen. Zwarte Piet zal dan inkleuren wanneer je kind de schoen mag zetten. Hoe verklaar je dat andere kinderen niet zo'n kalender hebben: tja, misschien weten ze gewoon niet dat het bestaat Wij hadden het er van de week ook over met een vriendinnetje van dochter. Ze wist wel van het bestaan maar hadden het gewoon nooit geprobeerd en zetten daarom elke avond hun schoen en zien wel wanneer er iets in komt. Mijn dochter raadde aan om het toch eens te proberen. Samen met de tip dat Piet erg van mandarijntjes houdt maar dat je er dan wel een bordje bij moet doen want waar moet hij anders de schilletjes laten. Hoe verklaar je dat andere kinderen vaker hun schoen mogen zetten: tja, dat hebben wij nooit gehoeven, dus daar heb ik geen pasklaar antwoord op. Behalve dan dat sommige kinderen elke dag hun schoen zetten en niet altijd wat krijgen. Misschien moeten die ook eens een schoenkalender proberen