BV gedeeltelijk afbouwen: mogelijk of moeilijk?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Rosado, Sep 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ladies,

Ik heb wat advies nodig. Ik wil de BV graag gedeeltelijk gaan afbouwen, mijn zoontje drinkt nu om 07.00/11.00/15.00/19.00/23.00. Ik wil de voedingen van 07.00/19.00/23.00 graag zelf blijven geven en de overige 2 afbouwen. Kan dat, of is dat erg af te raden ivm terugloop van de productie bijvoorbeeld? Voor mijn gevoel is mijn productie altijd redelijk stabiel (hoe merk je eigenlijk of dat niet zo is?).

Ik hoor graag jullie ideeën en/of ervaringen hierover.

gr. mermaid

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,152
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je hoort inderdaad vaak dat de productie nog niet stabiel is. Rond vier maanden krijgen heel veel vrouwen een dip. Als je dan ook al gedeeltelijk afbouwt, lijkt me dat wel een risico.

Rond 3, 4 en 6 maanden komen vaak nog een paar regeldagen voor. Dan merk je echt dat je productie nog niet stabiel is en zich weer even mpet aanpassen: je borsten voelen leeg, je kindje wil steeds maar drinken en lijkt niet verzadigd. Na een paar dagen veel aanleggen, merk je dat de productie weer is toegenomen. Je kindje drinkt weer normaal en je kunt weer aanje borsten voelen dat ze vol zijn.

Ik moet zeggen dat ik rond de leeftijd die jouw kindje nu heef ook het idee had dat de priductie al stabiel was. Maar nu mijn zokntje een jaar is, kan ik wel zeggen dat het (al een paar maanden, trouwens) heel anders voelt. Ik denk dat het nu pas echt stabiel is. Ik heb in principe geen last meer van stuwing. (Alleen een keer toe mijn zoontje ging logeren en ik de ochtend eavondvoeding oversloeg. Maar in het begin kon ik al stuwing hebben als mijn zoontje een eer en half uur langer sliep dan normaal.)
    Ik kan ook echt niet meer voelen welke borst ik het laatst gegeven heb. Het is niet meer zo dat de één voller en de andere leger voelt. Maar ook al voelen mijn borsten nooit echt vol, er is wel altijd genoeg melk. Mijn zoontje is nooit ontevreden na een voeding. Dus ik denk dat een stabiele productie zo voelt.

3. caromama

caromama VIP lid

Jan 23, 2007
    9,017
    5
    38
    Sowieso zou ik niet gelijk twee voedingen laten vallen. Dat is wel erg veel gelijk en heb je grote kans dat je productie idd terugloopt of volledig stopt. Persoonlijk zou ik dan de voeding die hij normaal gesproken het minst goed drinkt laten vallen. Of in ieder geval één halverwege de dag. Als dat goed blijft gaan kun je na bijvoorbeeld twee of drie weken proberen de volgende voeding te laten vallen. Als hij of vijf voedingen krijgt, zou je beter kunnen proberen de eerste, derde en laatste voeding zelf te voeden en de tweede en vierde voeding dan fles te geven. Dat is voor je productie beter. Kijk anders eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding voor meer info hierover. Volgens mij hebben ze ook een afbouwschema. Misschien heb je daar wat aan.
    Xx

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Thanx voor de antwoorden.

@ Caro: Ik wil juist graag de 2e en 3e voeding afbouwen, omdat ik dan wat minder gebonden ben en wat makkelijker eens een dagje weg kan zonder kids én voor als ik straks een nieuwe baan heb gevonden. En nee, gelijk beide voedingen afbouwen lijkt me zelf idd ook niet slim.

@ Tupp: Hm, ja, ik heb vaak nog wel dat ik voel welke borst ik eerst moet geven. En vooral 's morgens na de nacht (hij komt 's nachts dus niet meer voor een voeding) heb ik nog wel wat stuwing. De ene keer meer als de andere overigens...

5. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik kan alleen naar mezelf kijken, voor mij zou het enorme productieproblemen opgeleverd hebben. Van 7 tot 7 vind ik wel enorm lang met 2,5 maand. En er zit idd een enorme dip nog aan te komen (bij de meeste vrouwen) Ik zou het persoonlijk niet durven.
    Kun je niet gewoon kolven als je een dagje weg wilt?

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Duchess: Kolven zou kunnen natuurlijk. Maar dan moet ik van te voren al gekolfd hebben om voeding mee te kunnen geven (of achter te laten bij mijn man), maar dan moet ik onderweg natuurlijk ook kolven (of bedoelde je dat?) omdat ik anders met van die plofborsten zit aan het einde van de dag. En kolven als ik een dag weg ben, daar zit ik nou eigenlijk ook niet echt op te wachten...

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,152
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als het "alleen maar" voor een dagje weg is, zou ik het persoonlijk anders aanpakken. (Waarmee in niet lullig wil doen over een dagje weg ofzo, ook dat ik belangrijk!) Maar dan zou ik toch inderdaad een voorraadje kolven en proberen om het tijdens zo'n dagje met 1x kolven (ipv dus twee voedingen) te redden. Hoe vaak komt het voor dat je een dagje weg gaat? Het lijkt mij zo zonde om voor die paar keer je hele productie op het spel te zetten.
    Ik begrijp dat je nu nog geen baan hebt. Als je vanwege werk wilt afbouwen, zou je ook één voeding kunnen laten vallen op het moment dat je serieus uitzicht hebt op een baan. Meestal ben je dan toch niet gelijk de andere dag aan het werk. Het ergste plofgevaar ;) is na een paar dagen wel geweken. Dan zou je desnoods een week of twee 1x per dag kunnen kolven zodat je daarna die tweede voeding kunt laten vallen.

Maar goed: dat is de mening van een mama die het heel belangrijk vond om de borstvoeding in stand te houden. Misschien sta jij er anders in.

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Tupp: Snap ik hoor, als het alleen om een keer een dagje weg zou gaan, zou ik ook niet definitief 2 voedingen willen afbouwen. Het heeft er voor mij ook mee te maken dat ik nu mijn verlof (bijna) is afgelopen op zoek moet naar een nieuwe baan en ik daar niet gelijk wil gaan kolven onder werktijd. Ik weet dat ik er wel echt recht op heb, maar ik zou me daar zelf niet gemakkelijk en fijn onder voelen. En omdat ik nu geen baan heb en dus per direct beschikbaar ben als ik ergens aangenomen zou worden kan ik dan niet meer rustig gaan afbouwen...

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,825
    19,152
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Mermaid: Ik snap het. Ik heb wel zo'n beetje mijn volledige kolfrecht gebruikt, maar bij een nieuwe baan zou ik me er ook niet gemakkelijk bij voelen. Tja, als het niet anders kan, dan is het niet anders. Ik hoop dat het lukt om af te bouwen zonder productie te verliezen.

Mocht het zo zijn dat je gaat afbouwen en je hebt toch het idee dat de productie minder is, dan is het ook mogelijk om weer op te bouwen. (Of je dat wil, moet je helemaal zelf weten; maar het is wel goed om in ieder geval te weten dat die mogelijkheid er is.) Dat is ook het voordeel van een productie die nog niet stabiel is. Niet alleen kan afbouwen ervoor zorgen dat de productie minder wordt; de productie weer groter maken is ook goed mogelijk door veel aanleggen, huid-op-huid contact en rust.

10. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Tupp: Dank voor de extra info. Alle info is welkom en goed om te weten!

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Hey!

Ik heb met 4 maanden de voeding van 11 uur afgebouwd. Dit verliep prima en ik merkte geen terugloop in mijn productie.
    Na 2 weken ben ik gaan beginnen aan de 2de afbouwen (die van 23 uur) en toen merkte ik wel een dip. Dochter hoefde opeens om 23 uur niet meer en kwam 's nachts ook niet.
    Daardoor heb ik 2 dagen een echte diepe dip gehad, waardoor ik dacht dat ik er klaar mee was. Na 2 dagen kwam de stuwing weer terug, maar nu heb ik ondertussen die van 15 uur er ook uit.
    Ze drinkt nu alleen nog om 7 uur en 19 uur. Maar ik merk wel, dat ze het niet meer redt op die van 7 uur, dus ze krijgt dan nog een klein flesje.
    Die van 19 uur is wel voldoende voor de hele nacht.

Dus kort gezegd: 1 voeding eruit, is dus wel mogelijk, bij 2 voedingen wordt het een risico....

12. caromama

caromama VIP lid

Jan 23, 2007
    9,017
    5
    38
    Ik snap jouw motivatie wel waarom je juist de twee voedingen overdag eruit wil, maar ik bedoel dat ik denk dat dat niet mogelijk is zonder je productie in gevaar te brengen. Je borsten zullen niet begrijpen dat ze na de voeding 's morgens rustig aan kunnen doen om de productie op peil te brengen voor de volgende voeding om 7 uur 's avonds, maar dat ze dan na die voeding opeens binnen 4 uur weer gevuld moeten zijn. Op het moment dat tobin geen voeding meer krijgt om 23.00 zou dit weer geen probleem zijn, omdat er dan een gelijke tijd tussen zit. Maar voor nu denk ik dat je dan echt in de problemen komt met je productie.
    Ik had altijd mega veel melk, echt overproductie, en ik heb ook veel last gehad van de viermaanden dip.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ook al benje direct beschikbaar voor werk, het gebeurt maar zelden dat je een dag na een sollicitatie al aan de slag moet.
    Als het je om werk gaat, waarom dan niet 1 voeding rustigaan afbouwen. Heb je dan uitzicht op een baan dan kun je de tweede gaan afbouwen.

14. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Caro: Snappen mijn borsten dat niet? Wat een oenen ;). Nee hoor, ik snap 'm, wat je zegt klinkt eigenlijk ook heel logisch natuurlijk. Thanx!

@ Dirksmama: Ja, da's ook weer waar, ik kan natuurlijk ook gewoon zelf aangeven dat ik per die en die datum wil beginnen ;). Misschien is eerst 1 voeding afbouwen en het dan even zo laten wel een goed idee. Krijg ik dan later niet alsnog problemen met mijn productie (als ik na verloop van tijd ook de 2e voeding af ga bouwen) zoals Caromama aangeeft?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe langer je wacht met beginnen et afbouwen, des te stabieler is je productie en des te meer variatie kunnen je borsten aan.

16. caromama

caromama VIP lid

Jan 23, 2007
    9,017
    5
    38
    :D:D:D

Ik zou eerst die ene voeding proberen telaten vallen. Dan merk je vanzelf hoe soepel of misschien juist hoe lastig dat verloopt. En dan aankijken wanneer je het wenselijk vindt de tweede voeding te laten vallen. Of dat dan is ivm een nieuwe baan of voor meer vrijheid. Misschien kun je tot voorbij de vier maanden dip vier voedingen blijven geven en daarna de tweede pas laten vallen. Maar goed, ik snap dat alles staat of valt met of je wel of niet eerder een nieuwe baan vindt. En ik kan me goed voorstellen dat je op een nieuwe baan niet wilt kolven. ;)

17. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Caro & Dirksmama: Wederom dank voor de reacties! Besluit is nu dat ik vooralsnog maar 1 voeding ga afbouwen (die van 15.00 uur, die drinkt hij vaak toch slechter dan de rest) en dat eerst maar eens aankijken.

18. mariss

mariss Fanatiek lid

Dec 12, 2007
    1,587
    0
    0
    Ik lees ook even mee, want ik wil eigenlijk ook niet overdag kolven straks ivm mijn baan. (ik ken mijn rechten hoor en heb mijn zoontje 11 maanden volledig bv gegeven) mijn kraamverzorgster kwam met nog een gedachte, bij de ochtendvoeding de andere borst kolven, en dan dus leeg naar het werk... Ochtend en vroege middag vervallen dan, maar late middag rond 17.00/18.00 ben ik er weer... Heeft iemand daar ervaring mee?

19. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Lijkt me goed idee, eerst een voeding! Ik heb ook een voeding laten vallen toen ik terugkwam van vakantie en gewoon zondags gevoed en die maandag de voeding laten vallen (bh vol met zoogcompressen ;)) Kan prima.
    Ik heb trouwens tijdens mijn lunchpauze gekolft en het daarmee gered om mijn productie op peil te houden. Ik kolfde dan voor het werk en dan tijdens mijn werk maar 1x tijdens de lunch. Maar goed moet je wel willen natuurlijk :)

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me een goed idee!
    En veel succes met het werk he!

Share This Page