dekentjes

Discussion in 'De babyuitzet' started by carlaaa, Mar 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. carlaaa

carlaaa Actief lid

Nov 18, 2012
    354
    27
    28
    Hoi,

Vandaag naar de baby dump geweest. Daar zag ik allemaal leuke dekbedovertrekjes. Maar het is toch zo dat een baby geen dekbed mag? Maar mag je b.v. wel 1 of 2 dekentjes gebruiken en daar dan die overtrek over heen doen?

En wat is een duodeken?

Heb 1 kruik gekocht, 2 leek me overbodig want ons kindje wordt miden in de zomer geboren. En dan ligt die andere kruik maar wat in de kast.
    Hoeveel kruiken hadden jullie?

2. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Een duo deken is een dubbele deken. Die kun je dus in een overtrek doen. Hebben wij bij de eerste ook gedaan. Dekbed mag inderdaad niet.

Wij hebben wel twee kruiken, maar mijn dochter is een lente kindje en het was best warm toen en hebben ze nauwelijks gebruikt.

3. Erzi

Erzi Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    1,463
    676
    113
    Female
    Zuid-Holland
    Watt je wil met je de dubbel dekentjes mag je doen hoor!!
    Zie dat veel gezinnen dat doen ( ben kraamverzorgster )..

Maar 2 kruiken is verplicht als je thuis wilt bevallen.. En ook al ben je in de zomer uitgerekend ( ik ook ) kan je altijd een kindje krijgen die zijn/haar temp niet omhoog kan houden, veel mensen gaan hier helaas de mist mee in, en dan moet ik ze vaak nog/weer naar het ziekenhuis sturen omdat kindje onderkoelt is..!! Zeker als e thuis wilt bevallen zijn 2 kruiken echt heel belAngrijk!!!

4. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Onze dochter is in de zomer geboren, weliswaar een slechte zomer maar dat weet je ook niet van te voren. Wij hadden een paar dagen twee kruiken nodig, ze bleef anders niet op temperatuur. Ben trouwens in het zh bevallen maar dit was dus de dagen erna.
    We hadden een kruik zelf (gekregen), de andere geleend. Je hebt die dingen maar zo kort nodig, kan je makkelijk van iemand lenen.

5. Minerva

Minerva Niet meer actief

Kan iemand mij dat uitleggen van de dekbedovertrekken? Waarom mag dat niet en hoe los je dat dan op? Hoor dit voor het eerst namelijk :)

6. jols

jols Bekend lid

Dec 26, 2012
    681
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dekbedovertrek mag wel( de hoes dus) maar dekbedje mag niet de eerste twee jaar. Volgens mij heeft het er mee te maken dat het kindje de eerste tijd onder zijn dekbed de warmte niet goed kwijt kan. Ik heb hier dekbedovertrekken klaarliggen met daarin dekens.

Google anders even op veilig slapen baby dan vind je een hoop info.

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Je mag wel een dekbedovertrek gebruiken, maar geen dekbed. Je baby kan de warmte niet kwijt bij een dekbedje. Een dekbed mag pas vanaf 2 jaar.

Ik had wel twee kruiken, waarvan eentje gekocht en eentje geleend. Mijn dochter is vier jaar, maar met de afgelopen twee koude winters heb ik die kruik nog wel eens gebruikt. Dan kon ze met dat ijskoude weer in een lekker warm bedje kruipen. Heerlijk vond ze dat!

8. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

Mar 12, 2012
    2,806
    0
    36
    Ik vind persoonlijk een dubbelgevouwen ledikantdeken met daaronder een laken makkelijker en fijner dan een duo-deken in een overtrek, maar dat is maar wat je zelf leuk en handig vind :).

Wij hebben een echte winterbaby en de eerste 3/4 weken de kruiken hard nodig gehad. Het duurde vrij lang voor ze zichzelf goed op temperatuur kon houden en daarna verwarmde we het bedje ermee voor en lag er alweer een verse warme klaar voor aan het voeteneind.

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ah, duidelijk! Bedankt dames :)

10. carlaaa

carlaaa Actief lid

Nov 18, 2012
    354
    27
    28
    Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Het is me nuhelemaal duidelijk. En idd..de andere kruik kan ik wel lenen van iemand.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je moet 2 kruiken hebben, ook midden in de zomer. Naast ons in het ziekenhuis lag een babietje die na de geboorte toch echt 2 kruiken nodig had in haar wiegje! Leen de 2e anders bij een zus, buurvrouw of nicht. Dan hoef je er maar 1 zelf te kopen.

12. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ons meisje is in de zomer geboren, het was 30 graden die week. Ze kon zich meteen goed op temperatuur houden. Toch hebben wij ruim twee weken kruiken gebruikt. Ze was flink afgevallen en dronk nog niet zo goed. De kraamhulp en vk zeiden dat ze door de kruiken minder energie hoefde te verbruiken aan zichzelf warm houden, en die energie nodig had om te groeien. Zomer of winter zegt dus niks voor de kruiken.

13. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Ik heb er ook maar 1 gekocht (juni kindje) maar had laatst de kraamzorg aan de telefoon voor afspraak plannen. Vertelde ze dat ze de kruiken wilde zien. Heb er verder niet op gereageerd denk dat vraag ik wel bij de afspraak zelf en indien nodig kan ik er altijd nog 1 kopen. Maar vind het een beetje onzin persoonlijk..

14. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    En toch vind ik het een beetje vreemd, waarom kan een baby de warmte wel goed afvoeren bij een dekentje en niet bij een dekbed, principe is toch hetzelfde? Kan iemand mij dat uitleggen :)

15. carlaaa

carlaaa Actief lid

Nov 18, 2012
    354
    27
    28

Heb gister zelf 1 gekocht. En de andere leen ik van iemand anders. Ff rond vragen wie er 1 te leen heeft.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    dekentje ademt meer. een dekbedje is van ander materiaal. warmer, meer geisoleerd. hierdoor kunnen ze hun warmte niet goed kwijt met evt. warmtestuwing tot gevolg.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    wat is er onzin aan? die kleintjes kunnen zich vaak niet warm houden. om dezelfde reden heeft het weinig nut om voor die kleintjes korte mouwtjes en echte zomerdingen te kopen.

ik was een augustus kindje, het was toen 30 graden en ik had 2 kruiken in m'n bedje omdat ik mezelf niet warm kon houden.

mn dochtertje is van april 2 jaar geleden. die was toen erg warm. het was 25 graden. zij kon zich ook niet warm houden en had pakjes met lange mouwen aan, dekentje en een 2 weken lang 2 kruiken...

18. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik ben op de (bijna) heetste dag van de eeuw bevallen. Terwijl ik in het zhuis me rot lag te zweten (stomme plastich beddengoed),lag onze kleine meid met een kruik in haar bakje. Toen we drie dagen later naar huis mochten zelfde verhaal: ik wist niet waar ik het zoeken moest van de hitte en onze dochter lag met twee kruiken en sokke aan in bed 's nachts omdat haar temp zonder kruiken en sokken op 36,2 zat.

Is tot nu toe nog steeds een koukleum. Ze ligt nu in een romper lange mouw,dikke pyama,winterzak met mouwen onder twee dubbel geslagen dekens en vind haar temp nog steeds niet dat ik denk van wow je hebt het lekker warm!!

19. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

Feb 4, 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Je moet ook niet vergeten dat je kindje bij jou in je buik zich zelf niet warm hoeft te houden! En dat het idd veel energie voor ze kost om zichzelf warm te houden ongeacht de buiten temperatuur!

Ik heb een vellux deken (4seisoens) Dus 2 dekens op elkaar en dan dubbel gevouwen omdat je het bed maar half opmaakt. Ik had ze in een hoes. Had toen een ledikant.
    Nu een wiegje dus moet nog ff kijken wat ik daar voor dekentje in doe. Vellux ligt mijn zoontje nog onder en is wel erg groot voor in de wieg.

Share This Page