Ik lees op veel plaatsen dat een dekbed voor een kleintje niet mag ( ik weet niet waarom), maar betekent dit dan het dekbed IN de hoes, of het principe van een dekbedhoes ( waar ik dan bijvoorbeeld een gewone deken in wil doen)... Ik ben beneuwd naar jullie mening?
Dekbedovertrek/hoes mag gewoon over bepaalde dekentjes Ik heb alleen maar dekbedovertrekjes icm een Vellux duo deken en past perfect en mag ook volgens de veiligheidseisen Een dekbed mag pas vanaf 2 jaar en mag je dus niet gebruiken bij een baby
Het gaat puur om het dekbedje. Een dekbedje ademd niet en is al gauw te warm. Een kindje kan dan niet goed de warmte kwijt en je hebt dan kans op warmtestuwing. Hierdoor ook meer kans op wiegendood. Een gewoon dekentje van 100% katoen is wel ademend en minder warm. Een dekentje met lakentje kan je ook beter rondom instoppen. Dus voeteneind en zijkanten. Zo voorkom je dat kleine onder het dekentje komt. Een dekbedje kan je minder goed en strak instoppen. Dus grotere kans dat kindje onder de dekens terecht komt of het koud krijgt omdst dekbed weg geschopt is. Dit is trouwens ook zou met een dekentje in een dekbedhoes. Moeilijker in te stoppen. En dekentjes hebben vaak een andere maat dan een dekbedhoesje. Fleece dekentjes mogen trouwens niet gebruikt worden. Ook ivm warmtestuwing. Ik zou gewoon lakentje en dekentje doen. Dekentje in hoes mag wel maar liever niet.
Ik heb ook gewoon een duodeken deze voldoen helemaal aan de veiligheidseisen, daar doe ik een overtrekje omheen. Dit duodeken is gewoon 100x135, gewoon de standaard maat, dus kunnen allemaal overtrekjes overheen. Een dekbed mag inderdaad niet omdat het kindje zichzelf op tempratuur moet kunnen houden, en een dekbed niet ademt.
Dekentje met een laken is altijd het beste, dit heb ik voor mijn dochter ook echt gedaan.. tot ze bijna 2 was.. toen kreeg ze een juniorbed en dus ook een dekbed. Maar er schijnen zoals je leest meerdere moeders te zijn die hun deken in een overtrek stoppen, ik heb daar zelf eigenlijk nooit aan gedacht, ik vond mijn dekens en lakentjes veel te mooi om ze in een hoes te stoppen.. hahahaha...
Denk het wel, je hebt natuurlijk ook nog vaak een instopstrook eraan zitten die tot ongeveer halverwege het matrasje aan de onderkant komt
Idd hier ook Gewoon een saai roomwit Vellux duo deken en daar omheen dus de overtrekjes van lief! Ten onrechte denken mensen dat een overtrekje onveiliger is dan een dekentje + lakentje maar dat is dus echt niet zo als je een goed dekentje kiest wat aan de eisen voldoet zoals bijv een Vellux duo deken Lees bijv de beschrijving van Vellux duo deken maar eens, best getest van Europa en veilig voor een overtrekje Vellux Duo Babydeken Roomwit 100 x 135 cm | Dekens | Baby-Dump
Bij mijn ouders ligt ook zo'n duo deken. Maar de mijne worden daar echt (te) warm onder. Dus ik vind het nog wel broeien. Liever een lakentje met katoenen dekentje dan.. Maar een deken in een dekbedhoes mag ook. Alleen mijn dekens hebben allerlei andere formaten dan de dekbedhoes die ik heb, dus gebruik de hoes nu ook als dubbel laken in de winter..
Inderdaad, kan je gewoon leuk de hoezen wisselen, dat is wel zo leuk, dit was mij ook geadviseerd door een vriendin die kraamverzorgster is, dus heb eigenlijk ook niet verder gevraagd of gekeken maar gewoon besteld.
Hier ook een duodeken in een dekbedhoes. Ik leg de deken in hoes dwars in bed zodat vooral de zijkanten goed ingestopt kunnen worden.