Hallo dames, Ivm spruw kolfde ik alle voedingen af, daardoor liep mijn produuctie flink terug naar 60 cc om de 4 uur. Om de productie weer op te krikken ben ik een paar dagen om de 2 uur gaan kolven en nu zit ik weer aan de 150 cc om de 4 uur, voldoende lijkt me voor mijn 3,5 week oude kindje. Mijn vraag is nu, hoe houd ik mijn productie op peil, de spruw is nog niet over en dus kolf ik nog steeds fulltime ('s nachts leg ik hem wel aan). Kan ik om de 4 uur blijven kolven of is kolven op verzoek beter? Kortom hoe zorg ik ervoor dat ik deze hoeveelheid blijf houden of iig afgestemd blijft op de hoeveelheid die mijn kindje wil? Bedankt!
Ik zou stoppen met kolven en gewoon aanleggen. Je kindje en jij kunnen dan behandeld worden met spruwmedicatie. Met kolven houd je je productie minder makkelijk hoog, je kindje kan een zuigverwarring oplopen en niet goed meer aan de borst kunnen drinken etc. Raadpleeg eens een lk of een contactpersoon van LLL of VBN voor advies. Wat gebruik je voor je spruw? Miconazolnitraatcreme? Werkt dat? Kan je anders in overleg met de huisarts iets anders gaan gebruiken? Flucanazol oid? (ik heb overigens bij de eerste 9 weken en de tweede de eerste 3 maanden spruw gehad).
Hoi appeltje, Bedankt voor je reactie. Ik weet dat aanleggen echt het beste is maar dat kan ik nu echt niet meer dan 1 hooguit 2 keer per dag verdragen. Ik merk nu ook al dat kindje minder makkelijk aanhapt, hij doet zijn mondje niet meer heel ver open. Ik gebruik Nystatine voor mijzelf en mijn kindje, gebruik het nu 2 dagen en merk nog niet echt verschil. Hopen dat het snel over gaat en mijn kindje weer lekker terug kan aan de borst.
Nystantine werkt maar bij 60% van de kindjes. Ik zou - als het morgen nog niet is verbeterd - om Daktarin orale gel vragen. Zelf kreeg ik enorme kloven van de nystantine, omdat het enorm plakt. Beter nog is om miconazolnitraatcreme op je tepels te smeren. Dat is zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar. Verder lees ik dat je kindje al moeilijker drinkt aan de borst. Kans is groot dat je een enorme zuigverwarring aan het bewerkstelligen bent. Als je graag bv live wil gaan/blijven geven, dan zou ik echt een lk bellen. Geloof me, ik weet hoeveel pijn spruw kan doen (ik had naast de spruw ook nog een staffilokok en raynaud's en zat regelmatig huilend te voeden), maar met goed aanleggen kan je de pijn - tot de medicatie goed werkt -wel enorm verminderen. Bijna alle ziektekostenverzekeringen vergoeden het consult. Hier kan je lk's vinden Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen. Sterkte!
misschien is dit een tip tegen spruw Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Spruw/Candida - Gentiaan Violet
Het doet echt onwijs zeer inderdaad, maar wat Appeltje al zegt, als je kindje nu al moeilijker drinkt... Ik ben ervanaf gekomen met daktarin orale Gel voor mijn kindje en miconazolnitraat op mijn tepels. Dit smeerde ik na elke voeding bij hem (de orale gel, gewoon een klein drupje door het mondje met mijn pink) en bij mij na elke voeding de miconazolnitraat + na het douchen. Tevens waste ik alles heet en streek ik alles daarna ook heet (bh's vooral!). Ons beddengoed waste ik elke dag + matras strijken. Ook deed ik ipv wasverzachter azijn in het bakje, dit spoelt de wasmiddel goed uit je was en vermindert irritatie op je tepel (van je bh/beddengoed. Ik heb er een week of 4 mee rondgelopen en het ging pas beter toen ik dit allemaal deed. Ontzettend overdreven maar het werkte wel! Die miconazolnitraat heb ik toen alles over was nog 2 weken doorgesmeerd, zowel bij mij als mijn kindje. Na het verschonen van je kindje goed je handen wassen. Dikke kans dat het ook in de ontlasting zit. Die gentiaan violet hoor ik veel goede verhalen over! Hoop dat jullie er snel vanaf komen en mogen gaan genieten van het voeden!
Dames, bedankt voor jullie reacties. Mijn kindje is inmiddels weer volledig terug aan de borst gelukkig. De spruw is nog niet over, voeden is nog pijnlijk maar vol te houden. De Nystatine lijkt wel wat te helpen maar over is het zeker nog niet. In eerste instantie had de dokter mij ook Daktarin voorgeschreven maar de apotheker zei dat kindjes jonger dan 4 maanden het niet mogen gebruiken dus na een telefoontje van hem aan de huisarts dus Nystatine gekregen. Ik kijk het nog even aan en anders ga ik zeker wat met jullie tips doen! Belangrijkste is dat mijn kindje iig weer lekker volledig aan de borst is, aanleggen gaat nog wat moeizaam maar dat komt vast goed. Omdat mijn productie door het kolven zo snel terug liep heb ik mijn productie opgekrikt maar nu lijk ik weer te veel voeding te hebben, kindje verslikt zich vooral tijdens de eerste slokjes, is ontevreden na de voeding en heeft veel last van darmkrampjes. Past mijn productie zich weer aan nu mijn kindje weer volledig aan de borst drinkt?