wanneer fruithapje of iets anders?

Discussion in 'Flesvoeding' started by petra31, Feb 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. petra31

petra31 Lid

May 19, 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter sabbelt heel veel op haar handjes maar weet niet of ze misschien wel toe is aan een potje fruit of zo.Waaraan hebben jullie gezien dat ze er misschien aan toe is?Ze is nu 14 w eek en weegt 5675 gram. Wanneer begonnen jullie met fruithapje? of deden jullie eerste warme maaltijd? gr petra

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Op de handjes sabbelen is een normale fase in de ontwikkeling van je kind op die leeftijd. Het heeft helemaal niets te maken met klaar zijn voor bijvoeding.

Sowieso 'mag' je pas starten met bijvoeding vanaf 4 maand, en 'moet' je vanaf 6 maand. Best starten met groenten, die zijn het vriendelijkst voor de darmen van je baby. En 1 groente per keer.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

14 weken is sowieso te vroeg!

Ze moeten MINIMAAL 4 maanden zijn.

Dat op handjes sabbelen is inderdaad geen teken dat ze er al aan toe zijn.

Elke baby doet dat vroeg of laat.

Finley zat bij 6 weken al flink op zijn handjes te sabbelen. Had ik hem toen al zijn fruithap moeten geven zeker.

Dus nog niet beginnen hoor. De darmpjes kunnen het nog niet aan. Kan tot schade aan de darmpjes leiden.

Als je kindje 4 maanden is, mag je beginnen. Ik ben destijds begonnen met het introduceren van de groentehap. 's Middags om 16.30 uur. Een paar lepeltjes is eerst genoeg en je moet drie dagen achtereen hetzelfde geven om te zien of je kindje niet ergens allergisch voor is en om je kindje aan de smaak te laten wennen.
    Krijgt je kindje erge krampjes of wordt het erg huilerig, dan even stoppen met de groentehap en het over een paar weken opnieuw aanbieden.

Na een paar weken kun je dan de fruithap introduceren (hier om 09.30 uur). Ook eerst weer een paar lepeltjes en drie dagen achtereen hetzelfde geven.

Bij 6 maanden heb ik vervolgens om 11.30 uur de boterham geintroduceerd.

4. nora25

nora25 Actief lid

Oct 18, 2013
    347
    94
    28
    Female
    NULL
    NULL
    Heeft ze haar handjes al ontdekt? Onze zoon sabbelde ook heel veel en ontdekte snel daarna zijn handjes. Ik denk dat sabbelen niets zegt over aan bijvoeding toe zijn. Ik ben met 5 maanden begonnen met 'kennismaken' met groenten. Toen dit goed ging, heb ik fruit erbij gedaan.

5. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Euhmmmm, elk kind is anders.
    Onze dochter kreeg haar eerste hapje van een bananenprakje met 3 maanden en het cb zei me, als je ziet dat ze het aankan mag je gerust rustig aan beginnen.
    Elke dag een lepeltje opbouwen, en met 5 maanden at ze met de pot mee (weliswaar ongekruid).
    Het zijn richtlijnen die ze mee geven, geen wetten.
    Als ik me overal aan moest houden had ik nu een hongerige zoon.
    Van het ziekenhuis mocht hij absoluut geen 150+5 x 5 meer krijgen (terwijl hij dat zelf wilt en ook de fles leegdrinkt), en bij het cb zeggen ze, kijk naar wat je kleintje wilt, want als hij die hoeveelheid niet aankon zou hij het toch niet opdrinken? (even voor de duidelijkheid, ik bied het hem aan en drinkt hij niet alles op is het ook geen ramp).

En wat betreft het op de handjes sabbelen, dat deed onze zoon al vanaf de geboorte dus dat zegt niks inderdaad ;)

6. mb90

mb90 Bekend lid

Feb 17, 2013
    706
    25
    28
    Female
    Ik ben vandeweek begonnen. Ging wachten tot na haar 4maanden, maar ben naar de kinderarts moeten gaan omdat ze al 2weken diarree heeft (precies water)..

En zij zei me dat ik best eens groentepap probeer. Nu heeft ze dus al 3keer wat worteltjes/aardappel gekregen.

Ze heeft er helemaal geen last van en als ze worteltjes gehad heeft dan is haar stoelgang beter...

Misschien eens proberen, je zal snel zien hoe ze erop reageert.

7. Lovely24

Lovely24 Niet meer actief

Hier lijkt ze er nog niet echt aan toe te zijn, ze sabbelt wel veel op haar handjes, soms haal hele vuistje erin en soms nét iets te ver haha!
    Maar ik heb niet het idee dat het honger of trek is.

Wil binnenkort wel gaan starten met proberen, maar ze geeft zelf nog niet echt aan dat ze het nodig heeft.
    Haar zus had dat al veel sneller, zat ook al vrij snel aan de max qua flesvoeding. Dat heeft zij ook nog niet.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ieder kind is natuurlijk anders, maarrrrr sommige dingen gelden voor alle kinderen. Rijping bijvoorbeeld.
    Voor een zwangerschap staat 40 weken, met een afwijking van twee weken meer of minder. Van een kind dat met 30 weken geboren wordt ga je niet zeggen dat het een vlotterd was die er gewoon eerder aan toe was geboren te worden.
    Voor de rijping van de darmen geldt dat ook. Met 26 weken kun je er van uitgaan dat de darmen iets anders dan melk kunnen verdragen. Met 4 maanden heb je nog een aanzienlijk aantal kinderen waarvan de ingewanden vast voedsel niet aankunnen. Voor 4 maanden vast voedsel geven is gekkenwerk, daar zijn alle deskundigen het tegenwoordig over eens. Een CB dat zegt dat het 'mag' met 3 maanden zal dat waarschijnlijk alleen maar zeggen omdat ze vermoeden dat ouders ook zonder hun goedkeuring daar gewoon mee door zullen gaan. Een kinderarts die vast voedsel met 3 maanden aanraadt zou zich dood moeten schamen en weer terug naar shool moeten (al komt het waarschijnlijk omdat artsen inhun opleiding vrijwel niets over babyvoeding leren). Al helemaal als zo'n arts mengsels van aardappel en groente gaat aanraden. Volgens mij weet zelfs de simpelste ziel tegenwoordig toch wel dat je begint met pure groente, geen mengseltjes!

Er zijn een aantal indicatoren die aangeven dat een kind aan vast voedsel toe is. Kwijlen en op handen sabbelen horen daar niet bij. De belangrijkste zijn:
    1. Kind kan zonder al te veel steun een aantal minuten rechtop zitten
    2. Kind kan dingen vastpakken en naar de mond brengen
    3. Kind kan voorwerpen tussen duim en wijsvinger pakken (pincetgreep)
    4. De wurgreflex is van voorin de mond verplaatst naar achter in de mond. Zolang een kind alles wat geen melk is met de tong naar buiten werkt zit de wurgreflex nog voor in de mond en is kind nog niet toe aan vast voedsel

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,819
    5,954
    113
    Female
    Tenzij je een medische onderbouwing hebt is beginnen voor 4 maanden gewoon geen goed plan.
    4 maanden is echt de ondergrens.
    Sabbelen op de handjes is geen teken dat ze er klaar voor zijn (dan had ik al met 6 weken kunnen beginnen met zoon..).
    Ik denk dat als een kindje eten met de handjes kan pakken, het in de mond kan stoppen en het ook daadwerkelijk kan opeten, ze er aan toe zijn.
    Daarom deden wij hier ook grotendeels Rapley.

Gelukkig zijn er helemaal niet zoveel "regeltjes" waar je je aan hoeft te houden mbt je kindje.Maar dit is er wel een! Puur omdat babydarmpjes nog niet voldoende gerijpt zijn als je eerder begint.

Begin met kleine hapjes groente. S'ochtends proberen zodat je eventuele reacties niet s'nachts krijgt. 3/4 dagen oefenen,bij geen reactie iets anders proberen.
    Gaat dit goed dan kan je ook fruit proberen. Gewoon lekker zelf maken! Vers fruit is toch heerlijk?
    Brood,rijst,aardappelen e.d kan je beter mee wachten tot 6 maanden.
    Zeker brood niet eerder.
    Lukt het niet? Dan wacht je nog even.Er is geen haast.
    Tot 6 maanden vervangt BIJvoeding nog geen fles.Het gaat om hapjes, niet hele
    maaltijden mee eten!

En vergeet je camera niet :)

10. adi

adi Niet meer actief

En toch heb ik meerdere keren gehoord bij een kind dat bijv met 34 weken geboren is: 'hij/zij had het wel gezien daarbinnen' :D:$

11. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ja daarom eet mijn dochter niks......(als ze al eten ziet begint ze al te kauwen en te kwijlen)
    Je gaat toch ook niet gelijk beginnen met een heel potje?
    Je bouwt het rustig op en als de darmpjes er nog niet klaar voor zijn merk je het gauw genoeg en dan wacht je ermee.
    Al dat krampachtige gedoe......
    En nee de arts.bij ons cb hoeft zich niet te schamen, zij weet ook dat het niet allemaal zo zwart/wit is.
    Onze dochter had al vrij vroeg te weinig aan alleen melk, dus heel rustig met een hapje banaan begonnen en dat ging prima.
    Wie weet wat onze zoon straks doet, wie weet wilt hij het veel later pas.

Share This Page