Sinds Merel doorslaapt (vanaf een maand of 4) is het zo dat ze na een uur slapen helemaal overstuur wakker wordt. Ze is dan niet te troosten in bed, maar moet echt even uit de situatie gehaald worden. Dan wordt ze rustig en slaapt door tot de volgende ochtend half 8 ongeveer. We hebben al van alles geprobeerd! Massage voor het slapen, badje met lavendel, zingen, voorlezen, helemaal rustig zonder prikkels, rustig muziekje enz. Maar ze blijft na dat uur wakker worden en echt heel zielig huilen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Herkennen jullie dit? Wat kunnen we nog meer doen? Ik vind het zo sneu voor haar, zo overstuur/in paniek/bang (zo lijkt het) wakker worden..... Ik snap het niet en kan niet bedenken wat het zou kunnen zijn. Wie heeft er ervaring mee en kan tips geven?
He wat rot voor haar (en jullie!) Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het mij dat ze gewoon heftig droomt 's nachts. Ze verwerken dan alles wat ze hebben meegemaakt op een dag, en dat is heel wat altijd voor zijn kleintje. Mijn vriendin heeft ook een meisje die steeds wakker word van haar dromen, daar doe je niks aan. Gewoon doen wat jullie nu al doen, lekker rustig naar bed en haar maar lekker troosten als ze weer wakker word. Is ze een gevoelig kind? Wat je wel kunt proberen is om een dromenvanger boven haar bed te hangen. Is voor sommige misschien wat té zweverig, maar ja baat het niet dan schaat het niet, toch! Succes met je meissie
Hoi, Dank je voor je antwoord! Ik heb niet het gevoel dat het dromen zijn (maar ga toch een dromenvanger ophangen, nooit aan gedacht ), want het is echt elke dag precies na een uur en verder de hele nacht niet meer. Ze is inderdaad wel een heel gevoelig meisje. Alles komt heel erg aan bij haar. Misschien heeft het daar wel mee te maken. Toen ze nog kleiner was, was ze heel snel overprikkeld. Nu niet, lijkt het, maar schijn kan bedriegen natuurlijk . Ik was al naar derek ogilvy geweest, misschien had die tips gehad. Helaas ik werd niet uitgekozen . (ff iets heel anders....we wonen niet ver bij elkaar vandaan zie ik)
Oh dat is toevallig, die vriendin met dat meisje is ook bij derrek geweest, (ook niet uitgekozen helaas ) Dromen krijg je in je REM-slaap, en bij kleine kinderen begint de slaap met een remslaap (weet alleen niet goed of dat ook bij kinderen van 1 jaar ook nog zo is.) Dus juist omdat het elke keer na precies een uur is, kan ik me zo voorstellen dat het dat is. Anders nog maar een keer naar derrek toch
Sam heeft dat een paar weken gehad, en dan moest ik haar echt uit bed halen en beetje afleiden. En als ze dan weer ging liggen was het goed. Dit is wel overgegaan dus. Maar is pas paar weken geleden.
Vigo heeft ook een periode gehad waarin hij daar last van had. Ik deed eigenlijk elke avond hetzelfde wat jij nu doet... het is vanzelf weer over gegaan.
Het is de overgang van de ene naar de andere slaap. Probeer het vóór te zijn door na een minuut of 45, 50 naar het kamertje te gaan en bij haar te gaan zitten. Zodra je ziet dat ze onrustig wordt helpt het zachtjes strelen tussen de ogen naar beneden over het neusje vaak. Haal haar niet uit bed, ze lijkt dan wel wakker, maar soms slaapt ze nog (ja, met de ogen open). Praat niet te veel, maar laat blijken dat je er bent voor haar. Succes (en het gaat over )
fleur heeft hier ook last van, even helemaal in paniek na een uurtje slapen, laat haar meestel eventjes huilen, wordt dan na verloop van tijd vanzelf minder en dan houdt ze ermee op en slaapt weer verder tot de volgende ochtend.