Ik maak me nooit zo snel zorgen. Een kindje eet als hij honger heeft. En zo niet nou dan eet je niet. Ik wil geen dingen ervoor in de plaats gaan geven (bijvoorbeeld extra koekje of papfles) maar nu ben ik toch wel op het punt gekomen dat ik denk. Hoe krijg ik hem aan het eten ? Dit is nu zijn schema. De laatste dagen eet hij amper/geen brood. Wil hij na 2 hapjes fruit niet meer. ontbijt: halve papfles in de ochtend: een beker limonade en een kaakje Tussen de middag: 1/4 boterham maar de laatste dagen wil hij niets meer met een flesje melk. In de middag een paar hapjes fruit Avondeten soms een half 6 maanden potje. En aard groente vers ongeveer 1/2 potje. Met een paar hapjes vlees. Hij weigert stukjes fruit, worst of nieuwe dingen te proberen. Hij schud zijn hoofd en gooit het op de grond. Wat moet ik er nou mee ?? Ben zo bang dat hij straks niets meer lust. Zijn zus eet alles. Zo`n verschil dit. Iemand tips of er ook ervaring mee ?
14 maanden is een hele bekende hongerstaking fase van de kindjes. Ik hoor en lees het aan alle kanten, wij hebben het hier ook gehad. Ik merkte wel dat hier na die fase veel is veranderd, de kindjes zijn een stuk volwassener geworden en willen alleen eten als het hele gezin eet, en ze willen alles doen zoals 'grote' mensen. Dus de kinderbakjes e.d. worde niet meer geaccepteerd. Ze willen zelf eten, liefst met bestek (dat is nog steeds een behoorlijk geknoei), uit een normaal bord enz. Het beste in deze fase is om er geen aandacht aan te besteden. Je kunt je oudere dochter ook 'gebruiken' als manipulatiemiddel. Haar extra prijzen als ze goed eet. En als zij bijv een appel eet, nog een appel schillen en voor zijn neus zetten (en verder geen aandacht aan besteden). Als hij ziet dat zijn grote zus met smaak eet, pakt ie zelf misschien een appel en gaat erin bijten. Maak het een beetje uitdagend zeg maar. Dat vind ik hier een voordeel met 3 kinderen. Als eentje niet wil eten, en er een drama van maakt, dan haal ik het bord even uit het bereik, draai mijn rug om naar andere kinderen en ga het heel gezellig met hun maken en complimenten geven dat ze goed eten/ drinken. Dramaqueen gaat vanzelf na 2-3min twijfelen aan haar eigen gedrag en vraagt meestal haar bord terug en gaat wel mee eten.
Bedankt voor je reactie. Zoals jij zegt doe ik het eigenlijk al. Vanaf 8 maanden heeft hij ook prelogopedie gekregen die hem begeleide bij het eten. Hij heeft een paar weken redelijk goed gegeten soms zelfs een hele boterham (zonder korsten) Maar het gaat nu al weer 2 maanden erg slecht. Hij lijkt ook geen honger te hebben. Ik probeer juist mijn dochter te prijzen (vind zei ook geweldig want zij voelt zich heel groot) maar Daan snapt daar nog niets van. Hij loopt kwa ontwikkeling en naar mijn idee met zijn gedrag ook wat achter. Hij is al zo magertjes en wil niet dat hij nog magerder word. Wel fijn om te horen dat het bij de leeftijd kan horen !
Oh mijn dochter is nu 13,5 maand en ook zij eet erg slecht brood. Vanaf 8 maanden at ze juist goed haar broodje op maar vanaf haar eerste verjaardag weigert ze brood. Ik krijg er geen stukje in. Ze eet zelf en ik laat haar maar gaan, dan maar geen brood. Ze eet wel goed warm en ze eet ook wel fruit maar brood ho maar. Het lijkt een fase dus....en die gaan gelukkig weer over.
Hier sinds een paar weken ook geen brood. Hooguit een paar stukjes. Ik probeer tijdens het spelen nog wel eens een stukje te geven. Een cracker of rijstewafel wil ze soms nog wel. Voor de rest eet ze wel prima. Ik geef vaak 2-3x per dag wat fruit. Stukjes druif, mandarijn, kiwi of banaan in een bakje of op tafel en dan pakt ze zelf steeds wat. Avondeten is niet altijd een succes, ze is het snel zat aan tafel maar dan zetten we haar bordje nog wel eens op de salontafel en dan eet ze nog wel wat. Misschien niet altijd het meest pedagogisch verantwoordst, maar ze zal over een paar jaar best wel netjes aan tafel eten
Bedankt meiden. Helaas lijkt hij nu helemaal niets meer te willen eten. Hij heeft vandaag alleen een halve papfles op. Zijn fruit wilde hij niet en ook geen hap warm eten. Hoop maar dat het snel voorbij is.